Otsing sellest blogist

UUS!!!

Raku jagunemine: Mitoos

Rakutsükkel Mõned rakud meie kehas ei ole jagunemisvõimelised nagu näiteks mõned närvirakud ja punased vererakud. Enamus rakkudest aga kasva...

neljapäev, 23. mai 2024

Portreefotograafia 10 käsku

Fotoõpik

Portreefotograafia 10 käsku

1. Tunne oma objekti. -ka kõige väiksem fakt võib osutuda pildistades parimaks jääsulatajaks ja mõni valesti öeldud sõna võib panna modelli endasse tõmbuma nõnda, et sessioon on juba ette ebaõnnestunud. Kasuta võimalusi pildistatava kohta info hankimiseks - milline ta võiks välja näha, mis võiks olla tema stiil ja maitse. Nii saad edasi minna punktiga kaks.

\"\"

2. Valmistu... -kuna enamasti on pildistamiseks mingi vajadus (jätame kõrvale kaminasimsile tehtavad pere- ja lastepildid) siis oleks väga hea eelnevalt teada, mis on eesmärk kuhu püüelda. Näiteks ajalehed ei armasta mustvalgeid pilte, plakatile ei sobi väga detailsed pildid, kuna trükiresolutsioon läheb kaduma. Korporatiivkasutuseks ei taheta loomingulisi pilte vaid pigem pisut tagasihoidlikumaid ja konservatiivsemaid. Seega nüüd tee plaan, milline su pildi visuaalne keel välja hakkaks nägema. Mõtle taustale, valgusele, võttepaigale. Vajadusel-võimalusel külasta eelnevalt võttepaika.

3. Suhtlus I -räägi oma modellile, mis sul on mõttes, kuidas sa kujutad ette, et ta pildile jääks, las ta harjub selle mõttega, arutage seda teemat, sest iga koos veedetud ja vesteldud minut vabastab inimest pingest ja lähendab teid. Ära unusta, et enamus inimesi ei poseeri iga päev ja eelnev ootusärevus on nende jaoks kõige ebamugavam moment. Ära suru oma mõtet peale kui see tundub vastumeelne. Anna modellile teada, millega sa tegeled, kuna reeglina alguses tuleb valguse proove teha.

4. Valgus
 - fotograafia on valdkond, kus ei saa lahutada ära kunstilisi aspekte tehnilistest ja just sellel piiril paikneb valgus (valgustus). Objekti õigesti valgustamine on tehniline oskus, kuid ilma selle oskuseta ei ole võimalik kunstiliselt soovitud tulemusi saavutada. Pea meeles, et mitte kunagi ei ole olukorda, kus valgus lihtsal on. Valgusel on alati suund, värvus, teravus, iseloom ja neid pead sa pildistamisel alati arvestama. Valgustamise all pean silmas ka näiteks modelli õiget suunda või paigutamist kasvõi akna suhtes, mitte ainult kunstvalguse kaasamist.

5. Objektiiv ja võttenurk -objektiivi valikut tuleks käsitleda koos võttenurgaga, ehk kus paikned sina objekti suhtes ja kas tegu on lähivõttes portreega või hoopis täispikkuses pildiga. Objektiivi valikust sõltub ka see, mis on motiivis taustal näha ja milliseks kujuneb pildi perspektiiv. Võttenurk mõjutab väga oluliselt objekti proportsioone ja hoiakuid. Objektiivi valikust võib tuleneda omakorda ka ava- ehk teravussügavuse valik.

6. Suhtlus II 
- 10 sekundit vaikust pildistamise sessiooni ajal tundub modellile terve igavik. Seega ära lase vaikushetki liiga pikaks, modell ei tea, kas ta teeb kõike õigesti ja muutub ebakindlaks (siinkohal tuleb mainida, et kindlasti on erandiks professionaalsed modellid, kes ei vaja erilist juhendamist ja teevad alati oma “programmi”) Pildistamise ajal pead sa märkama absoluutselt kõike ja sealjuures veel ka suhtlema ja aitama modellil ennast hästi tunda.

7. Hoia juhtimine enda käes ja lase modellil puhata - ole 101% kontsentreeritud ja märka igat muutust oma modelli juures, jälgi kuidas ta hingab, kas ta on kuskilt krampis või ei julge liigutada. Hoia juhendamine ja otsustamine kindlalt enda käes, ära ole ebalev. Pildista väikeste sessioonidena ja anna modellile puhkushetki, kuna inimene ei suuda pikka aega olla kontsentreeritud. Mina isiklikult tunnen, et ka minu kontsentratsioon on piiratud ja suudan vaid väga piiratud pikkusega sessioone teha. Seetõttu võtan endale nende vahel minuti või paar mõtte- ja puhkepausi, enne kui järgmise ringiga alustan. Kui tunned, et pilt on valmis, anna sellest ka modellile teada ja täna teda, ära ole ka lõpuks ebalev.

8. Arvutis - vali hoolikalt ja kaalu kõiki variante - kui on vähegi võimalik, soovitan pildistamise ja piltide valimise vahele jätta vähemalt mõned päevad, see jätab mõtetele settimiseks aega ja saad piltide juurde tagasi pöörduda värske pilguga. Algsed ideed transformeeruvad tihti millekski uueks ja tihti juhtub, et mõni asi, mida proovisid ei sobinud lihtsalt modellile. Ole avatud ka teisi pilte valima, mis olid algsest ideest erinevad.

9. Mõtle, mida ja kuidas sa modellile ja avalikkusele näitad - hoia meeles kahte asja a) modellid on alati mõjutatavad ja suunatavad ka piltide valikul ja seda tasub ka praktiseerida, kuna b) kui modell on ise otsustaja, millist pilti ta kasutab, siis ta ei suuda ennast vaadates hoomata pildi tervikut, vaid suudab seal näha ainult oma nägu. Kui seal näos peaks olema mõni tema jaoks probleemne koht, siis ta vaatab ainult seda ja unustab kõik muu. Oluline fakt on ka see kui palju pilte sa inimesele valikuks annad ja kas valija on modell ise või kliendiks on kolmas pool. Samuti on väga oluline, kuidas sa oma pilte presenteerid, ära unusta et arvutid ja monitorid on erinevad ja tihti näivad pildid erinevates kohtades vägagi erinevad.

10. Ole valmis alati jooksvalt kõiki oma plaane muutma
 - see on kõige tähtsam punkt! Fotograaf on kameelion, kes on vastavalt olukorrale alati valmis muutuma ja olema fleksibiilne, vajadusel kõik oma plaanid unustama ja kiirelt pakkuma uusi lahendusi. Proovi hoida tasakaalu muutes ümbritesvat, muutudes ise ja jäädes selle kõige juures iseendaks!

kolmapäev, 22. mai 2024

Fotode kompositsiooni täiustamine

1. Enne päästikunupule vajutamist tehke väike paus

Inimesed tahavad jäädvustada oma puhkuse- või nädalalõpureisi ning näidata külastatud kohti parimal võimalikul viisil. Meie soovitus on, et teeksite enne päästikunupule vajutamist väikese pausi ja mõtleksite sellele, mis teie pildiotsijast või LCD-ekraanilt paistab.

Lühike mõttepaus ja kaadri hindamine aitab teil näha neid kohti pildil, mis tegelikult sinna jääma ei peaks. Tihtipeale piisab väikesest kaameraliigutusest või suumi muutmisest, et eemaldada kaadrist ebavajalikud objektid ja tagada mõjuvam tulemus.

2. Kasutage kompositsioonis aknaid

Järgmisel linnapuhkusel hoidke silmad lahti teie ümber olevate hoonete ja akende osas. Aknad on heaks abivahendiks huvitava kompositsiooni loomisel ja ainulaadse pildi jäädvustamisel. Väljakutse seisneb selles, et te peate leidma koha, kust aknast paistev peegeldus ja kompositsioonielemendid kõige paremini koos töötaksid.

3. Looge huvitavaid kihte

Kasutage stseeni kompositsiooni loomisel kolme olulist subjekti: üks esiplaanil, üks keskel ja üks tagaplaanil. Need kolm objekti aitavad luua pildi visuaalse loo.

Maastike ja linnaruumide pildistamisel proovige leida tugevaid jooni, mis juhivad vaataja pilgu esiplaanilt tagaplaanile. Selleks saab kasutada näiteks teeradasid, jõgesid, rongiteid või teemärgistusi. Joonte tabamiseks tuleb leida õige kaameranurk, mis võib tähendada nii kõrgema punkti valimist või maadligi ronimist.

A close-up of a butterfly on a yellow flower, with the background blurred.

4. Paigutage subjekte kaadris erinevatesse kohtadesse

Tavaliselt on kaameratel märgis või automaatteravustamise raam, mis aitab leida pildi keskpunkti, kuid subjektide keskele paigutamine on efektiivne vaid osade piltide puhul.

Näiteks sobib see hästi tumeroheliste lehtede vahel oleva erksavärvilise lille jäädvustamiseks. Foto keskne osa peab olema piisavalt mõjuv, et köita vaataja tähelepanu. Seega töötab portree puhul ka see, kui ainult nägu on valgustatud ja taust on jäetud tumedaks.

5. Tekitage pildile loomulik raam

Proovige luua oma pildile loomulik raam. Pildi jäädvustamisel mõelge sellele, kuidas pildi äärealad teie subjekti raamida saaksid. Ukse või akna kasutamine on alati heaks mõtteks, kuna tumedamad ääred aitavad suunata tähelepanu kaadris olevatele heledamatele elementidele. Näiteks võite linnavaate jäädvustamisel kasutada enda korteri või hotelli ukseava. Klaasipeegelduste vältimiseks on parem aken või uks lahti teha.

6. Proovige teistsugust vaatenurka

Üldjuhul tehakse pilte ikka inimese silmade kõrguselt. Kaamera üles- või allapoole liigutamisel saavutate aga palju loomingulisemaid vaatenurki.

Kui pilte teeb laps, on tulemused hoopis teistsugused. Nii hooned, puud, taimed kui ka täiskasvanud paistavad alt vaadates palju suuremad. Kui teie kaameral on muudetava nurgaga LCD-ekraan või kui te saate ühendada oma nutitelefoni Wi-Fi-ga, saate asetada kaamera ka põrandale.

Kõrghoonete puhul soovitame kasutada lainurkobjektiivi või standardset objektiivi ja pilgu taeva poole keerata. Kasutage ava prioriteediga režiimi (Av) ja valige avaks kas f/8 või f/11. Seejärel suunake kaamera taevasse ja tekitage hoonetest stseenile raam. Kuna sellistel piltidel on palju valgus- ja varjulaike, võib olla vajalik foto heleduse reguleerimine läbi säri kompenseerimise. Lisaks võib abiks olla ka HDR-funktsioon.

Sarnaselt töötab ka hoone katuselt või enda pea kohale asetatud kaameraga pildistamine.

7. Kolmandike reegel

Visuaalselt silmapaistvatel piltidel on tihtipeale selge kompositsioon, kus põhisubjekti ümber on jäetud piisavalt vaba ruumi. Enamike piltide puhul töötab see, kui asetate põhisubjekti pildi keskosast pisut eemale.

Selle tegemiseks kujutage ette, et teie pildiotsija või LCD-ekraan on jaotatud 3 × 3 ruudustikuks. Asetage oma subjekt kas vasak- või parempoolsesse kolmandikku. See aitab eristuda teistest keskele asetatud objektidega piltidest ning muudab tulemuse huvitavamaks ja ainulaadsemaks.

A coastal village in South Africa viewed from a high vantage point, with hills in the distance and the sea stretching to the horizon.

8. Rakendage ruudustiku eeliseid

Kui olete kolmandike reegli selgeks saanud, kasutage ruudustikku ka teiste kompositsioonielementide parendamiseks. Paljud EOS-kaamerad võimaldavad kas pildiotsijal või tagumisel LCD-ekraanil ruudujooni ka päriselt kuvada. Ruudustiku sisselülitamine aitab teil pildi kompositsioonile paremini keskenduda. Horisondi jäädvustamisel ajage see kohakuti kas alumise või ülemise ruudujoonega. See on hea vaheldus tavapärastele keskse horisondiga piltidele.

9. Kasutage ruudustikku videote jäädvustamiseks

Ruudustiku sisselülitamine tuleb abiks ka õues filmimisel, kui soovite kaadri joondust paika saada.

Väga raske on jälgida videoid, mille horisont on viltu. Tekib tunne, justkui kukuks pilt kohe ümber või vajuks külili. Kui soovite proovida huvitavamaid kompositsioone, võite liigutada kaamera järsema nurga alla. Sellist tahtlikku kallet nimetatakse tihtipeale ka Hollandi või Saksa nurgaks ja seda kasutatakse filmides pinge loomiseks – seega olge selle rakendamisel perevideote juures pigem tagasihoidlikud. Kui kallutasite ühe kaadri vasakule, proovige jäädvustada järgmine kaader parempoolse kaldega.

Seda võtet saab kasutada näiteks pinge edastamiseks või uue põneva linna jäädvustamiseks. Kuid ärge minge liiale – põhirõhk peaks jääma siiski tavapärasele videopildile.

10. Kasutage spiraale

Teine kompositsioonitehnika on kuldlõige (tuntud ka kui Fibonacci jada), mille puhul on tegemist looduses esineva reeglipärasusega. Selle tehnika järgimisel on võimalik luua tõeliselt mõjuvaid fotosid. Esimene inimene, kes seda umbes 1200. aastal märkas, oli Itaalia matemaatik Fibonacci, kes leidis, et looduslik arvude suhe mõjub inimsilmale väga meeldivalt. Kuigi seda saab lihtsustatult ka kolmandike reeglina käsitleda, on tegelik suhe siiski 1 : 0,618 : 1.

Idee seisneb selles, et kompositsiooni saab muuta mõjuvamaks, kui loome kaadrisse „joone“, mis juhib vaataja pilku mööda spiraali põhisubjektini. Teooriat saab rakendada nii maastike, portreede kui ka paljude muude piltide juures.

11. Kasutage kolmnurki

Paremate piltide saavutamiseks võib kompositsiooni lisada ka kolmnurki. Näiteks võite proovida jäädvustada kaugusesse kaduvaid tänavaid, jälgides, et neist tekiks kaadrisse kolmnurkne sektsioon.

Seda saab kasutada ka portreepildi tegemisel: paluge laua taga istuval subjektil oma käed asetada nii, et nendest tekiks kolmnurk (küünarnukid rohkem laiali ja lõug kätele toetatud). Selline kompositsioon on esteetiliselt meeldivam.

12. Parema efekti saavutamiseks kärpige pilte

Kui prindite oma pilte PIXMA printeriga, saate valida, kas soovite oma pilte Canoni My Image Garden tarkvara abil kärpida ja seeläbi nende kompositsiooni parendada. Võtke aega, et katsetada erinevate kärpimislahendusi. Maastikupiltide puhul kasutage panoraamkärpimist, et luua laiemat vaadet. Ka mitme pildi järjestikku printimine aitab panoraamefekti saavutada.

teisipäev, 21. mai 2024

Tähistaeva jäädvustamine

Tähistaevas: viis näpunäidet öise taeva jäädvustamiseks

Öise tähistaeva all seismine ja tähtede imetlemine on tõeliselt maagiline kogemus. Ja tänu kaamera tehnoloogia täiustustele on hämmastavate fotode tegemine muutunud lihtsamaks kui kunagi varem.

Kas soovite proovida astrofotograafiat? Siit leiate peamised näpunäited, kuidas tähistaeva ilu kõige paremini jäädvustada.

1. Vaadake ilmateadet

Enne pildistama minemist vaadake kindlasti ka ilmateadet, kuna suurepäraste tähefotode tegemiseks peab öine taevas olema selge. Siiski võib osaline pilvisus lisada fotodele öise taeva atmosfääri, seega olge loominguline ja kasutage seda oma huvides ära. Kui pilved on suhteliselt paigal, ei pea väga kartma, et need võtetel hägused jäävad, kui kasutate pikka säri. Nagu kõikide pikkade säride puhul on oluline hoida kaamerat stabiilselt, et vältida soovimatute häguste valgusjadade teket. Kasutage statiivi, et jäädvustada tähistaevast teravaid ja selgeid pilte ning jälgige tuult, mis võib panna pilved liikuma ja nii teie võtte ära rikkuda.

The Milky Way in a star-filled sky, above rugged cliffs in the foreground.

2. Leidke parim koht tähtede jäädvustamiseks

Parimate võtete tegemiseks peate minema loodusesse ja eemale igasugusest liigsest valgusest. Linnatuled varjutavad tähti ja samamoodi ka täis- või isegi poolkuu. Maailmas on mõned üldtuntud kohad, kus saate teha hämmastavaid võtteid Linnuteest (nt Surmaorg Arizonas), aga peaksite leidma tehisvalguseta koha ka lihtsalt oma kohalikust linnast veidi välja sõites.

3. Proovige erinevaid seadeid

Tähistaeva jäädvustamiseks peate oma kaamerat juhtima, seega lülituge käsitsi režiimile ja proovige erinevaid seadeid, mida on kirjeldatud allpool.

  • Teravustamine: teravustage objektiiv lõpmatusse. Saate seda teha käsitsi, lükates objektiivi lüliti käsitsi teravustamise peale. Seejärel kasutage vahemaa indikaatorit (kui teie objektiivil see on) või vaadake läbi pildiotsija ja pöörake teravustamisrõngast, kuni miski kaugel distantsil muutub teravaks. Kui objektiiv teravustab üle kuue meetri, siis selle hüperfokaalkaugus ulatub lõpmatuseni ja teie jäädvustatud tähed on teravad.

  • Ava: kui soovite, et tähed jääksid pildile punktide ja mitte jadadena, kasutage laiema ava seadet. See võimaldab teil lasta kaamerasse võimalikult palju valgust, hoides samal ajal säriaja suhteliselt lühikese. Pidage meeles, et lai ava tagab madala väljasügavuse, mis tähendab, et kõik vahetul taustal olev jääb teravustamisalast välja.
  • Säriaeg: pidage meeles, et tähed vilguvad alati. Linnutee tähtedest võimalikult staatiliste fotode jäädvustamiseks seadistage säriajaks maksimaalselt 20 sekundit. Säriaja suurendamisel saate jäädvustada tähtede teekondi.
  • ISO: neljas fotode säritust mõjutav faktor on ISO-seade. Mida suurem on ISO-number, seda tundlikum on sensor valguse suhtes, mis ava kaudu siseneb. Kui olete oma ava ja säriaja seadetega rahul ning arvate, et saavutate nendega soovitud tulemuse, siis alustage katsetamist ISO-seadetega. Alustage väärtuse ISO 1600 juurest ja tehke seejärel kindlaks (vaadates pilte üle), kas teie kaamera saab valitud ava seadet kasutades piisavalt palju valgust ja kas soovitud piltide tegemiseks on valitud õige säriaeg. Seejärel võite ISO taset kõrgemaks reguleerida (kuni 3200 või nii palju kui teie kaamera võimaldab), et näha, kuidas see tulemusi mõjutab.

A rock formation standing stark against a sky filled with stars.

4. Looge kompositsioon

Miljoneid tähti täis taevas on üks efektsemaid asju, mida pildistada. Kuid võib-olla soovite oma kaadrisse lisada ka muid elemente – näiteks ehitisi, mägesid, maastikuelemente või peegeldava jõe – et võtet kadreerida ja pilti huvitavamaks muuta. Mõnikord võib ainult tähti pildistades jääda puudu perspektiivist ja isikupärast, seega otsige alati midagi ainulaadset, mida jäädvustada.

5. Tähtede teekonna jäädvustamine

Tähtede teekonnad võivad olla maalilised ja intrigeerivad. Teil on vaja palju aega ja kannatust, statiivi ja säri kaugjuhtimise võimalust. Efekti tekitab maakera pöörlemine – tähed jäävad samale kohale!

Nende fantastiliste valgusjoonte jäädvustamine on väljakutsuv, kuid tulemused võivad olla vapustavad. Kõigepealt peate määrama kindlaks põhjapooluse asukoha. Saate seda teha, kasutades ühte mitmetest nutitelefonidele saadaolevatest taevakaardi rakendustest. Jäädvustades oma foto teravustamispunktina põhjapoolust ja kasutades pikka säri, saate tulemuseks ringikujulise mustri keskse asukoha ümber, nagu on näha juuresolevalt pildilt.

Tähed ei anna palju valgust, seega kasutage ISO valgustundlikkust (800, 1600 või kõrgem) nende liikumise jäädvustamiseks. Kontrollige enne pika säri kasutamist olukorda ja katsetage, sest mida suurem on ISO väärtus, seda tõenäolisemalt on teie piltidel „müraˮ.

Mitmete kaamerate puhul on maksimaalne säriaeg 30 sekundit, seega kasutage pikemaks säritamiseks käsitsi režiimis aegvõtte säriseadet. See võimaldab teil hoida katikut avatuna nii kaua, kui soovite. Saate seda avamiseks või sulgemiseks lihtsalt vajutada. Seadistage fookus lõpmatusse. Katsetage ja vaadake oma võtted üle, enne kui proovite pikemat säri (umbes 30 minutit). Seejärel vaadake oma võte veelkord üle. Selleks võib kuluda mitu katset – ja mõned kannatlikud ööd – enne kui saavutate soovitud rahuldustpakkuvad tulemused.

esmaspäev, 20. mai 2024

Kuidas pildistada ilutulestikku?

ILUTULESTIKU JÄÄDVUSTAMINE

Uued ja loomingulised viisid ilutulestiku pildistamiseks

Värviline ilutulestik öise taeva taustal on tõeliselt maagiline vaatepilt – miks siis mitte seda jäädvustada? Lisaks parimate ilutulestikufotode jäädvustamisele on oluline mõelda ka teistele elementidele, mis teie ürituse ja pildid eriliseks muudab.

Ilutulestikku võib kõige sagedamini näha erinevatel üritustel, nagu vana-aasta õhtu, sünnipäevad, pulmad ja festivalid. Tihtipeale kogetakse neid sündmuseid koos sõprade või perekonnaga, seega nende kaadrisse kaasamine aitab teil jäädvustada üritusi lõbusal ja loomingulisel viisil.

Oma nõuannetes räägime just sellest ja veel rohkemastki, vastates kümnele kõige sagedamini esitatavale küsimusele, sh kuidas valida ilutulestiku jaoks õiget säriaega ja kuidas kasutada uusi ideid tõeliselt originaalsete ja loominguliste võtete jaoks. Vahet ei ole, kas kasutate PowerShot kaamerat, peeglita kaamerat või digipeegelkaamerat – meie ilutulestiku fotograafia juhend katab kõik, mida vajate.

1. Milline on parim koht ilutulestiku pildistamiseks?

Kindlasti tasub mõelda, milline oleks kõige parem koht ilutulestiku pildistamiseks. Seega planeerige ette ja leidke endale koht, kus midagi vaadet ei takistaks. Vaadake valitud koht päevasel ajal üle ja uurige välja, millises suunas tuul puhuma hakkab.

See on eriti oluline siis, kui läheduses tehakse lõket, kuna suits või sädemed võivad teie kaadrisse jõuda. Kui planeerite statiivi kasutamist, siis valige kindlasti koht, kus inimesed pildistamise ajal ees ei liiguks.

2. Kuidas jäädvustada peol ilutulestikuga kaasnevat meeleolu?

In a long-exposure image, a sillhouetted figure has drawn a bright pink five-pointed star with a sparkler.

Hea viis peomeeleolu jäädvustamiseks on pildistada perekonnaliikmeid, kes loovad säraküünalde abil lõbusaid ja kunstilisi mustreid. Rakenduses Canon Photo Companion App leiate terve õpetuse sellest, millised on parimad tehnikad ja sätted valgusega joonistamise jaoks.

Teine viis huvitava võtte saavutamiseks on jäädvustada ilutulestiku peegeldust aknal, samal ajal kui teie sõbrad või pereliikmed sealt välja vaatavad. Tehke paar testivõtet ja veenduge, et pildistavad inimesed oleksid hästi säritatud, seejärel salvestage need sätted selleks hetkeks, kui tulevärk pihta hakkab. Kui kasutate PowerShot kaamerat, nagu Canon PowerShot G7 X Mark II või mistahes vahetatavate objektiividega EOS-kaamerat, siis kasutage jäädvustamiseks kindlasti RAW-formaati, kuna see annab teile paindlikkuse erinevate pildiosade säri reguleerimiseks tarkvara Canon Digital Photo Professional abil.

3. Kuidas saavutada selgeid ilutulestikupilte?

Kuna te ei tea ette, millal kõige suuremad ja värvilisemad paugud tulevad, on teil mõistlik aktiveerida kaamera sarivõtterežiim. See suurendab teie võimalusi jäädvustada kõige dramaatilisematest plahvatustest vähemalt üks või kaks pilti.

Statiivi puhul on teil võimalik kasutada rakendust Canon Camera Connect, mille abil saate telefoni või tahvelarvuti kaudu oma kaamerat eemalt kontrollida. Lisaks võite kasutada ka juhtmega ja juhtmevaba kaugjuhtimispulti või kaamera viiteaega. Kõik need võimalused aitavad teil käivitada säri ilma kaamerat puudutamata, mis omakorda vähendab kaamera värisemist ja hoiab teie fotod teravana.

4. Kuidas pildistada ilutulestikku ilma statiivita?

Kui jäädvustate käest hoides, siis kasutage kujutisestabilisaatorit, mis hoiab teie fotod teravana (kui teie kaameral või objektiivil on kujutisestabilisaator). Nii saate tasakaalustada kaamera hoidmisel tekkivat värisemist, kuid pange tähele, et see funktsioon võib lühendada teie säriaega.

Kui teie kaamera objektiivil on lüliti, siis saate selle abil kujutisestabilisaatorit aktiveerida või desaktiveerida. Lüliti puudumisel peate seda tegema kaamera menüüsätete all.

5. Milline objektiiv sobib ilutulestiku pildistamiseks?

Pink fireworks burst in the night sky over a bridge.

Kuigi fotod, millel on kujutatud vaid värvilist ilutulestikku, võivad olla väga võimsad, siis hoonete või teiste ehitiste lisamine muudab teie fotod veelgi huvitavamaks. Suumobjektiivid lubavad teil oma kompositsioone hõlpsalt varieerida, mis on eriti kasulik statiivi kasutamisel. Lai suumobjektiiv, nagu Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM või Canon EF 17-40mm f/4L USM, võimaldavad teil kõik vajaliku kaadrisse saada. Suurepäraseid pilte saate ka siis, kui kasutate objektiivi koos supersuumiga kompaktkaameraga või siis kaameraga kaasas olnud standardobjektiivi.

6. Kuidas saavutada selgeid ilutulestikupilte?

Kui seadistate oma kaamera teravustama eelmääratud kauguselt, siis ei pea te hiljem teravustamise pärast muretsema ning saate keskenduda ainult kompositsiooni ja säri õigeks saamisele.

Lülitage oma kaamera käsitsi teravustamise peale või liigutage oma objektiivi teravustamislüliti MF asendisse ning seadistage oma fookus lõpmatusse. Kui teie objektiivil on väike aken, mis näitab teravustamiskaugust, siis valige see, millel on ∞ sümbol. See on parim valik taevase tulemöllu jäädvustamiseks.

Kui soovite lisada foto esiplaanile elemente, siis teravustage punkti, mis jääb esi- ja tagaplaani keskele – umbes ühe kolmandiku kaugusele stseenis, et muuta kõik teravaks. Seda tehnikat nimetatakse hüperfokaalteravustamiseks ja ideaalse hüperfokaalkauguse kohta saate lugeda rakendusest Canon Photo Companion.

7. Milliseid sätteid tuleks ilutulestiku pildistamiseks kasutada?

Kui jäädvustate käest hoides, siis kasutage värisemise ennetamiseks kõige lühemat säriaega. Pikema ajal jooksul on lihtsam kasutada lainurkobjektiive ja kujutisestabilisaatoriga objektiivid (need, millel on nimes IS) aitavad kindlamalt fookust hoida. Statiivi puhul saate alustuseks kasutada palju aeglasemat kiirust, nagu üks või kaks sekundit.

ISO väärtuse kohandamine pärast säriaja ja ava määramist aitab teil saavutada hea särituse. Madalam ISO, nagu ISO 100 või ISO 125, tagab teile teravama, värvikama ja väiksema müratasemega tulemuse, ning suurema sensoriga kaamerad – nagu täiskaadrilised digipeegelkaamerad või peeglita kaamerad – annavad teile parima tulemuse.

Suurema ava, nagu f/8, kasutamine aitab teil saavutada maksimaalse teravuse, ohverdamata huvitava esiplaaniga piltide väljasügavust. Kui säriaeg on liiga pikk, siis suurendage ava f/4 või f/5.6-ni.

8. Kuidas pildistada ilutulestiku kujundeid?

Light trails show the path of three fireworks shooting upwards and bursting in gold, green, blue and red shapes above a field.

Teie kaamera aegvõtte režiim võimaldab teil hoida katikut avatuna nii kaua, kui soovite. See tähendab, et saate jäädvustada taevas plahvatavat ilutulestikku ja valgusjoontest tekkivaid vaimustavaid kujundeid. Aegvõtterežiimi kasutamiseks valige kas käsitsirežiim või säriaja prioriteediga režiim ja keerake kõige viimase valikuni (30″ edasi). Vajutage katiku avamiseks päästikunuppu ja uuesti, kui soovite seda sulgeda.

Säri käivitamiseks ja lõpetamiseks on hea kasutada juhtmega või juhtmevaba päästikuvajutust, nagu Canon BR E1, või rakendust Canon Camera Connect.

9. Kuidas leida ilutulestiku jaoks õiget säriaega?

Öine taevas ja plahvatav ilutulestik on võrreldes tavaliste subjektidega üsna ebatüüpiline stsenaarium ja teie kaamera võib sellisel juhul liiga pika säriaja määrata. Kui jäädvustate käsitsirežiimis või poolautomaatses režiimis, nagu säriaja või ava prioriteediga režiim, saate selle vältimiseks kasutada särikompensatsiooni.

Otsige ekraanilt -/+ nuppu või ikooni ja määrake säriajaks –1 kuni –2. Kui kasutate käsitsirežiimi, saate LCD-ekraani või kaamera pildiotsija kaudu silma peal hoida ka särimõõdikul ja valida sätete kombinatsiooni, mis lükkavad särimõõduki näidu vasakusse otse.

10. Kuidas ilutulestiku taustal siluette pildistada?

Loominguliste ja ebatavaliste ilutulestikupiltide saavutamiseks jäädvustage tegevuse taustal inimeste siluette. Seda on hea teha siis, kui taevas on veel veidi valgust ja siluetid kenasti välja paistavad. Kui jäädvustate aga eriti tegevusrohket stseeni, mis on täidetud valguse ja värvidega, siis võib siluettide pildistamine õnnestuda ka hiljem.

Sellise pildi puhul on väga oluline oma asukoht läbi mõelda. Suurem vahekaugus ja lainurkobjektiiv võimaldab teil pildistada paljude inimeste siluette. Kui liigute subjektidele lähemale ja suunate kaamera ülespoole, siis suurendate inimeste mõju.

Veenduge, et teie särisätted tõlgendaks inimesi siluettidena. Üldjuhul saate sellise tulemuse kaamera soovitatud sätete abil, kuid parima efekti saamiseks võib olla vajalik negatiivse särikompensatsiooni kasutamine (vt 9. nõuanne). Ärge kasutage liiga pikka säriaega, kuna teie subjektid võivad kaadris liikuda ja efekti ära rikkuda.

reede, 17. mai 2024

Linnafotograafia

Linnafotograafia näpunäited

Päikese loojudes proovige teistmoodi linnafotograafiat. Miljonid tuled annavad teile võimaluse jäädvustada vapustavaid öiseid linnavaateid.

Vaadake, kuidas see fotograaf demonstreerib erinevaid tehnikaid öist Londonit pildistades.

neljapäev, 16. mai 2024

Perefotograafia nõuanded

Helen Bartlett kasutab oma töös ainult loomulikku valgust. Lisaks on kõik tema fotod mustvalged, kuna ta soovib luua ajatuid perefotosid.

Palusime tal jagada nippe, mida ta oma pika ja prestiižse karjääri jooksul kogunud on. Lugege artiklit ja õppige, kuidas jäädvustada oma perest ilusaid pühadeaegseid ja igapäevaseid pilte.

1. Pildistage kaameraga, mitte telefoniga

„Esimene samm heade fotode tegemiseks on kaamera kasutamine. Tänapäevased nutitelefonid teevad ka päris häid pilte, aga hea kaamera annab võimaluse pilte paremini kontrollida. Lisaks on nutitelefoni kasutamisel väga kerge oma kirjakasti või töömaailma sukelduda. Digipeegelkaamera või hea kompaktkaamera aitavad keskenduda piltide jäädvustamisele. Paljud kaamerad toodavad kvaliteetseid pildifaile, mis on väga oluline ka fotode printimisel. Ma soovitan hoida kaamerat kotis või köögikapil, et see oleks alati kättesaadav.“

A smiling boy with a Lego play set.

2. Jäädvustage oma perekonna jõule

„Jõulud annavad suurepärase võimaluse oma perekonna rutiini jäädvustamiseks. Näiteks kui lapsed tutvuvad oma päkapikusussi sisuga, on hea mõte hoida kaamera enda lähedal, et nende rõõmu (või pettumust) jäädvustada. Kui ilm on hea, siis minge kindlasti ka õue, kuna lapsed tunnevad ennast kõige vabamalt just õues. Teine hea võimalus on koos uute mänguasjadega jalutama minna. Sellised olukorrad annavad suurepärase võimaluse oma pere jäädvustamiseks kõige loomulikumas keskkonnas.“

3. Alustage varakult

„Mina alustan oma pildistamisi tavaliselt kell 8 hommikul. Kõige parem ongi jäädvustada lapsi just hommikul, kui nad on ennast korralikult välja puhanud ja kõhu täis söönud. Päeva edenedes hakkavad lapsed väsima, mänguasjade üle tekib rohkem vaidlusi ja koostöövõimalus lendab aknast välja. Seega proovige teha ametlikumaid pilte ja grupipilte kohe vara hommikul. Nii saab ülejäänud päeval keskenduda lõbusate ja loomulike piltide jäädvustamisele, muretsemata selle pärast, kuidas laps kaamera ees naeratama saada. Kõige parem võimalus heade piltide saamiseks on töötada vastavalt laste graafikule. Pildistage palju, pildistage iga päev ja aasta lõpus saate oma pereseiklustest toreda raamatu kokku panna, mida on hiljem tore lehitseda.“

A family group posing in front of a tree.

4. Ärge unustage ennast pildile püüda

„Tavaliselt on igas peres üks inimene, kes kaamera taga rohkem aega veedab. Meie peres oli selleks isa. Pildistage vaheldumisi, et kõik perekonnaliikmed pildile jääksid, kuna need pildid on teie lastele tulevikus väga olulised. Terve pere pildile saamiseks pange kaamera statiivile (või lauale või pargipingile) ja kasutage viiteaja funktsiooni. Veidike teistsuguse ja lõbusama vaatenurga saamiseks võib kaamera anda ka lapsele ja lasta hoopis temal pildistada. Nii saab ka lastes fotograafiahuvi tekitada.“

5. Keskenduge tavapärasele

„Möödas on need päevad, kus kaamera võeti välja ainult eriliste sündmuste või pühade ajal. Nüüd pildistatakse palju ka igapäevaseid tegevusi. Jäädvustage seda, kuidas teie pere pärast pikka töö- ja koolipäeva kõik koos diivanile kerra poeb. Püüdke kaamerasse see lustlik hetk, kui laps kell 5 hommikul teie voodisse hüppab. Liikuge tegevusest eemale ja kasutage pikemat objektiivi või kaamera suumifunktsiooni, et pildistada mängivaid lapsi. Nii on tulemuseks tõesti armsad ja loomulikud fotod.“

Children ride bikes through trees.

6. Kasutage asukohta, et rääkida oma lugu

„Püüdke lisada oma piltidele teie looga seonduvaid elemente. Ideaalse portreevõtte saavutamine on küll omamoodi rahuldustpakkuv, kuid laiem vaade võib pildi veelgi põnevamaks muuta. Näiteks võite pildistada last tema magamistoas koos mänguasjadega. Või minge metsa või kohalikku parki ja jäädvustage lapsi vertikaalselt, et ka kõrguvad puud pildile jääksid. Olge keskkonna kaasamisel loomingulised, otsige erinevaid kujusid ja varje, peegeldusi ja raame ning mis tahes muud, mis teie pildi erilisemaks muudaks.“

"Kõige parem ongi jäädvustada lapsi just hommikul, kui nad on ennast korralikult välja puhanud ja kõhu täis söönud."

A baby’s face seen through a hole in a card sign that reads ‘Peek-a-who?’

7. Otsige huvitavaid nurki ja kompositsioone

„Mõnikord on võimalik jäädvustada inimese loomust ilma nägu pildistamata. Huvitavad nurgad ja vaatenurgad annavad alati põnevaid tulemusi. Näiteks jäädvustage oma beebi pisikesi käsi või seda, kuidas teie mudilane järjekindlalt kummikuid valesse jalga paneb. Katsetage oma kaamera seadistusi. Kasutage pikemat säriaega, et püüda pildile liikumist. Või jäädvustage oma last hoopis hägusalt, keerates säriaja maha ja kasutades kaamera paigal hoidmiseks statiivi. Ärge peljake sisetingimustes suurema ISO-valgustundlikkuse kasutamist. Ma ei kasuta kunagi välku ja eelistan hakkama saada olemasoleva valgusega. Nii jäävad ka pildid loomulikumaks. Proovige jäädvustada mustvalgeid pilte, kuna need on ajatud ja pakuvad mõnusat vaatamist mitmetele põlvkondadele.“

8. Minge nende tasandile

„Kükitage lapse silmade kõrgusele ja vaadake maailma läbi nende silmade. Võite ka istuda või ennast põrandale maha visata. Selline lähenemine aitab minimeerida taustal olevat segadust ja ennetada tähelepanu kõrvalejuhtimist. Võite täita tausta taeva, puude või seinaga, suunates kaamera eemale põrandale kallatud mänguasjadest. Samas võib teinekord ka sellise segaduse ja selle üle uhkust tundva lapse pildistamine hea mõte olla.“

A baby’s face seen through a hole in a card sign that reads ‘Peek-a-who?’

9. Printige fotod välja

„Vahet ei ole, kas kasutate kodust printerit või veebipõhist printimisteenust – fotod tuleks kindlasti välja printida. Piltidest võib teha ka tasse, plakateid ja palju muud. Nii saate jäädvustatud hetki iga päev nautida. Väljaprinditud fotode puhul ei pea ka kartma, et need arvutist või mälukaardilt ära kaoks.“

10. Nautige pildistamist

„Kui tekitate laste jaoks meeldiva ja nauditava õhkkonna, on nad ka koostööaltimad. Ärge seadke lastele liiga kõrgeid ootusi (eriti siis, kui nad on väsinud) ja kaasake neid kogu protsessi. Pildistage nende lemmikesemeid, mänguasju ja joonistatud pilte. Mängige koos, laulge ja ronige puude otsa. Võtke viimast jõuludest, sünnipäevadest ja teistest olulistest sündmustest, kus lapsed eriti elevil on.“

A happy girl

„Pidage meeles, et pere pildistamine on üks lõbusamaid asju, mida kaameraga teha saab ja ma loodan, et need nõuanded julgustavad teid oma kaamerat rohkem kasutama. Looge pilte, mida saate nautida aastakümneid.“

kolmapäev, 15. mai 2024

Portreefotograafia

Fotoõpik

Portreefotograafia 10 käsku

1. Tunne oma objekti. -ka kõige väiksem fakt võib osutuda pildistades parimaks jääsulatajaks ja mõni valesti öeldud sõna võib panna modelli endasse tõmbuma nõnda, et sessioon on juba ette ebaõnnestunud. Kasuta võimalusi pildistatava kohta info hankimiseks - milline ta võiks välja näha, mis võiks olla tema stiil ja maitse. Nii saad edasi minna punktiga kaks.

\"\"

2. Valmistu... -kuna enamasti on pildistamiseks mingi vajadus (jätame kõrvale kaminasimsile tehtavad pere- ja lastepildid) siis oleks väga hea eelnevalt teada, mis on eesmärk kuhu püüelda. Näiteks ajalehed ei armasta mustvalgeid pilte, plakatile ei sobi väga detailsed pildid, kuna trükiresolutsioon läheb kaduma. Korporatiivkasutuseks ei taheta loomingulisi pilte vaid pigem pisut tagasihoidlikumaid ja konservatiivsemaid. Seega nüüd tee plaan, milline su pildi visuaalne keel välja hakkaks nägema. Mõtle taustale, valgusele, võttepaigale. Vajadusel-võimalusel külasta eelnevalt võttepaika.

3. Suhtlus I -räägi oma modellile, mis sul on mõttes, kuidas sa kujutad ette, et ta pildile jääks, las ta harjub selle mõttega, arutage seda teemat, sest iga koos veedetud ja vesteldud minut vabastab inimest pingest ja lähendab teid. Ära unusta, et enamus inimesi ei poseeri iga päev ja eelnev ootusärevus on nende jaoks kõige ebamugavam moment. Ära suru oma mõtet peale kui see tundub vastumeelne. Anna modellile teada, millega sa tegeled, kuna reeglina alguses tuleb valguse proove teha.

4. Valgus
 - fotograafia on valdkond, kus ei saa lahutada ära kunstilisi aspekte tehnilistest ja just sellel piiril paikneb valgus (valgustus). Objekti õigesti valgustamine on tehniline oskus, kuid ilma selle oskuseta ei ole võimalik kunstiliselt soovitud tulemusi saavutada. Pea meeles, et mitte kunagi ei ole olukorda, kus valgus lihtsal on. Valgusel on alati suund, värvus, teravus, iseloom ja neid pead sa pildistamisel alati arvestama. Valgustamise all pean silmas ka näiteks modelli õiget suunda või paigutamist kasvõi akna suhtes, mitte ainult kunstvalguse kaasamist.

5. Objektiiv ja võttenurk -objektiivi valikut tuleks käsitleda koos võttenurgaga, ehk kus paikned sina objekti suhtes ja kas tegu on lähivõttes portreega või hoopis täispikkuses pildiga. Objektiivi valikust sõltub ka see, mis on motiivis taustal näha ja milliseks kujuneb pildi perspektiiv. Võttenurk mõjutab väga oluliselt objekti proportsioone ja hoiakuid. Objektiivi valikust võib tuleneda omakorda ka ava- ehk teravussügavuse valik.

6. Suhtlus II 
- 10 sekundit vaikust pildistamise sessiooni ajal tundub modellile terve igavik. Seega ära lase vaikushetki liiga pikaks, modell ei tea, kas ta teeb kõike õigesti ja muutub ebakindlaks (siinkohal tuleb mainida, et kindlasti on erandiks professionaalsed modellid, kes ei vaja erilist juhendamist ja teevad alati oma “programmi”) Pildistamise ajal pead sa märkama absoluutselt kõike ja sealjuures veel ka suhtlema ja aitama modellil ennast hästi tunda.

7. Hoia juhtimine enda käes ja lase modellil puhata - ole 101% kontsentreeritud ja märka igat muutust oma modelli juures, jälgi kuidas ta hingab, kas ta on kuskilt krampis või ei julge liigutada. Hoia juhendamine ja otsustamine kindlalt enda käes, ära ole ebalev. Pildista väikeste sessioonidena ja anna modellile puhkushetki, kuna inimene ei suuda pikka aega olla kontsentreeritud. Mina isiklikult tunnen, et ka minu kontsentratsioon on piiratud ja suudan vaid väga piiratud pikkusega sessioone teha. Seetõttu võtan endale nende vahel minuti või paar mõtte- ja puhkepausi, enne kui järgmise ringiga alustan. Kui tunned, et pilt on valmis, anna sellest ka modellile teada ja täna teda, ära ole ka lõpuks ebalev.

8. Arvutis - vali hoolikalt ja kaalu kõiki variante - kui on vähegi võimalik, soovitan pildistamise ja piltide valimise vahele jätta vähemalt mõned päevad, see jätab mõtetele settimiseks aega ja saad piltide juurde tagasi pöörduda värske pilguga. Algsed ideed transformeeruvad tihti millekski uueks ja tihti juhtub, et mõni asi, mida proovisid ei sobinud lihtsalt modellile. Ole avatud ka teisi pilte valima, mis olid algsest ideest erinevad.

9. Mõtle, mida ja kuidas sa modellile ja avalikkusele näitad - hoia meeles kahte asja a) modellid on alati mõjutatavad ja suunatavad ka piltide valikul ja seda tasub ka praktiseerida, kuna b) kui modell on ise otsustaja, millist pilti ta kasutab, siis ta ei suuda ennast vaadates hoomata pildi tervikut, vaid suudab seal näha ainult oma nägu. Kui seal näos peaks olema mõni tema jaoks probleemne koht, siis ta vaatab ainult seda ja unustab kõik muu. Oluline fakt on ka see kui palju pilte sa inimesele valikuks annad ja kas valija on modell ise või kliendiks on kolmas pool. Samuti on väga oluline, kuidas sa oma pilte presenteerid, ära unusta et arvutid ja monitorid on erinevad ja tihti näivad pildid erinevates kohtades vägagi erinevad.

10. Ole valmis alati jooksvalt kõiki oma plaane muutma
 - see on kõige tähtsam punkt! Fotograaf on kameelion, kes on vastavalt olukorrale alati valmis muutuma ja olema fleksibiilne, vajadusel kõik oma plaanid unustama ja kiirelt pakkuma uusi lahendusi. Proovi hoida tasakaalu muutes ümbritesvat, muutudes ise ja jäädes selle kõige juures iseendaks!

teisipäev, 14. mai 2024

Videograafia

Videoloo jäädvustamisel on ülioluline, et teil oleks subjekt, mis teile tõesti huvi pakub. See aitab teil paremini keskenduda ja jäädvustada just seda sisu, mis hoiab teie publiku huvi kuni viimase sekundini. Järgmised nõuanded aitavad teil jäädvustada kogu sisu, mida vajate oma lugude rääkimiseks.

Tehke plaan

Geoff drawing storyboard with pencil in a notebook.
Joonistage oma idee paberile ja pange varustus valmis.

Plaani tegemisel võite olla kindel, et jäädvustate kogu vajaliku materjali. Pange märkmetesse kirja, millist sisu te filmida tahate ja kuidas võiksite sellele läheneda. See aitab teil peas tiirlevad mõtted konkreetsemaks muuta.

Pange valmis kõik vajalikud seadmed, laadige täis oma akud ja puhastage objektiivid. Pidage meeles, et video jäädvustamisel saavad akud kiiremini tühjaks kui pildistamisel, seega tasub alati ka mõni varuaku täis laadida. Vormindage oma mälukaardid, et ka need oleksid jäädvustamiseks valmis. Kuna videofailid on päris suured, on teil vaja suurema mäluruumiga kaarte.

Paljudel kaameratel on olemas sisseehitatud mikrofon, kuid välise mikrofoniga, nagu Canoni stereomikrofon DM-E100, on salvestatud heli kvaliteet palju parem. Kaameratel, nagu EOS M6 Mark II, on olemas välise mikrofoni pesa, et saaksite salvestada kristallselget heli.

Looge filmile tegevuspaik

Looge oma filmile tegevuspaik, jäädvustades asukohast laivõtteid. Lisaks tasub keskkonnast jäädvustada ka detaili- ja lähivõtteid. Filmimiseks sobivad suurepäraselt samm-mootoriga suumobjektiivid, sh EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STMEF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM ja RF 24-105MM F4-7.1 IS STM, kuna need töötavad vaikselt ja sujuvalt.

Liikuge keskkonnas kindlasti ringi ja vältige ainult ühest kohast jäädvustamist. Sellest salvestise osast saab teie loo alguspunkt, tutvustades vaatajale konteksti ja asukohta. Proovige jäädvustada vähemalt 10-sekundilisi klippe, et teile jääks ka redigeerimiseks ruumi.

Tutvustage subjekti

Shot from video Robot Man with the subject named Alan standing in front of the camera.
Jäädvustage oma peamise tegelase keskkonda, et tutvustada teda oma publikule.

Tutvustage oma filmi peamist tegelast, näidates klippe sellest, kus ta on ja mida ta teeb. Jäädvustage erinevaid hetki ning katsetage ebatavalisemaid kompositsioone ja valgusstiile. Paljud kaamerad, nagu EOS RPEOS M50 või EOS 6D Mark II, võimaldavad teil kasutada filmimisel automaatteravustamist, mis hoiab teie subjekti näo alati fookuses.

Rääkige oma subjektidega filmimise ajal, kuna see muudab nende näoilmed palju loomulikumaks. Lisaks võib see aidata teil välja tuua oma tegelase erinevaid tahkusid.

Kasutage lähivõtteid

Teatud objektide isoleerimine ja nendest lähivõtete filmimine aitab tekitada vaatajates huvi. Need detailivõtted võivad osutada kasulikuks ka hilisemas redigeerimisfaasis.

Mitte kõik lähivõtted ei vaja makroobjektiivi – paljudel juhtudel piisab ka teie standardobjektiivist. Suumige võimalikult palju sisse, et subjektid paistaksid kaadris suuremana ja oleksid taustast paremini isoleeritud.

Abstraktse detailivõtte jaoks sobivad tekstuursed esemed ja värvilaigud. Ärge unustage kaamerat vahepeal liigutada ja tuua kaadris olevad detailid hägustatud taustast esile.

Proovige erinevaid vaatenurki ja eksperimenteerige

Geoff crouching on the floor taking a video of the robot with EOS 80D.
Liikuge kas põrandast kõrgemale või hoopis väga madalale ning võtke aega, et proovida uut lähenemist.

Proovige jäädvustada oma subjekte ebatavalistest nurkadest. Ja pidage meeles, et kõik ei peagi esimese korraga välja tulema! Muutke oma vaatenurka, liigutades kaamerat subjekti kohale ja jäädvustades ülevalt-alla, või minge hoopis maadligi ja jäädvustage alt-üles. Subjekti altpoolt jäädvustamine võib anda teile vägagi ainulaadse vaatenurga. Sellistel hetkedel on väga hea kasutada muudetava nurgaga puuteekraani, mis on olemas näiteks kaameral EOS 850D. Asukoha muutmine aitab muuta teie videot ka palju dünaamilisemaks, kui see oleks tavalisest vaatenurgast jäädvustades.

Kui te jäädvustate subjekti tausta, siis valige kindel teravustamispunkt, mis hoiab tausta teravana ja muudab esiplaani kinofilmilikult hägusaks.

Mõelge oma kompositsioon läbi

Mõelge sellele, kuidas võiks kaadris olevaid elemente kõige paremini paigutada. Mõnikord töötavad väga hästi tavalised kompositsioonireeglid, nagu kolmandiku reegel ja juhtivad jooned. Kuid proovige kindlasti erinevaid vaatenurki ja kasutage sümmeetriat, et luua alternatiivseid võtteid.

Kasutage detailivõtteid ja kärpimist, et hoida vaataja huvi. Katsetage erinevate nurkadega ja leidke oma stiil, mis eristaks teid teistest filmiloojatest.

Mängige kiiruse ja ajaga

Geoff leaning over EOS 80D on a tripod filming a robot.
Kasutage intervallrežiimi, et tihendada pikemaid stseeni ja luua dramaatilisemat efekti.

Võtete vahelejätmine aitab teil tuua oma filmi kiiremat tempot ja draamat. Jäädvustage samast nurgast järjestikuseid võtteid ja seejärel hüpake nende võtete vahel, liikudes ühest hetkest teise.

Kui teie kaameral on olemas intervallvideo või suure kaadrisagedusega salvestamise võimalus, saate kasutada ka neid kiiruse ja ajaga mängimiseks. Haarake vaataja pilku intervallvõtetega, mis aitavad pakkida aeglast tegevust lühemasse ajavahemikku. Kiirema tegevuse aeglustamiseks kasutage suurt kaadrisagedust.

Looge põnevust

Enne finaali filmimist tasub kindlasti luua visuaalset pinget. Selle tegemiseks kasutage erinevat tüüpi võtteid, sealhulgas lähi- ja laivõtteid. Üks võimalus viimase etapi tutvustamiseks on alustada neutraalselt subjektilt ja liikuda edasi lõpustseeni.

Põnevuse tõstmiseks hoidke võtted lühikesena. Pidage meeles, et te saate alati võtta pikemast klipist paar sekundit juurde, seega proovige jäädvustada lisaks soovitud sisule ka paar lisasekundit.

Jäädvustage tegevust ja reaktsiooni

Geoff looking at the LCD screen on the back of EOS 800D filming Robot Man video.
Ärge unustage jäädvustada ka subjektide reaktsiooni ja emotsioone.

Enne viimase stseeni filmimist vahetage kaamera aku uue laetud aku vastu. Nii ei jää teil tühja aku tõttu oluline osa jäädvustamata. Lisaks kontrollige, kas teil on ikka mälukaardil piisavalt ruumi.

Viimase stseeni ja selle tegevuse filmimine on ülioluline, aga ärge unustage jäädvustada ka peategelase reaktsiooni. Tõenäoliselt tuleb teil selleks üsna kiiresti ringi liikuda. Hoidke kaamera töös ja proovige liikuda võimalikult sujuvalt. Salvestust aitab stabiilsena hoida Canoni käsistatiiv HG-100TBR, mis töötab kõige paremini väiksemate kaameratega, nagu EOS M6 Mark II. Vahetage laivõtte lähivõtte vastu, muutes oma asukohta ja suumides objektiivi sisse. Proovige jäädvustada nii, et vaatajatel tekiks tunne, nagu oleksid nad otse tegevuse keskel.

Nautige protsessi

Nautige filmi tegemise protsessi – alati ei suju kõik planeeritult, aga need olukorrad on teile kasulikuks õppekohtadeks. Kui püüate oma subjektidega suhelda, õpite inimesi ja maailma paremini tundma.

Filmi jäädvustamisel kontrollite teie seda, kuidas lugu räägitakse. Ka inimestega töötades mõjutate just teie seda, millisena mingid sündmused ekraanil paistma hakkavad. Teie film on teie nägu, seega nautige selle loomist.

Väärtuslikud hetked: perekonna jäädvustamine

Stef ja Hannah Michalak kirjeldavad endid kui „perekond Bathist, kes teevad videosid”. Paar jäädvustab kinemaatilise videoseeria kaudu intiimseid hetki oma teekonnal lapsevanematena, mis on selgelt tabanud ajastu närvi – pärast liitumist YouTube'iga aastal 2012 on perekond Michalaki iganädalane videoblogi leidnud 276 000 tellijat ja kogunud enam kui 43 miljonit vaatamist.

Videod, mis maailmavad nende elust autentse, spontaanse mulje, valmivad samas hoolika kavandamise, jäädvustamise ja redigeerimise tulemusena – see on protsess, mida Stef on täiustanud katse-eksituse meetodil ning aastatepikkune praktika käigus.

Stefi ja Hannahi jaoks on raske töö ennast ära tasunud. Mitte vaid sellepärast, et nad on saavutanud edu juutuuberitena, vaid lisaks seetõttu, et neil on kogu imeilusaid videosid, mille juurde on võimalik aastate pärast tagasi pöörduda. Stefi sõnade järgi: "Sellega tasub tõesti vaeva näha, sest nende videote väärtus perekonna jaoks on hindamatu. Ilmselt ei mõtle te 20 aasta pärast tagasi vaadates, et ma tõepoolest kahetsen, et raiskasin päeva selle materjali jäädvustamise ning sellest ilusa video valmistamisele. Ja põhjuks, miks me kasutame mälestuste jäädvustamiseks foto asemel videot, on see, et ükski muu vahend ei saa meid hetkega ajas tagasi viia, nagu video suudab".

Perekond Michalak alustas lihtsa kompakkaameraga ja kuigi nad on hiljem oma varustusse lisanud professionaalseid kaameraid, on nende peamiseks kaameraks elu väikeste hetkede jäädvustamisel Canon EOS M50, suurepärane ja universaalne peeglita kompaktse korpusega kaamera, mis suudab jääduvstada 24,1-megapiksliseid fotosid ja ülisuure eraldusvõimega 4K videot.

„Teil läheb tarvis kaamerat, nagu nt Canon EOS M50, mis on tõeline tööloom ja mida on imelihtne kasutada: lülitad sisse, määrad filmirežiimile, võib-olla kulutad paar sekundit menüüdes muudatuste tegemiseks ja ongi kõik filmimiseks valmis,“ paljastab Stef oma saladuse.

Vaadake, kuidas Stef tegutseb, kui ta filmib, kuidas tema noorima poeg rattaga sõitma õpib ning jälgige näpunäiteid, kuidas teha esimesi samme video jäädvustamisel.

1. Leidke huvitav vaatenurk

Stef Michalak holding a Canon EOS M50 camera at floor level to film his son's first ride on a balance bike.
Suurepärane võimalus lisada filmimisel mitmekesisust, on katsetada erinevaid nurki. Stef soovitab kaamerat ringi liigutada, et kaader oleks huvitavam ja valmis videot hiljem põnevam vaadata.

Kui olete harjunud rohkem fotosid pildistama kui videot salvestama, siis ärge kartke muudatust teha. Video salvestamisel saate kasutada kõiki oma fotograafias omandatud kompositsioonioskusi. „Arvan, et video on salvestamisel on oluline läheneda võttele viisil, nagu oleks see foto," ütleb Stef. „Põhimõtteliselt on teil olemas väike aken, mis avaneb avarale vaatele ning põhiline on leida sellele aknale koht, mis jäädvustaks stseeni kõige paremal viisil. Mõnikord on kompositsiooni parandamiseks või vaatajale objekti osutamiseks tarvis astuda samm vasakule või paremale või liigutada kaamerat alla või üles.

"Inimesed hoiavad kaamerat enamasti silmade kõrgusel, kuid oluline on proovida erinevaid vaatenurki," lisab ta. "Näiteks laste filmimisel on oluline viia kaamera alla nende tasandile. Enamuse ajast filmimisel ma kas kükitan, istun või laman. Kaamera Canon EOS M50 muudab käepäraeks muudetava nurgaga puuteekraan, mis võimaldab kaamera madalal tasandil hoidmisel salvestatava jälgimiseks ekraani lihtsalt üles kallutada. Samuti soovitaksin aktiveerida võrgustiku kuva, mis aitab paremini kadreerida.“

Rakendus Canon Camera Connect, mis ühendab kaamera iOS või Android seadmega, sobib samuti video jäädvustamiseks ebatavaliste nurkade alt, sest see võimaldab teil muuta filmimisel fookust ilma kaamerat puudutamata.

Stef Michalak filming his son with a Canon EOS M50.

2. Stabiliseerige kaamera

Stef Michalak helping his son hold onto the handles of his balance bike. Stef's EOS M50 is resting on the arm of a bench.
Keegi ei soovi vaadata ekraanilt udukogusid, ning väriseva pildi vastu võitlemiseks on mitmeid viise, näiteks kaamera toetamine millelegi kindlale, statiivi soetamine või pildistabilisaatoriga (IS) objektiivi kasutamine.

Väriseva pildi vältimiseks ja oma videole rofessionaalse välimuse tagamiseks on oluline toetastada kaamerat ja objektiivi samal viisil nagu foto jäädvustamisel. "Veenduge, et hoiate kaamerat mõlema käega ja surute küünarnukid vastu külgi," ütleb Stef. "Ja kindlasti soetage statiiv. Kui kasutate kerget kaamerat, nagu näiteks Canon EOS M50 ei pea see olema suur ega raske.

"Vaadake ringi ja otsige objekte, mida saab kasutada kaameratoestamiseks, näiteks pange kaamera vastu ust ja avage seda aeglaselt, et tekitada sujuv liikumine. Varasemalt olen asetanud kaamerat isegi aeglaselt pöörlevale munataimerile ja hiljem suurendanud video taasesituskiirust.

Canoni pildistabilisaatoriga (IS) objektiiv, näiteks Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM, muudab värinavaba pildi jäädvustamise palju lihtsamaks. Kui kasutatae objektiivi, millil puudub pildistabilisaator (IS) on võimalik kaamera värisemist parandada ka digitaalselt.

3. Fokusseerige nägudele

A portrait of Stef Michalak's youngest son Rufus.
Kaameral Canon EOS M50 on Face + Tracking AF funktsioon, et hoida liikuvad objektid automaatselt fookuses – ideaalne lõbusate perekonnaliikmete jäädvustamiseks.

Stef soovitab kasutada Canon EOS M50 funktsioone Face + Tracking AF, et hoida liikuvad objektid automaatselt fookuses. „Kõigil minu Canoni kaameratel on see säte põhimõtteliselt alati sisse lülitatud. See tegevuse jälgimisel hämmastavalt kasulik, seda eriti aktiivsete laste puhul. See on väga töökindel, ehk siis üks asi vähem, mille pärast salvestamisel muretseda.“

Paljude Canoni kaamerate juures on kasutusel kahepiksliline CMOS AF tehnoloogia, kus kaamera sensori pikslid kahekordistatakse diskreetseteks AF-punktideks, et võimaldada veelgi kiiremat ja täpsemat jälgimiset. Canon EOS M50 kaamera puhul aktiveeritakse see funktsioon täis-HD vormingus salvestamisel, mis on piisav eraldusvõime, kui soovite kiiresti redigeerida või kui teil on failide talletamiseks vähem ruumi. Kahepiksliline CMOS AF võimaldab kasutada näo ja objekti jälgimiseks kuni 143 teravustamispunkti (sõltuvalt kasutatavast objektiivist). Terve kaadri ulatuses käsitsi valitav fookus võimaldab teil lisamaterjali jäädvustamisel libistada näpuga puuteekraanil, liigutades automaatteravustamispunkti ühest kohast teise, või luua reguleeritud fookuskaugusega efekte.

4. Kasutage liikumise jäädvustamisel suuremat kaadrisagedust

Stef Michalak's eldest son, Grayson, riding a scooter over a bridge in a park.
Stef jäädvustab enamasti võimalikult suure kaadrisagedusega, et talletada rohkem detaile ja luua aegluubi efektiga videoid.

Enne filmimise alustamist peate filmi salvestussuuruse jaoks valima kaadrisageduse. See on sekundis salvestatavate kaadrite arv. Suurema kaadrisagedusega salvestamine võimaldab liikumist jäädvustada detailsemalt, lisaks võimaldab see luua aegluubis efektiga videopilti, kui taasesitate klippi tavapärase kiirusega.

„Üheksal juhul kümnest jäädvustan ma võimalikult suure kaadrisagedusega, sest see võimaldab videomaterjali hiljem aeglustada," räägib Stef. „Seega kui võimalus on saadaval, valin alati 50 kaadrit/s, mitte 25 kaadrit/s. Samas ei jaga ma kunagi veebis kõrge kaadrisagedusega videot, kuna see kipub näima hüperrealistlik. Selle asemel teisendan ma video kaadrisagedusele 25 kaadrit/s, kuna see näeb välja palju kinemaatilisem. Need harvad korrad, kui kasutan kaadrisagedust 25 kaadrit/s, on materjaliks enamasti rääkivad pead, mille puhul olen kindel, et materjali pole tarvis aeglustada.“

Madalama eraldusvõimega video filmimisel on teil võimalik valida rohkemate kaadrisageduste vahel, seega kui soovite luua sujuvaid aegluubi efektiga klippe, tasub pigem salvestada täis-HD, mitte 4K vormingus.

5. Salvesage selge heli

The Canon EOS M50 with the Canon DM-E100 mic attached, positioned on the arm of a bench behind Stef Michalak and his son.
Video jäädvustamisel on heli kvaliteet ülioluline. Stef soovitab hoida protsessi lihtsana ja määrata helisalvestuse niivooks Automaatne ning võimalusel kasutada väikest stereomikrofoni.

Heli kvaliteet on sama oluline kui pilt, kuid Stef soovitab hoida asjad võimalikult lihtsatena. "Soovitan jätta helisalvestuse tasemeks Automaatne, et saaksite keskenduda hetke jäädvustamisele."

Canoni STM-objektiivid, nagu näiteks Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM, kasutavad peaaegu hääletut samm-mootoriga autofookusseerimise tehnoloogiat, mis on suurepärane valik, kui salvestate heli kaameraga. Heli kvaliteeti saab veelgi parandada, kui kasutate mikrofoni, mis kinnitub kaamera välklambi pesa külge. "Isegi väikese stereomikrofoniga, nagu näiteks Canon DM-E100, on helis võimalik saavutada suur edasminek," räägib Stef.

Kui kasutate salvestamisel pikka objektiivi, soovitab Stef heli jäädvustamiseks kasutada telefoni. "Kui soovite ennast filmida eemalt, seadke telefon helisalvestusrežiimile ja asetage see lähedusse. Plaksutage kolm korda kaamera jaoks, see lihtsustab hiljem tarkvaras heli ja pildi sünkroonimist.“

6. Olge loo jutustamisel objektiivne

Stef Michalak filming his young son as he makes a peace sign at the camera.
Teil pole võimalik jäädvustada iga hetke, seega määrake endale ajalised piirid. Redigeerimisel valige välja oma lemmihetked ja eemaldage ülejäänud, et luua video, mille üle tõeliselt uhke olla.

Pereürituste salvestamisel on seda lihtne jäädvustada liiga suur hulk materjali, kuid Stef soovitab jääda objektiivseks ja seada endale eesmärk. „Võimalus on jäädvustada nii palju kauneid kaadreid, kuid need peavad toetama lugu, mitte olema lihtsalt järgmised kaunid võtted. Filmimisega alustamisel tekib kinnisidee jäädvustada nii palju kui võimalik, kuid nii toimides põlete lihtsalt läbi. Peaksite kaamera kasutamisel leidma mõnusa rütmi ja mitte muretsema selle pärast, et päeva jooksul saaks jäädvustatud iga pisiasi.

„Kui teile on lõpuks kogunenud tundide pikkune videomaterjal, siis määrake endale redigeerimisel ajalimiit, et valmisfilm kestaks vaid mõned minutid, vastasel juhul monteerite lõpuks kokku kolmveerandtunnise materjali. Lõigake materjali seni, kuni alles on jäänud vaid kõige paremad osad.“