Akord ehk kooskõla (itaalia keeles accordo, kooskõla), ka harmoonia, on muusikas vähemalt kahe heli üheaegsus.
Akordi on võimalik kirjeldada seda moodustavate helide intervallide suhete abil. Kui akordi helid on tertsisuhtes, siis näiteks kolmkõla põhikuju ehitub kahest, septakordipõhikuju kolmest ja noonakordi põhikuju neljast ülestikusest tertsist. Kui akordi helid on kvardisuhtes, võivad moodustuda kvartakordid või kvintakordid. Sekunditest ja sekundist väiksematest mikrointervallidestehituvat akordi nimetatakse klastriks.
Leo Semleki muusikateoorias kuuluvad akordid konsoonide hulka.
Akordi on võimalik kirjeldada seda moodustavate helide intervallide suhete abil. Kui akordi helid on tertsisuhtes, siis näiteks kolmkõla põhikuju ehitub kahest, septakordipõhikuju kolmest ja noonakordi põhikuju neljast ülestikusest tertsist. Kui akordi helid on kvardisuhtes, võivad moodustuda kvartakordid või kvintakordid. Sekunditest ja sekundist väiksematest mikrointervallidestehituvat akordi nimetatakse klastriks.
Leo Semleki muusikateoorias kuuluvad akordid konsoonide hulka.
Tertsidest koosneva akordi nimetus sõltuvalt helide arvust
Tertsidest koosnevate akordide puhul on vastavalt neid moodustavate helide arvule antud akordile nimetus. Kui akordi põhikujus on tertsisuhtes olevaid helisid
- 3, on tegu kolmkõla ehk kvintakordi ehk tertskvintakordiga
- 4, on tegu nelikõla ehk septakordiga
- 5, on tegu viiskõla ehk noonakordiga
- 6, on tegu kuuskõla ehk undeetsimakordiga
- 7, seitsekõla ehk tertsdeetsimakordiga
Tertsidest koosneva akordi helide nimetused
Tertsidest koosneva akordi põhikuju helide nimetused tulenevad akordi heli ja akordi põhiheli intervallist:
- akordi põhiheli (heli, millelt ehitub tertsidest koosneva akordi põhikuju) ehk akordi esimene heli on akordi priim
- 1. tertsheli ehk akordi teine heli on akordi terts
- 2. tertsheli ehk akordi kolmas heli akordi kvint
- 3. tertsheli ehk akordi neljas heli on akordi septim
- 4. tertsheli ehk akordi viies heli on akordi noon
- 5. tertsheli ehk akordi kuues heli on akordi undeetsim
- 6. tertsheli ehk akordi seitsmes heli on akordi tertsdeetsim
Akordi meloodiline seis
Akordi meloodilise seisu määrab akordi ülemine heli.
Akordi seis (inglise keeles voicing) on muusikas akordi helide paigutus.
Akordi seisu kirjeldamiseks on vaja teada, milline on akordi meloodiline seis, millised keskmised helid on kõrgemal ja millised madalamal, millised akordi helid on kahendatud, millises oktavis üks või teine heli asub.
Akordi meloodilise seisu määrab akordi ülemine heli. Meloodilise seisu nimetus tuleneb akordi ülemise ja põhiheli intervallist. Näiteks kui ülemine heli on
Akordi seis omab tähtsust eelkõige häältejuhtimises ja orkestratsioonis.
Akordi seis (inglise keeles voicing) on muusikas akordi helide paigutus.
Akordi seisu kirjeldamiseks on vaja teada, milline on akordi meloodiline seis, millised keskmised helid on kõrgemal ja millised madalamal, millised akordi helid on kahendatud, millises oktavis üks või teine heli asub.
Akordi meloodilise seisu määrab akordi ülemine heli. Meloodilise seisu nimetus tuleneb akordi ülemise ja põhiheli intervallist. Näiteks kui ülemine heli on
- priim, on akord priimi meloodilises seisus
- sekund, on akord sekundi meloodilises seisus
- terts, on akord tertsi meloodilises seisus
- kvart, on akord kvardi meloodilises seisus
- kvint, on akord kvindi meloodilises seisus
- sekst, on akord seksti meloodilises seisus
- septim, on akord septimi meloodilises seisus
Akordi seis omab tähtsust eelkõige häältejuhtimises ja orkestratsioonis.
Akordi kuju
Akordi juhuks nimetatakse akordi pöördeid. Akordi pöördeks nimetatakse akordi sellist tuletatud kuju, kus madalamaks heliks on mõni teine akordi heli.
Akordi kuju oleneb ainult sellest, missugusel akordi helil ta põhineb ehk missugune akordi heli on bassiks.- Kolmkõla põhikuju, kui bassiks on priim
- 1. pööre – sekstakord, kui bassiks on terts
- 2. pööre – kvartsekstakord, kui bassiks on kvint
- Septakordi põhikuju, kui bassiks on priim
- 1. pööre – kvintsekstakord, kui bassiks on terts
- 2. pööre – tertskvartakord, kui bassiks on kvint
- 3. pööre – sekundakord, kui bassiks on septim
Akordi kuju oleneb ainult sellest, missugusel akordi helil ta põhineb. See on missugune akordi heli on bassis.
Akordi ulatus
Akord võib esineda kitsas või laias ulatuses. Näiteks on 4-häälses seades akord kitsas ulatuses, kui kolme ülemise naaberhääle vahe ei ole laiem kui tritoon (3 tervetooni). See tähendab, et kolme ülemise hääle diapasoonon väiksem kui oktav. Teistel juhtudel on akord laias ulatuses. Võimalikult kitsas ulatuses esinevat akordi põhikuju või tuletatud kuju nimetatakse akordi taandvormiks.
Akordi tähistus
Akordi tähistamiseks kasutatakse:
Klassikalises muusikas kasutatakse tähti ka helistiku märkimiseks (suur täht tähistab mažoori ja väike minoori). Džässmuusikas aga eranditult suuri tähti, mis märgivad ära vastava akordi põhiheli. Segamini ei tohiks ajada ka tähtnimetused H ja B. Džässmuusikas tähistab B si nooti (H) ja si-bemolli tähistab Bb.
Akordi muudetud helid (intervalli tähistus) kirjutatakse tavaliselt suurtähe järele paremale üles (C+5 või C ♯5), lisatud intervallidaga paremale alla (Cm9).
- klassikalises harmoonias astmemärke (helirea aste ja araabia number)
- pop- ja džässharmoonias põhiliselt kõlamärke. Kõlamärk koosneb akordipõhiheli tähtnimetusest ning sellele lisanduvast araabia numbrist (intervallimuutmisel).
Klassikalises muusikas kasutatakse tähti ka helistiku märkimiseks (suur täht tähistab mažoori ja väike minoori). Džässmuusikas aga eranditult suuri tähti, mis märgivad ära vastava akordi põhiheli. Segamini ei tohiks ajada ka tähtnimetused H ja B. Džässmuusikas tähistab B si nooti (H) ja si-bemolli tähistab Bb.
Akordi muudetud helid (intervalli tähistus) kirjutatakse tavaliselt suurtähe järele paremale üles (C+5 või C ♯5), lisatud intervallidaga paremale alla (Cm9).
Mažoorsed akordid
Kõige lihtsam akordi tähis on mažoorkolmkõlal (C) – meil kasutatakse tavaliselt ainult suurt tähte. Veel võib kohata, et tähele lisatakse ma. Näiteks Cma (mažoorkolmkõla) või Cma7 (suur mažoorseptakord ). Ma tuleb sõnast major, mis tähendab suurt, peamist või mažoori. Meil kasutatakse selle asemel sõna duur (dkk – duurkolmkõla).Minoorsed akordid
Minoorkolmkõla (Cm, Cmi, Cmin) tähistatakse suurtähe kõrval m, mi või min. Mi on tulnud sõnast minor, mis tähendab nii väikest kui minoori. Veel kasutatakse miinusmärki (C-). Mitte segi ajada, kui akordile lisatakse muudetud heli (C−6) miinus märgiga.Vähendatud akordid
Vähendatud akorde (vähendatud septakord) tähistatakse ° või dim (diminished). Poolvähendatud septakordi (half diminished) ehk väikest septakordi tähistatakse ø.Suurendatud akordid
Suurendatud akorde tähistatakse plussmärgiga (+) või sõnaga aug(augmented).Kolmkõlade tähistus
Nimi | Sümbolid | 2. akordi heli | 3. akordi heli | Akordi valem | Näide |
---|---|---|---|---|---|
mažoor | C, Cma, Cmaj | suur terts | puhas kvint | 1, 3, 5 | c – e – g |
minoor | Cm, Cmi, Cmin, C- | väike terts | puhas kvint | 1, ♭3, 5 | c – es – g |
suurendatud | C+, Caug, C+5 | suur terts | suurendatud kvint | 1, 3, ♯5 | c – e – gis |
vähendatud | C°, Cdim, Cm(♭5), Cmin(♭5), C-(♭5), C−5 | väike terts | vähendatud kvint | 1, ♭3, ♭5 | c – es – ges |
Septakordide tähistus
Nimi | Sümbolid | Kolmkõla | Intervall | Akordi valem | Näide |
---|---|---|---|---|---|
Suur mažoorseptakord | CM7, Cmaj7, CΔ7 | mažoor | suur septim | 1, 3, 5, 7 | c – e – g – h |
Väike mažoorseptakord | C7, C7 | mažoor | väike septim | 1, 3, 5, ♭7 | c – e – g – b |
Suur minoorseptakord | CmM7, Cmmaj7, Cmimaj7, CminM7, Cminmaj7, C-M7, C-maj7 | minoor | suur septim | 1, ♭3, 5, 7 | c – es – g – h |
Väike minoorseptakord | Cm7,Cmi7, Cmin7, C-7 | minoor | väike septim | 1, ♭3, 5, ♭7 | c – es – g – b |
Poolvähendatud septakord | CØ7, Cm7♭5, Cmi7♭5, Cmin7♭5, C-7♭5 | vähendatud | väike septim | 1, ♭3, ♭5, ♭7 | c – es – ges – b |
Vähendatud septakord | C°7, Cdim7 | vähendatud | vähendatud septim | 1, ♭3, ♭5, 7 | c – es – ges – heses |
Suurendatud septakord | C+7, Caug7, C7♯5 | suurendatud | suur septim | 1, 3, ♯5, 7 | c – e – gis – b |