Nagu paljud teisedki poolkuu linna müüdid ja legendid, ümbritseb saladuste pilv filmi “ Tõusva päikese maja ”, mille The Animals tegi kuulsaks 1960. aastatel. Kõik nõustuvad, et tegemist on New Orleansi kultuuri pimeda ja labase küljega, kuid konsensus lõpeb selles osas üsna palju. Kuid mitte seal, kus minu küsimused vastavad.

Kas “maja” oli bordell? Tuberkuloosihaigla? Orjakvartalid istanduses? Antebellum süüfilise kliinik prostituudidele? (Tõesti, see on tegelik teooria!) Lüürika on aastate jooksul nii palju muutunud, seda on tõesti raske öelda. Kuid teeme väikese detektiivitöö.

Kaks varasemat salvestust pärinevad 1930. aastate Appalachiast, kuid on teada, et see on vanem. Autor Ted Anthony jälgib oma raamatus „ Ameerika laulu teekonna jälitamine, tõusva päikese jälitamine” laulu algupärasest kohmakast inglise rahvalaulust, mis kõlab järgmiselt: „Kui lähed Lowestofti ja palud tõusvat päikest, siis sa oled seal”. Leian kaks vana hoorat ja minu vana naise ühe. "

Noh, see kindlasti kinnitab haige maja maineteooriat, kuid see pole sugugi tõestus. Varasemate Ameerika versioonide laulusõnad sisaldavad ridu nagu: "Tagasi New Orleansi juurde tagasi minnes on minu võistlus peaaegu läbi. Tulles tagasi veetma ülejäänud päevad selle Tõusva Päikese all. " Nii meeleheitel! Võib-olla on vangla või haigla siiski usutav? Aeg süveneda koduloosse.

Minu huvi selle teema vastu tekkis algselt Vana Ursulini kloostri reisijuhi ajal ütles mulle kord, et paljud inimesed usuvad, et Ursulinesi avenüü kloostri lähedal asuv maja oli kunagi seda laulu inspireerinud lõbumaja. Ta mitte ainult ei eita seda, vaid väidab, et “maja” polnud üldse lõbumaja, vaid naistevangla, mille väravas oli tõusva päikese kaunistus. (Järsku muutub lüürika selle palli ja keti kandmise kohta üsna sõna otseses mõttes.) Kallilt lahkunud kuuekümnendate aastate rahvalaulik Dave van Ronk (kes laulis oma versiooni, mille rebis ära Bob Dylan ja mida The Animals lõi veelgi), ilmselt toetas seda mõistet. , nagu ta väitis oma autobiograafias, et oli Orleansi kihelkonna vana naisvangla väravatel näinud pilte sellest eelmainitud päikesekujundusest. Soovin, et ta oleks selle pildi lingi maha jätnud, kuna paistab, et sellest pole kusagil jälgi ega mainitud.

Minu uuringute kohaselt on dokumenteeritud ainult kaks kandidaati, kes on kasutanud nime "Tõusev päike". Rising Sun Hotel asus 535-37 Conti Street 1820. (See on samas kvartalis nagu Paul Prudhomme K-Pauli köök  ja kvartali kaugusel Napoleoni majast , kui vajate rikkalikku õhtusööki ja / või Pimm's Cupi ). Vanas ajalehekuulutuses mainitakse, et hotellis on parim meelelahutus ning et härrad võivad siin loota tähelepanelike teenistujate leidmisele. (Teie otsustate, kas need on eufemismid.) Lisaks leiti kinnistult palju rouge ja meiki. Huvitavad esemed džentelmenide hotelli jaoks, arvate doncha?

Teine dokumenteeritud kandidaat on Rising Sun Hall , mis kuulus sotsiaalabi- ja lõbustusklubile 19. sajandi lõpus Uptowni / Carrolltoni piirkonna jõe ääres. Kaugel linna seemnetest, aga kes teab?

Veel üks teooria hõlmab proua nimega Marianne LeSoleil Levant, kelle nimi on prantsuse keeles "tõusev päike". Hmm. Paar allikat paigutas oma lõbumaja Esplanade avenüüle 1614, mis on väga ebaromantiline koht kiirtee I-10 varjus. Aga kõige öelda see oli 826-830 St. Louis Street, plokk põhja Chris Owens 'kurikuulus klubi ja ümber nurga Chef Susan Spicer on Bayona . See asukoht on nüüd kinnisvarabüroo ja omanik ütleb, et renoveerimise käigus avastati 1800-ndate aastate ristikpostkaardid ja kolme kerubiga ümbritsetud kuldse tõusva päikese lae seinamaaling. Tõepoolest!

Sattusin ühe viimase nõude juurde, mille esitas härrasmees, kellele varem kuulusid firmad Good & Plenty Records aadressil 1129 Decatur Street, mis on nüüd Courtyard galerii asukoht, Magnolia Grilli vastas . Enne tema surma 90ndatel väitis “Record Ron”, et see oli algne sait. See on täiesti juhuslik, aga mis kuradit? Võib ka visata selle hunnikule.

Nii palju teooriaid, kuid kus on lõplik tõestus?

Noh, pärast lugemist, kaevamist ja New Orleansi tänavatel kõndimist sain teada - pole ühtegi. Lühike praamisõit üle Mississippi jõe Prantsuse kvartalist viib Alžeeria tillukesse ajaloolisse burgi. Seal  tunnevad Rising Sun Bed & Breakfast'i maja omanikud esimesena, et nende asutamine on lihtsalt austusavaldus " fiktiivsele halva mainega majale". Nii et teil on see olemas. Konkreetset elutõendit ei jää - kui see kunagi nii oli, aga ma pole siiski nõus seda ilukirjandusena maha kandma! Minu tõeotsingud on ülekaalus. Vive la mystère!

  • Ajaloolased ei ole suutnud lõplikult tuvastada maja The Rising Sun, kuid siin on kaks kõige populaarsemat teooriat:

    1) Laul räägib New Orleansi bordellist. "Tõusva päikese maja" sai nime selle elaniku madame Marianne LeSoleil Levanti järgi (see tähendab prantsuse keeles "Tõusev päike") ja oli äritegevuseks avatud alates 1862. aastast (Liidu vägede poolt okupeeritud) kuni 1874. aastani, mil see kaebuste tõttu suleti. naabrite poolt. See asus aadressil 826-830 St. Louis St.

    2) See räägib New Orleansi naistevanglast, mida nimetatakse Orleansi kihelkonna naistevanglaks ja mille sissepääsuvärav oli kaunistatud tõusva päikese kunstiteostega. See seletaks laulu "palli ja keti" sõnu.
  • Meloodia on traditsiooniline inglise ballaad, kuid laul sai populaarseks Aafrika-Ameerika rahvalauluna. Selle salvestas 1920. aastatel Texas Alexander, seejärel mitmed teised artistid, sealhulgas Leadbelly, Woody Guthrie, Josh White ja hiljem Nina Simone. See oli tema versioon, mida The Animals esimest korda kuulis. Keegi ei saa loo õigusi nõuda, see tähendab, et seda saab salvestada ja autoritasuta müüa. Paljud ansamblid kajastasid seda lugu pärast seda, kui sellest sai lugu The Animals.
  • Rahvamuusikaloolane Alan Lomax salvestas 1937. aastal 16-aastase tüdruku Georgia Turneri versiooni . Selles kontekstis lauldakse seda esimeses isikus, olevikuvormis koos lauljanna kurtmisega, kuidas Tõusva Päikese maja on tema elu rikkunud. Selles traditsioonilises rahvaversioonis on peategelaseks kas prostituud või vang. Loomad muutsid selle mänguriks, et muuta nende versioon raadiosõbralikumaks.
  • 1964. aastal sai sellest New Orleansi lõbumajast rääkivast rahvalaulust briti rokkbändi atlandiülene hitt, kui The Animals selle lindistas. Nende versioon jõudis 9. juulil Ühendkuningriigis 1. kohale ja 5. septembril Ameerikasse

    . Loomad esitasid selle laulu 1964. aasta mais Chuck Berryga Inglismaal tuuritades. See läks nii hästi üle, et lindistasid selle tuuri peatuste vahel. Meie 2010. aasta intervjuus loomade esilaulja Eric Burdoniga selgitas ta: "" House of the Rising Sun "on lugu, millega mind just saatati. See on loodud minu jaoks ja mulle tehti see. See oli suurepärane laul Chuck Berry turnee, sest see oli viis jõuda publikuni ilma Chuck Berry kopeerimiseta. See oli suurepärane trikk ja see toimis. See polnud tegelikult mitte ainult suurepärane trikk, vaid ka suurepärane lindistus. "
  • Bob Dylan lisas selle oma esimesele albumile 1962. aastal, kasutades selleks rahvakäsitlust, mille ta võttis Dave Van Ronki esitamisel kuulmise järgi ja laulis seda nii, et see on "paljude vaeste tüdrukute häving ". Kui The Animals selle kaks aastat hiljem lindistas, oli see Dylani jaoks transformatiivne kuulamine, kes õppis, et ta oskas rahvalaulule rokirütmi rakendada. Ta ostis elektrikitarri ja hakkas seda kasutama kuulsalt 1965. aasta Newport Folk Festivalil, kus ta tegi esimest korda elektrikomplekti.

    "Algul vihane Bob Dylan muutus rokkariks," rääkis Eric Burdon Songfactsile. "Dylan läks elektriks The Animals'i klassika" Tõusva Päikese maja "varjus."
  • The Beatles alustas oma edetabeli domineerimist Ameerikas, kui " I Want to Hold Your Hand " läks 1964. aasta veebruaris esikohale. Nad jõudsid veel viie parema hitini, enne kui "House Of The Rising" 5. septembril edetabeli esikohale tõusis, edestades kõiki teisi britte Invasioonigrupp tippu, välja arvatud Peter & Gordon, kes veetis juunis nädala tipus John Lennoni ja Paul McCartney kirjutatud lauluga " Armastuseta maailm ".
  • See oli esimene rahvusvaheline hitt, mille Mickie Most produtseeris. Inglane, Most, läks 1959. aastal Lõuna-Aafrikasse ja asutas bändi nimega Mickie Most and his Playboys. Kuna rokkmuusika polnud riiki tulnud, salvestasid enamus populaarseid lugusid nagu " Johnny B. Goode " ja " Shake, Rattle And Roll ", mis jooksid hittide rida ette. 1962. aastal Inglismaale naastes pöördus ta lavastustöö poole, kuna oli oma laulutöö oskused lihvinud Lõuna-Aafrikas.

    Pärast seda, kui nägi, et The Animals esines Newcastle'i klubis A-Go-Go, hakkas ta bändi tootma; nende esimene salvestus oli "Baby Let Me Take You Home", mis ilmus grupi esimese singlina ja tegi UK # 21. Järgmine oli "Tõusva päikese maja".

    Kõige kiiremini sai Inglismaa tipptootjaks, lisades oma nimekirja Hermani Hermitsid, Donovan, Lulu ja Jeff Beck.
  • Loomad salvestasid selle ühe võtmena, kuna nad olid laulu täiuslikumaks esitanud seda teel. Loomade trummar John Steel meenutab 1000 Kut Suurbritannias Jon Kutneri ja Spencer Leighi 1. hitti: "Mängisime Liverpooli 17. mail 1964 ja sõitsime siis Londonisse, kus Mickie (Enamik) oli broneerinud stuudio ITV Ready Steady Go!Rising Sun'i reaktsiooni tõttu palusime selle salvestada ja ta ütles: "Okei, teeme seda samal seansil." Seadsime tasakaalu, mängisime insenerile paar takti - see oli mono ilma üledubideta - ja tegime ainult ühe võtte. Kuulasime seda ja Mickie ütles: "See on kõik, see on singel." Insener ütles, et see on liiga pikk, kuid selle asemel, et natuke välja lõigata, oli Mickie julgenud öelda: "Oleme praegu mikrokõrguste maailmas, vabastame selle." Mõni nädal hiljem oli see kogu maailmas esikoht. Kui me Beatlesi Ameerikas tipust maha viskasime, saatsid nad meile telegrammi, kus oli kiri: "Palju õnne The Beatles'ilt (rühmituselt)".

    Produtsent Mickie Most meenutab: "Kõik oli õiges kohas, planeedid olid õiges kohas, tähed olid õiges kohas ja tuul puhus õiges suunas. Valmistamiseks kulus vaid 15 minutit, et saaksin" ei võta lavastuse eest suurt au. See oli lihtsalt stuudio atmosfääri püüdmine. "
  • Selle loo Ühendkuningriigi versioon kestab 4:29, mis oli selle ajani pikem kui ükski teine ​​Suurbritannia hitt (enamus päeva hitte tuli alla 3 minuti). Loomade Suurbritannia silt Columbia ei tahtnud seda singlina välja anda selle pikkuse tõttu, kuid rühmituse produtsent Mickie Most võitles selle eest.

    Ameerikas redigeeriti lugu 2:59.
  • Esimene Animalsi singel oli palju traditsioonilisem "Baby Let Me Take You Home", mis jõudis Suurbritannias 21. kohale ja Ameerikas 102. kohale. "House Of The Rising Sun" oli nende teine ​​singel ja see, mis neid murdis.

    The Animalsil oli USA-s 14 populaarseimat 40 hitti, saades üheks edukamaks Briti Invasioni bändiks USA-s. Nad läksid lahku 1968. aastal erinevatel muusika- ja äriküsimustel. Burdon ütles Songfactsile: "Ma ei arva, et The Animalsil oleks võimalus areneda. Olime esimesed, kes tunnistasid, et võtsime bluusilugusid Ameerika artistidelt, aga kui Animals oleks kokku jäänud ja koos töötanud, selle asemel et muretseda selle pärast, kes on kogu raha saades oleksime võinud areneda rohkem ja tulla välja suurema muusikaga, mille üle uhke olla. "
  • Loomade organist Alan Price oli ainus bändiliige, kellele loo korraldamine au andis, see tähendab, et talle makstakse peaaegu kõik autoritasud. Nende plaadifirma ütles teistele liikmetele, et nende arranžeerijatena loetlemiseks pole piisavalt ruumi.
  • Orelisoolo sai inspiratsiooni jazzman Jimmy Smithi hitist "Walk on the Wild Side". Alan Price esitas soolo Vox Continentalil.
  • Detroiti rokkarid Frijid Pink tegid oma jälje selle loo kaveriga, mis läks 1970. aastal Ühendkuningriiki nr 4 ja USA-sse. Ameerikas on selle lauluga esinenud veel kaks artisti: Santa Esmeralda (# 78 1978) ja Dolly Parton (# 77 aastal 1981). Tuhandete seas, kes laulu on salvestanud, on Ramblin 'Jack Elliott, Dave Van Ronk, The Supremes, The Chambers Brothers, Leslie West, Sinéad O'Connor ja Muse.
  • Suurbritannias ilmus loomade versioon uuesti välja 1972. aastal (läheb numbrile 25) ja uuesti 1982. aastal (nr 11).
  • Pärast seda, kui The Animals lahku läks, hapestas Eric Burdon seda laulu ja läbis pika perioodi, kus ta seda ei esitanud, öeldes, et ta "pidas lugu piinlikuks". Hiljem tegi ta sellega rahu, esitades seda regulaarselt erinevates stiilides.
  • Inglise kunstirokibänd Alt-J kajastas seda oma 2017. aasta Relaxeri albumi jaoks. Nende versioon erineb teistest sellistest tõlgendustest nagu The Animals ja Nina Simone, et see registreerub vaevalt isegi kaaneversioonina. Grupp rääkis NPR-i ajalehele All Things Thinked :

    "Me oleme alati näinud end natuke folkbändina ja seetõttu tundub sobiv proovida kätt sellises loos. Keegi ei tea kindlalt, kust see lugu pärineb, kuid meie versioon on väga palju asetatud New Orleansis. Esimene salm pärineb enamasti rahvalaulust, teine ​​on meie oma, jätkates nii laulu võtmise, muutmise ja edasiandmise rahvaprotsessi."
  • Kirjeldus
  • Tõusva päikese maja on Ameerika rahvalaul, mille arvavad kirjutanud Georgia Turner ja Bert Martin. See laul räägib rasketest aegadest New Orleansis. Tuntuima versiooni salvestasid Eric Burdon ja The Animals 1964. aastal.
  • Originaal sõnad

  • There is a house down in New Orleans

  • They call the Risin’ Sun

  • And it’s been the ruin of many a poor boy

  • And me, oh god, I’m a-one

  • My mother was a tailor She sewed these new blue jeans My sweetheart was a gambler, lord Down in New Orleans

    Now the only thing a gambler needs Is a suitcase and a trunk And the only time he’s satisfied Is when he’s on a drunk

    He fills his glasses up to the brim And he’ll pass the cards around And the only pleasure he gets out of life Is ramblin’ from town to town

    Oh tell my baby sister Not to do what I have done But shun that house in New Orleans They call the Risin’ Sun

    Well, it’s one foot on the platform And the other foot on the train I’m goin’ back to new Orleans To wear that ball and chain

    I’m a-goin’ back to New Orleans My race is almost run I’m goin’ back to end my life Down in the risin’ sun

    There is a house in New Orleans They call the risin’ sun It’s been the ruin of many poor boy And me, oh god, I’m a-one