Kunsti Renessanss Saksamaal
17.Saksa renessanss . Saksa kunst 15.-16. Sajandil • 15. Saj. Valitses Saksa kunstis veel hilisgootika . • Kõige olulisem uuendus – trükigraafika levimine • Saksamaa on raamatutrükkimisesünnimaa , peale tekstide trükiti ka pilte. Mõnikord trükiti pilte ja tekste
koos(plokkraamatud), kuid tihti ka eraldi. • Vanim trükitehnika oli puulõige . Vanematel puulõigetel on kujutised loodud lihtsate, tugevate, nurgeliste joontega. Nad mõjuvad tasapinnalisena ja meenutavad vitraaži ehisraamistikku või ornamenti. • 15. Saj algul leiutati Saksamaal sügavtrükitehnikavasegravüür , mis võimaldab peenemate joonte ja varjundirikkamate pindade trükkimist. • 15. Saj graafika oli usuline, õpetliku sisuga • Madalmaade realistlik kunst hakkas saksa kunsti mõjutama alles 15 saj II poolel •MARTIN SCHONGAUER – arendas vasegravüüri iseseisvaks kunstiliigiks, oli tuttav madalmaade kunstnike loominguga. Maalis rahulikke madonnasid, fantastilisi
(https://annaabi.ee/Saksa-Renessanss-m38837.html)
Maalikunst
See vältas ainult 16. sajandi paar esimest aastakümmet, kuid oli siiski hiilgav lõik saksa kunsti ajaloos. Eriti õitsele puhkes graafika. Lisaks vasegravüür, puulõige. Dürer on loonud nii õlimaale ( ''Neli apostlit''), joonistusi ja akvarelle, kuid tema vase-ja puulõiked kuuluvad graafikakunsti tippsaavutuste hulka. Kajastab oma kodumaa ja ajastu vastuolusid, töödes võib jälgida kahe poole võitlust.
Lisaks on head kunstnikud graafika alal Hans Holbein juunior.
(http://eflynearthistory.blogspot.com.ee/2014/01/renessanss-itaalias-madalmaades-ja.html)
Saksamaa renessanss kunstis
- 15. sajandil valitses Saksamaal veel hilisgootika
- hiljem madalmaade ja vähem itaalia mõjutustega gootikast sünteesitud realistlikum ekspressiivne kujutamislaad
- pannakse rõhku pealispinna liikumisele ja kujutavate objektide omavahelistele seostele
- trükipressi kasutuselevõtt, trükigraafika levik
- usuline, õpetliku sisuga moraliseeriv kunst
- ideaaliks inimese omapära ja tundeelu kujutamine
- Matthias Grünevald (1470-1483)
* pani rõhku värviprobleemidele ja valguse kujutamisele
* ilmekas, kirglik, haarav
* figuurides ei taotle monumentaalset suurust ja väärikust, vaid deformeerib meelega kehavorme
* loodustunnetus on viidud äärmusteni
* "Isenheimi altar" - Albrecht Dürer (1471-1528)
* loomingus on keskse tähtsusega võitlus kahe kunstilise maailmavaate vahel - põhjamaade hilisgootika ja itaalia renessanssi
* keskendus graafikale
* õppis graveerimist isa õpipoisina
* esimene autoportree 13- aastaselt
* maalis kõige esimese õlimaali
* järgis büstsantsi põhimõtteid oma aja võtmes - Hans Holbein niirem (1497-1543)
* õppis isa käe all
* renessanssi ideaal on iseenesestmõistetav
* vaba, suurejooneline stiil