Otsing sellest blogist

UUS!!!

Rohusoometsad

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. 2.2. Rohusoometsad ...

teisipäev, 17. märts 2020

Renessanssikunst Saksamaal

Kunsti Renessanss Saksamaal


17.Saksa renessanss . Saksa kunst 15.-16. Sajandil • 15. Saj. Valitses Saksa kunstis veel hilisgootika . • Kõige olulisem uuendus – trükigraafika levimine • Saksamaa on raamatutrükkimisesünnimaa , peale tekstide trükiti ka pilte. Mõnikord trükiti pilte ja tekste 
koos(plokkraamatud), kuid tihti ka eraldi. • Vanim trükitehnika oli puulõige . Vanematel puulõigetel on kujutised loodud lihtsate, tugevate, nurgeliste joontega. Nad mõjuvad tasapinnalisena ja meenutavad vitraaži ehisraamistikku või ornamenti. • 15. Saj algul leiutati Saksamaal sügavtrükitehnikavasegravüür , mis võimaldab peenemate joonte ja varjundirikkamate pindade trükkimist. • 15. Saj graafika oli usuline, õpetliku sisuga • Madalmaade realistlik kunst hakkas saksa kunsti mõjutama alles 15 saj II poolel •MARTIN SCHONGAUER – arendas vasegravüüri iseseisvaks kunstiliigiks, oli tuttav madalmaade kunstnike loominguga. Maalis rahulikke madonnasid, fantastilisi
(https://annaabi.ee/Saksa-Renessanss-m38837.html)

Maalikunst 

See vältas ainult 16. sajandi paar esimest aastakümmet, kuid oli siiski hiilgav lõik saksa kunsti ajaloos. Eriti õitsele puhkes graafika. Lisaks vasegravüür, puulõige. Dürer on loonud nii õlimaale ( ''Neli apostlit''), joonistusi ja akvarelle, kuid tema vase-ja puulõiked kuuluvad graafikakunsti tippsaavutuste hulka. Kajastab oma kodumaa ja ajastu vastuolusid, töödes võib jälgida kahe poole võitlust.
Lisaks on head kunstnikud graafika alal Hans Holbein juunior.

(http://eflynearthistory.blogspot.com.ee/2014/01/renessanss-itaalias-madalmaades-ja.html)

Photograph:A portrait painted by Hans Holbein in 1539 shows Anne of Cleves.       
Saksamaa renessanss kunstis
  • 15. sajandil valitses Saksamaal veel hilisgootika
  • hiljem madalmaade ja vähem itaalia mõjutustega gootikast sünteesitud realistlikum ekspressiivne kujutamislaad
  • pannakse rõhku pealispinna liikumisele ja kujutavate objektide omavahelistele seostele
  • trükipressi kasutuselevõtt, trükigraafika levik
  • usuline, õpetliku sisuga moraliseeriv kunst
  • ideaaliks inimese omapära ja tundeelu kujutamine
  • Matthias Grünevald (1470-1483)
    * pani rõhku värviprobleemidele ja valguse kujutamisele
    * ilmekas, kirglik, haarav
    * figuurides ei taotle monumentaalset suurust ja väärikust, vaid deformeerib meelega kehavorme
    * loodustunnetus on viidud äärmusteni
    * "Isenheimi altar"
  • Albrecht Dürer (1471-1528)
    * loomingus on keskse tähtsusega võitlus kahe kunstilise maailmavaate vahel - põhjamaade hilisgootika ja itaalia renessanssi
    * keskendus graafikale
    * õppis graveerimist isa õpipoisina
    * esimene autoportree 13- aastaselt
    * maalis kõige esimese õlimaali
    * järgis büstsantsi põhimõtteid oma aja võtmes
  • Hans Holbein niirem (1497-1543)
    * õppis isa käe all
    * renessanssi ideaal on iseenesestmõistetav
    * vaba, suurejooneline stiil