Otsing sellest blogist
UUS!!!
Kvarternaar ehk antropogeen
Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. Kvaternaar ehk an...
neljapäev, 30. mai 2024
Esmaabi
kolmapäev, 29. mai 2024
Tulevased teemad
teisipäev, 28. mai 2024
RAW piltide töötlemine DPP programmis
RAW piltide töötlemine programmis Digital Photo Professional (DPP)
Üleminek otse kaamerast kasutatavate JPEG-piltide jäädvustamiselt RAW formaadis pildistamisele võib tunduda suure sammuna, aga see on vältimatu osa iga fotograafi teekonnast. Fotode töötlemine ei pea olema piinarikas protsess - vaid paari kohendusega on võimalik keskpärasest fotost kunstiteos teha. Ja mis on kõige parem uudis? See on lihtsam kui te arvate.
Kui häälestate oma kaamera RAW formaadis pildistama, salvestab see kõik sensorile jäänud pildiandmed ilma igasuguse kaamerasisese töötluseta - seepärast ongi RAW failid märksa suuremad kui JPEG-id. See annab teile võimaluse pilte järeltöötluse käigus oluliselt muuta ja neist maksimaalse kvaliteedi välja pigistada. Digital Photo Professional (DPP) on Canoni tarkvara EOS kaameratest ja kõrgema taseme, RAW formaadis pildistamist võimaldavatest PowerShoti mudelitest pärit RAW piltide töötluseks. Siin näitame teile mõningaid DPP peamisi töötlusriistasid, millega saate oma RAW fotosid muuta ja täiustada.
DPP uueneb pidevalt ja uusimal versioonil võib olla veelgi lisafunktsioone, seega kontrollige uuenduste saadavust ja veenduge enne alustamist, et teil on alla laaditud uusim versioon.
DPP käivitamisel näete peaakent, milles on teie fotode eelvaated. Valige vähemalt üks foto ja klõpsake pildi töötlemise (Edit Image) nuppu üleval vasakul, või minge menüüsse vaade (View) ja valige aken Edit Image. (DPP-s on palju klaviatuuri otseteesid töö kiirendamiseks - need leiate juhendist.)
Pildi valgustugevuse reguleerimine
Lumel või rannas tehtud pildid on vahel liiga pimedad, sest kaamera püüdis neis tingimustes esinevat äärmiselt eredat valgust kompenseerida. Kui mõni teie foto on liiga ere või liiga pime, saate selle valgustugevust DPP-s reguleerida. Tööriistapaneelil asuv Valgustugevuse liugur muudab üldist valgustugevust.
Kui soovite tuvastada, millised foto osad on liiga tumedad või liiga heledad, klõpsake akna allosas olevat varju/heleduse hoiatuse (Shadow/Highlight warnings) nuppu. Vaikimisi kuvatakse üleni mustas varjus olevatele aladele sinine ja täiesti valgetele eredatele aladele punane kattekiht, aga te saate ka ise määrata, millise taseme juures kattekihid kuvatakse.
Kerige tööriistapaneelil allapoole ja leidke Edasijõudnute (Advanced) jaotises varju (Shadow) ja heleduse (Highlight) reguleerimise juhtnupud. Nende abiga saate varjusid heledamaks ja heledaid alasid tumedamaks muuta, foto muid toone mõjutamata.
Valge tasakaalu reguleerimine
Värvid muutuvad koos valguse muutumisega, näiteks näeb neutraalne valge paberileht varahommikuses valguses välja sinisem (jahedam) ja päikeseloojangu ajal oranžim (soojem). Teie kaamera valge tasakaalu seadistus oskab seda kohandada, et tagada tõetruude värvide jäädvustamine või lisada loomingulise efekti saavutamiseks uusi värve. Näiteks võib teil olla soov hallil päeva tehtud pilte soojemaks ja meeldivamaks muuta. RAW formaadis pildistamise eeliseks on, et valge tasakaalu saab muuta ka pärast foto jäädvustamist.
Kui avate DPP-s RAW foto, näitab tarkvara vaikimisi foto jäädvustamisel kasutatud valge tasakaalu seadistust, aga ripploendist valides saate selle asemel kasutada ükskõik millist muud valge tasakaalu eelseadistust. Kui valite Klõpsa valge tasakaalu (Click White Balance), saate klõpsata mõnel pildi neutraalse tooniga alal ja kogu foto valge tasakaal kohendatakse selle punktiga vastavaks. Katsetage erinevaid valge tasakaalu võimalusi, et leida iga foto puhul parim lõpptulemus.
Muutke pildistiilide abiga oma fotode välimust
Pildistiilid (Picture Styles) määravad teie fotode üldise välimuse, rakendades neile eelseadistatud kohandusi. Mõned siluvad ja ühtlustavad meeldivamate portreede saamiseks nahatoone, teised muudavad foto kontrastsemaks ja teravamaks, et saavutada HDR-fotograafia efekt, ja nii edasi. Kui avate DPP-s RAW foto, rakendatakse sellele foto tegemisel kasutatud pildistiil, aga te saate pildistiili ja sellega koos ka foto välimust muuta. Näiteks muudab Monokroomne pildistiil foto mustvalgeks.
Meelepäraseima leidmiseks katsetage erinevaid pildistiile. Pildistiili redaktori abiga saate luua enda isiklikke ja unikaalseid pildistiile ning neid oma fotodele rakendada.
Parandage kompositsiooni ja kadreeringut
Vahel ei õnnestu pildi kadreerimine või kompositsioon päris täiuslikult, siis tuleb appi DPP kärpimistööriist, mille abiga saate pildi fookuse suunata kõige tähtsamale. Klõpsake kärpimistööriista ja paneelil saate valida kas fikseeritud kuvasuhte või vaba kärpimise võimaluse. Klõpsake fotol ja valige lohistades foto ala, mida soovite kasutada. Valitud ala ümberpaigutamiseks klõpsake selle sees ja lohitage seda. Kui soovite näiteks silmapiiri sirgeks seadmiseks või dünaamilisuse lisamiseks pildi ala pöörata, liigutage kursor valitud alast väljapoole.
Pildi müra vähendamine
Pildi müra tekib siis kui pildistatakse väga halbades valgustingimustes ja/või suurte ISO väärtustega. See näeb välja nagu kirju, pisikeste punktide mosaiik foto tumedatel aladel (heledusmüra) või teatud värvikanalitel (värvimüra). DPP loeb RAW failis salvestatud ISO- ja säriteavet ja optimeerib automaatselt müravähenduse sätted selliseks, et oleks tagatud tasakaal pildi ühtluse ja selguse ning detailitäpsuse vahel. Te saate sätteid pildi teravuse reguleerimise (Adjust Image Detail) vahekaardil seadistada ja nii paika panna oma foto lõpliku välimuse - kui müra vähendamisega liiale minna, muutub pilt uduseks. Müra ja müravähenduse tulemuste paremaks nägemiseks on alati hea mõte sisse suumida.
Teravamad pildid
Kõigile digitaalsetele fotodele tuleb teravustamine kasuks, sest see suurendab kontrastsust detailide äärte ümber ja muudab pildi elavamaks, aga kui pilt on fookusest väljas siis teravustamisega seda korda teha ei saa.
DPP-s on olemas kaks teravustamistööriista. Kiire teravustamise jaoks kasutage lihtsat teravuse (Sharpness) tööriista, aga kui soovite täpsemat kontrolli, proovige teravustamismaski (Unsharp Mask), millega saate eraldi reguleerida tugevust, täpsust ja läve. Kolme parameetri abiga saate paika panna teravustamise määra ja näidata, millistele pildi osadele seda tuleb rakendada. Need ei pea omavahel kokku sobima - katsetage ja vaadake, milliseid tulemusi iga parameetriga mängimine annab. Ületeravustamisega kaasneb haloefekt kontrastsete äärte ümber - jällegi tasub efektide kontrollimiseks sisse suumida. Kui soovite pilte ekraanil vaadata, vajavad need vähem teravustamist, selgete ja detailirohkete trükipiltide saamiseks läheb seda rohkem vaja.
Retseptide abiga kiirendate töötlusprotsessi
Ühe RAW pildi töötlemisel kasutatud sätted saab kopeerida ja siis kleepida teistele fotodele. Nii kiirendate tööd mitme sarnase fotoga. Minge Edit > Select and copy recipe settings, valige sätted, mida soovite sellelt fotolt kopeerida, ja klõpsake OK. Seejärel võite pildibrauseri aknast valida teise foto või ka mitu fotot, ja kleepida neile retsepti kasutades käsku Edit > Paste recipe.
Samuti saab retsepte tuleviku tarbeks säilitada failina teie arvutis – selleks tuleb minna Edit > Save recipe in file ja seejärel, kui soovite salvestatud retsepti mõne foto puhul rakendada, minge Edit > Read and paste recipe from file.
Muudatused, mida te oma RAW failides teete, salvestatakse automaatselt, kui te DPP sulgete. Seega saate foto hiljem avada ja soovi korral selle retsepti kopeerida. See ei muutu ka siis kui RAW failid teise kohta liigutatakse - retsept liigub RAW failiga kaasa.
Töödeldud, jagamiseks valmis piltide loomine
Kui olete RAW faili töötlemise lõpetanud, tuleb teil lõplik, töödeldud pilt salvestada. Selleks saate valida kahe failiformaadi vahel: JPEG ja TIFF. JPEG failid on väiksemad, nende jagamine on lihtsam ja neid avab iga tarkvara. TIFF tagab maksimaalse kvaliteedi ja sobib ideaalselt suurte trükipiltide tegemiseks. Üksiku pildi puhul minge File > Convert and save, mitme pildi puhul valige soovitud pildid ja minge File > Batch process. Valige failitüüp JPEG või TIFF ning asukoht, kuhu pildid salvestada soovite. Pakktöötlemisel saate ka fotode mõõtmeid muuta ja pilte ümber nimetada. Sel ajal kui DPP taustal pakktöötlusega tegeleb, saate programmi edasi kasutada.
Organiseerige oma fotod tärnireitingute abiga
Kui teil on sadu või tuhandeid fotosid, vajate nendes orienteerumiseks mingit organiseerimissüsteemi. DPP-s saate selleks, et parimaid pilte hiljem kiiresti leida, kasutada linnukesi, tärnireitinguid või neid mõlemaid koos. Nende kiiresti lisamiseks valige Quick Check tööriist, klõpsake pildi märkimiseks selle pisipilti ja seejärel lihtsalt sisestage oma klaviatuuril number vahemikus 1–5, et lisada pildile vastav arv tärne või linnukesi. Kui tärnireitingud lisati kaameras, näeb neid ka DPP-s, ent neid saab muuta. Linnukesed on nähtavad ainult DPP-s. Pilte saab neile antud reitingute alusel sorteerida, valida ja filtreerida. Kasuks tuleb see, kui olete oma parimatele fotodele reitingute andmisel järjepidev, sest nii on ka hiljem parimate fotode leidmine lihtne.
Canoni tasuta pilveteenus image.canon on ideaalne koht, kuhu salvestada oma fotod otse kaamerast, et need siis hiljem muudesse veebiteenustesse või oma seadmetesse üle kanda - uusimad, Wi-Fi võimekusega Canoni kaamerad suudavad pilte isegi automaatselt üles laadida.* Ühilduvatest kaameratest* image.canon teenusesse üles laetud RAW pildid saab automaatselt teie arvutisse DPP-ga töötlemiseks alla laadida.
Harjutamine teeb meistriks, nagu iga uue oskuse puhul. Eksperimenteerige siin artiklis nimetatud tööriistadega ja proovige ka äärmuslikke sätteid, et paremini aru saada, milleks iga tööriist võimeline on. Mida rohkem pilte töötlete, seda paremini saab teile selgeks, kuidas oma fotosid täiustada. Samuti võib fotode ebatäiuslikkustega tegelemine teile õpetada seda, kuidas saada paremaks fotograafiks.
esmaspäev, 27. mai 2024
HDR fotograafia
HDR (High Dynamic Range) tähistab laia dünaamilist ulatust ja fotograafias kirjeldab see foto kõige heledamate ja tumedamate elementide detailide jäädvustamise viisi. Põhiolemuselt tähendab see samast stseenist rohkem kui ühe pildi tegemist ja kombineerimist, et saada igaühest parimad elemendid.
Paljudes stseenides on dünaamiline ulatus liiga lai, et kaamera saaks kõik detailid ühe kaadriga salvestada. Näiteks jäädvustades päikselisel päeval maastikku, pildistades aknast eredat päevavalgust või jäädvustades varjus olevat ehitist ereda sinise taeva taustal.
Selles stseenis on ühes võttes kadunud pilve detailid, järgmises on tuuleveski vundament. Viimane HDR-pilt on tehtud kaamerasiseselt. Nüüd näete detaile nii pildi tumedatel kui ka heledatel aladel ning kaamera on tasakaalustanud säritamise, et luua pilt, mis on palju sarnasem inimsilmale nähtavaga.
Mitmetes kompaktkaamerates ja nutitelefonides on HDR-funktsioon sisse ehitatud. Tavaliselt ei saa tulemust palju mõjutada. Lihtsalt valige funktsioon ja pildistage. Tihti kuvatakse kaameras teadet, et kaamerat tuleb hoida stabiilsena, kuna see teeb erinevate säritustega piltide seeria ja kombineerib need lõpliku HDR-pildi loomiseks automaatselt.
HDR-funktsiooniga digipeegelkaamera võib pakkuda suuremat paindlikkust. Teil võib olla võimalik valida, kui palju pilte kaamera teeb ja kui suure vahega säritamised seadistatakse. See võimaldab teil saavutada just sellised tulemused nagu soovite.
Kasutage statiivi. Üks oluline asi, mida silmas pidada, on see, et kui kaamera säritab tumedaid alasid, siis säriaeg väheneb. Tegelikult aitab alati fikseeritud pildistamisasend, kuna kaamera jaoks on palju lihtsam säritamisi seadistada, kui need on kompositsioonilt väga sarnased.
Saate luua enda HDR-pildi. Selleks on teil vaja vaid pisut teadmisi säri juhtimise kohta.
1. Valige pildistamisrežiimiks ava prioriteediga režiim ning seadistage ISO ja ava väärtused.
2. Valige säri mõõtmisrežiimiks kas tavaline või hindav. Nende seadetega valib teie kaamera keskmise säri, arvestades kõiki stseeni toone.
3. Kasutage särikompensatsiooni ketast, et stseeni ala- ja ülesäritada. Nii palju oleneb stseeni heledusest ja tumedusest.
4. Alustage üheastmeliste variatsioonidega. Seega pildistage nii, et särikompensatsiooni ketas on asendis -1, seejärel keerake see asendisse -2 ja siis asendisse -3. Korrake toimingut, aga seekord ülesäritades: asendites +1, +2, ja +3. Te ei pruugi kõiki neid pilte lõplikus HDR-pildis kasutada, kuid on hea, kui need on teil igaks juhuks olemas.
5. Alternatiivselt võite kasutada automaatsäri rühmitamist (Autoexposure bracketing, AEB), mis laseb teil otsustada, kui palju ala- või ülesäritada soovite, ning seejärel teeb korraga fotode seeria.
"Alati on abiks fikseeritud pildistamisasend, kuna kaamera jaoks on palju lihtsam säritamisi seadistada, kui need on kompositsioonilt väga sarnased."
Kasutage oma arvutitarkvara, et pildid üheks pildiks kombineerida. Paljude Canoni kaameratega on kaasas tarkvara Digital Photo Professional (DPP), millel on spetsiaalne HDR-tööriist.
Püüdke luua pilt, mis on sarnane sellega, mida nägite – meie silmadel on palju laiem dünaamiline ulatus kui kaameratel, seega saab seda tehnikat kasutada, et taasluua stseen nii, nagu seda mäletate.
Otsige võimalusi selle tehnika kasutamiseks. HDRi kasutamise üle otsustamine nõuab sama suuri oskusi kui heade HDR-piltide loomine. Minge kindla peale välja ning katsetage maastike ja taevalaotusega, kuid pidage meeles, et HDR on kasulik tehnika ka detailide ja makrofotode jäädvustamisel, kus saate peened detailid nähtavale tuua ja teha väga põnevaid pilte.
Tihti saab paljude detailidega piltidest luua huvitavaid HDR-pilte. HDRi kasutamine sellel pildil pakub suuremat sügavust, kuna nüüd näete täpselt tuuleveski mehhanisme. Tulemus on palju sarnasem sellega, mida fotograaf oma silmaga nägi.
reede, 24. mai 2024
Nõuanded tegevusvõtete panoraamimise kohta
Näpunäited tegevusvõtete panoraamimise kohta
Mõnikord võib tegevusfotode subjekt paista tardununa ning puudu jääb dramaatilisusest ja kiirusest, mis pildi tegemise hetkel olemas olid. Üks lihtne tehnika põnevuse tagasi toomiseks on panoraamimine. Ja hea uudis on, et panoraamimine võib parandada mis tahes kaameraga tehtud pilte.
Vaadake, kuidas Adam Pretty jäädvustab tegevust suusanõlvadel:
Panoraamimisel kasutatakse aeglasemat säriaega ja kaamerat liigutatakse laiaulatuslikult sama kiiresti, kui liigub subjekt. Edukalt panoraamitud võte tagab, et subjekti kuvatakse teravalt ja tagataust jääb häguseks.
1. Seadistage oma kaamera režiimiketas säriaja prioriteedi režiimi (Tv). See laseb teil säriaega juhtida
2. Valige aeglane säriaeg – alustage väärtusega 1/60 s. Seejärel katsetage – proovige 1/30 s või väiksemat kiirust suurema hägu jaoks, 1/125 s väiksema hägu jaoks. See oleneb ka teie subjektist – ralliauto jaoks on tõenäoliselt vaja kiiremat säriaega kui jalgratta jaoks
3. Määrake pildistamisrežiimiks sarivõtterežiim. Lisaks heale võimalusele tabada oluline hetk minimeerite ka kaamera värisemist katikunupu vajutamisel.
4. Jälgige oma subjekti – aga ärge tehke seda siis, kui te reaalselt jäädvustate. Jälgige neid enne pildistamist, pildistamise ajal ja pärast seda sujuvate liigutustega
5. Hoidke ennast ja oma kaamerat võimalikult stabiilselt – minimeerides vertikaalsed ja kallutavad liigutused. See võib olla lihtsam, kui kasutate pildiotsijat (kui see teie kaameral on), mitte vedelkristallekraani
6. Mõelge kompositsiooni peale, ärge jätke subjekti täpselt kaadri keskele. Kui oma subjekti jälgite, hoidke seda pildistamise ajal oma pildiotsijas/ekraanil samas kohas
7. Tagataust peaks olema hägune, et selle eri osad ei omaks teie fotol liiga suurt tähtsust. Kuid üleüldised värvid moodustavad teie fotost olulise osa, kuna need raamivad teie subjekti
8. Aeglustage säriaega veelgi, kui jäädvustate öösel – seeläbi võib hägune valgus tagataustal teie piltidele dramaatilisust lisada. Vaadake, kuidas Adam Pretty kasutab aeglasemat säriaega, et lisada tagatausta hägu:
9. Panoraamimine vajab harjutamist, seega ärge muretsege, kui teie esimesed pildid ei ole väga head. Õppige, tehes palju pilte ja tehke kindlaks, miks mõned tulevad paremini välja kui teised. Näiteks kas asi on vales säriajas või on subjekt vertikaalselt hägustatud. Seejärel rakendage õpitut oma järgmiste fotode tegemisel
neljapäev, 23. mai 2024
Portreefotograafia 10 käsku
Fotoõpik
Portreefotograafia 10 käsku
1. Tunne oma objekti. -ka kõige väiksem fakt võib osutuda pildistades parimaks jääsulatajaks ja mõni valesti öeldud sõna võib panna modelli endasse tõmbuma nõnda, et sessioon on juba ette ebaõnnestunud. Kasuta võimalusi pildistatava kohta info hankimiseks - milline ta võiks välja näha, mis võiks olla tema stiil ja maitse. Nii saad edasi minna punktiga kaks.
2. Valmistu... -kuna enamasti on pildistamiseks mingi vajadus (jätame kõrvale kaminasimsile tehtavad pere- ja lastepildid) siis oleks väga hea eelnevalt teada, mis on eesmärk kuhu püüelda. Näiteks ajalehed ei armasta mustvalgeid pilte, plakatile ei sobi väga detailsed pildid, kuna trükiresolutsioon läheb kaduma. Korporatiivkasutuseks ei taheta loomingulisi pilte vaid pigem pisut tagasihoidlikumaid ja konservatiivsemaid. Seega nüüd tee plaan, milline su pildi visuaalne keel välja hakkaks nägema. Mõtle taustale, valgusele, võttepaigale. Vajadusel-võimalusel külasta eelnevalt võttepaika.
3. Suhtlus I -räägi oma modellile, mis sul on mõttes, kuidas sa kujutad ette, et ta pildile jääks, las ta harjub selle mõttega, arutage seda teemat, sest iga koos veedetud ja vesteldud minut vabastab inimest pingest ja lähendab teid. Ära unusta, et enamus inimesi ei poseeri iga päev ja eelnev ootusärevus on nende jaoks kõige ebamugavam moment. Ära suru oma mõtet peale kui see tundub vastumeelne. Anna modellile teada, millega sa tegeled, kuna reeglina alguses tuleb valguse proove teha.
4. Valgus - fotograafia on valdkond, kus ei saa lahutada ära kunstilisi aspekte tehnilistest ja just sellel piiril paikneb valgus (valgustus). Objekti õigesti valgustamine on tehniline oskus, kuid ilma selle oskuseta ei ole võimalik kunstiliselt soovitud tulemusi saavutada. Pea meeles, et mitte kunagi ei ole olukorda, kus valgus lihtsal on. Valgusel on alati suund, värvus, teravus, iseloom ja neid pead sa pildistamisel alati arvestama. Valgustamise all pean silmas ka näiteks modelli õiget suunda või paigutamist kasvõi akna suhtes, mitte ainult kunstvalguse kaasamist.
5. Objektiiv ja võttenurk -objektiivi valikut tuleks käsitleda koos võttenurgaga, ehk kus paikned sina objekti suhtes ja kas tegu on lähivõttes portreega või hoopis täispikkuses pildiga. Objektiivi valikust sõltub ka see, mis on motiivis taustal näha ja milliseks kujuneb pildi perspektiiv. Võttenurk mõjutab väga oluliselt objekti proportsioone ja hoiakuid. Objektiivi valikust võib tuleneda omakorda ka ava- ehk teravussügavuse valik.
6. Suhtlus II - 10 sekundit vaikust pildistamise sessiooni ajal tundub modellile terve igavik. Seega ära lase vaikushetki liiga pikaks, modell ei tea, kas ta teeb kõike õigesti ja muutub ebakindlaks (siinkohal tuleb mainida, et kindlasti on erandiks professionaalsed modellid, kes ei vaja erilist juhendamist ja teevad alati oma “programmi”) Pildistamise ajal pead sa märkama absoluutselt kõike ja sealjuures veel ka suhtlema ja aitama modellil ennast hästi tunda.
7. Hoia juhtimine enda käes ja lase modellil puhata - ole 101% kontsentreeritud ja märka igat muutust oma modelli juures, jälgi kuidas ta hingab, kas ta on kuskilt krampis või ei julge liigutada. Hoia juhendamine ja otsustamine kindlalt enda käes, ära ole ebalev. Pildista väikeste sessioonidena ja anna modellile puhkushetki, kuna inimene ei suuda pikka aega olla kontsentreeritud. Mina isiklikult tunnen, et ka minu kontsentratsioon on piiratud ja suudan vaid väga piiratud pikkusega sessioone teha. Seetõttu võtan endale nende vahel minuti või paar mõtte- ja puhkepausi, enne kui järgmise ringiga alustan. Kui tunned, et pilt on valmis, anna sellest ka modellile teada ja täna teda, ära ole ka lõpuks ebalev.
8. Arvutis - vali hoolikalt ja kaalu kõiki variante - kui on vähegi võimalik, soovitan pildistamise ja piltide valimise vahele jätta vähemalt mõned päevad, see jätab mõtetele settimiseks aega ja saad piltide juurde tagasi pöörduda värske pilguga. Algsed ideed transformeeruvad tihti millekski uueks ja tihti juhtub, et mõni asi, mida proovisid ei sobinud lihtsalt modellile. Ole avatud ka teisi pilte valima, mis olid algsest ideest erinevad.
9. Mõtle, mida ja kuidas sa modellile ja avalikkusele näitad - hoia meeles kahte asja a) modellid on alati mõjutatavad ja suunatavad ka piltide valikul ja seda tasub ka praktiseerida, kuna b) kui modell on ise otsustaja, millist pilti ta kasutab, siis ta ei suuda ennast vaadates hoomata pildi tervikut, vaid suudab seal näha ainult oma nägu. Kui seal näos peaks olema mõni tema jaoks probleemne koht, siis ta vaatab ainult seda ja unustab kõik muu. Oluline fakt on ka see kui palju pilte sa inimesele valikuks annad ja kas valija on modell ise või kliendiks on kolmas pool. Samuti on väga oluline, kuidas sa oma pilte presenteerid, ära unusta et arvutid ja monitorid on erinevad ja tihti näivad pildid erinevates kohtades vägagi erinevad.
10. Ole valmis alati jooksvalt kõiki oma plaane muutma - see on kõige tähtsam punkt! Fotograaf on kameelion, kes on vastavalt olukorrale alati valmis muutuma ja olema fleksibiilne, vajadusel kõik oma plaanid unustama ja kiirelt pakkuma uusi lahendusi. Proovi hoida tasakaalu muutes ümbritesvat, muutudes ise ja jäädes selle kõige juures iseendaks!
kolmapäev, 22. mai 2024
Fotode kompositsiooni täiustamine
1. Enne päästikunupule vajutamist tehke väike paus
Inimesed tahavad jäädvustada oma puhkuse- või nädalalõpureisi ning näidata külastatud kohti parimal võimalikul viisil. Meie soovitus on, et teeksite enne päästikunupule vajutamist väikese pausi ja mõtleksite sellele, mis teie pildiotsijast või LCD-ekraanilt paistab.
Lühike mõttepaus ja kaadri hindamine aitab teil näha neid kohti pildil, mis tegelikult sinna jääma ei peaks. Tihtipeale piisab väikesest kaameraliigutusest või suumi muutmisest, et eemaldada kaadrist ebavajalikud objektid ja tagada mõjuvam tulemus.
2. Kasutage kompositsioonis aknaid
Järgmisel linnapuhkusel hoidke silmad lahti teie ümber olevate hoonete ja akende osas. Aknad on heaks abivahendiks huvitava kompositsiooni loomisel ja ainulaadse pildi jäädvustamisel. Väljakutse seisneb selles, et te peate leidma koha, kust aknast paistev peegeldus ja kompositsioonielemendid kõige paremini koos töötaksid.
3. Looge huvitavaid kihte
Kasutage stseeni kompositsiooni loomisel kolme olulist subjekti: üks esiplaanil, üks keskel ja üks tagaplaanil. Need kolm objekti aitavad luua pildi visuaalse loo.
Maastike ja linnaruumide pildistamisel proovige leida tugevaid jooni, mis juhivad vaataja pilgu esiplaanilt tagaplaanile. Selleks saab kasutada näiteks teeradasid, jõgesid, rongiteid või teemärgistusi. Joonte tabamiseks tuleb leida õige kaameranurk, mis võib tähendada nii kõrgema punkti valimist või maadligi ronimist.
4. Paigutage subjekte kaadris erinevatesse kohtadesse
Tavaliselt on kaameratel märgis või automaatteravustamise raam, mis aitab leida pildi keskpunkti, kuid subjektide keskele paigutamine on efektiivne vaid osade piltide puhul.
Näiteks sobib see hästi tumeroheliste lehtede vahel oleva erksavärvilise lille jäädvustamiseks. Foto keskne osa peab olema piisavalt mõjuv, et köita vaataja tähelepanu. Seega töötab portree puhul ka see, kui ainult nägu on valgustatud ja taust on jäetud tumedaks.
5. Tekitage pildile loomulik raam
Proovige luua oma pildile loomulik raam. Pildi jäädvustamisel mõelge sellele, kuidas pildi äärealad teie subjekti raamida saaksid. Ukse või akna kasutamine on alati heaks mõtteks, kuna tumedamad ääred aitavad suunata tähelepanu kaadris olevatele heledamatele elementidele. Näiteks võite linnavaate jäädvustamisel kasutada enda korteri või hotelli ukseava. Klaasipeegelduste vältimiseks on parem aken või uks lahti teha.
6. Proovige teistsugust vaatenurka
Üldjuhul tehakse pilte ikka inimese silmade kõrguselt. Kaamera üles- või allapoole liigutamisel saavutate aga palju loomingulisemaid vaatenurki.
Kui pilte teeb laps, on tulemused hoopis teistsugused. Nii hooned, puud, taimed kui ka täiskasvanud paistavad alt vaadates palju suuremad. Kui teie kaameral on muudetava nurgaga LCD-ekraan või kui te saate ühendada oma nutitelefoni Wi-Fi-ga, saate asetada kaamera ka põrandale.
Kõrghoonete puhul soovitame kasutada lainurkobjektiivi või standardset objektiivi ja pilgu taeva poole keerata. Kasutage ava prioriteediga režiimi (Av) ja valige avaks kas f/8 või f/11. Seejärel suunake kaamera taevasse ja tekitage hoonetest stseenile raam. Kuna sellistel piltidel on palju valgus- ja varjulaike, võib olla vajalik foto heleduse reguleerimine läbi säri kompenseerimise. Lisaks võib abiks olla ka HDR-funktsioon.
Sarnaselt töötab ka hoone katuselt või enda pea kohale asetatud kaameraga pildistamine.
- f/2.0
- 1/640
- 3200
7. Kolmandike reegel
Visuaalselt silmapaistvatel piltidel on tihtipeale selge kompositsioon, kus põhisubjekti ümber on jäetud piisavalt vaba ruumi. Enamike piltide puhul töötab see, kui asetate põhisubjekti pildi keskosast pisut eemale.
Selle tegemiseks kujutage ette, et teie pildiotsija või LCD-ekraan on jaotatud 3 × 3 ruudustikuks. Asetage oma subjekt kas vasak- või parempoolsesse kolmandikku. See aitab eristuda teistest keskele asetatud objektidega piltidest ning muudab tulemuse huvitavamaks ja ainulaadsemaks.
8. Rakendage ruudustiku eeliseid
Kui olete kolmandike reegli selgeks saanud, kasutage ruudustikku ka teiste kompositsioonielementide parendamiseks. Paljud EOS-kaamerad võimaldavad kas pildiotsijal või tagumisel LCD-ekraanil ruudujooni ka päriselt kuvada. Ruudustiku sisselülitamine aitab teil pildi kompositsioonile paremini keskenduda. Horisondi jäädvustamisel ajage see kohakuti kas alumise või ülemise ruudujoonega. See on hea vaheldus tavapärastele keskse horisondiga piltidele.
9. Kasutage ruudustikku videote jäädvustamiseks
Ruudustiku sisselülitamine tuleb abiks ka õues filmimisel, kui soovite kaadri joondust paika saada.
Väga raske on jälgida videoid, mille horisont on viltu. Tekib tunne, justkui kukuks pilt kohe ümber või vajuks külili. Kui soovite proovida huvitavamaid kompositsioone, võite liigutada kaamera järsema nurga alla. Sellist tahtlikku kallet nimetatakse tihtipeale ka Hollandi või Saksa nurgaks ja seda kasutatakse filmides pinge loomiseks – seega olge selle rakendamisel perevideote juures pigem tagasihoidlikud. Kui kallutasite ühe kaadri vasakule, proovige jäädvustada järgmine kaader parempoolse kaldega.
Seda võtet saab kasutada näiteks pinge edastamiseks või uue põneva linna jäädvustamiseks. Kuid ärge minge liiale – põhirõhk peaks jääma siiski tavapärasele videopildile.
10. Kasutage spiraale
Teine kompositsioonitehnika on kuldlõige (tuntud ka kui Fibonacci jada), mille puhul on tegemist looduses esineva reeglipärasusega. Selle tehnika järgimisel on võimalik luua tõeliselt mõjuvaid fotosid. Esimene inimene, kes seda umbes 1200. aastal märkas, oli Itaalia matemaatik Fibonacci, kes leidis, et looduslik arvude suhe mõjub inimsilmale väga meeldivalt. Kuigi seda saab lihtsustatult ka kolmandike reeglina käsitleda, on tegelik suhe siiski 1 : 0,618 : 1.
Idee seisneb selles, et kompositsiooni saab muuta mõjuvamaks, kui loome kaadrisse „joone“, mis juhib vaataja pilku mööda spiraali põhisubjektini. Teooriat saab rakendada nii maastike, portreede kui ka paljude muude piltide juures.
11. Kasutage kolmnurki
Paremate piltide saavutamiseks võib kompositsiooni lisada ka kolmnurki. Näiteks võite proovida jäädvustada kaugusesse kaduvaid tänavaid, jälgides, et neist tekiks kaadrisse kolmnurkne sektsioon.
Seda saab kasutada ka portreepildi tegemisel: paluge laua taga istuval subjektil oma käed asetada nii, et nendest tekiks kolmnurk (küünarnukid rohkem laiali ja lõug kätele toetatud). Selline kompositsioon on esteetiliselt meeldivam.
12. Parema efekti saavutamiseks kärpige pilte
Kui prindite oma pilte PIXMA printeriga, saate valida, kas soovite oma pilte Canoni My Image Garden tarkvara abil kärpida ja seeläbi nende kompositsiooni parendada. Võtke aega, et katsetada erinevate kärpimislahendusi. Maastikupiltide puhul kasutage panoraamkärpimist, et luua laiemat vaadet. Ka mitme pildi järjestikku printimine aitab panoraamefekti saavutada.
-
Muusika astmed ei ole noodid. Astmete redel algab 1. astmest ja lõppeb 8. astmega. Kõikide helistike heliredel algab 1. astmest. Astmetel...
-
EESTI RAHVAKALENDRI PÜHAD: JAANUAR Talvine kalapüük Mootse talus . ERA, Foto 17846. Kolmekuningapäev (6. I) Nuudipäev (7. I)...