- Renessanssi Sünnimaa Itaalia (15.-16.sajand), teistes Euroopa riikides (1500-1630), Eestis (1520/30-1650)
- Renaissance- taassünd
- Eeldused renessanssi tekkeks:
* kujunesid linnriigid
* keisrite ja paavstide võitlus
* Rooma katoliku kiriku lõhenemine
* kaubavahetus, luksuskaup
* kaubanduse kiire areng - Humanism - inimese ja inimlikkuse väärtustamine
- Suured mõtlejad, mõjutajad:
* Dante Alighieri (1265-1321) kirjanik ja poliitik
* Francesco Petrarca (1304-1374) poeet ja teadlane
* Niccolo Machiavelli (1469-1527) poliitika ja teaduse rajaja, kirjanik
* Giovanni Boccaccio (1313-1375) kirjanik - Leiutised:
* kaasaskantavad kellad * mikroskoop ja teleskoop
* tulirelvad, raketid * allveelaev
* prillid * trükimasin
* vesiklosett * tikud
- 14. sajand - trecento e eelrenessanss
15. sajand - quattrocento e vararenessanss
16. sajand - cinquecento e kõrgrenessanss - Kunsti eesmärk pole mitte looduse jäljendamine vaid ilu loomine jumalikke reegleid arvestades ja järgides
- Kunstnik:
* mitmekülgne
* mitte oskustööline
* suutis töötada eri valdkondades
* vastutas oma nimega kõigi oma otsuste eest - Arhitektuur:
* suurenes ilmaliku arhitektuuri osatähtsus
* palazzo - väike palee
* rustika - jämedalt tahutud kividest laotud müür
* väga läks moodi antiiksammastele toetuv kaaristu - ümarkaar, silindervõlv, kuppel
* hooned, kirikud muutusid madalamaks
* Filippo Brunelleschi (1377-1446) - oli esimene Itaalia suur arhitekt, tema kõige kuulsamad tööd on Firenzes, tsentraalperspektiiv, "Firenze toomkirik", "Leidlaste kodu Firenzes"
Itaalia vararenessanss: arhitektuur ja skulptuur
- 15. sajand Firenze
* tähtsaim kunstikeskus
* kunstnike imetleti
* rõõmsailmelised lossid - suured aknad, antiiksed detailid
* maja pidi rõhutama inimese rikkust
* 15. sajandi keskpaigas muutus palazzod stiilsemaks ja paremaks - Leon Battista Alberti (1404-1472) - arhitekt, kunstiteoreetik, luuletaja, muusik
- Alberti arvates olid täiuslikud vormid ring ja sellesse mahtuvad kujundid
- uus palazzotüüp - iga korruse akende vahele paigutati pilastrid - see elavdas fassaadi
- antiikeeskujude järgimine
- 15. sajandil levis Itaalias ilmalik portreekunst - skulptorid lõid realistlikke ja individualiseeritud portreebüste
- populaarsemad olid madonnareljeefid
- majoolikatehnika - põletatud savireljeefid on kaetud värvilise glasuuriga
- taaselustus medalikunst - tähtsate sündmuste või isikute auks medalite valmistamine
- hauamonumendid - kristlikud ja antiigile viitavad detailid
- Lorenzo Ghilberti (1378-1455)
* kullassepp, skulptor, kuulus reljeefide poolest
* paarkümmend aastat valmistas 28 kullatud pronksist reljeefi
* "Paradiisi värav" - 10 suuremat reljeefi, tsentraalperspektiivi kasutamine - Donatello (1386-1466)
* kuulsaim skulptor
* töötas ka Ghilberti juures
* nõjajala poos e kontrapost - keha raskus on suunatud ühele jalale, teine jalg vaba
* "Püha Jüri", "Taavet" (esimene vabalt seisev alastifiguur pärast antiiki), "Gattamelanta ratsamonument" - Andrea del Verrocchio (1435-1488)
* skulptor, kullassepp, maalikunstnik
* tema stuudios õppis Leonardo da Vinci
* ta oli 15. sajandi II poole tähtsaim skulptor
* "Taavet", "Colboni ratsamoument"
Kõrgrenessanss Itaalias
- Raffael (1483-1520)
* maalikunstnik ja arhitekt
* töödes täiuslik ilu ja kooskõla
* täitis paavsti tellimusi
* looming kajastab uusplatonismi ideaali hiilgusest
* üks tippkunstnikest kõrgrenessanssil
* stanza - paasti tööruum
* Fragmendid Ateena koolilt
* Stanza della Segnatura
* dispuut - filosoofiline vaidlus
* parnass - muusade ja luulekunsti asupaik
* "Sixtuse Madonna", "Ateena kool"
Kõrgrenessanss Itaalias Veneetsias 16. sajand
- Veneetsia maalikoolkond - kompositsiooni põhielemendiks on värv, joonistuslik osa taandatud, valguse kujutamine, värvide ühendamine
- Tizian (u 1490-1576) - Itaalia maalikunstnik, kõrgrenessanssi üks silmapaistvamaid meistreid
* "Urbino Veenus" usk, mütoloogia - Giorgione (1477-1510) - Itaalia maalikunstnik renessanssiajast, õppis Bellini juures, maalis Veneetsia paleede freskosid
* Tizian oli üks ta õpilastest
* "Kontsert", "Äike"
Hilisrenessanss ehk manerism 16. sajandi II pool
- ajastu meeleolu kajastus
- renessanssi-ideaalide nõrgenemine
- vorm sai väärtuseks iseenesest
- ilustamine, dramaatika, dünaamika liialdamine
- kunstnikel oli individuaalne vormiline käekiri
- looduslähedus ja sümmeetria kaotavad tähenduse
- Paulo Veronese (1528-1588) - mõjutatud Tiziani loomingust, Itaalia maalikunstnik
- Arcimboldo - lilled, taimed moodustasid inimolendid ja portreed alguses ei võetud väga tõsiselt
- El Greco - maalikunstnik, skulptor, arhitekt. Tuntud eelkõige oma looklevate väljavenitatud kehade ja sageli fantastilise värvikasutuse poolest
- Tintoretto (1518-1594) - maalikunstnik, maalis dramaatilisust, dünaamikat, valmistas teed barokile
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar