Otsing sellest blogist

UUS!!!

Raku jagunemine: Mitoos

Rakutsükkel Mõned rakud meie kehas ei ole jagunemisvõimelised nagu näiteks mõned närvirakud ja punased vererakud. Enamus rakkudest aga kasva...

esmaspäev, 21. september 2020

Islami kunst

Islami kunst tekkis 7.-8. saj. araabia, bütsantsi, hellenismi ja kopti kunsti segumenimsel ja levis Araabias, Kesk-Aasias, Indias, Põhja-Aafrikas ja Hispaanias. Peamiselt viljelesid islami kunsti araablased, iraanlased ja türgi ja mongoli rahvad. Koraani monoteismi tõttu keelati ära usulise sisuga kunst ning koos sellega ka igasugune kujutav kunst. Seetõttu on islami kunsti ühendavateks osadeks arhitektuur, tarbekunst ja abstraktne ornamentika. (entsyklopeedia.ee: Islami kunst. Kasutatud 30.11.2017)


Ehituskunstis peetakse tähtsaimaks mošeed e. islami usu pühakoda. Kuna muhameedlased peavad päevas 5 korda palvetama, on pühakoda väga suur osa nende elust. Mošeesid on väga erinevaid islami kultuuri mitmekesisuse tõttu. Enamasti koosnevad nad aga müüriga ümbritsetud nelinurksest õuest, mida piiravad sammaskäigud. Ühel küljel on suurem, madal ja lameda laega saal, mille jagavad löövideks sambad. Meka-poolses seinas on poolümar palvenišš, neid võib olla ka mitu. Mošee õues peab kindlasti olema kaev, sest enne palvet nõuab usk rituaalset pesemist. Tavaliselt asub mošee juures ka üks või mitu kõrget kitsast torni e. minaretti. Need võivad olla näiteks nelinurksed, ümarad, hulktahksed, isegi kruvikujulised. Mõnel on ka mitu rõdu ja terava tipuga katus. Samuti on sammastevahelised kaared kujundatud fantaasiaküllaselt. Islami ehituskunstile annab omapära ornamentaalne dekoratsioon. Tüüpiliseks motiiviks on abstraktne keeruline väänlev taimemotiiv e. arabesk. Ornamentikat on loodud väga erinevatest materjalidest nagu kivimosaiik, marmor või kips. (Kangilaski, J. (2003). Kunstikultuuri ajalugu 10. klassile)


Hagia Sophia mošee, 15. saj.
allikas
Kuna islami usus käsitletakse Piibli prohveteid ja Jeesus Kristust Muhamedi eelkäijatena, siis oli muhameedlastel soodne võtta üle kristlikke pühakodasid. Näiteks on Hagia Sophia mošee ümberehitatud samanimelisest kirikust ning Jeruusalemmas laiendati bütsantsi stiilis kirik al-Aksa mošeeks. Bütsantsi ehitiste eeskujul hakati ehitama ka kuppelmošeesid nagu Kubbat-as-Sahra Jeruusalemmas. 9. sajandil omaette riigiks eraldunud muhameedlikus Egiptuses arenes seal välja uudne kuppelmošeede stiil.  (Kangilaski, J. (2003). Kunstikultuuri ajalugu 10. klassile)


Dawn Charles V Palace Alhambra Granada Andalusia Spain.jpg
Alhambra loss
allikas

Lisaks mošeedele ehitasid moslemid ka medresesid, losse ja linnuseid. Medresse on ehitistüüp, mis ühendab mošee ja õppeasutuse. Sel on nelinurkne õu, mille ümber on kahekorruselised ehitised. Nende keskel on suur koda ja selle mõlemal poolel kambrid õpilastele. Kuulsamad moslemite poolt ehitatud lossid asuvad Hispaanias mauride võimu ajast, üks nendest on Alhambra loss.  (Kangilaski, J. (2003). Kunstikultuuri ajalugu 10. klassile)





Kõrgele tasemele jõudis ka islami tarbekunst, millele on iseloomulikuks ornamentika rikkus ja värvikus. Just Iraanis ja Turkestanis sai populaarseks vaibakunst. Selle tõttu kujunesid klassikalised mustrid ning hakati kuduma luksuslikke kangaid nagu brokaad.  (entsyklopeedia.ee: Islami kunst. Kasutatud 30.11.2017)

Islami kunst

Islami kunst.
u. 570-632 prohvet Muhamedi eluaeg
u.610 koostatakse Koraan
1. Vähem kui saj. jooksul 661-750 levitasid araablased sõjalisel teel usku hiiglaslikul maa-alal. Idas kuni Hiinani, põhjas Kesk-Aasiasse ja Kaukaasiasse ja läänes Atlandi ookeanini. Tänapäeval tunnustab seda usku kuni kolmveerand miljardit inimest.
2. Euroopasse tungisid nad 8. sajandil, neid hakati välja tõrjuma ja visa võitlus jõudis lõpule alles 15.saj.
3. Esialgu oli neil ühtne riik, kalifaat
4. 10.saj. keskpaiku Kalifaat laguneb paljudeks omavahel vaenulikeks riikideks.
5. Islami usku levitada ja rahvaid ühendada on aidanud araabia keel, kuid tänapäevaks on islami pühakiri Koraan tõlgitud ka pajudesse teistesse keeltesse ja islami kultuur pole ainult araabia kultuur.
6. Islami usu monoteism on väga järjekindel ja range ning vaen igasuguste „ebajumalate” vastu on põhjustanud kujutava kunsti keelamise.
7. Kunst on põhiliselt mittekujutav- see on arhitektuur, tarbekunst ja abstraktne ornamentika.
8. Ehituskunstis on kõige tähtsam pühakoda, mošee. Neid hakati ehitama juba 7.saj.

10. Muhameedlased ehitasid ka losse ja linnuseid.
11. Tarbekunsti iseloomustab peen tehniline teostus ja armastus ornamentika vastu. Vaibakunsti võib pidada tekstiilikunsti tipuks.
7. saj alguses kujunes Araabia poolsaarel
monoteistlik religioon, mille
ainujumalaks on Allah ja prohvetiks Muhamed, kes
oli sündinud islamiusuliste pühas linnas Mekas. 
 
Islamiks nimetatud usund liitis ja innustas araablasi.
Araabia kultuur on andnud maailmale palju, eriti
ornamentika tehnikat.

Vähem kui sajandi jooksul levitasid nad peamiselt sõjalisel teel uut usku hiiglaslikul maa-alal:

idas Hiinani,
põhjas Kesk-Aasiasse ja
Kaukaasiasse
läänes Atlandi ookeanini. 

Islam on levinud ka rahuliku misjonitegevuse kaudu ja tänapäeval tunnustab seda usku rohkem kui kolmveerand miljardit inimest.

reede, 18. september 2020

Laose kunst

Laose keraamika tähistab keraamilist kunsti ja keraamikat, mis on projekteeritud või toodetud Laose
Laose keraamiline kunst
Laose keraamilise kunsti kujul. Laose keraamika traditsioon ulatub tagasi kolmandasse millenniumi BCE ' i. Keraamika ja keraamika olid oluline osa Laose ja selle naabrite vahelises kaubanduses.
Ajalugu [Redigeeri]
Keraamika oli esmakordselt katmata 1970 ehitusplatsil kilomeetris 3, Thadeua Road Vientiane piirkonnas Mekong orus. Ehitus peatati ainult ajutiselt, ja põletusahju oli kiirustades ja ebaprofessionaalselt kaevatud ühe kuu jooksul. Pärast seda on kindlaks tehtud vähemalt neli kilo ning pindtõendid ja topograafia näitavad vähemalt 100 rohkem Ban Tao Hai (jar põletusahjudes tootmisvõimsusega küla) läheduses. Arheoloogid on märgistatud Sisattanak Kilni ala.
Vastavalt Honda ja Shimozu (The Beauty of vallandada Clay: keraamika Birma, Kambodža, laos ja Tai, 1997), Laose kiled sarnanevad Siamese tüübid leitud Suphanburi ja Si Satchanalai. Aga hein, Barbetti ja Sayavongkhamdy (kaevamine Sisattanak Kiln site, Vientiane, lao P.D.R., 1989, 1992) ütlevad, et lao kilns, mis on ristmustand savi-Slab tüüpi, erineb oluliselt mitte ainult Siamese tüüpi, kuid kõik muud liiki Kagu-Aasias.
Sest ainult üks Kiln, VS8, on kaevatud, peaaegu ei ole küsimusi Laose keraamiliste traditsioonide kohta on vastatud. VS8 põletusahju ei näidanud mingit tõendit tellistest ehituse kohta. See oli nelinurkse korstna vundamendi, kitsas Firebox ja ehitati osaliselt maapinnast.
Sisattanak Kilni sait asub kohe Vientiane esimese linnamüüride lähistel, mis on 15. Põletusahju radiocarbon on 15-17 sajandi ajavahemik, mille varasem ajavahemik on kõige tõenäolisem. Seda toetavad tõendid pinna leidude kohta, mis viitavad sellele, et kõrgema taseme kilode pindala on suurem kui klaasitud tüükad. Teooria on see, et kilbid kolisid ajas üles ja et rohkem klaasitud soojasid lasti aja jooksul. Seda toetavad keraamika, mis ei ole VS8, madalama kõrguskoha ala, mis oli kõik ebaausad ja omamaised. Need hõlmasid torusid, kodusid ja arhitektuurilisi liitmikke.
VS8 kaevamine katkes nii kalazed ja klaasitud soojused. Enamus klaasitud soojusi olid torud; 1 500 toru fragmendid ja täielikud tükid koguti. Nende kvaliteet näitab hästi arenenud traditsiooni ja nende motiivid viitavad võimalusele, et nad olid ekspordi Wares.
Seni kogutud näidetest võib öelda, et Laose keraamika kasutas ühte sorti savi, kusjuures 5% kvarts lisati temper. Nii savi kui ka kvarts peenestatud. Klaasitud soojused olid kerge, poolläbipaistev roheline (nagu celadon) või mitmesugused pruunid toonid. Samuti on olnud põõsaid, mis on näidanud oliivivärvi glasuur, mitte erinevalt Taist leitud tüübist.
Paljud klaasitud soojasid on soone või kohestatud ekstratorid, sarnane hõbedast kausid üldlevinud laos, nii regulaarne hõbedane kausid ( "Oh Tum ") ja hõbedane vars kausid ( "Khan "). Klaasitud keraamiliste vars kausid on kogutud pinna leiab Sisattanak Kiln kohas. Kaunistused klaasitud soojendid näitavad suurt piirangut turvasüsteem, lihtsad sisselõiked, templid ja hellus. Unglazed pagaritooted on samuti austere. Need ei ole üldiselt kaunistatud sisselõiked või margid, mis on levinud teiste Kagu-Aasia soode.
VS8 kaevamine 1989 lisatud üha kasvav keha tõendeid, et lao keraamika traditsioon on märkimisväärne. Tulevased kaevutused tõendavad eeldatavasti, et Laose keraamiline tootmine oli võrreldav teiste piirkonna riikidega.
aose keraamika oli esmakordselt katmata 1970 ehitusplatsil kilomeetris 3, Thadeua Roadis Vientiane piirkonnas, Mekong orus, Laoses. Ehitus peatati ainult ajutiselt, ja põletusahju oli kiirustades ja ebaprofessionaalselt kaevatud ühe kuu jooksul. Pärast seda on tuvastatud vähemalt neli kilo ja pindmine tõendusmaterjal ja topograafia näitavad vähemalt 100 rohkem Ban Tao Hai külas jar põletusahjudes tootmisvõimsusega lähiümbruses arheoloogid on märgistatud ala sisattanak Kiln Site
Edasine uuring [muuda]
Töö viidi läbi Laose Arheoloogide ja Austraalia Arheoloogide meeskond.
Seal on leitud suur hulk keraamika (sherds, praht ja terved tükid), mõned dekoratiivsed objektid ja vormitud torud.
Ahi geograafilisel asukohaks tehtud teaduslikud katsed väljaspool esimest Vientiane ühendit viitavad sellele, et see sait oleks kohting viieteistkümnenda sajandi.
Katmata objektid on rühmitatud nelja liiki: toores liivakivi, klaasitud liivakivi (kausid, nõud, purgid, õlilambid, vaasid, kaalud kalapüügi net, male tükki), vormitud torud ja Qcendi keraamika (nõud, Ahjud, ja cooking pottide).
Sisattanaki keraamika jääb see, mida arheoloogid peavad olema  "lihtne ", utilitarian, näitab puudumine loomingulisust osa Potterid, mis oleks tingitud nõrgad mõjud, või väline konkurents.
Allikas: Don hein: Mike Barbetti ja Thongsa Sayavongkhamdy. Kaevandus Sisattanak Kiln saidi poolt: François Lagirarde
Tekstiilid 
Kootud ja tikitud tekstiil tootmine on kõige viljakam kõik traditsioonilised käsitöö laos. Peaaegu kõik riigi piirkonnad sobivad puuvilla-ja mooruspuude kasvatamiseks, mis on sageli istutatud koostöömaale, et pakkuda toorainet laiema kogukonna jaoks. Tekstiilid on valmistatud kergrikneva materjali ja ainult ellu jääda, kui säilitatakse erandlikel asjaoludel. Arheoloogilised leiud on kõrge oskuste ja keerukuse tasemega, mis on hämmastavalt varajaseks kuupäevaks. Esimesed prestiižased rõivad olid ilmselt julguse jahimeeste poolt kulunud ohtlike loomade nahad. Troopilistes piirkondades oli alternatiiv nahast teatud puude sisemine koor, mida peksti, kuni see muutus pehmeks. Järgnevad põlvkonnad arenenud paindlikumad kiud, leiutis, mida kasutati erinevates osades maailma, et teha lõnga villast, voodipesu, puuvill, või siid. Värv on väga oluline tekstiil. Laos, paljud külad toodavad orgaanilist värvainet taimed, juured, putukas, vaik ja muld. Toorvärvi materjalid purustatakse või tükeldatakse ja seejärel keedetakse värvi ekstraheerida. Sade eemaldatakse ja allesjäänud vedelik sobib värvaine. Dyes imendub tekstiilkiudude väga kiudu, tagades palju pikema eluea kui värvid. Erakordsest kaunistusest on eristatud neli motiivide rühma:
Mythical loomad vee all: Naga, madu; Louang, madu jalgadest ja jalgadest nagu draakon; EUA, madu ilma Harjuta; Nark, tutt-madu.
Mythical loomad maa peal: Krabi; Khon KHOB, frogman; Khon Thani, Gibbon isik; Siho, lõvi-elevant; Ema, maagiline hobune; Hong, maagiline Luik; Houng, müütiline kotkas; Hadsadamine, lind-elevant.
Taime kujunduse: puu, lill, viinapuu, seeme, puuviljad, lehed, ja geomeetriline kujundid nagu zigzag line, teemant, konks ja/või täht.
Religioossed motiivid: Buddha pea, Stupa, templi kujuline nagu püramiid ja/või esivanemate Ratsutamine mütoloogilised loomad.
Laose budistlik kunst
Lao budistlikud skulptuurid lõi Laose rahvas Kagu-Aasias. Need on tavaliselt valmistatud pronksist, kuigi võib leida ka kulda ja hõbedast kujutisi. Käibemaks Manorom arvatakse olevat vanim kosaalne Laose budistliku skulptuur. Tänapäeval pakuvad Luang PU Bunleua Sulilat skulptuuriaiad kaasaegset pööre iidsele traditsioonile.
Laose artisanid on kogu minevikus kasutanud oma skulptuurilises lootes mitmesuguseid meediat. Metalle, pronks on ilmselt kõige tavalisem, kuid kuld ja Hõbedased pildid on olemas. Tüüpiliselt kasutatakse väärismetalle ainult väiksemate esemete puhul, kuid mõned suured kujutised on tehtud kullas, eriti mis on kuusteistkümnenda sajandi Phra sai, mille Siamese viidi koju kui rüüstata hilises kaheksandast sajandil. Hotell asub Wat po Chai linnas Nongkhai linnas, kohe üle Mekong jõe, Vientiane. Phra sai kaks kaaspilti, Phra SERM ja Phra Souk, on ka Tais. Üks asub Bangkokis ja teine asub Lopburi linnas. Võib-olla kõige kuulsam skulptuur laos, Phra Bang, on ka kullas, kuid meisterlikkust peetakse Sinhalese, mitte lao, päritolu. Traditsioon väidab, et Buddha reliiklased sisalduvad pildil.

Kuju  "Buddha kutsus maa tunnistajaks, " kõige levinum Buddha. Buddha käed asuvad bhūmisparsa mudrā ' s (Māra subdueeriv) asendis. (Haw Phra Kaew Temple, Vientiane, laos)
Pronks on vase sulam, mis sisaldab umbes kaks protsenti tina. Muud materjalid lisatakse sageli, kuid koostisosade tasakaal määrab pronksi omadused. Laoses nagu Kambodža ja Tai, pronks, mida nimetatakse samrit, sisaldab väärismetalle, ja sageli on suhteliselt suur protsent tina, mis annab äsja valatud kujutised tugev tume halli värvi. Muud pildid, nagu Buddha km chantabouri Vientiane, on suurem vask ja, ilmselt, kulla sisu, mis annavad neile vaigistatud kuld värvi.
Märkimisväärsed skulptuurid [muuda]
Mitmed kolossaalne pildid pronksist on olemas. Kõige tähelepanuväärsem neist on Phra Ong TEU (16. sajand) Vientiane, Phra Ong TEU Sam Neua, pilt km Chantabouri (16. sajand) sihtkohas Vientiane ja pilt km Manoromi (14. sajand) Luang Phrabangis, mis näib olevat vanim kolossaalne skulptu Res. Manoromi Buddha, millest ainult pea ja torso jäävad, näitab, et koiku bronzes olid osades ja kokku pandud.
Tellistest ja mortari tundub olevat ka lemmik kandja kolossaalne pilte. Võib-olla kõige kuulsam neist on pilt Phya käibemaks (16. sajandi) Vientiane, kuigi ilmselt kahetsusväärne renoveerimine täielikult muutnud välimus skulptuur, ja see ei ole enam meenutab lao Buddha.
Puit on populaarne väike, votiivne budistliku pilte, mis on sageli jäänud koopad. Puit on ka väga levinud suurte, elumahukate seisvaid pilte Buddha.
Kõige kuulsamad kaks skulptuurid, nikerdatud poolvääriskivi on Phra Keo (Emerald Buddha) ja Phra Phuttha Butsavarat. Phra Keo, mis on tõenäoliselt Xieng sen (Chiang Saen) päritolu, on nikerdatud tahke plokk Jade. Ta puhkes Vientiane 200 aastat enne Siiami viidi see ära nagu saak lõpus kaheksateistkümnendal sajandil. See toimib nüüd Tai Kuningriigi Pallaadiina ja asub Bangkokis Grand Palace. Phra Phuttha Butsavarat, nagu Phra Keo, on ka oma kabelis Bangkoki Grand Palace ' is. Enne kui Siiami konfiskeeris selle üheksakümne sajandi alguses, oli see kristallkujutis Laose, Champassack ' i Kuningriigi Pallaadium.
Paljud peamiselt puust Laose budistliku skulptuurid on kokku pandud Pak OU koopad.
Phra Bang kõige austus Buddha pilt Laoses, asub Luang Prabang, laos
Phra Keo (Emerald Buddha) asub Bangkokis, Tais
Phra Phuttha Butsavarat, kristallist Buddha, asub Bangkokis, Tais
Phra SERM on üks kolmest Buddha kujutist, mille on esitanud Ian Xangi kuningas Setthatirath, elukoht: Bangkok, Thailand
Phra sai, üks kolmest Buddha piltidest, mille on esitanud Setthatirath of LAN Xang, elab Nong Khai, Tai
Phra Ong TEU kolossaalne Buddha kujutis sihtkohas Vientiane, laos
Kaasaegsed arengud [muuda]

Buddha Park
Selle piirkonna usukunsti traditsioon on saanud algupärase kaasaegse pööre monumentaalses fantastilise skulptuuri aias Luang PU Bunleua Sulilat: Buddha Park lähedal Vientiane ja Sala Keoku lähedal Nong Khai, Tai.

neljapäev, 17. september 2020

Korea kunst

Korea kunst sisaldavad traditsioone kalligraafia, muusika, värvimine ja keraamika, sageli tähistatud kasutamine looduslike vormide, pinna kaunistamiseks ja julge värvid või helid.
Esimesed näited Korea kunsti koosnevad kivivanusega teoseid, mis on pärit 3000 BC [1]. Need koosnevad peamiselt vokaalsest skulptuuridest ja hiljuti, naftaglüfoid, mis avastati.
See varajane periood järgnes kunsti stiilid erinevate Korea kuningriigid ja dynasties. Korea kunstnikud mõnikord muutnud Hiina traditsioone Native eelistus lihtsa elegants, spontaansus, ja tunnustust puhtuse looduse.
Goryeo dünastia (918 – 1392) oli üks kõige viljakamaid perioode mitmesuguste distsipliinide, eriti keraamika jaoks.
Korea kunsti turg on keskendunud Insadong linnaosa Seoul, kus üle 50 väikesed galeriid eksponeerida ja aeg-ajalt kaunite kunstide oksjoneid. Galeriid on igati joosta, väike ja sageli kumuleeritud ja peenelt kujundatud ekspits. Igas linnas on väiksemad piirkondlikud galeriid, kus kohalikud Artistid näitavad traditsioonilist ja kaasaegset meediat. Kunstigaleriides on tavaliselt meediakanalite kooslus. Lääne kontseptuaalse kunsti esiplaanile toomine on olnud tavaliselt parim edu väljaspool Koreat New Yorgis, San Franciscos, Londonis ja Pariisis.
Ajalugu
Spetsialistid on hakanud tunnustama ja sorteerima läbi Korea oma unikaalse kunsti kultuuri ja olulist rolli mitte ainult edastades Hiina kultuuri, vaid ka sambendab ja luues unikaalse kultuuri oma.  "Kunst sünnitas ja arenenud rahvas on oma kunsti ".
Neoliitiaajastu

Kamm-mustriga keraamika.
Inimesed on okupeerinud Korea poolsaare vähemalt c. 50 000 BC. 3 [4] Pottery kuupäevaga umbes 7 000 eKr on leitud. See keraamika on valmistatud savi ja tulistas avatud või pooleldi avatud auku temperatuuril umbes 700 kraadi Celsiuse. 5
Varaseim keraamika stiilis, kuupäevaga Circa 7 000 BC, olid lamedapõhjalised pagaritooted (yunggi-Mun) kaunistatud reljeef kujunduse, tõstetud horisontaaljooned ja muud muljed. 6
Jeulmun-tüüpi keraamika, on tavaliselt koonus-bottomed ja sisselaskus kamm-muster ilmumist Circa 6 000 BC arheoloogiline rekord. Seda tüüpi keraamika on sarnane Siberi stiilid. 6
Mumun-tüüpi keraamika tekkis umbes 2000 BC ja iseloomustab suur, lahtikujundatud keraamika, peamiselt kasutatakse keetmine ja ladustamine.
Pronksiaja [Redigeeri]
Vahel 2000 BC ja 300 BC pronksist esemed hakkasid imporditud ja valmistatud Korea. Seitsmendal sajandil BC, kohalik pronksikultuuri loodi Koreas, mida tõendab Korea pronks, millel on unikaalne protsent tsink. [5] sel ajal valmistatud esemed olid relvad, nagu mõõgad, pistodad ja spearheads. Samuti on tehtud rituaale, nagu peeglid, kellad ja rottid. Need esemed maeti koos kultuurilise eliidiga dolmente. Lisaks hakkasid rauamaalikud punased potid olema loodud umbes 6. Koekujulised helmed, tavaliselt valmistatud nephriti, tuntud kui kokkok on leitud ka Dolmen buriaalid. Kokkok võib nikerdatud karu küüned jäljendada. Teine Siberi mõju võib näha Rock joonised loomade, mis kuvatakse  "elu line " X-ray stiilis Siberi kunsti. 6
Rauaaž [Redigeeri]
Rauaaž algas Koreas umbes 300 BC. Korea raud oli kõrgelt hinnatud Hiina komandariärid ja Jaapanis. [tsitaadi vaja] Korea keraamika arenenud koos Sissejuhatus Potters ratta ja ronida põletusahju Laskmine.
Kolm kuningriigid [Edit]
See periood algas Circa 57 BC kuni 668 AD. Kolm Korea kuningriigid, Goguryeo, Baekje, ja silla võisteldes kontrolli poolsaare üle.
Goguryeo [Redigeeri]
Budistliku misjonär tutvustas Budismi Goguryeo in 372 CE, mis siis hõlmas Kesk-ja lõunapoolsed osad Manchuria ja Põhja pool tänapäeva Korea. Kui Buddhism kultuurile sisse ronis, hakkasid Goguryeo kuningad Buddha jaoks pühendatud kunsti ja arhitektuuri kasutuselevõtuks. Goguryeo kunsti tähelepanuväärne aspekt on hauakambri murded, mis kirjeldavad nii igapäevaelu aspekte iidses Kuningriigis kui ka selle kultuuris. UNESCO on määranud Goguryeo Tombs kompleksi maailma kultuuripärandi nimistusse. Goguryeo maali inspireeris ka sarnaste teoste loomist Ida-Aasia teistes osades, nagu Jaapan. Seda võib näha Horyu-Ji seinamaalid, mis näitavad oma Goguryeo mõju. Mural maalikunst levis ka ülejäänud kaks kuningriike. Need Murud paljastavad väärtuslikku vihjeid Goguryeo Kuningriik, sealhulgas tähtsus Buddhism, selle arhitektuur, ja riided tavaliselt kulunud ajal. Need Murud olid ka väga alguse Korea maastiku maalid ja portreed. Kuid kuna hauakaapsid olid kergesti ligipääsetavad, olid selle aarded rüüpitud väga vähestest füüsilistest esemeid lahkudes.
Baekje, Sloveenia

Gilt-pronks viiruk põleti Baekje.
Baekje (või Paekche) peetakse Kuningriigi suurima kunsti kolme riigi seas. Baekje oli Kuningriik Edela-Koreas ja seda mõjutasid Lõuna-Hiina dünasties, nagu Liang dünastia. Baekje oli ka üks kuningriigid, et tutvustada olulist Korea mõju Jaapani kunsti selle aja jooksul. 7
Baekje budistliku skulptuuri iseloomustab selle naturaalsus, warmness, ja harmooniline proportsioonid ekspits ainulaadne Korea stiilis. [8] teine näide Korea mõju on kasutada eristusvõime  "Baekje naeratus ", salapärane ja ainulaadne naeratus, mis on iseloomulik paljudele Baekje põhikirja. [9] Kuigi ei ole säilinud näiteid puidust arhitektuur, Mireuksa sait hoiab vundament kivid hävitatud tempel ja kaks säilinud graniidist pagodas, mis näitavad, mida Baekje arhitektuur võib olla vaadanud. Näiteks Baekje arhitektuuri võib anda Horyu-Ji templist, sest Baekje arhitektid ja käsitöölised aitasid kujundada ja ehitada originaal tempel.
Kuningas Muryeong haud hoidsid varandust artefaktide eest, mida ei rüüstanud hauad röövlid. Seas esemed olid leegiga nagu kuld sõrmed, läikiv-pronksist kingad, kuld sukahoidjad (sümbol litsentsitasu), ja mõõgad kuld hilts draakonid ja Phoenixes.
Silla [Redigeeri]

Silla kuldkroon.
Silla Kuningriik oli Korea poolsaare kõige isoleerituim Kuningriik, kuna see asub poolsaare kaguosas. Silla geograafilise asukoha tõttu poolsaarel oli Kuningriik Viimane, kes lapsendas oma ühiskonda Buddhismi ja välismaiseid kultuurilisi mõjusid. 11
Silla Kuningriigi hauakatsid olid enamasti kättesaamatuks ja nii palju näiteid Korea kunst tuli sellest kuningriiki. Silla käsitööline oli kuulus nende kullast käsitöö võime, mis on sarnasusi Etruscan ja Kreeka tehnikaid, nagu eksamiga Kuldkõrvarõngad ja kroonid. [5] silla kulla artefaktide tõttu, mis sarnanevad Euroopa tehnikatega, koos klaasi ja helmed, mis kujutavad siniseid inimesi, kes on leitud kuninglikust hauast, paljud usuvad, et Silk Road läks kogu tee Koreale. Kõige tähelepanuväärsem objektid silla kunst on oma kulla kroonid, mis on valmistatud puhtast kullast ja on puu ja Sarve-nagu munnid, mis viitavad Scythe-Siberian ja Korea shamanistic traditsioon. 12
Gaya [Redigeeri]
Gaya Konföderatsioon oli rühm linna-riigid, mis ei konsolideerida tsentraliseeritud kuningriiki. See jagas mitmeid sarnasusi oma kunsti, nagu kroonid puu-nagu väljaulatuvad osad, mis on näha Baekje ja silla. Paljud esemed, mis ei maandunud Gaya Tumuli, on hobustega seotud artefaktid, nagu segased, sadulad ja hobuse raudrüü. Ironware oli selles ajavahemikus kõige parem, kui igas vanuses.
Põhja-Lõuna riigid [Edit]
Põhja-Lõuna riikide ajavahemikul (698 – 926 CE) viidatakse ajavahemikus Korea ajaloos, kui silla ja Balhae eksisteerida vastavalt Korea Lõuna-ja põhjapoolses osas.
Ühendatud silla [Redigeeri]
Ühtne silla oli aeg suur kunsti väljund Koreas, eriti budistliku kunsti. Näited on Seokguram Grotto ja Bulguksa tempel. Kaks pagodas maapinnal, seokgatap ja dabotap on ka unikaalsed näited silla müüritise ja Artistry. Käsitöölised lõid ka tohutuid templikellad, reliquaries ja põhikirja. Pealinn Unified silla oli hüüdnimega  "linna kuld " sest kulla kasutamine paljudes kunstiobjektides.
[Redigeeri]
Põhja-Korea Kuningriigi Balhae kunsti komposiitolemus on Balhae Printsesside kahes hauas. Näidatud on mõned aristokraadid, sõdalased, ja muusikud ja koduabilised balhae inimesed, kes on kujutatud Mural maali hauas printsess jeonghyo, tütar kuningas Mun (737-793), kolmanda monarh Kuningriigi. Murdelehed kuvas Balhae rahva pildi selle täielikkusest.
Goryeo dünastia [Redigeeri]

Dragon-kujuline Celadon ewer.
Goryeo dünastia kestis 918 CE kuni 1392. Kõige kuulsam kunst toodetud Goryeo käsitööna oli Korea celadon keraamika, mis on toodetud Circa 1050 CE et 1250 CE. Kuigi celadon pärineb Hiinast, Korea Potters loodud oma unikaalse stiili keraamika, mis oli nii hinnatud, et Hiina pidas seda  "esimene taevas " ja üks  "kaksteist parimat asja maailmas."
Korea celadon oli unikaalne glasuur tuntud kui  "King-Fisher " värv, rauapõhine sinine-roheline glasuur, mis on loodud vähendades hapniku põletusahju. Korea celadon kuvatakse orgaanilised kujundid ja vabalt voolav stiil, näiteks tükki, mis tehti välja nägema nagu kala, melonid, ja muud loomad. Korealased leiutasid inkrusteeritud tehnikat tuntud kui sanggam, kus Potters oleks eneselt poolkuivatatud keraamika kujunduse ja asetage materjalid sees kaunistused must või valge savi.
Joseoni dünastia.
Üldine vaade MT. Geumgang poolt Jeong seon.
Confucianismi mõju asendab Buddhismi sel perioodil, kuid budistliku elemendid jäid püsima ja ei ole tõsi, et budistliku kunsti keeldusid, see jätkus ja seda julgustati, kuid mitte keisririigi kunstikeskused, või Joseoni tunnustatud maitse Dünastia avalikult; kuid erakodades ja tõepoolest ka Joseoni dünastia kuningate suviti on budistliku kunsti lihtsus andnud suurt tunnustust – kuid seda ei nähtud kui citifitseeritud kunsti.
Kuigi Joseoni dünastia algas sõjalise egiidi all, Goreyo stiilid on lasta areneda, ja budistliku ikoonograafia (bambusest, orhidee, ploom ja Chrysanthemum; ja tuttav sõlmes Goodluck sümbolid) olid endiselt osa žanri maalid. Ei värvid ega vormid ei olnud mingit tõelist muutust, ja valitsejad olid kõrvale ediktide kunsti. Mõned ideaalid ja imporditud tehnikad jätkasid varajase dünastia idealiseeritud teoseid.
Keskel dünastia maali stiilid liikunud suunas realism. Rahvuslik maali stiil maastike nimega  "True View " algas – liikudes traditsioonilise Hiina stiili idealiseeritud üldisi maastikke teatud kohtades täpselt sulatatud. Kuigi mitte fotograafia, stiil oli piisavalt akadeemiline, et saada loodud ja toetatud standardne stiil Korea maali.
Kesk-kuni hilja-Joseon dünastia peetakse kuldajastu Korea maali. [kelle poolt?] See langeb kokku šokk kokkuvarisemine Ming dünastia sidemed Manchu keisrid ühinemisega Hiinas, ja sundides Korea kunstnike ehitada uusi kunsti mudelid põhinevad natsionalism ja sisemine otsing teatud Korea teemasid. Sel ajal, kui Hiina ei ole varem väljapaistvat mõju, Korea kunst võttis oma muidugi, ja sai üha eristusvõime. Uued žanrid Korea maali õitseng, nagu chaekgeori (raamatute maalid) ja munjado (maalid tähed), paljastades infatuatsioon raamatuid ja õppimist Korea kultuuri. 13 [14] selle aja jooksul tekkis ka Korea Rahvakunst, nn minhwa.
uud visuaalsed kunst [Redigeeri]
Korea kunst iseloomustab üleminekud peamised religioonid ajal: alguses Korea shamanist kunsti, siis Korea budistliku kunsti ja Korea Konfucian kunsti, läbi erinevate vormide Lääne kunsti 20 sajandil.
Kunst töötab metallist, Jade, bambuse ja tekstiil on olnud piiratud taaselustumine. Lõuna-Korea valitsus on püüdnud soodustada kultuurilise järjepidevuse säilitamist auhindade alusel ja stipendiume nooremate üliõpilaste jaoks haruldas Korea kunstivormis.
Kalligraafia ja printimine [Redigeeri]
Vaata ka: Korea kalligraafia

Maali ajal külma ilmaga Kim Jeong-Hui.
Korea kalligraafia peetakse kunsti, kus harjutused paljastavad kunstniku isikupära, mis on värvitud materjali. See kunstivorm esindab Korea Konfucian kunsti apogee.
Korea kangast kunsti on pikk ajalugu, ja sisaldavad Korea tikand kasutatakse kostüümid ja screenwork; Korea sõlmi parim esindatud töö Choe eun-Sun, kasutatud kostüümid ja seina kaunistused; ja vähemtuntud kudumisoskused, nagu on allpool toodud harvemates kunstides. Ei ole tõeline traditsioon Korea vaipade või vaipade, kuigi sadulas tekid ja sadulad kaaned on valmistatud looduslikult värvitud vill, ja on väga haruldane. Imperial Dragon vaipade, tiigrivaibad kohtunike või kohtunike või kindralid, ja väiksemad Tool-katted imporditi Hiinast ja on traditsiooniliselt kas kollane või punane. Mõned, kui mõni Imperial vaibad jäävad. Küla vaiba kangrute pole olemas.
Korea paberi kunst sisaldab kõiki käsitööpaberi (hanji), mida kasutatakse arhitektuuriga seotud eesmärkidel (akna ekraanid, põrandakatted), trükkimise, kunstiteoste ja Korea volditud kunsti (paberi fännid, paberarvud), samuti Korea paberi riided, millel on iga-aastane mood show Jeonju Linn meelitab maailma tähelepanu.
1960. aastal avastati mooruspuu juurtest koreakeelne paber, kui see oli ümber kujundatud Pulguksa (templi) kompleks Gyeongju ' s. Budistliku dokumendi kuupäev teisendatakse Lääne kalendrikuupäevaks 751, ja märkis, et tõepoolest OFT tsiteeritud väide, et Korea paber võib kesta tuhat aastat, osutus pöördumatult. Kuid pärast korduvaid sissetungivaid, väga vähe varakult Korea paberkunsti olemas. Tänapäeva paberkunstnikud on väga aktiivsed.
Maali [Redigeeri]
Vaata ka: Korea maalikunst

 Unistuste teekond virsiku õie maale Gyeon poolt.
Suurema osa 20. sajandi jooksul oli maalimine eelmainitud teiste kunstimeedia kohal Koreas. Alates 1930ndatest oli eriti huvipakkuv abstrakttegevus.
1960. aastate keskel hakkasid Artistid, nagu Kwon Young-Woo, suruma värvi, leotage lõuendit, lohistama pliiatseid, ripitud paberit ja muul viisil manipuleerima maali materjale viisil, mis vaidlustasid eelkavandatud mõisted, mida see tähendas olla tindikunstnik (tongyanghwaga) või õli maalikunstnik (soyanghwaga), kaks kategooriat, mille jooksul enamus kunstnikud olid liigitatud. 1970 ja 80, need väljakutsed lõpuks sai vundamendi Dansaekhwa, või Korea monokroomne maali, üks kõige edukam ja vaieldav kunsti liikumise kahekümnendal-sajandi Korea. Sõna otseses mõttes tähendab "monokroomitud maali, " kunstnikud nagu ha Chonghyun, Park SEO-Bo, Lee Ufan, Yun Hyong Keun, Choi Myoung-Young, Kim Guiliini ja Lee Dong-youb edendati Seoul, Tokyo ja Pariis. Tansaekhwa kasvas tänapäeva Korea kunsti rahvusvaheline nägu ja kaasaegse Aasia kunsti nurgakivi.
Mõned tänapäeva Korea maali nõuab arusaamist Korea keraamika ja Korea keraamika nagu klaasid kasutatakse nendes töödest ja tekstuurid klaasid muudavad Korea kunsti traditsiooniks keraamiline kunst, kui Lääne painterly traditsioone, isegi kui näivad olevat Lääne päritolu. Harja-lööki samuti on palju olulisem kui nad on Lääne kunstnik; maalid hinnatakse harja-lööki sagedamini kui puhta tehnikat.
Kaasaegne kunstnik suh Yongsun, kes on kõrgelt hinnatud ja valiti  "Korea kunstnik aastal 2009 ", [15] muudab maalid raske harjutusi ja näitab teemasid nagu nii Korea ajalugu ja linnade stseene eriti Lääne linnad nagu New York ja Berlin. [16] tema kunstiteosed on hea näide Korea ja Lääne teemade ning värvimisstiilide kombinatsioonist.
Teised Korea kunstnikud, ühendades kaasaegse Lääne ja Korea maali traditsioonid, st. Junggeun Oh ja Tschoon su Kim.
Kuigi on olnud ainult haruldane uuringud Korea esteetika, kasulik koht, et mõista, kuidas Korea kunst arenenud esteetiline on Korea filosoofia, ja seotud artiklid Korea Buddhism, ja Korea Konfutsianism.
Põhja-Korea

Mansudae Art Studio maalib kunstnik. Põhja-Korea kommunismi eripärad on taaselustanud vanu teemasid ja tehnikaid natsionalistliku mõõtmega.
Kim Il-Sung ' i reegli ajal oli maal lubatud ainult Sotsialistide realist Žanr ja propaganda plakatid Põhja-Korea visuaalse kunsti laos. Pärast Kim Il-Sung surma 1994, direktiivid maali olid lõdvestunud ja mõnikord täielikult kaotatud Kim Jong-Il. Uued kunstivormid, sealhulgas Põhja-Koreale omane Impressionism, tõusis plakatite täiendamiseks. 17
Kunsti vorme peale Sotsialistide realismi on eriti näha patriootilistes filmides, mis domineerivad selle kultuuri alates 1949 kuni 1994, ja taasäratanud arhitektuur, kalligraafia, riidest töö ja uustraditsiooniline maal, mis on toimunud alates 1994. [tsitaadi vaja]
Mõju oli suurim revolutsiooniline plakatid, litograafia ja kordused, dramaatiline ja dokumentaalfilm, realistlik maali, suur arhitektuur, ja vähemalt valdkondades kodumaiste keraamika, keraamika, eksporditav hädasti ja visuaalne käsitöö. Spordiklubi ja poliitiliselt laetud revolutsiooniline plakatid on olnud kõige keerukamaid ja rahvusvaheliselt laekuva oksjonite ja eriala kollektsionääride poolt. Põhja-Korea maalikunstnikud, kes põgenesid Ameerika Ühendriikidesse 1950ndatest, sisaldavad Fwhangi õed. Duk varsti fwhang ja Chung varsti fwhang o ' Dwyer vältida üsna poliitilisi avaldusi kasuks tormakas maastik, sillutamisega Lääne ja Kaug-Ida maali tehnikat. [tsitaadi vaja] Põhja-Korea maalikunstnikud on tuntud oma oskusi, ja need, kes suudavad toime tulla Lõuna-Korea on regulaarselt töötavad kunstnikud seal.
Keraamika ja skulptuur [Redigeeri]
Vaata ka: Korea klaasist kunst, Korea kivikunst, Korea skulptuur ja Korea budistliku skulptuur

Trivärvilised Taegeuk
Korea keraamika on kõige kuulsam ja vanemkunst Koreas, see on tihedalt seotud Korea keraamika, mis esindab plaatide tööd, suuremahuliste keraamiliste murals, ja arhitektuuri elemente.
Korea pronksist kunsti, mis on esindatud töö Kim Jong-Dae, Master yundo või pronksi peegel casting; ja Yi Bong-ju, kes töötab veenis pronksist metalware.
Korea hõbedane kunst, mis on esindatud Kim Cheol-ju töös ümmarguse hõbeda konteineriga.
Korea Jade Carving, nagu esindatud töö Master Jang-ju võitis tavaliselt Joseon dünastia Imperial stiilis, keerulise Jade knotwork, budistliku motiivid, ja Korea shamanistic grotesques.
Korea muru kudumine, mis on esindatud meister Yi Sang-jae töös, tema legendaarses wancho kudumiskonteinerites.
Korea bambusest pürograafia, nagu esindatud töö Kim GI-Chan selles ainulaadne kunsti seotud põletamine mustrid ja kunsti ümmarguse bambusest konteinerid.
Korea bambusest ribad töö, nagu on esindatud töö SEO Han-gyu (chaesang Weaving) ja Yi GI-Dong (bambuse fännid).
Korea Ox-Horn in, nagu on esindatud töö Yi jae-Man oma väikeses hoiurkarbis ja tellitud kingitus mööbel.
Korea Pims kudumine, nagu esindatud töö seitsmenda põlvkonna Master, Jo Dae-Yong, ja laskunud Jo Rak-Sin, kes lõi oma esimesed meistriteosed kuningas Cheoljong; ja läbi Jo Seong-Yun ja Jo jae-gyu. Joseon Craft võistlused võitjad. Tongyeong rullid tuntud kunsti on omandanud rohkem tunnustust ametisse Jo Dae-Yong nagu Master Craftsman bambusest rullid kudumine * Yeomjang) Korea valitsus, ja tema kunstiteosed nagu  "oluline immateriaalne kultuurivara nr 114 ", koos Jo 51, et saada noorem "inimkultuuriline omand" Vabariigis.
Korea puidu skulptuur, nagu on esindatud töö Park Chan-so ja on alajaotuse Korea skulptuur.
Arhitektuur ja sisekujundus [muuda]
Vaata ka: Korea arhitektuur, Korea aiad ja Korea lillede paigutus
Seal on pikk traditsioon Korea aiad, sageli seotud paleed.
Mustrid on sageli oma päritolu varajaste ideograafide. Taime-, looma-ja loodusmotiivide geomeetrilised mustrid ja mustrid on neli kõige elementaarset mustrit. Geomeetrilised mustrid on kolmnurgad, väljakud, teemandid, zigzags, latticitöö, frets, segisti Saehambad, ringid, aerud ja kontsentraaalid. Stone Age Rock nikings on loomade kujunduse, et olla seotud toidu kogumise tegevused. Neid mustreid leidub templite ja pühade, riiete, mööbli ja igapäevaste esemete, nagu fännide ja lusikad, uksed.

kolmapäev, 16. september 2020

Kesk-Aasia kunst

Kesk-Aasia kunst
Kesk-Aasia kunst on Kesk-Aasias loodud visuaalsed kunstiteosed kaasaegse Kõrgõzstani, Kasahstani, Usbekistani, Türkmenistani, Aserbaidžaani, Tadžikistani, Mongoolia, Tiibeti, Afganistani, Pakistani ja Hiina ja Venemaa osade vahel.Viimaste sajandite kunsti mõjutavad peamiselt islami kunst, kuid mitmekesiseid varasemaid kultuure mõjutasid Hiina, Pärsia ja Kreeka kunst, samuti Lootestiil, mis arenes välja nende rändrahvaste seas. Siiditee kunsti, Scythian kunsti, Greco-budistliku kunsti, Serindia kunsti ja hiljuti Persianate kultuuri, on kõik osa sellest keerulisest ajaloost.

teisipäev, 15. september 2020

Induse kultuuri kunst



Induse kultuur on varaseim kõrgkultuur Loode-Indias Induse jõe orus, 2300- 1800 eKr, õitseng kestis 500 aastat. Induse kultuuri nimetatakse vahel ka Induse oru tsivilisatsiooniks või Harappa kultuuriks selle ühe peamise asula järgi. Tähtsamateks väljakaevatud keskusteks on Harappa ja Mohendžo-Daro Pakistanis. Koondus Induse jõeoru ümber ja Pandžabi regiooni, hõlmates ka Ghaggar- Hakra jõeoru ning Gangese ja Yamuna jõgede vahelise ala. Ulatus Omaani lahelt Cambay lahele, Afganistaanist, Himaalajast Delhini, 1500 km.
 
 
Harappa kultuuri nimi tuleneb tõigast, et kultuuri esimene linn avastati 1920. aastatel Pakistanis tänapäeva Harappa linna lähedal. Induse kultuuri asulakohtade arheoloogiline uurimine on jätkunud sellest saati ning olulisi avastusi on tehtud veel 1999. aastalgi.

 
Harappa keelest puuduvad tänapäeval otsesed teadmised, kuid seda on seostanud protodraviidi, elami-draviidi, (para-)munda ja indoeuroopa keeltega mitmed teadlased. Harappalaste etniline kuuluvus tekitab tänini Lõuna-Aasias tuliseid vaidlusi.

Plaanipärased, siledad tänavad. Eraldatud sõiduteed. Paksud müürid nagu ühekorruseline tsikuraat. Harappa oli suurem ja tähtsam (1800 a. hävitas suurema osa linna jäänustest inglise raudtee ehitus.)


Mohendžo-Daro asus läänerannikul algselt kuid jõgi on kohta muutnud. Planeering on ruudukujuline, tänavad lõuna-põhja suunas. Vee- ja prügijuhtmed – vesi viis jäägid ära. Bituumeniga valatud veereservuaar, mis oli ilmselt mõeldud rituaalseks pesemiseks. Ehitised olid tehtud põletatud tellistest . Ülemine korrus puidust, siseseintes süvendid kaunistuste jaoks. Suures saalis sammastele toetuv katus.


Täpsemat Harappani arhitektuuri on näha muljetavaldavates (vilja)aitades, hoidlates, tellisplatvormidel ja kaitsemüüridel. Induse tohtutud seinad enamasti kaitsesid Harappani üleujutuste eest ja vähendasid militaarseid konflikte.

Skulptuuridest säilinud teosed on väikesed, suuri teoseid pole.  Rohkem  on mehekujusid ja loomakujusid, 5 cm suurused maksimaalselt, peened aga täpsed. On poolfiguurid, näiteks mehe pea, millel on aasiapärased silmad, paksud huuled ja lühike habe, 18 cm kõrge. Samuti on valgest lubjakivist kujud, mis on maalitud punaseks. Naiste kujud on kultuslikud– lamedad puusad, rõhutatud suguelundid. Suuri kujusid ei ole. Palju on terrakota esemeid. Naturalistlikud loomakujud ja vankrimaketid, mis on tõenäoliselt mänguasjad. Pitsatid on põletatud kivist ja läikivad.


Induse kultuur hääbus seni selgitamata põhjustel umbes 1500. aasta paiku eKr ja selle viimased alad langesid aarialaste sissetungi ohvriks. Siiski on Induse kultuuril olnud pikaajaline mõju hilisemale India kultuurile. 
Kaart Induse orust
Mohenjo-Daro mehe skulptuur
Mohenjo-Daro suur vann
Induse sümbolid
Terrakota anumad
Harappa pitsat ükssarviku ja rituaalse ohverdamise lauaga
Induse pitsatid
Induse ehted
Käevõrud, tehtud mere loomadest
Tantsiv tüdruk, pronksist, tribhanga asendis
Induse kultuur oli eelkõige linnakultuur. Paljude linnade asukad on ilmselt olnud kauplejad või käsitöölised. Teravalt eristunud klassiühiskonda pole. Tunti ka kirja aga säilinud kirjalikke mälestisi pole tänini lõplikult dešifreeritud. On teada, et Induse ja Sumeri alade vahel toimus meritsi kaubavahetus, 2300 eKr.
 
Keerukad ja tehnoloogiliselt edasijõudnumad linnakultuurid on tõestuseks sellest, et Induse oru tsivilisatsioon oli esimene linnakultuur piirkonnas. Linnade kavandamine vihjab teadmistele linnaplaneerimisest ja tõhusast linnavalitsusest, mis seadis kõrged prioriteedid hügieenile.

Harappas, Mohenjo-Daros ja osaliselt kaevandatud Rakhigarhis on linnaplaan sisaldanud maailma esimest teadaolevat kanalisatsiooni süsteemi. Linnas olid eramajad või maja ühendused, mis said vett kaevudest, kasutatud vesi juhiti kaetud kanalisatsiooni. Majad avati ainult siseaedadesse ja väiksematele tänavatele. Iidsed Induse reovee ja torustiku süsteemid arenesid ja need olid täpsemad kui kaasaegsemates linnades Lähis-Idas ja ka palju tõhusamad kui need, mis on paljudes piirkondades Pakistanis ja Indias täna.
Erinevalt Egiptuse ja Mesopotaamia tsivilisatsioonidest puuduvad Induse orul templid ja lossid, kuigi väljakaevamised näitavad, et nende ehitamiseks olid vajalikud teadmised olemas. Kuna templeid ja losse polnud, siis religioosseid tseremooniaid peeti kodudes või vabas õhus.
Matmistavasid iseloomustab lamavasse asendisse panemine ja fraktsioneeriv matmine, mille puhul organism on vähendatud (skelett ja organid on eraldatud) ja esines isegi tuhastamist.
Valmistati  kauneid, kuid kaunistamata vaskanumaid. Suuremaid maalitud geomeetrilisi mustreid- lehed, loomad, mustaga punasele poleeritud ja lakitud pinnale. Riided olid puuvillased. Tehti hõbe ja kuldehted, mis olid kaunistatud poolvääriskividega nagu türkiis, jaspis, jadeiit jne.

esmaspäev, 14. september 2020

Terracotta stiil

Neitsi Maarja rahvusvaheline gooti büst, Böömimaa, c. 1390–95, polükroomiaga terrakotta 

Terrakota pea Akhnoorist (Jammu, India) pärineb 6. sajandist pKr. Väljapanek Walesi Prince'i muuseumis

Lord Hanumani skulptuur klaasimata terrakotas

Terrakotaarmee Hiinas Xi'anis

Terrakota lamp
Terrakota, terrakota või terrakota (hääldatakse [ˌtɛrraˈkɔtta]; itaalia keeles: "küpsetatud maa", [2] ladina keeles terra cocta), [3] teatud tüüpi savinõud, savipõhine glasuurimata või glasuuritud keraamika, [ 4] kus tulistatud keha on poorne. Terrakota on mõiste, mida tavaliselt kasutatakse savinõudest skulptuuride valmistamiseks, aga ka mitmesugustel praktilistel eesmärkidel, sealhulgas anumate (eriti lillepottide), vee- ja kanalisatsioonitorude, katusekivide, telliste ja hoonete ehimisel kasutatavate pinnakaunistuste jaoks. [5] Seda terminit kasutatakse ka enamiku terrakota loodusliku pruunikasoranži värvi tähistamiseks, mis varieerub märkimisväärselt.

See artikkel hõlmab terrakota meeli kui skulptuuri meediumit, nagu näiteks Terrakota armee ja Kreeka terrakotakujudes, ning arhitektuurilisi kaunistusi. Aasia ja Euroopa portselanist skulptuur pole hõlmatud. Glasuuritud arhitektuurist terrakotat ja selle glasuurimata varianti hoonete välispindadena kasutati Aasias juba mõnda sajandit, enne kui need said läänes populaarseks 19. sajandil. Arhitektuurne terrakota võib viidata ka kaunistatud keraamilistele elementidele, näiteks eelteeltele ja silmustele, mis andsid suure panuse templite ja muude hoonete väljanägemisse nii Euroopa klassikalises arhitektuuris kui ka muistses Lähis-Idas.

Arheoloogias ja kunstiajaloos kasutatakse "terrakottat" sageli selliste esemete kirjeldamiseks nagu kujukesed, mis pole valmistatud pottsepa rattal. Laevad ja muud esemed, mis on valmistatud või võiksid olla valmistatud rattast samast materjalist, on savinõud; termini valik sõltub pigem objekti tüübist kui materjalist või süütevõttest. Glasuurimata detaile ning hoonete ehitamiseks ja tööstuseks mõeldud tükke nimetatakse tõenäolisemalt ka terrakotaks, lauanõusid ja muid nõusid aga savinõudeks (ehkki mõnikord glasuurimata terrakotaks) või täpsema termini, näiteks fajansite all.

Tootmine ja omadused Redigeerimine
Soovitud kujule moodustatakse sobiv rafineeritud savi. Pärast kuivatamist asetatakse see ahju või tuleohtliku materjali kaevani ahju ja seejärel põletatakse. Tüüpiline tulistamistemperatuur on umbes 1000 ° C (1830 ° F), ehkki ajaloolises ja arheoloogilises näites võib see olla vaid 600 ° C (1112 ° F). Raua sisaldus, reageerides tulistamisel hapnikuga, annab põletatud kehale punakasvärvi, kuigi üldine värv varieerub suuresti kollastes, oranžides, roosades, punastes, "terrakota", roosades, hallides või pruunides toonides. [8] Mõnes kontekstis, näiteks Rooma kujukestena, tuntakse valgevärvilist terrakotat pipeclay nime all, kuna selliseid saviseid piibasid eelistati hiljem, tavaliselt 19. sajandist, savist.

Kuumutatud terrakota ei ole veekindel, kuid keha põletamine enne põletamist võib vähendada selle poorsust ja glasuurikiht võib muuta selle veekindlaks. See sobib kasutamiseks maapinnal survestatud vee kandmiseks (arhailine kasutus), aiapottide ehitamiseks või hoonete kaunistamiseks paljudes keskkondades ning õlimahutite, õlilampide või ahjude jaoks. Enamik muid kasutusalasid, näiteks lauanõude, sanitaartehniliste torustike ehitamiseks või külmutuskeskkonnas hoonete kaunistamiseks, nõuab materjal glasuurimist. Terrakota, kui see pole lõhenenud, heliseb kergelt lüües.

Värvitud ("polükroomne") terrakota kaetakse tavaliselt kõigepealt õhukese gesso-kattega, seejärel värvitakse. Seda on väga laialdaselt kasutatud, kuid värv sobib ainult siseruumides kasutamiseks ja on palju vähem vastupidav kui keraamilises glasuuris või selle all kasutatavad värvid. Terrakota skulptuur jäeti läänes kuni 18. sajandini väga "harva" põletatud olekusse. 

Kunstiajaloos
Arheoloogid paljastasid terrakota naiskujukesi Pakistanis Mohenjo-daro kaevamistel (3000–1500 eKr). Koos fallosekujuliste kividega viitavad need mingile viljakuse kultusele. [10] Burney reljeef on silmapaistev terrakota tahvel iidse Mesopotaamia juurest umbes 1950. aastal eKr. Mesoamericas asus suurem osa Olmeci kujukestest terrakotas. Vana-Egiptuses tehti terrakotast ka palju ushabti surnukujusid.

Muistsete kreeklaste Tanagra kujukesed olid masstoodanguna valmistatud valatud ja kuumutatud terrakotakujukesed, mis näisid olevat hellenistlikul perioodil olnud laialdaselt taskukohased ja oma funktsioonilt sageli vaid dekoratiivsed. Need olid osa laias valikus kreeka terrakotakujudest, mis hõlmas suuremaid ja kvaliteetsemaid teoseid nagu Aphrodite Heyl; ka roomlased valmistasid palju väikesi, sageli usulisi kujukesi. Etruski kunst kasutas kivi asemel sageli terrakota isegi suuremate kujude jaoks, näiteks Veii peaaegu elusuuruses Apollo ja Abikaasade sarkofaag. Campana reljeefid on Vana-Rooma terrakotareljeefid, mida algselt kasutati peamiselt friiside tegemiseks.kui hoonete välisilme kivi odavamat asendajat.

India skulptuurid on terrakota kasutanud juba Induse oru tsivilisatsioonist saadik (kivi- ja metalliskulptuurid olid üsna haruldased) ning keerukamates piirkondades olid nad 1. sajandil eKr suuresti loobunud hallituse modelleerimisest. See võimaldab teha suhteliselt suuri arvandmeid, peaaegu kogu elusuuruses, eriti Gupta perioodil ja vahetult järgnevatel sajanditel. Terrakota rahvaskulptuuril on endiselt palju jõulisi kohalikke populaarseid traditsioone, näiteks Bankura hobused.
Eelkoloniaalses Lääne-Aafrika skulptuuris kasutati laialdaselt ka terrakota. [12] Terrakotakunsti tootmiseks selles maailmaosas kõige tunnustatumad piirkonnad on Nigeeria kesk- ja põhja-keskosas asuv Nok-kultuur, Nigeeria lääne- ja lõunaosa Ife / Benini kultuuritelg (mis on samuti tuntud oma erakordselt naturalistliku skulptuuri poolest) ja Igbo Nigeeria idaosa kultuuripiirkond, kus paistsid silma terrakotakeraamika. Need omavahel seotud, kuid eraldiseisvad traditsioonid andsid aluse ka piirkonna pronks- ja messingist skulptuuride välja töötatud koolidele.
Hiina skulptuur kasutas väga varakult terrakota, glasuuri ja värviga ning ilma, väga varakult. Kuulus keiser Qin Shi Huangi terrakotaarmee, aastatel 209–210 eKr, oli mõnevõrra ebatavaline ja kaks tuhat aastat tagasi olid reljeefid tavalisemad haudades ja mujal. Hilisemaid budistlikke figuure tehti sageli maalitud ja glasuuritud terrakotas, parimate näidetena on Yixia glasuuritud keraamika luohanid, tõenäoliselt 1150–1250, nüüd erinevates lääne muuseumides. [14] Han-dünastia tellistest ehitatud hauaplaadid viimistleti siseseinale sageli ühe näoga kaunistatud tellistega; tehnikate hulka kuulusid vormitud reljeefid. Hilisemad hauakambrid sisaldasid arvukalt kaitsevaimu ning loomade ja sulaste elujärge, sealhulgas T'angi dünastia kuulsaid hobuseid; terminoloogia meelevaldse küsimusena ei viida neid tavaliselt terrakottideks.
Euroopa keskaegses kunstis kasutati terrakota skulptuure vähe, kuni 14. sajandi lõpuni, mil seda hakati kasutama Saksamaa osades arenenud rahvusvahelistes gooti töökodades. [16] Böömimaa artikli alguses illustreeritud Neitsi on ainulaadne näide, mida seal tuntakse. [17] Mõnikümmend aastat hiljem toimus Itaalia renessansis elavnemine, mis oli inspireeritud nii väljakaevatud klassikalistest terrakotadest kui ka Saksamaa näidetest, mis levisid järk-järgult ka ülejäänud Euroopas. Firenzes oli Luca della Robbia (1399 / 1400–1482) skulptor, kes rajas perekonna dünastia, mis oli spetsialiseerunud glasuuritud ja maalitud terrakotale, eriti suurtele ümarlaudadele, mida kasutati kirikute ja muude hoonete välispindade kaunistamiseks. Need kasutasid samu tehnikaid nagu tänapäevane maiolica ja muu tinaga klaasitud keraamika. Teiste skulptorite hulka kuulusid kujukeste valmistaja Pietro Torrigiano (1472–1528) ja Inglismaal Tudori kuningliku perekonna büstid. Giovanni da Maiano 1521. aastal Hampton Courti paleed kaunistavad Rooma keisrite glasuurimata rinnad olid järjekordne näide itaalia tööst Inglismaal. [18] Need olid algselt maalitud, kuid see on nüüd ilmastikuolude tõttu kadunud.


Clodion, vett eraldav Reini jõgi, 1765, 27,9 × 45,7 × 30,5 cm (11 × 18 × 12 tolli)
18. sajandil sai glasuurimata terrakota, mida oli pikka aega kasutatud esialgsete savimudelite või siis vallandatud makettide jaoks, moes väikeste skulptuuride, sealhulgas portreede jaoks mõeldud skulptuuride materjalina. Töö oli palju lihtsam kui nikerdatud materjalid ja see võimaldas kunstnikul spontaansemat lähenemist. [19] Clodionina tuntud Claude Michel (1738–1814) oli mõjukas pioneer Prantsusmaal. [20] Inglismaal töötav flaami portreekunstnik John Michael Rysbrack (1694–1770) müüs oma terrakota modelli suuremate tööde jaoks kivist ja tootis büsti ainult terrakotas. [21] Järgmisel sajandil valmistas prantsuse skulptor Albert-Ernest Carrier-Belleuse palju terrakota tükke, [22] kuid kõige kuulsam neist on Hippodameia röövimine, mis kujutab kentauri Kreeka mütoloogilist stseeni Hippodameia röövimisel tema pulmapäeval.
Arhitektuur

Keiserliku katuse kaunistamine keelatud linnas
Terrakotaplaatidel on paljudes maailma osades pikk ajalugu, mida selles artiklis käsitletakse. Paljud iidsed ja traditsioonilised katusestiilid hõlmasid keerukamaid skulpturaalseid elemente kui tavalised katusekivid, näiteks Hiina keiserlik katusekoristus ja lääne klassikalise arhitektuuri eeltekst. Indias valmistas Lääne-Bengal terrakotatempleid, mille skulptuurne kaunistus oli valmistatud samast materjalist kui peamine telliskivi.

19. sajandil hindasid arhitektid taas hoonete terrakota kaunistamise võimalusi, kasutades sageli paksemaid terrakota tükke ja tasapinnalisi pindu. [23] Ameerika arhitekt Louis Sullivan on tuntud oma keeruka glasuuritud terrakotakaunistuse poolest, mis oleks olnud võimatu teostada mõnes muus kandjas. Inglismaal Victorian Birminghami linnahoonetes kasutati laialdaselt terrakota ja plaate. Umbes 1930. aastaks lõpetas betoon- ja modernistliku arhitektuuri laialdane kasutamine terrakota kasutamise arhitektuuris. [24]

Arengud skulptuuris
Võrreldes pronksskulptuuriga kasutab terrakota valmisteose loomiseks palju lihtsamat ja kiiremat protsessi, mille materjalikulud on palju madalamad. Lihtsam modelleerimine, tavaliselt piiratud arvu noa ja puidust vormimisriistadega, kuid peamiselt sõrmedega, [25] võimaldab kunstnikul kasutada vabamalt ja paindlikumalt. Väikseid detaile, mis võivad olla ebapraktilised näiteks kivi, juuste või kostüümi nikerdamiseks, saab terrakotas hõlpsasti teostada ning drapeeringud võivad mõnikord koosneda õhukestest savilehtedest, mis muudavad realistliku efekti saavutamise palju lihtsamaks. [26 ]

Paljude identsete tükkide valmistamiseks võib kasutada korduvkasutatavaid vormimistehnikaid. Võrreldes marmorist skulptuuride ja muude kivimaterjalidega on valmistoode palju kergem ning seda saab täiendavalt värvida ja glasuurida, et saada esemeid, millel on värv või vastupidavad metallist patina simulatsioonid. Välistingimustes kasutamiseks mõeldud vastupidavad vastupidavad tööd vajavad suuremat paksust ja on seetõttu raskemad. Lõpetamata detaili kuivatamisel on vaja rohkem hoolt, et materjal ei hakkaks pragunema. Struktuurilised kaalutlused on sarnased kiviskulptuuri jaoks vajalike kaalutlustega; terrakotale tekitatav stress on piiratud ja toetamata seisvate figuuride terrakotakujud on piiratud kogu elueaga, kui ei lisata täiendavat struktuuritoetust. Selle põhjuseks on ka asjaolu, et suurtel inimestel on äärmiselt raske tulistada ning ellujäänud näited näitavad sageli longust või pragusid. Yixiani figuurid tulistati mitmes tükis ja nende sees on raudvardad, et hoida konstruktsiooni koos.

reede, 11. september 2020

Hiina kunst

Hiina kunst


"Budistlik tempel mägedes" Hiina 11. sajandi siidimaal

Hiina portselan
Hiina kunsti arengust on olemas täpsem ajalooline ülevaade kui näiteks seda on India või Aafrika kunstist, sest hiinlased on juba ammu ja teadlikult jälginud kunsti arengut. Peaaegu katkematult on jätkunud Hiina kunstikultuur pronksiajast tänapäevani. Hiina kunsti on mõjutanud kõige rohkem usundid taoismkonfutsianism ja budism.

Maalikunst

Hiina maalikunsti peamisteks vormideks on tuši- ja akvarellmaal paberi või siidil. Temaatikas domineerivad inimene, loomad, maastik. Hiina maalis pole sageli tähelepanu pööratud sellele, et vaataja saaks terviku pildi, vaid pilti tuleb vaadata järk-järgult, sellest tuleneb ka rullformaat.

Arhitektuur

Hiina arhitektuur on põhiliselt puitarhitektuur. Puit võimaldab võrreldamatut paindlikkust, kohandatavust ja mitmekülgsust. Üheks iseloomulikumaks hooneelemendiks on reljeefidega kaunistatud ja värvidega kaunistatud palk. Kiviehitisi on suhteliselt vähem ja neiski on palju üle võetud puuehitiste konstruktsioonist ja vormikõnest. Kivist ehituskunsti iseloomulikeim esindaja on müür (nt Suur Hiina müür). Müüridega ümbritseti losse, templeid, kloostreid, linnajagusid ja linnu.

Skulptuur

Skulptuuri ei loetud muistses Hiinas selliste kõrgete kunstide nagu maali ja kalligraafia hulka. Sellest hoolimata on skulptuuri viljeldud üsna ohtralt. Materjalivalik on väga lai – keraamikakivipronkspuitelevandiluubambus jne. Terrakota sõdalased on üks näide skulptuurist.

Tarbekunst

Väga kõrgetasemeline on Hiinas tarbekunst. Peamised alad olid metallehistöönikerdusedtikandidemail- ja lakktööd ning eriti portselan.