Otsing sellest blogist
UUS!!!
Raku jagunemine: Mitoos
Rakutsükkel Mõned rakud meie kehas ei ole jagunemisvõimelised nagu näiteks mõned närvirakud ja punased vererakud. Enamus rakkudest aga kasva...
kolmapäev, 15. märts 2023
Joaquín Archivaldo Guzmán Loera ehk El Chapo
teisipäev, 14. märts 2023
Bagdadi lihunik
Iraagi diktaatori „Bagdadi lihuniku“ Saddam Husseini elulugu
Kiired faktid: Saddam Hussein
- Tuntud: Iraagi diktaator aastatel 1979–2003
- Tuntud ka kui: Saddam Hussein al-Tikriti, "Bagdadi lihunik"
- Sündinud: 28. aprill 1937 Iraagis Al-ʿAwjahis
- Vanemad: Hussein 'Abd al-Majid, Subha Tulfah al-Mussallat
- Surnud: 30. detsember 2006 Bagdadis, Iraagis
- Haridus: Keskkool Bagdadis; õigusteaduskond kolm aastat (ei lõpetanud)
- Avaldatud teosed: Romaanid kaasa arvatud Zabiba ja kuningas, kindlustatud loss, mehed ja linn, said alguse deemonitest
- Abikaasad: Sajida Talfah, Samira Shahbandar
- Lapsed: Uday Hussein, Qusay Hussein, Raghad Hussein, Rana Hussein,
Hala Hussein
Varasematel aastatel
Saddam, mis tähendab "see, kes seisab silmitsi", sündis 1937. aastal al-Auja nimelises külas Põhja-Iraagis Tikriti lähedal. Kas vahetult enne või vahetult pärast sündi kadus isa elust. Mõne konto kohaselt tapeti tema isa; teised väidavad, et ta hülgas oma pere. Peaaegu samal ajal suri Saddami vanem vend vähki. Tema ema depressioon muutis noore Saddami eest hoolitsemise võimatuks ja ta saadeti elama onu Khairullah Tulfah 'juurde, kes oli poliitilise tegevuse eest lühiajaliselt vangis.
Mitu aastat hiljem abiellus Saddami ema kirjaoskamatu, ebamoraalse ja jõhkra mehega. Saddam naasis oma ema juurde, kuid vihkas oma kasuisa ja koos onu Khairullahiga elamist Tulfah (tema ema vend) vabastati vanglast 1947. aastal, Saddam nõudis, et ta läheks koos omaga onu.
Saddam ei asunud põhikooli enne, kui kolis onu juurde 10-aastaselt. 18-aastaselt lõpetas Saddam põhikooli ja kandideeris sõjakooli. Sõjaväega liitumine oli olnud Saddami unistus ja kui ta ei saanud sisseastumiseksamit sooritada, oli ta laastatud. (Kuigi Saddam polnud kunagi sõjaväes, kandis ta hilisemas elus sageli sõjaväe stiilis rõivaid.) Seejärel kolis Saddam Bagdadi ja alustas õigusteaduskonda, kuid ta pidas kooli igavaks ja nautis poliitikat rohkem.
Saddam Hussein siseneb poliitikasse
Saddami onu, tulihingeline araabia rahvuslane, tutvustas teda poliitikamaailmale. Iraak, mis oli I maailmasõja lõpust kuni 1932. aastani olnud Briti koloonia, mullitas sisemiste võimuvõitlustega. Üks rühmitustest, kes võimu pärast konkureeris, oli Baathi partei, mille liige oli ka Saddami onu.
1957. aastal astus 20-aastaselt Saddam Baathi parteisse. Ta asus partei madalama astme liikmeks, kelle ülesandeks oli koolikaaslaste massirahutuste juhtimine. 1959. aastal valiti ta aga mõrvameeskonna koosseisu. 7. oktoobril 1959 üritasid Saddam ja teised peaministrit mõrvata, kuid ei suutnud. Iraagi valitsuse tahta, Saddam oli sunnitud põgenema. Ta elas kolm kuud Süürias paguluses ja kolis seejärel kodumaale Egiptus, kus ta elas kolm aastat.
1963. aastal kukutas Baathi partei edukalt valitsuse ja võttis võimu, mis võimaldas Saddamil naasta pagulusest Iraaki. Kodus olles abiellus ta oma nõbu Sajida Tulfahiga. Kuid Baathi partei kukutati pärast võimulolemist vaid üheksa kuud ja Saddam arreteeriti 1964. aastal pärast järjekordset riigipöördekatset. Ta veetis 18 kuud vanglas, kus teda piinati enne põgenemist 1966. aasta juulis.
Järgmise kahe aasta jooksul sai Saddamist Baathi partei oluline juht. Juulis 1968, kui Baathi partei taas võimu sai, määrati Saddam asepresidendiks.
Järgmise kümnendi jooksul sai Saddam üha võimsamaks. 16. juulil 1979 sunniti Iraagi president tagasi astuma ja Saddam asus ametlikult ametisse.
Iraagi diktaator
Saddam Hussein valitses Iraaki jõhkra käega, kasutades võimul püsimiseks hirmu ja terrorit. Ta asutas salapolitseiüksuse, mis surus maha sisemised erimeelsused ja arendas üldsuse toetamiseks välja "isiksuse kultuse". Tema eesmärk oli saada Araabia maailma juhiks, mille territoorium hõlmab Pärsia lahe naftavälju.
Saddam juhtis Iraaki Iraani-vastases sõjas aastatel 1980–1988, mis lõppes ummikseisu. Ka 1980. aastatel kasutas Saddam keemiarelvi Kurdid Iraagis, kaasa arvatud Kurdi linna Halabja gaasistamine, mis tappis 5000 märtsi 1988.
1990. aastal käskis Saddam Iraagi vägedel Kuveidi riiki viia. Vastuseks kaitsesid Ameerika Ühendriigid Kuveit aastal Pärsia lahe sõjas.
19. märtsil 2003 ründasid USA Iraaki. Saddam põgenes lahingute ajal Bagdadist. 13. detsembril 2003 leidsid USA väed ta varjatud auku Al-Dwaris, Tikriti lähedal.
Surm
Oktoobris 2005 mõistis Iraagi ülemkohus Saddami Al-Dujay linna inimeste tapmise süüdistuses. Pärast dramaatilist üheksa kuud kestnud kohtuprotsessi tunnistati ta süüdi inimsusevastastes kuritegudes, sealhulgas tapmises ja piinamises, ning mõisteti surma. 30. detsembril 2006 hukati Saddam Hussein rippumisega; tema keha viidi hiljem salajasse kohta.
Pärand
Saddam Husseini tegevusel on olnud 21. sajandi rahvusvahelises poliitikas võimas mõju. Ameerika suhteid Iraagi ja teiste Lähis-Ida riikidega mõjutasid tugevalt konfliktid Saddami Iraagiga.
Saddami langemist 2003. aastal kujutati kogu maailmas piltidega, kuidas tema kuju tõmmati iraaklaste cheeringi alla. Pärast Saddami langemist tegid elu Iraagis erakordselt raskeks mitmed väljakutsed; tööhõive on endiselt madal ning Al Qaeda ja Islamiriigi (ISIS) tõus tõi kaasa vägivalla.
esmaspäev, 13. märts 2023
Coco Chanel
Ta oli 20. sajandi üks innovaatilisem ja tähtsam moelooja.
Biograafia
Chanel ise on oma lapsepõlve ja noorpõlve kohta levitanud ilustatud versioone.
Ta sündis rändkaupmees Albert Chaneli ja tema armukese Jeanne Devolle'i teise abieluvälise tütrena Saumuris. Isa oli pärit Gardist rändkaupmeeste suguvõsast. Ema oli pärit Courpière'ist.
Sünnitunnistusele kanti eksikombel nimi Chasnel, ja see viga jäigi parandamata.
Vanemad abiellusid 1883.
Gabrielle'il olid õed Julia (sündis 1882) ja Antoinette (1887) ning vennad Alphonse (1885), Lucien (1889) ja Augustin (sündis 1891, suri mõnekuuselt). Lapsepõlves ei pandud Gabrielle'i kasvatusele erilist rõhku.
16. veebruaril 1895, kui Gabrielle oli 12-aastane, ema suri. Isa jättis lapsed maha ja läks Ameerikasse õnne otsima. Gabrielle ja tema õed pandi Aubazine'i kloostri orbudekodusse, vennad anti taludesse. Aubazine'is veetis Gabrielle seitse aastat, õppides õmbleja ja õmbluskaupade müüja ametit. Seejärel õppis Coco kaks aastat Moulinsis Aubazine'i tsistertslaste kloostri nunnade pansionaadis Moulinsi Notre-Dame'i Instituudis.
20-aastasena töötas ta koos oma isa õe Adrienne'iga Moulinsis pruudi- ja beebikaupade äris ning tegi eraviisiliselt õmblejatööd. Moulinsis esines Gabrielle ka lauljana varietees Rotonde, kus ta esitas peamiselt kaht šansooni: "Qui qu'a vu Çoco dans l' Trocadéro?" ja "Co Co Ri Co". Arvatakse, et tema hüüdnimi Coco ongi pärit sellest ajast, sest publik (eriti Moulinsi jäägrirügemendi ohvitserid) hüüdsid teda laulude järgi nii. Tal oli armulugu ühe ohvitseriga.
Aastal 1904 tutvus ta Pariisi töösturipoja Etienne Balsan'iga (1880–1953), kes viis ta seltskonda ning kellega ta elas 1906–1910 Royallieus koos. Tema rahalise abiga avas ta 1910 Pariisis naistekübarate ateljee.
Kui Natsi-Saksamaa okupeeris Prantsusmaa, oli Chanel armusuhetes Saksa ohvitseri Hans Gunther von Dincklagega. Pärast Prantsusmaa vabastamist liitlasvägede poolt pidi Chanel põgenema Šveitsi. Kümne aasta pärast naasis ta Prantsusmaale ning hoolimata kõrgest vanusest, jätkas edukat moeloojakarjääri kuni oma surmani.
Moelooja
Coco Chaneli esimesed riided ilmusid müügile pärast Esimest maailmasõda. Endiste ebamugavate korsettide ja mitmekihiliste seelikute asemel tutvustas Chanel kitsaid seelikuid ja avaraid jakke, mille kandmine muutus naiste seas väga populaarseks.
Pärast suhet lahke ja varaka mehe – sõjaväeohvitseriga, Étienne Balson'iga ja hiljem Inglise vabrikandi, Arthur Cappeliga – avas ta oma esimese butiigi Deauville 1913. aastal ja järgmise – Couture House'i – aastal 1915.
Aastal 1921 esitles Coco oma esimest ja hinnatuimat parfüümi Chanel No. 5. See oli esimene parfüüm, mida müüdi kogu maailmas. Praegugi müüakse seda parfüümi üks pudel iga kolmekümne sekundi jooksul.
Isiklikku
Chanelil oli palju armusuhteid, kuid ta jäi vallaliseks.
Muud
Edmonde Charles-Roux kirjutas temast elulooraamatu ja režissöör Anne Fontaine lavastas teose põhjal filmi "Coco enne Chaneli", mis kandideeris mitmele rahvusvahelisele filmiauhinnale, teiste seas kuuele Césarile, neljale Briti filmiauhinnale BAFTA ja Oscarile parima kostüümi kategoorias (vaata 2010. aasta Oscari auhinnad).
Vastuoluline moelegend Coco Chanel: orbudekodu, comeback, allakäik ja surm Ritzi hotelli sviidis
Coco Chaneli kui moerevolutsionääri teekond saigi alguse kübaratest – ta valmistas neid endale ja peagi ka oma tutvusringkonna daamidele. Tollases kontekstis isegi talupoeglikuna mõjunud õlgkübarad olid uudsed ja lihtsad, kuid ometi šikid. Need kübarad said kiiresti paljude lemmikuks, nagu ka Chaneli 60aastase elutöö teised uuendused: naise “vabastanud” siluett, lihtsa lõikega riided, müütiline parfüüm, uudne ehtemood ja palju muud. Temalt on pärit ka tsitaatide kuldvaramusse kuuluv lause “Mood aegub, kuid stiil on igavene”.
1883. aastal sündinud Chanel oli tuntud mütomaan, kes jutustas oma minevikust ilustatud lugusid. Nii nagu seda tänapäeval teeb tema mantlipärija Karl Lagerfeld. Mine tea, on see temalgi veres või imiteerib ta teadlikult surematut meistrit?
Näiteks meeldis Chanelile rääkida, et ema surma järel aastal 1895 lahkus ta isa Ameerikasse õnne otsima, tema aga saadeti elama õelatest vanatüdrukutest tädide juurde. Kord proovis ta end isegi kümme aastat nooremaks valetada. Tegelikult veetis Chanel ülejäänud teismeea – pärast seda, kui ema suri ja rändkaupmehest isa pere maha jättis – karmi korraga katoliiklikus orbudekodus nunnade järelevalve all.
Nagu filmi nimigi vihjab, kujutab see perioodi, mil Chanel polnud veel SEE Chanel, kelle nimetähed meetrikõrgustena poefassaade kaunistasid. Nii algabki lugu sellest, kuidas 18aastane Chanel pärast orbudekodust lahkumist ühes õmblustöökojas tööle asus. Kuid kindlameelne ja ambitsioonikas noor daam ei kavatsenud jätkata oma vanemate jälgedes ega jääda elu lõpuni suvaliseks õmblejannaks. Chanel vihkas vaesust, mis teda lapsepõlves ümbritsenud oli.
Gabrielle’ist saab Coco
Kuigi Chanel polnud mitte kõige musikaalsem, pidas ta piisavalt viisi, et saada õmblemise kõrval varsti tööd ühes revüükohvikus, kus ta hakkas õhtuti meesklientuuri silmarõõmuks kupleesid esitama. Tema leivanumbriks kujunes “Qui qa’a vu Coco?”, kergelt kahemõtteline lauluke, mis jutustab tüdrukust, kes kaotanud Coco-nimelise koerakese.
Sealsamas kohtus Coco rikka ohvitseri Étienne Balsaniga. Kohtumisest kasvas välja armulugu ja sellest edasi sõprus. Just tänu Balsanile sai Coco tuttavaks “rikaste ja ilusatega”, kelle hulgast ta leidis oma kübaratele esimesed “stiilisaadikud”. Just Balsani kaudu tutvus Chanel ka Arthur “Boy” Capeliga, keda peetakse tema elu armastuseks ja kes õhutas teda oma äri alustama.
1909. aastal avas naine Balsani Pariisi korteris oma kübarakoja. See läks küll peatselt pankrotti, kuid edasipürgiv Chanel ei lasknud end sellest heidutada ja üüris uue armsama abil Pariisis Camboni tänaval varsti uued ruumid. Seekord kirjutas ta juba ka oma nimetähed vitriinile.
Chanel astus ellu ajal, mil naised endiselt nipsasjakesi meenutasid. Kuigi tolle aja suurim staarmoelooja Paul Poiret oli vabastanud naised korsetist, mähkis ta nad vastukaaluks ahenevasse seelikusse, milles sai vaid pisikeste sammukeste kaupa ringi tippida. Chaneli uudseid siluette nähes kommenteeris Poiret mürgiselt, et too muudab naised alasöödetud telegrafistideks. Selle peale olevat Chanel vastanud, et ta ei soovi, et naised meenutaksid haaremist põgenenud orje.
Karmi korraga orbudekodus kasvanud Chanelile imponeerisid praktilisemad meesterõivad ning rustikaalsemad materjalid. Coco oli harjunud näppama oma austajate garderoobist ideid ja riideesemeid, mida ta enda kehale sobivaks kohandas. Polomängijast Capelilt võttis ta üle spordiriided, suurvürst Dmitri inspireeris teda kokku kuhjama eksootilisi juveele ning Westminsteri hertsogilt tulid tviidid ja Šoti kudumid.
Kui esimese menu tõid Chanelile kübarad, siis laialdasem edu saabus jersey-kudumitega, mille ta avastas mereäärsetes kalurikülades puhates. Enne kui Chanel selle materjali šikiks kandis, polnud meeste alusrõivaste valmistamiseks kasutatud riie naistemoes veel rakendust leidnud.
Chanel oli ise oma stiili parim saadik. Tema kõhetud, androgüünsed vormid ja sportlik siluett, lühikeseks lõigatud juuksed ja päevitunud nahk olid midagi seninägematut ja revolutsioonilist, mis mõjusid äkki väga šikilt ning mida teised naised pühendunult jäljendama hakkasid.
Chaneli filosoofia oli muuta naine ilusaks lihtsate, mugavate ja praktiliste rõivastega, anda talle iseseisvust ning – kuigi see võib tunduda irooniline – vabastada ta moedisainerite diktaadi alt. Chaneli rõivad pidid olema loodud naise jaoks, mitte vastupidi. Ehk nagu Coco ise ütles: “Lihtsus on võti tõelise elegantsi juurde.”
Eelkõige oli Chanelil hea vaist, et ühiskonnas toimuvaid muutusi ära tunda. Esimese maailmasõja saabudes olid ka seni rantjee-elu nautinud ilunaised üha sagedamini sunnitud tööle asuma ning vajasid seetõttu muidugi ka mugavamat riietust. Nii sobis Chaneli kehasõbralikum siluett ideaalselt uue ajastu vaimuga – naise emantsipatsiooni, džässi ja tšarlstoniga.
Maailma kuulsaim lõhn
Vene balletiteatri Pariisi-gastrollid eelmise sajandi teisel kümnendil avaldasid Prantsusmaa pealinna loovseltskonnale suurt mõju. See mõju kasvas veelgi, kui Oktoobrirevolutsiooni järel kolisid Valguse Linna arvukad Vene emigrandid. Paljud neist ümbritsesid 1920. aastail ka Chaneli. Nende kaudu tutvus ta parfüümilooja Ernest Beaux’ga, kes pakkus talle võimalust luua omanimeline parfüüm. Nii sündiski 1921. aastal Chanel N° 5, millest sai maailma ilmselt kõige kuulsam lõhn.
Armastatud Capeli surmale järgnesid Chaneli üha aristokraatlikumad meesseiklused. Lisaks Vene suurvürstile Dmitrile oli tema saatjaks üks tolle aja Euroopa rikkamaid mehi, Westminsteri hertsog. Abielusadamasse ei purjetanud Chanel aga kellegagi. Ta olevat põhjenduseks maininud, et Westminsteri hertsoginnasid on palju, Coco Chanel aga ainult üks.
1926. aastal esitles Chanel oma kollektsioonis esimest korda väikest musta kleiti. Legend räägib, et mademoiselle lõi kuulsaks saanud kleidi Capeli mälestuseks, et panna kogu maailm teda leinama. Praktilise inimesena taipas Chanel musta värvi universaalsust ja ühendas selle lihtsama kleidisiluetiga. USA Vogue nimetas kleiti Chaneli Fordiks – nii nagu viimane muutis inimeste eluviisi kõigile kättesaadava autoga, suutis sama korda saata väike must kleit.
Sõjaaegsed möödalaskmised
Chaneli impeerium aina kasvas ning andis näiteks 1935. aastal tööd 4000 inimesele, kes tootsid aastas 28 000 eset. Tuline sõda Elsa Schiaparelliga, kellest oli saanud Pariisi kõrgmoe uus favoriit ning Poiret’ allakäigu järel Chaneli rivaal, innustas olema leidlikum ja uuenduslikum.
Teine maailmasõda tõi aga Chaneli ellu mustema perioodi. Sõja saabudes sulges ta oma moemaja, kuid jäi elama Saksa okupatsiooni alla langenud Pariisi – Ritzi hotelli, mis asus tema endisest ateljeest peaaegu et üle tänava. Sealsamas hotellis rullus lahti Chaneli armulugu natsiohvitseriga. Sõjaaeg aitas valla päästa ka Chaneli antisemiitlikud vaated ja homofoobia. Parfüümiäri kiirendamiseks oli ta müünud oma nime kasutusõiguse Bourjois’ kosmeetikafirma omanikele vendadele Wertheimeritele, saades vastu 10% osaluse. Sõjaolukorda ära kasutades üritas ta oma nime täielikult tagasi saada, viidates Wertheimerite juudi päritolule.
Pärast sõda pääses Chanel üle noatera, et teda kohtu alla ei antud, ja seda just tänu tema lähedastele suhetele Briti kuningaperega. Kuid prantslased ei andestanud Chanelile tema sõjaaegset tegevust ning nii oli ta sunnitud kolima Šveitsi.
Comeback ja allakäik
1947. aastal raputas moemaailma uus revolutsioon – Diori new look. Chanel jälestas uut stiili ning ahastas nähes, et kõik tema saavutatu niimoodi üleöö vastu taevast lendas. Ta võttis end kokku ja naasis 1954. aastal moeärisse. Prantsuse press aga suhtus temasse väga leigelt, ainult USA ja Inglise ajakirjanduse ning kaubamajade entusiastlik toetus innustas teda jätkama.
Nii sündis uus siluett, mis koosnes põlvini seelikust, tviidjakist ja kettsangaga käekotist. Praeguseks on need muutunud rohkemgi Chaneli firmamärgiks kui tema jersey-kudumid. Uus stiil vallutas ruttu naisterahvaste südamed. Chanelil õnnestus korda saata uus moerevolutsioon ja teha uhke comeback.
Kuid 1960.–70. aastate vabadusevaimu ei suutnud Chanel enam vastu võtta. Tema, kes ta oli jälestanud “süsteemi” ja selle vastu võidelnud, oli muutunud ise selle osaks – vanaks ja natuke aegunud moedinosauruseks. Prantsusmaal näidatakse teleris aeg-ajalt vanu intervjuusid 80. eluaastates Chaneliga, kes laitis karmisõnaliselt uut noorsugu ning teatas, et ükski seelik ei tohiks tõusta üle põlve, sest põlved on lihtsalt niivõrd koledad. Elu lõpuaastail muutus ta veelgi tujukamaks ja isegi kibestunuks, ning natuke unustatu ja piredana ta 1971. aasta jaanuaris Ritzi hotelli sviidis ka suri.
Kuid Chaneli lugu polnud sellega veel lõppenud. Wertheimerid pärisid tema moemaja ning värbasid 1983. aastal disaineriks Karl Lagerfeldi, kes andis sellele kiiresti uue aja vaimuga sobiva lihvi. Nüüdseks on Chanelist saanud legendaarne, kuid samas salapärane luksusinstitutsioon, mida kohati võrreldakse isegi sektiga. Näiteks ehib Chaneli Camboni tänava moemaja tualettruumi värsivormis silt “Si tu pisses partout, t’es pas Chanel du tout” (kui sa pissid igale poole, pole sa üldse Chaneli moodi).
Nii et Chanel pole enam ainult inimene, temast on saanud elustiil ja filosoofia.
reede, 10. märts 2023
Leonhardi sünnipäev
neljapäev, 9. märts 2023
Orleansi neitsi Jeanne d`Arc
Lapsepõlv
Jeanne d'Arc sündis Jacques d'Arci ja Isabelle Romée tütrena Domrémy külas, mis tollal kuulus Bari hertsogkonda, hiljem läks Lotringi alla ja nimetati Domrèmy-la-Pucelle'iks.
Tema vanemad olid talupojad, kellel oli 20 hektarit maad, sellest viiendik põldu, viiendik metsa ja ülejäänu karjamaa. Isa kogus lisaks külas makse ja oli linnavahtide ülem. Jeanne'il oli kaks venda ja kaks õde.
Piirkond, kus nad elasid, oli jäänud Prantsuse kuningale ustavaks, ehkki oli ümbritsetud Burgundia maadega. Sellepärast korraldati sinna aeg-ajalt rüüsteretki ja ühel neist põletati Domrémy maha.
Enda sõnul nägi ta esimest korda ilmutust 13-aastasena, kui talle olevat ilmunud püha Katariina ja öelnud, et ta peab ajama inglased Prantsusmaalt välja ja tooma dofääni Reimsist kroonimisele Pariisi. Hilisemates ilmutustes kordasid seda sõnumit ka püha Miikael ja Antiookia püha Margareeta.
Tõus sõjaväe juhiks
Ta püüdis kohtuda Prantsuse sõjaväe juhtkonnaga, kuid esialgu lükati tema soov tagasi. Alles siis, kui ta oli õigesti ennustanud 12. veebruaril 1429 toimunud Heeringate lahingu tulemuse (Prantsuse ja Šotimaa väeüksused said lüüa mitu korda väiksemalt inglaste väelt ja loovutasid Orléansi), võeti teda kuulda.
Ta juhatas Saja-aastases sõjas mitmes edukas lahingus Prantsusmaa väeüksusi.
Eriti edukas oli Jeanne uue sõjatehnoloogia, suurtükkide kasutamisel, mida inglased olid pidanud seni oma tugevaks küljeks.
16. juulil 1429 saabus ta koos dofääni Charles VII-ga Reimsi, kus 17. juulil viimane ka kuningaks krooniti. Pärast seda hülgas Charles VII Jeanne d'Arci. Jeanne kinnisideeks sai aga Pariisi vallutamine tormijooksuga, mis ebaõnnestus.
Kohtuprotsess ja surm
23. mail 1430 langes ta Compiègne'i lähedal burgundlaste kätte vangi ning tema saatus jäeti inkvisitsiooni otsustada. Järgnesid pikad kohtuprotsessid, kus Jeanne üritas oma jumalatruudust kinnitada, kuid edutult. Süüdistatuna ketserluses põletati ta tuleriidal.
Pühak
1920. aastal kuulutati Jeanne d'Arc katoliku kiriku pühakuks.
Jeanne d`Arc (umbes 1412 – 30. mai 1431) oli prantsuse talutüdruk, kes, olles veel teismeline, ja kuulekuses sellele, mida ta väitis olevat Jumala käsk, juhtis oma rahva armeed mitme suurejoonelise sõjalise võiduni, mis muutis sajaaastase sõja tõusulaine ajal, mil Prantsuse üritus oli tottering kokkuvarisemise äärel. Varsti pärast seda võeti ta kinni ja mõistis kohut inglise toetatud Kiriku õukonna poolt, kes mõistis ta ketserluse eest süüdi ja põletas ta tuleriidal.
Pärast sajaaastapikkust sõda vabastati ta postuumselt paavsti komisjoni poolt, mis eitas algse kohtuprotsessi seaduslikkust ja lükkas otsuse ümber. Oma elu ja tegude tulemusena sai temast 1920. aastal Prantsuse rahvuslik kangelanna.
Taust
Alates 1337. aastast olid prantslased ja inglased kinni pikaleveninud sõjas, mida katkestasid vahelduvad pingelised rahuperioodid, mida ajalugu tuntakse saja-aastase sõjana. Lahingud olid Prantsuse majanduse laastanud ja prantslased ise jagunesid rühmitusteks, mida tuntakse armagnaakide ja burgundlaste nime all.1420. aastal sõlmisid burgundlased ja inglased Troyesi lepingu, milles Charles, Dauphin ja Prantsuse troonipärija, kaotati ja Prantsuse kuninglik pärimine anti Inglismaa kuninga Henry V pärijatele. Aastal 1422 suri Henry V, jättes nii poja kui Inglise ja Prantsuse troonipärija.1428. aasta sügiseks kontrollisid inglased ja nende burgundialased liitlasi peaaegu kogu Loire'i jõest põhja pool asuvat Prantsusmaad ning edelas asuvat Akvitaania ning olid piiramisrõngas Orléansile - ainsale Loire'i Prantsuse linnale, kes oli endiselt Karlile truu. Orléansi langus oli kohe oodata, mis avas tee sissetungi järelejäänud Prantsusmaa territooriumile. See oli olukord, kui Joan of Arc astus esmakordselt maailmaajaloo lavale.EluLapsepõlvJoan of Arc oli üks viiest lapsest (3 venda ja 2 õde), kes sündisid Jacques d'Arcile ja Isabelle Romée'le Domrémysse, mis oli siis väike kirik Meuse jõe kaldal Kirde-Prantsusmaal. Prantsuse kroonile lojaalseks jäänud küla asus laiguliste lojaalsuste piirkonnas, mida ümbritsesid Burgundia maad. Arani lapsepõlves juhtus mitu kohalikku haarangut ja ühel korral põletati tema küla.Tema vanemad olid jõukad talupojad, kellel oli väike maaomand ning isa pidas lisaks põllutööle ka kohalikus külas alaealisi ametnikke.Joanil endal oli väljastpoolt normaalne, tähelepandamatu lapsepõlv. Ta koges oma vaimulikust emast usulist kasvatust ja teda peeti silmapaistvaks, lihtsa ja vaga loomuga. Ta veetis aega tegeldes tolle aja ja koha tütarlaste jaoks tüüpiliste tegevustega - ketramise, kudumise ning loomade harimise või valvamisega.Veel üks tähelepanuväärne sündmus Joani lapsepõlves leidis aset siis, kui teda kutsuti Touli vastama lubaduste rikkumise juhtumile uuesti abiellumisel. Kohtunik jättis tema vastu algatatud kohtuasja rahuldamata, leides, et Joan polnud tegelikult sellist lubadust andnud. Selle juhtumi tulemus valmistas tema vanematele pettumuse, kes oleksid soovinud teda abielus näha. Kuid Joan käitus kõrgema kutsumise suhtes kuulekalt.
Jumalik kutsumus
Joani Rouenis toimunud kohtuprotsessil antud ütluste kohaselt leidis kolmeteistkümnenda aasta suvel (mis oleks aastal 1424 või võib-olla 1425) aset sündmus, mis pidi olema salvestatud sündmuste ühe tähelepanuväärseima sündmuste jada käivitaja. ajalugu. Ju siis kuulis Joan oma isa aias kõigepealt hääli, mis panid liikuma tema hilisem rännak ja tegevus ning mis hiljem nii tema kaasaegsete kui ka tänapäevaste ajalooõpilaste silmis nii silmapaistvalt silma paistsid.Kogemusest algul hirmul õppis ta peagi oma rahuloluga, et hääl oli ingel ja see oli saadetud talle Jumala juurest. Varsti tuvastas ta seda häält kui Püha Miikaeli häält, kes ütles Joanile, et ta peaks ootama Püha Katariina ja Püha Margareeti edasisi visiite ning andma talle juhtnööre ja nõuandeid.1428. aastaks oli see juhend ja nõunik ühendatud muu hulgas hea iseloomu jms küsimustega, käskides tal minna kuningakohtu juurde, tema sõnul "tõsta Orléansi piiramisrõngas ja viia Dauphin Reimsisse kroonitud ja võidtud ".Tee OrléansiEnne Chinoni kuninga õukonda minekut pidi Joan oma hääle nõudmisel esmalt minema Vaucouleursisse, et saada selle garnisonilinnaku kaptenilt Robert de Baudricourtilt saatemeeskond. 1428. aasta kevadel lahkus ta Domrémyst salaja, koos saatja Durand Laxartiga Vaucouleursi juurde. Tema petitsioon Sir Robertile lükati tagasi ja ta naasis Domrémy juurde.Ta naasis järgmisel jaanuaril ja sai tuge kahelt seisvalt mehelt: Jean de Metzilt ja Bertrand de Poulengylt. Nende egiidi all tehti talle teine intervjuu Baudricourtiga, sel ajal sai ta tema toetuse. [3] Mitu päeva hiljem lahkus Joan Vaucouleursist koos kuue mehe saatel Chinoniga, et kohtuda Dauphiniga.Reisides suuremat osa ajast öösel ja meeste riietuses, et vältida avastamist, saabus Joan 1429. aasta märtsi alguses Chinoni kuninga lossi. Varsti pärast saabumist kohtus ta Dauphiniga eraviisiliselt. See kohtumine ja märk, mille ta andis Charlesile tema autentsuse tunnusena, on saanud intensiivsete spekulatsioonide objektiks, alustades tema kohtuprotsessist Rouenis ja jätkates läbi sajandite sellest ajast. [4]Pärast seda esimest kohtumist otsustas Charles saata ta Poitiersisse, et teda uuriksid selleks määratud teoloogid. Muu hulgas küsitlesid Poitiersi prelaadid Joanit mehe riietumise kohta, uurisid tema iseloomu, eluviisi ja siirust ning uurisid tema usku ja ortodoksiat. Ehkki Poitiersi eksami ülestähendusi pole säilinud, on teada, et uurimise eest vastutavad teoloogid ei leidnud üheski neist punktidest tema süüd. Kuninga nõukogus arutamisel kiideti Poitiersi uurijate aruanne heaks. Joan pöördub Rouenis peetud kohtuprotsessi ajal Poitiersi uurimise protokolli poole mitu korda.Vahepeal oli Charles koondanud Orléansis piiramise tõstmiseks relvajõud. Kui Joan Poitiersist tagasi tuli, varustati teda rüütlivarustusega ja saadeti selle väega Orléansisse, kuhu ta saabus 29. aprillil.
-
Muusika astmed ei ole noodid. Astmete redel algab 1. astmest ja lõppeb 8. astmega. Kõikide helistike heliredel algab 1. astmest. Astmetel...
-
EESTI RAHVAKALENDRI PÜHAD: JAANUAR Talvine kalapüük Mootse talus . ERA, Foto 17846. Kolmekuningapäev (6. I) Nuudipäev (7. I)...