Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.
See artikkel räägib Põhja-Euroopa sotsiaalsest ja majanduslikust mudelist. Mandri-Euroopa sotsiaalmajanduslike mudelite kohta vaata Dirigismi ja Rheinismi mudelit. Põhjamaade mudeliga sageli seotud poliitilise ideoloogia kohta vaata
sotsiaalset demokraatiat. Prostitutsiooni seaduse tüübi kohta vaata Põhjamaade mudellähenemine prostitutsioonile.
Põhjamaade mudel koosneb majandus-ja sotsiaalpoliitikast ning Põhjamaade tüüpilistest kultuuritavadest (Taani, Soome, Island, Norra ja Rootsi). See hõlmab ulatuslikku heaoluriiki ja mitmetasandilist kollektiivset läbirääkijat, kus suur osa töötajatest on ametikohal ja suur osa elanikkonnast, kelle teenistuses on avalik sektor (ligikaudu 30% tööjõust). Põhjamaade mudel hakkas pärast II maailmasõda tähelepanu pöörama.
Kolm Skandinaavia riiki on nominaalselt, monarhia, samas kui Soome ja Island on vabariiad alates 20. Praegu on Põhjamaad kirjeldatud kui väga demokraatlikud ning kõigil on ükskõikne juhtimisvorm ja nad kasutavad oma valimissüsteemides proportsionaalset esindatust. Kuigi Põhjamaade vahel on märkimisväärseid erinevusi, on neil kõigil ühised tunnused. Need hõlmavad universaalse heaoluriigi toetamist, mille eesmärk on konkreetselt üksikisiku autonoomia suurendamine ja sotsiaalse liikuvuse edendamine; korporatistliku süsteemi, mis hõlmab kolmepoolset kokkulepet, mille puhul tööturu esindajad peavad läbirääkimisi palkade ja tööturu poliitika üle, mida vahendab valitsus; ning pühendumine eraomandisse (mõnede piirangutega) segamajanduses.
2018. aasta seisuga on kõik Põhjamaad kõrgelt hinnatud ebavõrdsusele kohandatud HDI ja ülemaailmse Rahutagamisindeksi suhtes. 2019. aastal on kõik viis Põhjamaad järjestatud maailma Õnneraporti top 10-nes.
Ülevaade
Põhjamaade mudelit iseloomustatakse järgmiselt:
Lisaks avalikule teenusele, nagu tasuta haridus ja universaalne tervishoid, on suures osas maksukogumissüsteemis välja töötatud sotsiaalne turvavõrk.
Tugevad omandiõigused, lepingu jõustamine ja äritegevuse üldine lihtsus.
Riiklikud pensioniplaanid.
Vabakaubanduse kombineerimisel kollektiivse riskide jagamisega (sotsiaalsed programmid ja tööturu institutsioonid), mis on andnud kaitset majandusliku avatusega kaasnevate riskide vastu.
Väike tooteturu reguleerimine. Põhjamaade riigid on vastavalt OECD järjestusele väga kõrgel tooteturu vabaduses.
Korruptsiooni madal tase. Läbipaistvus International ' s 2015 korruptsiooni tajumise indeksi järgi, Taani, Soome, Norra ja Rootsi olid järjestatud seas 10 kõige vähem korrumpeerunud 167 riikide hinnatud.
Suur osa ametiühingusse kuuluvatest töötajatest. 2013. aastal oli ametiühingu sisutihedus Islandil 88%, Taanis 69%, Rootsis 67%, Soomes 66% ja Norras 51%. Võrdluseks oli ametiühingu sisutihedus Saksamaal 18%, Ameerika Ühendriikides 11% ja Prantsusmaal 8%. Madalam ühingu tihedus Norras on põhiliselt põhjendatud sellega, et see puudub Genti süsteemist alates 1938. Seevastu Taanis, Soomes ja Rootsis on kõigil ametiühingus töötavad töötusfondid.
Tööandjate, ametiühingute ja valitsuse vaheline partnerlus, mille kohaselt need sotsiaalpartnerid peavad läbirääkimisi tingimuste üle, mis reguleerivad töökoha reguleerimist enda hulgas, mitte seadusega kehtestatud tingimusi. Rootsis on detsentraliseeritud palkade kooskõlastamine, Soomes on kõige vähem paindlik. Muutuvad majanduslikud tingimused on põhjustanud töötajate hirmu ning ametiühingute vastupanuvõimet reformidele. Samal ajal näib, et reformid ja soodne majanduslik areng on vähendanud töötust, mis on traditsiooniliselt olnud suurem. Taani sotsiaaldemokraadid suutsid paindlikkuse reforme läbi suruda 1994 ja 1996.
ÜRO maailma Õnnearuanded näitavad, et kõige õnnelikum rahvad on koondunud Põhja-Euroopasse. Nordics on kõrgeim kõrgeima mõõdiku kohta REAALSKP elaniku kohta, tervislik eluiga, kus keegi loeb, tajutav vabadus teha elu valikuid, suuremeelsus ja vabadus korruptsiooni. Põhjamaad on maailma Õnnearuande 2018 Top 10, Soome ja Norra võttes top laigud.
Põhjamaad said kõrgeima järgu töötajate õiguste kaitseks rahvusvahelise Ametiühingute Konföderatsiooni 2014 ülemaailmse õiguste indeksiga, kusjuures Taani on ainus rahvas, kes saab täiusliku punktisumma. Rootsi seisuga 56,6% SKPST, Taani 51,7% ja Soome puhul 48,6% peegeldavad väga suuri avaliku sektori kulutusi. Avaliku sektori kulutuste üheks peamiseks põhjuseks on avalike töötajate suur arv. Need töötajad töötavad erinevates valdkondades, sealhulgas haridus, tervishoid ja valitsus ise. Neil on sageli suurem tööjulgeolek ja nad moodustavad umbes kolmandiku töötajatest (rohkem kui 38% Taanis). Riiklikud kulutused sotsiaalsetele ülekannetele, nagu töötushüvitised ja ennetähtaegselt pensionile jäämise programmid, on kõrged. 2001. aastal olid palgapõhised töötushüvitised ligikaudu 90% Taanis ja 80% Rootsis, võrreldes 75% Madalmaades ja 60% Saksamaal. Töötutel oli ka võimalus saada hüvitist mitu aastat enne vähendamist, võrreldes teiste riikide kiire kasu vähendamisega.
Riiklikud kulutused tervishoiule ja haridusele on oluliselt kõrgemad Taanis, Norras ja Rootsis võrreldes OECD keskmisega.
Üldine maksukoormus (protsendina SKPST) on suur, Taanis 45,9% ja nii Soomes kui ka Rootsis 44,1%. Põhjamaad on suhteliselt kindlasummalised maksumäärad, mis tähendab, et isegi keskmise ja madala sissetulekuga isikud maksustatakse suhteliselt kõrgel tasemel.
Aspekte
Tööturupoliitika
Põhjamaad jagavad aktiivset tööturupoliitikat osana korporatisisest majandusmudelist, mis on mõeldud tööjõu ja kapitali huvide konflikti vähendamiseks. Korporatistik on Norras ja Rootsis kõige ulatuslikum, kus tööandja föderatsioonid ja tööesindajad kaupleavad valitsuse poolt vahendatud riiklikul tasandil. Tööturu sekkumiste eesmärk on pakkuda töö ümberõpet ja ümberpaigutamist. 27
Põhjamaade tööturg on paindlik ja seaduste kohaselt on tööandjatel lihtne töötajaid palgata ja valada või kasutusele võtta tööjõu säästmise tehnoloogiat. Selleks et leevendada negatiivset mõju töötajatele, on valitsuse tööturupoliitika eesmärk pakkuda suuremeelne sotsiaalhoolekanne, töö ümberõpe ja ümberpaigutamisteenused, et piirata mis tahes konflikte kapitali ja tööjõu vahel, mis võivad sellest protsessist tuleneda.
Majandussüsteem
Põhjamaade mudelit toetab segaturu kapitalisti majandussüsteem, millel on suur erasektori omandiõigus, välja arvatud Norra, mis hõlmab suurt hulka riigi omandis olevaid ettevõtteid ja riigi osalust börsil noteeritud ettevõtetes.
Põhjamaade mudelit kirjeldatakse kui konkurentsivõimelise kapitalismi süsteemi koos suure protsendiga avaliku sektori elanikkonnast (ligikaudu 30% tööjõust). aastal 2013, Economist kirjeldas oma riike kui "stout vaba kauplejad, kes vastu kiusatusele sekkuda isegi kaitsta ikoonilisi ettevõtteid " samas otsivad ka viise, kuidas tujata kapitalism on karmimaid mõju ja teatas, et Põhjamaad "on ilmselt kõige paremini reguleeritud maailmas ". 3 mõned majandusteadlased on viitas Põhjamaade majandusmudelile kui kujul "kaisu kapitalism ", kus on madal ebavõrdsus, suuremeelne hoolekanne ja vähenenud tippsissetuleku kontsentratsioon, mis vastandab seda rohkem "lõigatud kurgu kapitalism " Ameerika Ühendriikides, kus on kõrge ebavõrdsus ja suurem keskendumine kõrgematele sissetulekutele.
1990. aastate alguses järgis Rootsi majandus neoliberaalreforme, mis vähendas avaliku sektori rolli, mis tõi kaasa mis tahes OECD majanduse ebavõrdsuse kiirema kasvu. Rootsi sissetulekute ebavõrdsus on siiski endiselt madalam kui enamikus teistes riikides.
Norra eripärad
Norra riigil on osalus paljudes riigi suurimates börsil noteeritud äriühingutes, mis omavad 37% Oslo aktsiaturust ja tegutsevad riigi suurimates börsil noteerimata äriühingutes, sealhulgas Equinor ja Statkraft. Economist teatab, et "pärast Teist maailmasõda natsionaliseeris valitsus kõik Saksa ärihuvid Norras ja lõppes 44% Norsk Hydro aktsiatest. Selle asemel, et kontrollida ettevõtete kontrolli pigem aktsiate kui reguleerimise kaudu, tundus, et valitsus kasutas seda võimaluse korral. "Me leiutasime Hiina viisi teha asju enne Hiinat", ütleb Torger Reve of Norwegian Business School ".
Valitsus haldab ka suveräänset jõufondi, Norra valitsuse pensionifondi, mille osaline eesmärk on valmistada Norras ette naftat tulevikus, kuid "tavaliselt naftat tootvate Rahvaste hulgas on see ka suur inimõiguste eestkostja – ja võimas üks , tänu oma kontrollile Nobeli rahupreemia ".
Norra on ainus suur majandus läänes, kus nooremad põlvkonnad muutuvad rikkamaks, ning 13%-ga 2018, mis suurendab teistes Lääne-Euroopa lääneriikides täheldatud trendi muutumist vaesemaks kui varem tulnud põlvkonnad.
Põhjamaade heaolu mudel
Põhjamaade heaolumudelis viidatakse Põhjamaade hoolekandepoliitikale, mis seob ka nende tööturupoliitikaga. Põhjamaade heaolumudelit eristatakse teist liiki heaoluriikide puhul, rõhutades tööjõu osaluse maksimeerimist, soolise võrdõiguslikkuse edendamist, egalitaarset ja ulatuslikku hüvitiste taset, sissetulekute ümberjaotamise suurt ulatust ja liberaalset eelarvepoliitikat.
Kuigi Põhjamaade vahel on erinevusi, on neil kõigil suur pühendumus sotsiaalsele ühtekuuluvusele, heaoluteenuste universaalsusele, et tagada individualism, pakkudes kaitset haavatavatele üksikisikutele ja ühiskonna rühmadele ning üldsuse osalemist sotsiaalses otsustusprotsessis. Seda iseloomustab paindlikkus ja avatus innovatsioonile heaolu pakkumisel. Põhjamaade hoolekandesüsteeme rahastatakse peamiselt maksustamise kaudu.
Vaatamata ühistele väärtustele, võtavad Põhjamaad erinevaid lähenemisviise heaoluriigi praktilisele haldusele. Taani pakub erasektori avalike teenuste ja heaolu kõrget taset koos assimilatsiooniga sisserändepoliitikaga. Islandi heaolumudel põhineb "sotsiaalhoolekande" (vt workfare) mudelil, samas kui osa Soome heaoluriigist hõlmab vabatahtlikku sektorit, kes mängib olulist rolli eakate eest hoolitsemisel. Norra toetub kõige laialdasemalt avaliku sektori heaolule.
Vaesuse vähendamine
Põhjamaade mudel on olnud edukas olulisel määral vaesuse vähendamisel. aastal 2011 olid vaesuse määrad enne maksude ja 24,7 ülekannete mõju arvessevõtmist Taanis, 31,9% Soomes, 21,6% Islandil, 25,6% Norras ja 26,5% Rootsis. Pärast maksude ja ülekannete arvestust muutusid vaesuse määrad samal aastal 6%, 7,5%, 5,7%, 7,7% ja 9,7%, keskmiselt 18,7 p.p. [44] võrreldes Ameerika Ühendriikidega, kelle vaesusmäär on väiksem kui 28,3% ja järelmaks 17,4% 10,9 p.p., maksude mõju ja vaesuse ülekandumise vähendamine kõigis Põhjamaade riikides on oluliselt suurem. Seevastu võrreldes Prantsusmaaga (27 p.p. vähendamist) ja Saksamaaga (24,2 p.p.) on maksud ja ülekanded Põhjamaade keskmisest väiksemad.
Luteriusu mõju
Mõned akadeemikud on teadnud, et Luteriusk, Põhjamaades domineeriv usutraditsioon, avaldas mõju sotsiaalse demokraatia arengule. Schröder väidab, et Lutheranism edendas usklike üleriigilise kogukonna ideed ning tõi seetõttu kaasa suurema osaluse majandus-ja sotsiaalses elus, võimaldades üleriigilise heaoluga seotud solidaarsust ja majanduslikku koordineerimist. Pauli Kettunen esitleb Põhjamaade mudelit kui tulemust omamoodi müütiline "luterlik talupoeg valgustatuse ", poriseeritades Põhjamaade mudel lõpptulemuse omamoodi "seculariszed Lutheranism ". kuid mainstream akadeemiline diskursuse teemal keskendub "ajalooline spetsiifilisus ", mis on keskne struktuur luterlik kirik on vaid üks aspekt kultuurilised väärtused ja riigi struktuuride, mis viinud arengut heaolu riigis Skandinaavias.
Vastuvõtt
Põhjamaade mudelit on positiivselt saanud mõned Ameerika poliitikud ja poliitilised kommentaatorid. Jerry Mander on võrrelenud Põhjamaade mudelit omamoodi "hübriid " süsteem, mis pakub kombineeritud kapitalist ökonoomika sotsialistlikud väärtused, mis esindavad alternatiivi American-stiilis kapitalism. senaator Bernie Sanders (I-VT) osutas Skandinaaviasse ja Põhjamaade mudelile, mida Ameerika Ühendriigid saavad õppida, eelkõige seoses eeliste ja sotsiaalsete kaitsega, mida Põhjamaade mudel pakub töötajatele ja selle universaalse Tervishoiuteenuste. Naomi Klein sõnul soovis endine Nõukogude juht Mihhail Gorbathev viia Nõukogude Liitu sarnassuunas Põhjamaade süsteemi, ühendades vabad turud sotsiaalse turvavõrgaga, säilitades siiski avaliku omandi peamiste majandussektorite – koostisosad, mis ta uskus oleks muuta Nõukogude Liit "Sotsialistlik majakas kogu inimkonna ".
Põhjamaade mudelit on positiivselt saanud ka mitmed sotsiaalteadlased ja ökonomistid. Ameerika sotsioloogia ja politoloogia professor Lane Kenworthy pooldab Ameerika Ühendriike järkjärgulist üleminekut sotsiaaldemokraatiale, mis on sarnane Põhjamaade riikidega, määratledes sotsiaalse demokraatia kui selline: "idee sotsiaalse demokraatia oli muuta kapitalism paremaks. On lahkarvamusi selle kohta, kuidas täpselt seda teha, ja teised võivad mõelda, et minu raamatus esitatud ettepanekud ei ole tõeline sotsiaalne demokraatia. Kuid ma arvan, et see on kohustus kasutada valitsust, et teha elu paremaks inimeste jaoks kapitalistlikus majanduses. Suurel määral hõlmab see riiklike kindlustusprogrammide (valitsuse ülekanded ja teenused) kasutamist.
Nobeli preemia võitnud majandusteadlane Joseph Stiglitz märkis, et Skandinaavia riikides on suurem sotsiaalne liikuvus kui Ameerika Ühendriikides, ning väidab, et Skandinaavias on nüüd võimalus, et Ameerika Ühendriigid kunagi olid. Ameerika Autor Ann Jones, kes elas Norras neli aastat, väidab, et "Põhjamaad annavad oma elanikkonnale vabaduse, kasutades kapitalismi kui vahendit, mis toob kasu kõigile " arvestades, et Ameerika Ühendriikides on neoliberaalne poliitika selle eest vastutavad rebased ja kapitalistid on kasutanud oma ettevõtete loodud jõukust (samuti finants-ja poliitilisi manipulatsioone), et hõivata riik ja tibud kanad ".
Economist Jeffrey Sachs on Põhjamaade mudeli pakkusin, olles märkinud, et Põhjamaade mudel on "tõend selle kohta, et kaasaegne kapitalism saab kombineerida detsentsuse, õigluse, usalduse, aususe ja keskkonnasäästlikkusega".
Põhjamaade ulatuslikku avalikku pakkumist ja individualismi kultuuri on kirjeldatud Ersta Sköndal Ülikooli kolledžis Lars Trägårdh kui "staatisti individualism ".
2016 uuring mõttemahuti Iisraeli demokraatia instituudi leitud, et peaaegu 60 protsenti Iisraeli juudid eelistasid "Skandinaavia mudel " majandus, kõrge maksud ja tugev heaolu riik.
Väärarusaamad
Viking Economics ' i Autor George Lakey väidab, et ameeriklased mõistavad Põhjamaade "heaoluriik " olemust üldiselt valesti:
Ameeriklased kujutada, et "heaolu riik " tähendab USA Hoolekandesüsteem steroidid. Tegelikult lammutasid Nordics oma Ameerika stiilis hoolekandesüsteemi vähemalt 60 aastat tagasi ja asendas universaalteenused, mis tähendab, et kõik – rikkad ja vaesed – saavad tasuta kõrgharidust, tasuta meditsiiniteenuseid, tasuta lastehooldust jne
Oma rollis Poolas ja Jugoslaavias, mis on seotud Sotsialistliku üleminekuperioodiga, märkis Jeffrey Sachs, et Lääne-stiilis kapitalism, nagu Rootsi stiilis sotsiaalne demokraatia ja Thatcherite Liberalismi, on praktiliselt Identsed:
Idapoolsed riigid peavad tagasi lükkama kõik "kolmas viis ", näiteks chimerical "turu sotsialism ", mis põhineb avaliku omandi või töötaja enesejuhtimise, ja minna otse Lääne-stiilis turumajanduse. Majandusreformi peamine mõttevahetus peaks seega olema Üleminekuvahend, mitte lõpp. Ida-Euroopa ei vaidle ikka veel vastu: näiteks, kas sihtida Rootsi stiilis sotsiaalset demokraatiat või Thatcherite Liberalismi. Aga see võib oodata. Nii Rootsis kui ka Suurbritannias on peaaegu täielik eraomand, erasektori finantsturud ja aktiivsed tööturud. Ida-Euroopas täna [in 1990] ei ole ühtegi neist institutsioonidest; on Lääne-Euroopa alternatiivsed mudelid peaaegu identsed.
Taani peaministri Lars Løkke Rasmussen käsitles kõnes Harvardi Kennedy Valitsuskoolist Ameerika väärilisust, et Põhjamaade mudel on sotsialismi vorm, milles on märgitud: "Ma tean, et mõned USA inimesed seostavad Põhjamaade mudelit mõne sotsialismi. Seepärast tahaksin teha ühe asja selgeks. Taani ei ole kaugeltki Sotsialistlik planeeritud majandus. Taani on turumajandus ".
Kriitika [Redigeeri]
Sotsialistid John Roemer ja Pranab Bardhan kritiseerivad Põhjamaade-stiilis sotsiaalset demokraatiat oma küsitavaks tulemuseks suhtelise egalitarismi ja selle jätkusuutlikkuse edendamisel. Nad väidavad, et Põhjamaade sotsiaalne demokraatia nõuab tugevat tööjõu liikumist, et säilitada vajalik raske ümberjaotamine, väites, et on idealistlik mõelda, et sarnaseid ümberjaotamise tasemeid saab saavutada nõrgema tööjõu liikumisega riikides. Nad märgivad, et isegi Skandinaavia riikide sotsiaalne demokraatia on langenud alates 1990ndate aastate alguse tööjõu liikumise nõrgenemisest, väites, et sotsiaalse demokraatia jätkusuutlikkus on piiratud. Roemer ja Bardham väidavad, et turu Sotsialistliku majanduse loomine ettevõtte omandisuhete muutmisega oleks tõhusam kui sotsiaalne demokraatlik ümberjaotamine, et edendada egalitaarseid tulemusi, eelkõige nõrkade tööjõu liikumisega riikides.
Ajaloolane Guðmundur Jónsson väidab, et on ebatäpne lisada Islandi ühte Põhjamaade mudeli aspekti, mis on üksmeelne demokraatia. Ta kirjutab, et "Islandi demokraatiat on parem kirjeldada kui rohkem võistleva kui konsensusliku stiili ja praktika. Tööturg oli konfliktis ja see on sagedasem kui Euroopas, mille tulemuseks oli valitsuse ja ametiühingute vaheline suhe. Teiseks, Island ei jaganud Põhjamaade võimu jagamise või korporatiivsuse traditsiooni seoses tööturupoliitika või makromajanduspoliitika haldamisega, eelkõige sotsiaalsete Demokraatide ja vasakpoolses üldiselt nõrkuse tõttu. Kolmandaks ei näidanud õigusloomeprotsess suurt tendentsi valitsuse ja opositsiooni vahel konsensuse saavutamise suunas, mis puudutab valitsust, kes otsib konsultatsioone või toetab peamisi õigusakte. Neljandaks on seadusandlike menetluste poliitiline laad ja avalik mõttevahetus üldiselt pigem võistlev, mitte konsensusliku iseloomuga. "
Oma dokumendis "Skandinaavia fantaasia: Intergeneratsiooni allikad Taanis ja USAs", Rasmus Landersøn ja James J. Heckman võrdlesid Ameerika ja Taani sotsiaalset liikuvust ning leidsid, et sotsiaalne liikuvus ei ole nii suur, kui arvud võiksid soovitada Põhjamaad – kuigi nad leidsid, et Taani on sissetulekute liikuvuses suurem. Kui otsite eranditult palkasid (enne makse ja ülekandeid), on Taani ja Ameerika sotsiaalne liikuvus väga sarnased. Alles pärast maksude ja ülekannete tegemist võetakse arvesse seda, et Taani sotsiaalne liikuvus paraneb, näidates, et Taani majanduse ümberjaotamise poliitika annab lihtsalt mulje suuremast liikuvusest. Lisaks ei parandanud Taani suurem investeerimine rahvaharidusse oluliselt hariduslikku liikuvust, mis tähendab, et mitte-kolledži haritud vanemaga lapsed ei saa endiselt ülikooliharidust, kuigi avaliku sektori investeeringute tulemusel paranenud kognitiivsed oskused võrreldes nende Ameerika eakaaslastega. Teadlased leidsid ka tõendeid selle kohta, et suuremeelne hoolekandepoliitika võiks pärssida kõrgema taseme hariduse taotlemist, sest see vähendab majanduslikku kasu, mida kõrgkooli haridustase pakub, ja suurendades heaolu madalama haridustaseme töötajatele Tasandil.
Autor Nima Sanandaji kritiseeris Põhjamaade mudelit, kui ta küsitles seost mudeli ja sotsiaalmajanduslike tulemuste vahel oma teoste, näiteks "Skandinaavia ebatavalisus" ja "Utoopiast lahtiütlemine": paljastades Põhjamaade sotsialismi müüdi.
Poliitilised ideoloogiad Põhjamaades
Sotsioloog Lane Kenworthy sõnul viitab Põhjamaade tööturu osapoolte ideoloogia Põhjamaade sotsiaalse demokraatia mudeli raames poliitikale, mille raames edendatakse majanduslikku julgeolekut ja võimalusi kapitalismi raamistikus, mitte aga kapitalismi asendamiseks.