Otsing sellest blogist
UUS!!!
Raku jagunemine: Mitoos
Rakutsükkel Mõned rakud meie kehas ei ole jagunemisvõimelised nagu näiteks mõned närvirakud ja punased vererakud. Enamus rakkudest aga kasva...
reede, 20. jaanuar 2023
Märjad bandiidid
neljapäev, 19. jaanuar 2023
Pan American Airlines lend nr 7
Korduv uurimine lennuõnnetuse põhjuse kohta oli ebaselge. Vaatamata mõnedele teooriatele, et lennuk võis olla sabotaaži, halva hoolduse või lennu ajal tekkinud tulekahju ohvrid, ei suutnud uurijad leida kindlaid järeldusi toetavaid tõendeid. Uurimist läbi viinud tsiviillennunduse ameti (CAB) lõpparuandes märgiti: "Ametil pole praegu õnnetuse põhjuse väljaselgitamiseks piisavalt materiaalseid tõendeid." Lend Aastal 1947 pakkus Pan American World Airways esimesi regulaarselt plaanitavaid ümbermaailmalende, mis lendasid läände Ameerika Ühendriikide läänerannikult või idarannalt idasuunas, peatudes mitme päeva jooksul mitmes linnas enne reisi lõppu. vastasrannikul. [2] Nende lendude reisijatel oli võimalus hõlmata pikemaid vahemaandumisi ükskõik millisesse marsruudil olevasse linna, kuni hilisem lend väljus linnast. [3] Novembris 1957 oli lend 7 number, mis omistati ühele ettevõtte läänepoolsele ümbermaailmalennule, mis väljus reede hommikuti San Franciscosse ja sisaldas 15 vahepeatust, enne kui saabus järgmisel kolmapäeval Philadelphiasse. [4] 8. novembril 1957 kell 11.30 lahkus Pan American Flight 7 reisi esimesel etapil San Franciscos Hawaii Honolulu. Reis pidi kestma kümme tundi ja viisteist minutit ning see lennati ühele ettevõtte pikamaa kahekorruselisele Boeing 377 Stratocruiserser'ile, mille nimi oli Romance of Taevas. Lend vedas 36 reisijat ja 8 meeskonnaliiget. Lennukil oli piisavalt kütust umbes kolmeteistkümne lennutunni jaoks ja selle maksimaalne stardimass oli 147 000 naela (67 000 kg). (p1) Lennuplaan nägi ette püsikiiruse tõstmise kõrgust 10 000 jalga ja õhukiirust 226. sõlme (260 km / h; 420 km / h). (lk 15) Kell 17.44 tegi kapten rutiinse asukohateate, kui lend oli Hawaiist 1028 miili (1650 km) ida pool. Ta ütles, et lennuk lendas 10 000 jala kõrgusel ja vastastuule kiirus oli umbes 14 miili tunnis (12 kn; 23 km / h). Järgmise asukohateate pidi ta esitama umbes kell 18:00, kuid lennult polnud mingeid teateid. Kell 18.42 teatas Pan American rannavalvele, et ta pole lennukist kuulnud rohkem kui üheksakümne minuti jooksul, mida peeti ebaharilikuks, kuid mitte tingimata murettekitavaks. Enam kui 90 minutit hiljem, kell 8:11, kui side polnud veel laekunud, saatis rannavalve esimesed lennukid läbi. Neli pinnalaeva, allveelaevad USS Cusk ja USS Carbonero ning mitmed Honolulu lennukid viisid läbiotsimise esimesel päeval ning sõjaväelistel võimutel paluti valmistada koidikul otsinguga liitumiseks lisalennukid ja laevad. Otsijad ei suutnud kadunud lendu üles leida; ametivõimud jätkasid lootust, et lennuraadio töötab lihtsalt valesti. Kadunud lennu navigatsiooniseadmete ebaõnnestumise võimalikkuse kõrvaldamiseks käskis rannavalve kõigil Pearl Harboris asuvatel laevadel oma tuled taevasse helendada, et need saaksid lennu ajal näha ja neid vajadusel majakatena kasutada. Sõjaväe õhutranspordilennuk teatas, et vees levisid tuled, mis põhjustas plahvatuse, kuid hiljem leiti, et tegemist on ainult laeva tuledega. [8] 9. novembri kella 3:00 ajal, kui kogu lennukis olnud kütus oleks ära kasutatud, teatas Vaikse ookeani Alaska osakonna asepresident Pan Ami tegevjuht Robert Murray, et lennuk arvatakse olevat "maas" kuskil üle Vaikse ookeani piirkond. Otsing Järgmiseks päevaks oli otsingupidu laiendatud vähemalt 30 lennukile ja 14 pinnalaevale. Ameerika Ühendriikide Vaikse ookeani laevastiku ülem admiral Felix Stump käskis USS Filipiinide merel oma helikopterite ja pikamaaradariga varustatud allveelaevavastaste lennukitega liita otsingud Californias Long Beachi sadamast. Mõni tund hiljem käskis merevägi ka USS-i John R. Craigil ja USS Orleckil lahkuda San Diegost, et liituda otsinguga. Rannavalve laiendas otsingupiirkonda Vaikse ookeani idaosas Hawaiist 150 000 ruutmiili (390 000 km2). Pan American saatis San Franciscost välja õe Stratocruiseri, kuhu oli laaditud varusid, mida see võis vajadusel ookeani pinnale kukkuda, ja saatis Douglase DC-7 otsingupiirkonda, kus oli piisavalt kütust, et 16 tundi väljas olla. Nädalapikkune kadunud lennuki otsing sai lõpuks Vaikse ookeani suurimaks otsinguks. Pan-Ameerika ametnikud avaldasid veendumust, et kui lennuk oleks sunnitud maanduma ookeanis ja kere ei oleks torgatud, võib veesõiduk püsida pinnal "peaaegu määramata aja jooksul". Kõige lootustandvam märk läbiotsimise ajal oli see, et kolm pilooti teatasid käsipuudega hädaabiraadiotelt nõrkade raadioside hädasignaalide kuulmist, mis oleks sarnased päästeparvede pardale viidud tüübiga. Signaale kuuldi 500-kilohertsisel hädasagedusel Hawaii saare Upolu Pointi rannavalvejaamas. Selliseid saateid oli kümme minutit 45-minutise perioodi jooksul. Üks piloot teatas pärast hädasignaale kuulnud numbriseeriast, et tema arvates lõppes numbritega "neli nelja" - kadunud lennuki sabanumbri kaks viimast numbrit. Lõpuks jõudis rannavalve järeldusele, et signaal oli valehäire ja see võis pärineda mandrilt või tundmatutelt isikutelt, kes nende seadmeid testis. Pan Am-i piloodid, kes olid kadunud meeskonna isiklikud sõbrad, kuulasid raadiosaate salvestusi ja ütlesid, et on ebatõenäoline, et sõnumid olid pärit kadunud lennult. San Francisco ja Honolulu vahel marsruudil olev Pan-Ameerika piloot teatas samuti, et nägi kollast, silindrikujulist eset, mille läheduses on värvimärk. " Kolm allveelaeva, kaheksa rannavalvelaeva ja viis kaubalaeva lähenesid piirkonnale, kuid ei leidnud midagi. 14. novembril täheldas mereväe otsingulennuki meeskond rususid ja kehasid vees, mis asub Honolulust umbes 900 miili (1400 km) kirdes ja umbes 90 miili (140 km) põhja pool lennu kavandatud rajast. Üks ohvritest oli endiselt ühele kohale kinnitatud. Kokku tõmmati veest 19 ohvrit, neist 14 kandis päästeveste ja kõik nad olid ilma kingadeta, mis viitab sellele, et reisijad olid enne lennuki kukkumist juba mõnda hoiatust saanud. Kolmel ohvritel oli valveaeg, mis oli peatunud kell 5:27, 23 minutit pärast lennuki viimast raadioeemat. [19] Merevägi teatas, et kõigil ohvritel olid välised vigastused ja mitu luumurdu, järeldades, et lennuk oli tõenäoliselt tohutu jõuga vette löönud. Kered ja praht taastati ookeani 33-ruutmeetrisel (85 km2) alal. Filipiinide mere ülem admiral T. A. Ahroon teatas, et puuduvad tõendid mingisuguse plahvatuse kohta, kuid merevägi leidis ka, et paljud prahitükid olid selgelt eristatavad tulekahjude kohta. Otsijad ei suutnud lennumasina ühtegi peamist komponenti taastada ning ookeani sügavus oli selles piirkonnas umbes 16 500 jalga (5000 m), mis tähendas, et kõik põhjas olevad rusud oleksid asukoha tuvastamiseks või taastamiseks liiga sügavad. Kadunud lennuk oli Boeing 377 Stratocruiser, seerianumber 15960, registreeritud numbriga N90944. See lendas esmakordselt 30. augustil 1949 American Overseas Airlinesi lipulaevaks Iirimaa ja kanti 28. septembril Pan American World Airways'ile. Pärast Pan Ami omandamist American Overseas Airlinesilt 1950. aastal. Õnnetuse ajal oli lennukikeret kogunenud 23 690 logitud lennutundi. Õhusõiduki nelja mootori koguaeg oli 13 459 tunnist 16 961 tunnini ja viimase 1224 lennutunni jooksul tehti kapitaalremonti. CABi juurdluste käigus leiti, et "lennukid, mootorid ja propellerid olid olnud hooldati vastavalt ettekirjutusele ja olid ettenähtud tähtaja piires. " Õnnetus oli teine halvim õnnetus, milles osales Boeing Stratocruiser. Õhusõidukitüübil olid pikaajalised mehaanilised probleemid. Mitmel lennukil oli kogenud põgenevaid propellereid - olukord, kus piloodid ei suutnud propellerite sammu kontrollida ja tsentrifugaaljõud põhjustab labad madalaima sammuga kohanemist, mis põhjustab aerodünaamilist ebastabiilsust. 1952. aastal kukkus Pan Am Flight 202 Amazoni jõgikond pärast seda, kui selle mootor ja propeller kukkusid lennule. Aastal 1955 uppus Pan Am Flight 845/26 Vaikse ookeani ääres Oregoni ranniku lähedal nelja hukkunuga pärast seda, kui üks lennuki propelleritest ebaõnnestus ja põhjustas mootori tiibast eraldumise. Lennuk oli vahetult enne oma viimast lendu kogenud kaht vahejuhtumit. 18. juunil 1957 oli see San Franciscosse lahkudes kannatanud põgenenud propelleri käes. Meeskond ei suutnud propellerit sulgeda ja ta tegi hädamaandumise San Franciscos tagasi. 19. septembril 1957 kuulis meeskond San Francisco ja Honolulu vahelise lennu ajal valju müra, mida kirjeldati kui "samasugust nagu navigatsioonitooli pillamine lennuki kabiini". Tehti lennu ajal kontrolle ja lennuk maandus vahejuhtumiteta pärast seda, kui meeskond ei leidnud mingeid kõrvalekaldeid. Hiljem uuris ettevõtte inspektor ega leidnud midagi tavapärasest, märkides oma aruandes, et "... sa võid valju müra paljundada, astudes kabinati vahel kõvasti uksele. ja lasti. Samuti võib valju paugu dubleerida tualettruumi kaane ettepoole viskamisega. " Vahetult enne kadunud lennureisi, Taevavalitsuse Suveniir, Pan Am Flight 6, seerianumbriga 15959, ehitatud lennukil oli esinenud mehaanilisi probleeme ja see oli pärast Varssavi ookeani 16. oktoobril 1956 pärast kahe katkemist kraavi vajunud. selle mootorid olid ebaõnnestunud. Selle juhtumi käigus olid kõik 31 reisijat päästetud, kuid saba murdis kokkupõrkel maha ja lennuk uppus alles 22 minutit pärast sunnitud maandumist, hoides ära mootori rikete põhjuse üksikasjaliku uurimise. Reisijad ja meeskond Lend vedas Honolulu suunduval lennul 36 reisijat ja 8 meeskonnaliiget. Saabumisel oli kavas 20 reisijast väljuda, 16 aga kavatses jätkata vähemalt lennu järgmisse peatusesse Tokyos. Honolulu lennuväljal ootas lennukisse järgmise lennusegmendi saabumiseks 17 reisijat. Kolmkümmend kaks reisijat olid pärit USA-st, üks Austraaliast, üks Jaapanist, üks Türgist ja üks Indoneesiast. Lennu kapten oli Gordon H. Brown, 40, kes oli lennanud seltskonnaga pärast tema 1942 lõpetamist Kirdeülikoolis. Lennu ajal oli ta lennu ajal kogunud 11 314 tundi lennukogemus, sealhulgas 674 tundi Boeing 377. Boeing 377. Ta oli Californias Los Altose elanik ja oli abielus viie lapsega. Lennu esimene ohvitser William P. Wygant oli 37-aastane ja oli ettevõttes töötanud alates 1946. aastast. Tal oli kokku 7355 lennutundi, sealhulgas 4 018 Boeing 377. lennukil. Californias Sausalito elanik oli Oregoni ülikooli lõpetanud 1941. aastal ja oli abielus kolme lapsega. Tema naine, Pan American Airwaysi stjuardess, pidi kohtuma temaga Honolulus koondamise ajal. Teine ohvitser William H. Fortenberry, kes oli lendudel piloot-navigaator, töötas Pan Am-is alates 1951. aastast pärast Lõuna-Carolina Spartanburgi kogukonna kolledži lõpetamist. Tal oli kokku 2683 lennutundi, sealhulgas Stratocruiseris 1552. Californias Santa Clara elanik oli abielus kolme lapsega. Lennuehitusinsener Albert F. Pinataro, 26-aastane, töötas ettevõttes alates 1955. aastast ja tal oli kokku 1596 tundi lennukogemust, kõik Boeing 377-s. Ta oli Belmonti elanik, Californias ja olnud neli aastat Ameerika Ühendriikide õhujõudude teenistuses. Tsiviillennunduse ameti uurimine Niipea kui eeldati, et puuduva lennuki kütusevarud on ammendunud, algatasid CAB-i uurijad uurimise ning asusid lennukit ja selle seadmeid hooldus- ja käitusdokumentide abil kammima. Kui vrakid olid leitud ja lennukikandjale tagastatud, viidi uurimise alustamiseks lennukisse veel relvajõudude patoloogia instituudi CAB-i uurijad ja patoloogid, kes olid endiselt teel Long Beachile. Selleks ajaks, kui vedaja 18. novembril sadamasse tagasi jõudis, oli neli ohvrit tuvastatud ja kuus olid esialgu tuvastatud nende sõrmejälgede ja surnukehadelt võetud dokumentide põhjal. Ühelgi ohvril ei olnud tõendeid põletamise kohta. CAB-i uurijad viisid kõik taastatud rusude tükid piiratud alasse Pan-Ameerika kapitaalremondijaamas San Franciscos. 500 naela (230 kg) materjali koosnes peamiselt kerekere sekundaarstruktuurist, sisemusest. sisustus ja seadmed ning arvukalt postipakke. Ainuke taastatud õhusõiduki mittekeredine osa oli mootori korpuse tugirõnga osa, mis leiti ujuva padja sisse kinnitatuna. Kutsutud olid lennuettevõtte, FBI ja Boeingi esindajad. uurimise abistamiseks. Osa materjalist sisaldas tulekahjukahjustusi ja CAB-i uurijad tegid kindlaks, et põletused olid toimunud veepinnal hõljuvatel osadel; igal tükil oli kindel veeliin, millest allapoole põletusjälgi ei leitud. Uurijad ei leidnud mingeid tõendeid lennu ajal tekkinud tulekahjust ja söestunud tükkide laboratoorsed testid ei leidnud keelatud või plahvatusohtliku materjali jälgi. CAB ametnikud pidasid oma uurimisel ohtlikke materjale, mida teadaolevalt oli lennutranspordi lastiruumis. Esiosa lastiruum sisaldas ühe ja veerand naela naatriumsulfiidi, mis on keemiliselt reaktiivne tuleohtlik tahke materjal, mis eraldaks vesiniksulfiidi gaasi, kui see oleks niiskusega kokku puutunud. Uurijad jõudsid järeldusele, et materjal oli pakitud kindlalt suletud klaasmahutitesse puidust aedikusse ning meeskond oleks tugeva, ebameeldiva lõhnaga gaasi juba enne tuvastamist, kui selle kontsentratsioon oleks muutunud ohtlikuks. Kõik proovid selle olemasolu kohta taaskasutatud prahil olid negatiivsed. Lasti sees oli ka pakend, mis sisaldas väheses koguses radioaktiivseid ravimeid, mis olid samuti pakendatud vastavalt määrustele, ja mitu saadetist tselluloosatsetaadist filmifilmi. Ehkki ühtki lastiüksust ei olnud taaskasutatud. , jõudsid uurijad lõpuks järeldusele, et pole põhjust arvata, et mõni neist esemetest on õnnetusele kaasa aidanud. CAB-i uurijad kontrollisid ka lennuki hooldusajalugu. Aasta varem oli lennuk olnud seotud kahe eraldi "raske" maandumisega, millest meeskonnad olid teatanud. Esimeses kontrollisid diplomeeritud mehaanikud lennukit visuaalselt, kuid hooldusdokumendid näitasid, et kontrollimise üks kõige aeganõudvamaid etappe, tiivavarraste kontrollimine, jäeti vahele. Teises vahejuhtumis ei koostanud kontrollivad mehaanikud ülevaatuse kohta kirjalikku aruannet. CAB jõudis järeldusele, et nendel ja muudel juhtudel lennuettevõtjate mehaanikute poolt läbi viidud pisut kohmakatest juurdlustest selgus, et "õhusõidukite hooldust ja lennukõlblikkust ei saa igas mõttes pidada normaalseks", ning soovitas lennuettevõtte hoolduse ümber hinnata. praktika tulevikus. Taastunud ohvrite patoloogilisel uurimisel selgus 19st kehast 14-l süsinikmonooksiidi tase, mis võib "keelata". Uurijad viisid läbi uuringu, et teha kindlaks, kui suured gaasi kontsentratsioonid võisid kehas esineda, ja tuvastasid mitu võimalikku viisi, kuidas see võis juhtuda. Patoloogid ei olnud kindlad, kas gaasi olemasolu kehades võis olla. pärast kokkupõrget toimunud lagunemise tagajärjel. Uurijad jõudsid järeldusele, et üheks tõenäoliseks gaasiallikaks oli ootamatu rike ühes mootoris, näiteks mootoris, mis vabastas kogu sõukruvi või osa sellest. või turbokompressori kettad kere sisse. Selline rike oleks võinud kergesti põhjustada tulekahju, keelata raadiod ja põhjustada tõsiseid lennujuhtimisraskusi. Uurijad järeldasid, et selline stsenaarium sobib teadaolevalt asjaolud on paremad kui mis tahes muu stsenaariumi korral. Veel üks võimalus, mida nad arvasid, oli see, et lennumasinasse oli pahatahtlikult sisse viidud puhast süsinikmonooksiidi, mis oleks olnud tuvastamatu ja võis põhjustada. Veel üks võimalus oli, et lastiruumis olev atsetaatkile oleks võinud eraldada süsinikmonooksiidi, kui see oleks olnud tugeva kuumuse käes. Uurijad tegid kindlaks, et viis ohvrit suri õhusõiduki krahhides saadud kehaliste vigastuste tagajärjel ja enamik teisi suri uppumises, tõenäoliselt pärast seda, kui ta oli teadvuseta koputatud või õnnetuse tagajärjel uimastatud. Vastupidiselt esialgsetele oletustele jõudsid CAB uurijad järeldusele, et lennukid ei tabanud vett järsu nurga all, vaid see oli peaaegu edukas ookeanide maandumine, mis põhjustas lennuõnnetuse alles siis, kui parempoolne tiib vette lohises. Lõppkokkuvõttes ei suutnud uurijad lennuõnnetuse põhjust kindlalt kindlaks teha, märkides oma lõpparuandes: Ametil pole praegu õnnetuse põhjuse väljaselgitamiseks piisavalt käegakatsutavaid tõendeid. Käimas on täiendav uurimine süsinikmonooksiidi tõendusmaterjali olulisuse kohta lennukis viibijate kehakoes. - Tsiviillennunduse nõukogu lõpparuanne. Kindlustusjuurdlus Kindlustusametnikud viisid läbi ka uurimise, et teha kindlaks, kas keegi reisijatest oli enne lennule saabumist ostnud suured kindlustuspoliisid või mitte. 1955. aastal mõisteti Jack Gilbert Graham süüdi ema kohvrisse pommi istutamises United Airlinesi lennu 629 pardale pärast lennujaamas elukindlustuse ostmist. 1949. aastal oli Albert Guay istutanud Kanada Pacific Air Lines Flight 108 pardale pommi, et tappa tema naine ja koguda kindlustusraha. Seda silmas pidades otsisid uurijad, kas reisijad on ostnud ebaharilikke kindlustussummasid. Elavhõbedakindlustus teatas, et ta kandis lennureisijate jaoks kokku 230 000 dollarit (2019. aastal 2100 000 dollarit), ning ütles, et see summa pole ebaharilik. CAB-i uurijad lükkasid tagasi kindlustuspõhise sabotaaži võimaluse, teatades, et ühelgi lennukis viibijal ei olnud elukindlustuse jaoks ebasoovitavat summat võetud. Järgmisel aastal selgus, et Montana Helena Lääne elukindlustusselts oli keeldunud maksmast ühele reisijale 20 000 dollarit elukindlustuse poliisi, mis oli ostetud vahetult enne lendu. Kalifornias Scott Barist pärit reisija, 41-aastane William Payne, oli samuti lennujaamas ostnud kaks lennureisi poliisi kogusummas 125 000 dollarit (mis vastab 2019. aastal 1 100 000 dollarile). Payne surnukeha polnud üks neist 19-st, kes õnnetuspaigast taastunud olid ning kindlustusselts väitis, et puuduvad tõendid selle kohta, et ta oleks tegelikult lennureisil olnud või et ta oleks surnud. Krahhi ajal oli Payne suurtes võlgades ja ettevõte väitis, et Honolulu sõidu põhjused ei õigusta sellega seotud kulusid.Payne oli auväärselt vabastatud mereväe veteran 22-aastase teenistusega ja oli lõhkeainete ekspert. Tema lesk Harriet Payne oli samuti samal aastal Pan American Airways'ile esitanud 300 000 dollari suuruse kahjunõude (mis võrdub 2019. aastal 2700 000 dollariga) ja eitas väidet, et tema abikaasa ei olnud lennuki pardal, kui see alla läks.Ta esitas kindlustusseltsile kohtuasja, et sundida seda poliisi ära maksma. CAB-i uurijad ütlesid, et lennuki rusude laboratoorsed uuringud on välistanud igasuguse pommi plahvatuse õhusõiduki pardal. Pan Am-i uurijad tunnistasid hiljem, et nad on uurinud Payne'i tema varasemate kogemuste tõttu lõhkeainetega, ostetud kindlustuse suuruse tõttu ja asjaolu tõttu, et ta oli ostnud Honolulu ühe suuna pileti ajal, mil ta oli tugevalt võlgu. |
kolmapäev, 18. jaanuar 2023
Ted Bundy
Bundyt peeti nägusaks ja karismaatiliseks, omadusteks, mida ta kasutas ohvrite ja ühiskonna usalduse võitmiseks. Tavaliselt lähenes ta oma ohvritele avalikes kohtades, teeskles vigastusi või puuet või kehastaks autoriteeti, enne kui nad teadvusetuks lõid ja nad eraldatud kohtadesse vägistamiseks ja kägistamiseks. Mõnikord külastas ta oma teiseseid kuriteopaiku, hoolitses ja sooritas seksuaalseid tegusid lagunevate laipadega, kuni metsloomade mädanemine ja hävitamine muutis edasised vastastikmõjud võimatuks. Ta raius maha vähemalt 12 ohvrit ja hoidis osa raiutud pead mälestustena oma korteris. Mõnel korral murdis ta öösel eluruumidesse ja nüris oma ohvritega, kui nad magasid.
1975. aastal vangistati Bundy esimest korda, kui ta Utah's vangistati inimröövi süvenemise ja kriminaalrünnaku katse eest. Seejärel sai temast kahtlusalune järjest enam lahendamata mõrvade nimekirjas mitmes riigis. Seistes silmitsi mõrvasüüdistusega Colorados, kavandas ta kaks dramaatilist põgenemist ja sooritas Floridas edasisi rünnakuid, sealhulgas kolm mõrva, enne kui ta 1978. Florida mõrvade eest sai ta kolm surmaotsust kahes eraldi kohtuprotsessis. Bundy hukati elektritool Florida State Prison Raifordis, Floridas 24. jaanuaril 1989.
Biograaf Ann Rule, kes oli varem töötanud Bundy, kirjeldas teda kui "sadistlik sotsiopaat, kes nautis teise inimese valu ja kontrolli ta oli üle oma ohvreid, kuni surmani, ja isegi pärast." , kirjutas Bundy oli "väga mõiste südametu paha.
Pärast aastaid kuritegude eitamist tunnistas ta üles üle 30 tapmise, mille oli toime pannud seitsmes USA osariigis aastatel 1974–1978. Tegelik ohvrite arv on teadmata.
Paljud Bundy noored naissoost ohvrid nägid teda karismaatilise ja võluvana, mida ta omakasupüüdlikult ära kasutas, et nende usaldust võita. Enamasti lähenes ta neile avalikes kohtades, teeseldes vigastust, puuet või mängides võimuorganit, enne kui ta ründas ohvreid eraldatud alas. Vahepeal külastas ta oma lõplikku kuriteopaika, kus ta sooritas seksuaalkuritegusid lagunevate laipade peal kuni roiskumiseni või kuni ohvrid olid hävitatud metsloomade poolt. Ta raius vähemalt 12 ohvril pea maha ning jättis mõningad pead mälestuseks oma korterisse.
Esimest korda võeti Bundy vahi alla Utah' osariigis inimröövi katse eest, mille tõttu ta 1975. aastal süüdi mõisteti ja vangistati. Pärast seda hakati teda kahtlustama lahendamata kuritegudes ka teistes osariikides. Seistes silmitsi Colorado osariigis sooritatud mõrvasüüdistustega, põgenes ta kaks korda vahi alt – esimesel korral, 1977. aastal, jäeti Bundy üksi Pitkini valla kohtumaja raamatukokku, kust ta teise korruse aknast alla hüpates mägedesse põgenes, kuus päeva pärast põgenemist suudeti Bundy võtta uuesti vahi alla. Teisel korral imiteeris ta raamatute abil oma magavat keha, ronides ise läbi laes oleva väikse augu üleval asuvasse vanglatöötaja ruumi, kus vahetas oma riided ning kõndis läbi vangla peauste vabadusse. 1978. aastal Floridas tabati ta uuesti ja lõplikult. Floridas toime pandud mõrvade eest mõisteti talle kolm surmanuhtlust kahel eri kohtuprotsessil.
Bundy hukati elektritoolis Flordia osariigi vanglas 24. jaanuaril 1989. Elulookirjanik Ann Rule kirjeldas Bundyt kui "sadistlikku sotsiopaati, kes nautis teiste inimeste valu ja kontrolli, mis tal oma ohvrite üle oli enne ja pärast nende tapmist". Bundy enda arvamus polnud samuti Rule'i omast kuigi erinev – on teada, et Bundy on nimetanud ennast kui "kõige külmaverelisem hoorapoeg, keda sa iial kohata võid". Üks Bundy advokaate Polly Nelson on kirjutanud, et mees oli "tõeline kurjuse sümbol".
Bundyl oli raske lapsepõlv; tal olid kasuisaga pingelised suhted ja tema häbelikkus muutis teda kiusamise sagedaseks sihtmärgiks. Hiljem võimaldasid tema intelligentsus ja sotsiaalsed oskused tal siiski edukat kolledžikarjääri nautida ning ta arendas mitmeid näiliselt normaalseid emotsionaalseid suhteid naistega. Vaatamata sellele näilisele stabiilsusele ründas ta seksuaalselt mitu noort naist Washingtonis, Oregonis, Colorados, Utahis ja Floridas aastatel 1974–1978. Ehkki ta tunnistab lõpuks 28 mõrva, arvasid mõned, et ta oli vastutav sadade surmajuhtumite eest. Pärast hästi avalikustatud kohtuprotsessi mõisteti ta 1979. aastal kahe kolledžiüliõpilase mõrva eest surma. Järgmisel aastal mõisteti ta taas surma, seekord 12-aastase tüdruku vägistamise ja mõrva eest. Bundy hukati Florida elektritoolis 1989.
Vaatamata oma kuritegude kohutavale iseloomule sai Bundy kuulsuseks, eriti pärast põgenemist vahi alt Coloradost 1977. aastal. Kohtuprotsessi ajal juhtis tema sarm ja intelligents märkimisväärset avalikkuse tähelepanu. Tema juhtum inspireeris sarja mõrvadele pühendatud populaarseid romaane ja filme. See tsinkis ka feministlikke kriminolooge, kes väitsid, et populaarne meedia on muutnud Bundy romantiliseks tegelaseks.
Prooviversioon
Bundy hea välimus, sarm ja intelligentsus tegid temast kohtuprotsessi ajal mõne kuulsuse. Bundy võitles oma elu eest, kuid mõisteti süüdi ja veetis surmaotsuse edasikaebamisel surnuks üheksa aastat.
Süüdimõistmine, surmaotsused ja edasikaebused
1979. aasta juulis mõisteti Bundy süüdi kahes Chi Omega mõrvas FSUs. Talle määrati kaks korda surmanuhtlus. Ta sai 1980. aastal veel ühe surmaotsuse Kimberly Leachi mõrva eest.
Bundy esitas apellatsioonkaebuse, püüdes viia tema kohtuasja sama kõrgele kui USA ülemkohus, kuid ta lükati tagasi. Samuti pakkus ta teavet mõne lahendamata mõrva kohta, et vältida Florida elektritooli, kuid ta ei saanud õiglust igavesti edasi lükata ja ta hukati 1989. aastal.
1969. aastal alustas Bundy kuueaastaseid suhteid Elizabeth Kloepferiga, kellega ta kohtus Seattle'i baaris. Kloepfer oli noore tütre üksikema ja võitles alkoholismiga. Bundy hoolitses tema eest ja ta ütles, et ta on "soe ja armastav".
1974. aastaks hakkas Kloepfer kahtlustama Bundy kuritegusid. Kui naine küsis temalt veidra käitumise kohta, nagu näiteks laua peal lihakääru hoidmine, kasutas ta oma muret oma mure äratamiseks.
Kloepfer läks salaja politseisse kahtlusega Bundy seotuses silmapaistvate kohalike mõrvadega, kuid nad ei uskunud, et ta oli tapja. Paar püsis koos, ehkki nad kasvasid kaugeks, kui Bundy järgmisel aastal Olümpiasse kolis.
1975. aastal läks Kloepfer uuesti politseisse, seekord tõenditega, mis aitasid neil sarimõrvari arreteerida. Bundy tunnistas Kloepferile oma vanglakambrist tulnud telefoni teel, et ta üritas teda tappa ega suutnud tema impulssidele vastu seista, kui ta tundis, et "tema haiglas on hoone", kirjutas naine hiljem. Ta katkestas Bundyga sidemed ja kirjutas oma kogemusest raamatu.
Naine ja tütar
1980. aasta veebruaris abiellus Bundy kohtuprotsessi karistusfaasis kohtusaalis kahe lapse ema Carole Ann Boonega, kellega ta oli enne oma esialgset vahistamist kohtunud. Ta tegi ettepaneku ja naine võttis kohtuniku juuresolekul omaks, muutes abielu Floridas seaduslikuks. Paar oli kohtunud kuus aastat varem, kui nad mõlemad töötasid Washingtonis Olümpias hädaabiteenistuste osakonnas.
Boone sünnitas tütre Rose 1982. aastal ja ta nimetas isaks Bundy. Roosist pole tänapäeval palju teada.
Boone taipas lõpuks, et Bundy on kuritegudes süüdi. Vastavalt Rulei raamatule "Võõras minu kõrval" lahutas naine ta kolm aastat enne hukkamist. Boone lõpetas vangistuse kahe viimase aasta jooksul Bundy külastamise.
Surm
24. jaanuaril 1989 hukati Bundy kella 7 paiku Florida osariigi vanglas elektritoolis, mida mõnikord nimetatakse ka "vanaks Sparkyks". Vanglast väljaspool virutasid rahvamassid ja panid pärast Bundy hukkamist isegi ilutulestikku.
Bundy surnukeha tuhastati Gainesville'is ja avalikke tseremooniaid ei toimunud. Enne hukkamist palus ta tuha laiali Washingtoni osariigi Cascade'i mägedes, kus ta mõrvas vähemalt neli oma ohvrit.
teisipäev, 17. jaanuar 2023
New Orleansi voodoo kuninganna
Tema suvila eestoas olevad altarid olid täis küünlaid, pühapilte ja pakkumisi, et ta viiks iganädalasi koosolekuid, kus osalejad oleksid kõik valges kleidis, siis laulda ja jätta pakkumine likööri ja toidu alkohol.
Kuigi inimesed kõik võistlused külastas Laveau ja osales tseremooniaid ta juhtis, valge kogukond tervikuna kunagi aktsepteerinud voodoo kui õigustatud religioon (mis on osaliselt põhjus, miks täna on see ikka seotud varjatud). Rassism ja loomulik kalduvus ajalehtede otsima sensatsiooniline lugusid viinud kirjeldused Marie Laveau tseremooniaid varjatud "purjus orgies" ja tema hüüdnimi nagu "Voodoo Queen."
Laveau suutis tõusta nii silmapaistev positsioon New Orleans kaudu kombinatsioon tema tugev isiksus, heategevusteosed ja loomulik elegants imemiseks.
Oma elu jooksul tegi ta tähelepanuväärseid ühiskondlikku tööd, nagu põetamine kollapalaviku patsientidel, postitad kautsjoni vaba naised värvi, ja külastades hukka mõistetud vangid palvetada koos nendega oma viimastel tundidel. Pärast tema surma 1881, tema legend ainult jätkus kasvada.
Kas Marie Laveau oli võimas preestrinna üleloomulike võimetega või lihtsalt tark ettevõtja, kes teadis, kui väärtuslik on anda inimestele prille, mida nad tahtsid, ta on kahtlemata põnev tegelane, et ta oli orjuse ajal suur mõju sügavas lõunaosas must naine.
Ja tema tõus poleks olnud võimalik mitte kuskil peale New Orleansi.
Vaba naine värvi, kes valitses linna ajal antebellum New Orleans, Marie Laveau on staar suurem kui elu legend. Lood külluses tema maagiline volitused, vabastades mehed võllas ja tervendav haige distsiilsed äärel surma. Õpi kõike tema elu ja legend Marie Laveau Conjure Course.
Pühendunuks saamine
Enamik tänapäeva Marie Laveau pühendunud usuvad Jeesusesse ja pühakud, nagu madam Marie tegi. Nad käivad kirikus, palvetavad roosiaed, ja töötavad gris gris. Nad vabatahtlikud kogukonnas, toita inimesi, kui nad on näljased, ja on alati valmis aitama kedagi, kes vajab. Õppige kõike selle kohta, mida tähendab olla Voudou New Orleansi kuninganna pühendunu. Sa võid olla üllatunud, mida sa teada!
ALTARI EHITAMINE
Voudou altarid koosnevad mitmest ühisest elemendist, olenemata vaimust või pühakust, keda kutsuti ja teenis. Need ühised elemendid ei ole näha traditsiooniliste Aafrika altari ruumid ja tõenäoliselt tulenevad katoliiklus. Nagu Laveau Voudou iseloomustab katoliiklus lisaks Aafrika traditsioone, me jälgime neid sarnasusi luues Marie Laveau tüüpi altareid. Sa õpid õiget viisi, kuidas luua altar pühendumisega Vooduu kuninganna Marie Laveau nimelistel kursustel.
Laveau sünniaastaga on veidi segadust. Mõned dokumendid näitavad, et ta sündis 1794, samas kui teised uuringud toetavad 1801 kui aasta tema sündi. Räägitakse, et ta on sündinud aafrika naise Marguerite Darcanteli ja prantsuse mehe Charles Laveau tütrena.
Marie Laveau abiellus Kreooli mehega Sainte-Domingue'ist (nüüd Haitist) nimega Jacques Paris. Ta teadaolevalt kadus ja hiljem teatati surnuna. Pärast tema kadumist hakkas Laveau ennast "Pariisi Leseks" pidama. Pärast oma abikaasa surmast teatas Laveau, et ta alustas suhet Jean Louis Christophe Duminy de Glapioniga. Koos oli neil mitu last, kellest mõned olid erinevate kollapalaviku puhangute ohvrid, mis vaevasid New Orleansi linna kehva drenaažisüsteemi tõttu. Kuigi Laveau oli pühendunud ema ja naine, laiendati suurt osa tema eeshoiuprioriteedist tema vaimsetele lastele ja üldisele kogukonnale.
Ütles mõned olla lapselaps võimas preestrinna Sainte-Domingue, Laveau teadaolevalt oli perekondlik taust Aafrika vaimsus. Ta tõmbas religiooni pärast oma ema surma. Laveau läbis tuntud Senegali vandekohtuniku (juurtöötaja) dr John Bayou juhendamise. Ta ei võtnud kaua aega, et domineerida kultuuri ja ühiskonna Voodoo New Orleans. Nagu kuninganna mitu aastakümmet, Laveau oli ema paljudele. Inimesed otsisid temalt nõu abieluasjade, koduvaidluste, kohtuküsimuste, fertiilsuse, rahanduse, tervise ja õnne kohta. Laveau omakorda nõustaks oma praktikuid, andes neile nõu või kaitsvaid vaimseid esemeid, nagu küünlad, pulber ja valik muid esemeid, mis on omavahel kokku segatud, et luua gris-gris.
Kuningannana juhtis Laveau ülevaldavalt rituaale kolmes peamises kohas: tema kodu St. Anni tänaval, Kongo väljakul ja Pontchartraini järvel. Oma kodus St. Ann Street, Laveau vestles klientidega, kes kohtuvad temaga seoses mis tahes küsimusi nad olid võttes. Oma tagahoovis oleks tal ka tseremooniad, mis võlusid Suure Zombi vaimu, jumaluse Damballah Wedo, kes avaldub läbi mao. Teine suur rituaalne ruum, Kongo väljak, oli avalik väljak, mis oli kõrvale linnaametnikud kogunemisruumi nii orjastatud ja vaba Aafrika inimesed. Laveau koguks pühapäeviti oma järgijaid tantsima ja kummardama. Siin ei toimuks suuri tseremooniaid, kuid see oli koht, kus kogunes ja noorendas aafriklastele, kes kogesid suurt rõhumist ja raskusi nii istanduses kui ka vabade kodanikena. Viimane koht, kus Laveau juhatas, oli Bayou St. John's, mis asus Pontchartraini järve kaldal. Just siin toimusid religioonis algatatud tseremooniad. Laveau oleks sageli kaasas tema "kuningas" või teise järjekoha meesametnik. Nendel kogunemistel toimuks laulmine, tantsimine, trummimäng ja vaimu omamine. Uudishimulikud valged inimesed hiilisid tihti metsa, et neid tseremooniaid pealt näha. Sensatsioonilise sisimiluse kohta teatasid nad sageli äärmuslikest lugudest sellest, mida nad nägid.
Seal oli sageli rivaalitsemine üle, kes peaks valitsema Voodoo süsteemi New Orleans. Enne Kui Laveau valitses, oli kaks naist, kes eelnesid talle kuningannana. Esimene oli Sanité Dédé, kes valitses mitu aastat enne seda, kui Marie Saloppé, teda usuti, ta tutvustas Laveau'd religiooni keerukusele ja andis talle oma põhitegevuse.
Voodoo elulemus
Viimastel aastatel oma elust, Laveau tuli viia oma tavasid üle Mississippi jõe ala New Orleans tuntud Algiers. Algiers oli esimene koht, kust saabusid orjastatud Aafrika inimesed New Orleansi ja ka seal sündis ka New Orleansi voodoo. Pärast Laveau surma aastal 1881 kaotas Voodoo New Orleansis palju oma pooldajaid. Kuna üha rohkem inimesi hakkas majanduslikult ja sotsiaalseltmaast sõltuma, vähenes vajadus sõltuda vanaaegse religiooni iidsetest riitustest ja traditsioonidest. Voodoo hakkas võtma uusi vorme, mis hakkasid sisaldusid ka teiste religioonide kombeid (segunemine).
esmaspäev, 16. jaanuar 2023
Eestlaste Ekspeditsioon Pamiiri mägedes 1974
• Ekspeditsioon lõppes traagiliselt - 3 kogenud alpinisti hukkus. Lenini raskeima marsruudi läbimise lõpuosas, suhteliselt laugel nõlval ilmselt maavärina tõttu liikuma hakanud laviin mattis suurde jääprakku 3 meest. Hukkusid Priit Vürst, Eerik Reino ja Tõnu Tennisson. Üle noatera pääsesid Jaak Sumeri ja Enn Saar.
• Vahetult pärast katastroofi toimunud esimene välisreis (valuutavaba gruppide vahetus läänesakslastega) Saksa ja Austria Alpidesse andis palju kogemusi valdavalt noorematele osavõtjatele.
• Suleti alpinistide jaoks piiril asuv Pobeda teravate suhete pärast Hiinaga.
• Esimesed eestlased McKinley tipus (6194m), mis on Põhja-Ameerika kõrgeim tipp, väliseestlased Olaf Sööt ja Jüri Tint.
Traagiliselt lõppenud 1974. aastal Kalevi ekspeditsioonRedigeeri
1974. aastal toimus Ilmar Priimetsa juhtimisel spordiühingu Kalev ekspeditsioon Lenini mäetipule. Tippu tõusti kahe grupiga erinevatel marsruutidel. Enn Saare juhtimisel 5-liikmeline grupp valis tippu tõusmiseks mitte tavapärase harjapidi kulgeva marsruudi, vaid ronimise mööda kaguseina (marsruudi raskuskategooria Vene süsteemi järgi 5B). 27. juulil tabas neid 6800 m kõrgusel laviin, milles hukkusid Priit Vürst, Eerik Reino ja Tõnu Tennisson. Enn Saar ja Jaak Sumeri õnnekombel pääsesid. Jäänud ilma telgist, toidust ja kaaslastest, laskusid nad kurnatuna neli päeva mööda kagunõlva (laskumist Lenini mäetipult mööda kagunõlva polnud veel keegi varem üritanud), enne kui päästerühm nad leidis.
reede, 13. jaanuar 2023
Mägimatkamine
Mägimatkamine on matkamise liik, kus matkaja liigub jalgsi kõrgmägedes (reeglina alates 3000 meetrist merepinnast), ületades mäekurusid ja mägijõgesid ning tõustes mäetippudele. Sellist matkajat nimetatakse mägimatkajaks.
Mägimatka eesmärk on läbida ulatuslik marsruut, mille sees on kurusid ja tippe. Mägimatkajatel on suur iseseisvus, valikuvabadus piirkonna ja marsruudi valikul ning selle läbimisel. Mägimatkadel määravad marsruudi keerukuse ehk matka raskusastme läbitavad mäekurud ja nende arv. Venemaal ja teistel endise Nõukogude Liidu aladel on käidavad mäekurud jagatud raskusastmetesse.
Kõige lihtsamad mäekurud on klassifitseerimata. Paljusid lihtsaid kurusid on iidsetest aegadest kasutanud kohalikud elanikud. Raskematel kurudel on peamiselt sportlik tähtsus. Mäekuru ja mäetippu iseloomustab absoluutne kõrgus. Tavaliselt on kurul või tipul kivihunnik – tuur, milles on eelmise grupi (tuuri)kiri. Selle asemele jäetakse enda oma.
Mägimatkamisega on tihedalt seotud alpinism ehk mägironimine. Alpinistide tegevus ja ettevalmistus toimuvad põhiliselt alpilaagrites ja alpiklubides. Alpinismis on tavaliselt eesmärgiks tõusta väljavalitud tippu. Ühte tippu võivad viia eri raskusega marsruudid.
Eesti mägimatkamise ajalugu
- Suvel 1954 esimesel sõjajärgsel mägimatkal Kaukasusel Elbruse ümbruses (rühmas Peeter Varep, Guido Vene, Koido Kadopa, Enno Välk, Tiit Masso jt) liiguti paralleelselt Moskva matkarühmaga, mida juhtis Issaak Naumov. Mindi üle kuue ca 3000 m kõrguse kuru.
- 22. detsembril 1967 alustas Tallinna Turismiklubi juures tegevust mägimatka instruktorite seminar. Õppustel osales 26 matkajat alpinismiinstruktorite Heino Paltseri ja Ragnar Palmre juhendamisel. Lõpetajaid oli 19, sh Edgar Haavik, Uudo Kaar, Ahti Olli, Rein Randma, Raimond Tamming, Jaan Tätte, Ruth Ääro jt. Seda sündmust peetakse organiseeritud mägimatkamise ja matkaõppe alguseks Eestis.
- 9. veebruaril 1968 loodi Tallinna Turismiklubi juurde mägimatkasektsioon – esimene Eestis. 1969. aastal moodustati vabariiklik mägimatkasektsioon. Selle esimeheks valiti Raimond Tamming. Sel ajal oli Eestis üle 200 mägimatkaja.
- Peagi alustas matkajate õpet Tallinna Turismiklubi mägimatkakool. Kooli juhatas algusaastatel Ahti Olli, 1975. aastast alates Jaan Henno ja Ülo Kangur. Loengud toimusid Mustamäel Tallinna Polütehnilise Instituudi auditooriumides ning õppused Pirita jõe järsul kaldal, Naagel ja Rannamõisas. Iga-aastased õppematkad viisid mitukümmend kooli lõpetanut NSV Liidu kõrgmägedesse.
- 1971 toimus Kesk-Kaukasusel Osseetias I vabariiklik mägituriaad Osseetia`71. Enne mägimatkale minekut toimusid baaslaagris 4–5-päevased treeningõppused. Turiaadist osavõtt toimus õppetuusikute alusel. Turiaadist võttis osa 21 matkagruppi 331 osavõtjaga.
- 1973 jõudis Tallinna Turismiklubi matkagrupp Jaan Tätte juhtimisel esimese Eesti matkagrupina Pamiiri südamesse – Fedtšenko hiidliustikule. Tõusti 6000 m kõrgusele.
- 1974 toimub Lääne-Kaukasusel Gvandra mäesõlmes II vabariiklik mägituriaad 257 mägimatkajale.
- 1975 saavutas Eesti koondvõistkond II üleliidulistel mägimatkatehnika võistlustel Põhja-Osseetias Tseis 31 võistkonna hulgas kolmanda koha. Võistkonda kuulusid Edgar Haavik (kapten), Kristi Mägi-Raja, Viiu Rebane, Johannes Presmann, Arvo Müürsepp ja Kalle Aedviir.
- 23. mail 1976 toimusid Türisalu pangal esimesed Eesti mägimatkatehnika meistrivõistlused, kus osales 5 võistkonda 3 matkaklubist. Eesti meistriks tuli Tallinna Turismiklubi võistkond (Rein Lond, Ants Salk, Taivo Lang ja Taimi Ristal).
- Juulis–augustis 1978 toimus Kirgiisias Terskei-Alatau mäeahelikul III mägituriaad Terskei´78, millest võttis osa 45 matkagruppi 365 matkajaga. Esmakordselt võtsid üritusest osa 7–9-aastased lapsed koos oma matkajatest vanematega. Turiaadi üldjuht oli Jaan Tätte.
- Augustis 1980 toimusid Eesti mägimatkaekspeditsioon ja sellele järgnev mägimatk Matša mäesõlmes Turkestani ahelikul. Ürituse eesmärk oli mäesõlme uurimine, kaardistamine ja mäekurude leidmine. Kinnitamiseks esitati 12 mäekuru. Kurude nimetamisel lähtuti olümpiaregati toimumisest Tallinnas ja Tartu linna 950. aastapäevast: Olümpia, Lord Killanin, 950 aastat Tartut, Star, Finn, Tornaado jne. Ekspeditsiooni juht oli Tõnis Kallejärv, liikmed Jaak Lokk, Tõivo Sarmet, Mart Kainel, Helme Suuk, Ants Kask, Kaljo Mitt.
- 1981 sooritas Tallinna Turismiklubi matkagrupp Edgar Haaviku juhtimisel Eesti esimese 6. raskuskategooria mägimatka Kesk-Kaukasusel.
- 1982 toimus Eesti mägimatkajate suurima osavõtjate arvuga IV mägituriaad Baksan`82 Kaukasuses, kus osales 552 matkajat (50 matkagruppi). Turiaadi käigus toimus osavõtjaterohke tipputõus: Elbruse idatippu jõudis 72 mägimatkajat. Turiaadi üldjuht oli Raimond Tamming, laagri ülem Jaan Tätte.
- 24. juulist 14. augustini 1983 toimus Eesti mägimatkajate ekspeditsioon Edela-Pamiiris ülevaate saamiseks Iškašimi ja Šahh-Dara ahelike liustikest, mäekurudega tutvumiseks ja sobivate marsruutide koostamiseks selle rajooni kohta. Ekspeditsiooni juht oli Johannes Presmann, asetäitja Ahti Olli.
- 1984 läbis Tõivo Sarmeti matkagrupp 6. kategooria mägimatkal Kesk-Pamiiris meie mägimatkajatele esmakordselt seni kõrgeima Umar Hajjami nimelise mäekuru (6100 m) Fedtšenko liustiku ülemjooksul ja tõusis matka käigus Jubileinõi mäetippu (6253 m).
- 1985 toimus V mägituriaad Tjan-Šanis Kirgiisi Alatoo mägedes mitmesajale matkajale.
- Augustis 1986 toimus Eesti mägimatkajate ekspeditsioon Takali mäesõlmes, kus ühinevad Hissaari, Zerevšani ja Karategini ahelikud, senikäimata rajooni tundmaõppimiseks. Ekspeditsiooni juhtisid Jaan Tätte ja Jaan Henno.
- 1988 toimus VI mägituriaad Kesk-Kaukasusel Digooria mägedes 528 mägimatkajale.
- 7. augustil 1990 heiskas Tõivo Sarmeti matkagrupp Eesti rahvuslipu Estonia mäetipul (6211 m) Pamiiris, olles meie esmavallutajate (1960, Varep) järel teised eestlased sel tipul. Esmakordselt lülitati Eesti mägimatkajate marsruuti alpinistlik tõus mäetippu.
- 1991 Tallinna MK mägimatkagrupp Tõivo Sarmeti juhtimisel sooritab augustis 6. r/a mägimatka Kesk-Pamiiris, mille käigus tõustakse nii Korženevski mäetippu (7105) kui ka NSV Liidu kõrgeimasse, Kommunismi mäetippu (7495 m). Kommunismi mäetippu jõuavad Tõivo Sarmet, Raivo Plumer ja Heiki Erm augustipöörde ajal ... et vaadata esimestena nüüd juba mittekommunistlikule impeeriumile.
Augustis toimub Lääne-Kaukasusel Eesti mägimatkajate VII mägituriaad Ullu-Kam`91. Üritusel osaleb 19 matkagruppi kuuest matkaklubist, osalejaid kokku 223 inimest. Turiaadi üldjuht Edgar Haavik, õppuste juht Ülo Kangur.
- 1994 juulis-augustis tõusevad Eesti mägimatkajad Edgar Haavik (grupijuht), Ivo Goldi, Ivar Lai, Rein Lond, Enno Needrit, Karl Ottis, Emil Sakkis, Jaanus-Arno Sarapuu, Meelis Sarapuu, Heldur Toomet ja Georg Vimb Prantsuse Alpides 5 tipule, sh Mont Blanci tippu (4807 m).
- 1995 tõusevad Eesti mägimatkajad Raivo Plumer, Tõivo Sarmet, Ivar Lai, Ülle Metsur ja Toomas Liivamägi Alpides Šveitsi poolt Matterhorni tippu (4478 m) ning teadaolevalt esimeste eestlastena Itaalia poolt Mont Blancile (4807 m).
- 1997 jaanuaris vallutavad Eesti mägimatkajad Tõivo Sarmeti juhtimisel (Raivo Plumer, Margus Proos, Arne Sarapuu) Ameerika mandri kõrgeima, 6959-meetrise Aconcagua mäetipu (Argentina ja Tšiili piiril Andides).
- 1998 oktoobris toimub Eesti esimene Himaalaja-ekspeditsioon, esimese kaheksatuhandese mäetipu vallutamine. Kõrguselt maailma kuuenda mäe Cho Oyu tippu (8201 m) tõusevad Mägiekspeditsioonide Klubi liikmed Tarmo Riga ja Aarne Sarapuu 9. oktoobril ning Raivo Plumer, Margus Proos ja ekspeditsiooni juht Tõivo Sarmet 11. oktoobril.
- 1999. aasta mais alistavad Mägiekspeditsioonide Klubi liikmed Tõivo Sarmeti juhtimisel Põhja-Ameerika kõrgeima McKinley (kohalik nimi Denali) mäetipu (6194 m). Esimeste eestlastena vallutasid Denali USA-s elavad Olaf Sööt ja Jüri Tint 1974. aastal. Augustis toimub Noorte Matkaklubi mägituriaad Alpides. Turiaadil osaleb 8 matkarühma kokku 77 matkajaga, selle käigus tõuseb enamik matkajatest Itaalia Alpidest Mont Blanci tippu (4807 m).
- 2000 juulis korraldavad Noorte Matkaklubi grupid Valdo Kanguri juhtimisel Kesk-Kaukasusel osavõtjaterohke turiaadi (alpiniaadi), mille lõpul tõuseb 60 inimest Euroopa kõrgeima mäe Elbruse tippudele (5621 m ja 5642 m).
- 2001 juulis toimus Mägiekspeditsioonide Klubi ekspeditsioon Tõivo Sarmeti juhtimisel Karakorami mäeahelikul Broad Peaki mäetippu (8047 m), kõrguselt maailma kaheteistkümnendale tipule. See on eestlaste teine tõus 8000 m mäetippu. Ekspeditsiooni liikmed Raivo Plumer ja Tarmo Riga jõudsid mäe esimesele eeltipule (8028 m), Margus Proos ja Tõivo Sarmet 8021 m kõrgusele.
- 2002 veebruaris tõusevad Mägiekspeditsioonide Klubi liikmed Inna Lai, Ivar Lai, Rauno Pukonen ja Artjom Sokolev Tõivo Sarmeti juhtimisel Aafrika kõrgeimasse tippu Kilimanjarole (5895 m).
- 2003 mais toimub Mägiekspeditsioonide Klubi Himaalaja ekspeditsioon Džomolungmale Tõivo Sarmeti juhtimisel. Ekspeditsiooni koosseisu kuuluvad: Raivo Plumer, Ivar Lai, Margus Proos, Boriss Slepikovski, Alar Sikk. Esimese eestlasena tõuseb maailma kõrgeima mäe tippu (8848 m) 22. mail Alar Sikk koos leedulase Saulius Viliusega.
- 2004 liitub Eesti Matkaliit Eesti Olümpiakomitee ja SA Kutsekoda sporditreenerite atesteerimise süsteemiga, mis loob soodsa pinnase ka matkaõppe jätkamiseks uutes oludes. Seekord matkatreeneri õppena, mis toimub praegugi mitu korda aastas EML kutsekomisjoni korraldusel.
- 2006. aastast jätkub ka matkajate õpe Harju MK matkakursuse nime all. Programm on koostatud mägi-, jalgsi-, suusa- ja jalgrattamatka vajadusi arvestades. Kursust juhendavad matkatreenerid Tõnis Puss ja Ülo Kangur.
Meistersportlased mägimatkamises
- 1979 – Edgar Haavik (s 1932) Tallinna MK
- 1979 – Uudo Kaar (s 1942) Tallinna MK
- 1983 – Arvo Müürsepp (s 1943) Tartu MK
- 1983 – Tõnis Kallejärv (s 1941) Tartu MK
- 1989 – Ülo Kangur (s 1943) Tallinna MK
- 1990 – Tõivo Sarmet (s 1944) Tallinna MK
Kõrgema taseme mägimatka treenerid on Raivo Plumer, Ülo Kangur, Valdo Kangur. Palju on madalama tasemega mägimatkatreenereid, vt Eesti Olümpiakomitee veebilehte eok.ee.
Mägimatkade ja mäekurude raskusastmed
Sportlike mägimatkade raskusastmed on toodud "Sportlike matkade klassifikatsioonis", mille kinnitas Eesti Matkaliidu (EML) volikogu (matkaliit.ee). Selle järgi on kuus matkade raskusastet (sh. 6 mägimatkade raskusastet), alates kõige lihtsama esimese (I) ja lõpetades kõige raskema kuuenda (VI) raskusastmega. I raskusastme matkadest pikkuselt ja ajaliselt lühemad on raskusastmeta matkad, näiteks puhkepäeva- ja noortematkad.
Matka raskusastme nõuete täitmiseks võib klassifitseeritud mäekurude asemel läbida sama palju samaväärse tehnilise raskusega tipumarsruute. Hooajaväliste matkade puhul hinnatakse mäekurude/ tipumarsruutide raskused ühe kategooria võrra raskemaks. Tabelis on toodud põhiliste matkaregioonide maksimaalsed matkade raskusastmed. Lähiregioonid on tabelis loetletud detailsemalt ja kaugemad piirkonnad esialgu üldisemalt. Tabel täieneb pidevalt võrdlusmaterjali hulga ja kogemuste suurenedes. Ka on aktsepteeritav transpordi kasutamine ebahuvitava lõigu vahelejätmiseks ning ööbimine kämpingutes ja matkaonnides. Need lihtsustused on eriti olulised tihedalt asustatud matkaregioonides, samuti looduskaitsealadel ja rahvusparkides.
"Sportlike matkade klassifikatsiooni" järgi on (mäe)kurude raskusastmeid kuus: 1A, 1B, 2A, 2B, 3A ja 3B. Lihtsaimad 1A raskusastme kurud on vajalikud I raskusastme mägimatkal. II raskusastme mägimatkal on nõutav 1B raskusastme kuru ületamine. III raskusastme mägimatkal on raskeim kuru 2A, IV raskusastme mägimatkal – 2B, V raskusastme mägimatkal – 3A ja VI raskusastme mägimatkal – 3B.
Tipumarsruutide raskusastmeid hinnatakse eri riikides erinevalt. Näiteks Vene alpinismisüsteemis on 6 põhigruppi, mis jagunevad veel a- ja b-alagruppideks. Oma raskusastmed on veel USA-s, Prantsusmaal, Inglismaal, Saksamaal ja Rahvusvahelisel Alpinismiassotsiatsioonide Liidul (UIAA). Nende võrdlus on toodud raamatus.
Nõuded osavõtjale, juhile ja grupi koostamine
"Sportlike matkade klassifikatsioonis" on määratud matka minimaalne kestus päevades ja pikkus kilomeetrites (tabel 1), nõuded osavõtjatele ja grupijuhile. Minimaalset pikkust võib vähendada kuni 25%, kui marsruudil on palju takistusi. Nõuded mägimatka marsruudile on esitatud tabelis 3 (minimaalne vertikaalse tõusu kilometraaž, klassifitseeritud mäekurude arv).
Sportlike matkade klassifikatsiooni rakendusjuhise järgi (vt EML-i kodulehte) peavad sportlike matkade arvestust ja kinnitavad matkad matkaklubid ja volitatud organisatsioonid. Grupijuhile ja osavõtjaile väljastatakse matkatõend. Raskemad matkad (IV, V ja VI raskusaste) tuleb eelnevalt registreerida EML-i matkakomisjonis, mis annab ka matkaeelset konsultatsiooni ja pärast kinnitab matka esitatud kirjaliku aruande alusel ning väljastab matkatõendid. Sportliku matka grupijuhile ja osavõtjaile väljastatakse lisaks kolme klassi Põhjatähe ja Põhjavalguse matkamärke.
Populaarsed mägiregioonid
Mäestikud on kujunenud maakoore tektooniliselt aktiivsetes piirkondades. Põhilised mägiregioonid ehk mäestikud on toodud "Sportlike matkade klassifikatsiooni" tabelis, kus rooma numbrid näitavad sportliku matka maksimaalset raskusastet. Mägiregioonid jaotatakse kõrg- ja keskmägiregioonideks. Keskmägiregioonid on Karpaadid, Tatrad, Skandinaavia mäestik jne, kus absoluutsed kõrgused on 1000–3000 meetrit merepinna suhtes.
Mägimatku ja alpinistlikke tõuse sooritatakse reeglina (kõrg)mägiregioonides (tippude kõrgused on üle 3000 meetri merepinnast) nagu Kaukasus, Alpid, Püreneed, Pamiir, Tjan-šan, Altai, Himaalaja, Andid jne. Neid iseloomustavad lisaks suured kõrguste vahed, järsud nõlvad ja liustikutekkeliste pinnavormide rohkus. Iseloomulik on kõrguslik tsonaalsus, mis väljendub järgnevalt: allpool on metsavöönd teatud kõrguseni, järgneb lähisalpiinne vöönd ja veel kõrgemal alpiniidud. Kõige kõrgemal on igilumega kaetud tipud. Lumepiir (liin) on tinglik joon kõrgmägedes, millest alates lume kuhjumine ületab lume ja jää sulamise. Põhjanõlvadel on see reeglina madalamal kui lõunanõlvadel. Polaaraladel laskub lumepiir merepinna kõrgusele.
Konkreetse mägiregiooni mäeahelikest annab ülevaate selle orograafiline skeem. Enamiku kohta leiab selle koos lühiiseloomustusega eestikeelsetest entsüklopeediatest. Samuti raamatust
Kuhu, millal ja kellega minna
Matkagrupi moodustamisel on soovitatav lähtuda sportlike matkade klassifikatsioonist. Oluline on, et moodustuks ühtlane, võrdsete võimete ja huvidega grupp. Ülesandeid jätkub kõigile grupi liikmetele, näiteks grupijuht, tema asetäitja, meedik, majandusülem, peakokk, remondimeister, fotograaf, päevikupidaja, ilmavaatleja jne. Ettevalmistus hõlmab teoreetilist, füüsilist ja matkatehnilist osa. Enne matka tuleks kõigil käia arstlikus kontrollis.
Matkaregiooni valik sõltub inimeste soovidest ja võimalustest, matka liigist, raskusastmest jne. Valikut piiravad looduskaitsealad ja piiritsoonid. Lisaks suletakse aeg-ajalt mõni piirkond halbade ilmastikutingimuste ja taudide tõttu. Regiooni tundmaõppimine hõlmab tutvumist kirjanduse ja teiste gruppide aruannete – päevikute, kaartide ja skeemidega raamatukogudes ja internetis, vestlusi konsultantidega ja piirkonnas varem käinutega. Matkale mineku aeg on üldiselt piiratud antud regioonile kehtestatud hooajaga. See on tingitud põhiliselt ilmastikutingimustega regioonis ning on mõeldud matkajate ohutuse tagamiseks. Kogenud matkajad teevad ka hooajaväliseid matku. Täpsem aeg sõltub grupi taktikalistest kaalutlustest ja osavõtjate puhkustest. Mõistlik on arvestada meteoroloogilisi tähelepanekuid antud regiooni kohta.
Mägimatka ettevalmistamine
Võimalikud on kas joon-, ring-, radiaal- (tuldud teed mööda liigutakse tagasi) või segamarsruudid. Koormuse vähendamiseks ja aklimatiseerumiseks planeeritakse matka algul 1–4-päevane radiaalmarsruut, kusjuures osa toiduaineid ja kütust (pandam) peidetakse kuhugi ära ja tullakse tagasi. Järgnev marsruudi põhiosa on tavaliselt lineaarne (joonmarsruut). Koos põhivariandiga töötatakse välja ka kergem(ad) varuvariant(id) ning avariivariandid lähimate asustatud punktideni. Planeeritakse puhkepäevad (esimene soovitatavalt 3.-4. päeval) ja varupäevad.
Matka kaart-skeemile tuleb märkida oletatavad laagrikohad ja grupi päevane teekond. Arvestamaks et kõrgmägede reljeefsel maastikul on teekond reeglina pikem, korrutatakse saadud tulemus kordajaga 1,2. Matka algul on soovitatav kilometraaži ja kõrgusega tagasi hoida, eriti esimest korda mägedes viibivate inimestega. Samuti ei planeerita sinna kõige raskemaid kurusid ja tippe. Esimesteks päevadeks (raske seljakotiga) on mõistlik planeerida 5–10 km. Pärast aklimatiseerumist on normaalne läbida 10–20 km ja tõusta 800–1000 m päevas. Laskumisaega samal teel hinnatakse tavaliselt 50–70% tõusuajast. Suurtel kõrgustel inimese töövõime väheneb.
Lisaks kaart-skeemile laagrikohtade kandmisele vormistatakse planeeritav liikumisgraafik, kus võivad olla järgmised veerud: matka- või kuupäev, lõigu algus- ja lõpp-punkt, lõigu iseloomustus, lõigu pikkus kilomeetrites. Lõigu algus- ja lõpp-punktid võivad olla telkimiskohad, kuid võtmelõikude kohta on mõistlik ühe päeva kohta teha mitu lõiku.
Viimasel ajal kasutatakse ka internetis saadavaid kolmemõõtmelisi niinimetatud Google'i kaarte printides neid paberile. Varustuse, toiduainete, sõidupiletite jne hankimine pole teisejärguline ülesanne. Seljakoti soovitatav kaal on 1/3 naiste ja 2/5 meeste kehakaalust. Isikliku varustuse kaalu piiratakse 13–17 kg-ga. Toiduaineid arvestatakse tavaliselt 0,9 kg inimese kohta päevas.
Enne matkaregiooni väljasõitu vormistatakse sportlik matk kohaliku matkaklubi või raskemate matkade puhul EML matkakomisjonis. Reeglina vormistatakse seal grupijuhile matkaleht või marsruutraamat.
Taktika matkal, orienteerumine, liikumisgraafik
Matkagrupp on jõudnud matkaregiooni. Tavaline probleem on nüüd kohalikus (matkajate või alpinistide) kontroll-päästeteenistuses (KPT) info hankimine ja registreerimine (Venemaal ja Kesk-Aasia riikides), puuduvate toiduainete ja kütuse (gaasi, vedelkütuse) ostmine ning transpordi hankimine matka alguspunkti sõiduks. Täiendavat infot ilmastiku, lumikatte, laviini- ja seliohu, liustike, jõgede jne kohta on võimalik saada KPT-s, vastutulevatelt gruppidelt ja kohalikelt inimestelt.
Esimestel päevadel on eriti tähtis koormuse õige doseerimine ja aklimatiseerumine. Saavutatav osaline aklimatiseerumine kestab Kaukasusel, Alpides ja Pamiiri-Alai Fani mägedes 4 päeva, Põhja-Tjan-Šanis ja Pamiiri-Alai Matša mäesõlmes 5 päeva, kõrgemates Kesk-Tjan-Šanis, Andides ja Pamiiris – 5–7 päeva. Himaalajas ilmselt veelgi enam. Esimesena kohaneb närvisüsteem, siis lihased, vereringe ja süda. Matkajad kasutavad reeglina aktiivset aklimatiseerumist. Matka algul enne põhimarsruudile minekut on soovitatav 1-4-päevane radiaal võimalikult kergete seljakottidega.
Kõige ökonoomsem on rütmiline liikumine: puhkepeatustega vahelduv ühtlane jõukohane koormus kõigile grupiliikmetele. Matka algul soovitatakse kontrollida pulssi, võrrelda õhtusi ja hommikusi näitajaid. Nendel, kes tunnevad end halvemini ja kipuvad maha jääma, vähendatakse ajutiselt seljakoti kaalu. Pikema matka korral tuleb varustuse ümberjaotamist teha mitu korda.
Harilikult liigub ees grupijuht või mõni kogenud matkaja, kes valib liikumistee ja tempo. Grupi lõpus liigub ’sulgeja’ – samuti kogenud matkaja, kes jälgib et ei oleks mahajääjaid. Tavaliselt orus liikudes iga 40–50 minuti pikkuse liikumise järel puhatakse 5–10 minutit võttes seljakoti seljast, istudes. Puhkepeatuse ajal märgib grupijuht või päevikupidaja üles sellesse marsruudi punkti jõudmise kellaaja ja lõigu kirjelduse. Nende kellaaegade ja märkuste alusel saame lisaks enne matka planeeritud liikumisgraafikule veel matka tegeliku liikumisgraafiku mustandi. Lihtsama matka puhul piisab liikumisgraafikust koos mõne pildiga matka aruandeks.
Tõusudel samm lüheneb, liikumine aeglustub ja puhkusi tehakse sagedamini. Järsul tõusul tehakse lühikesi peatusi hingamisrütmi taastamiseks ka seljakotti seljast võtmata. Astmete pressimise korral lumenõlval vahetub eesliikuja pidevalt ja lühikese aja tagant. Pikem lõunapeatus tehakse kui näiteks keskpäeval ei sobi kuuma ilma tõttu liikuda. Arvestada tuleb aga et päeva teisel poolel mägijõgede veetase tõuseb, liustikel ja lumenõlvadel muutub lumi pehmemaks ja suureneb laviinioht. Seepärast nende lõikude puhul tuleb liikumist alustada hommikul vara, kella 4–6 ajal. Õige päevarežiimi valikuga võib oluliselt jõudu kokku hoida. Öölaagrisse tuleb jääda varakult, enne pimeduse saabumist. Laagrikoha valikul on esmaseks tingimuseks ohutus kivivaringute, laviinide ja selide suhtes. Alles siis saab mõelda mugavustele: hea laagriplats, puhas vesi ja tuulevari.
1A ja 1B kurud saab tavaliselt ületada ühe päevaga ’rohelisest rohelisse’ ning nende puhul pole suuri liustikulõhesid ega jäämurde. Raskemate kurude puhul tuleb tihti tõusta kuruvisangu alla ning ööbida lume ja jää peal. Kui olete ikkagi kurul, siis tuleb kaaluda kurusadulal ööbimist. Ohtlikum on kurult või tipult laskuda päeva teisel poolel ja jääda pimedale ajale. Vajadusel tuleb esimesena allajõudnutele kaasa anda laagrivarustus ja toiduained õhtusöögiks. Õige ja ohutu liikumistee valik on kunst, mis omandatakse kogemuste kaudu.
Ohud mägedes
- reljeefist tingitud ohud
- kliimast ja kõrgusest tingitud ohud
- mägijõgedest tingitud ohud
Julgestuse alused ja sõlmed
- julgestusvõtted ja -liigid
- julgestus köisseongus liikumisel
neljapäev, 12. jaanuar 2023
Madame Delphine Lalaurie
Jean Blanque (abiellusid 1808 – suri 1816)
Dr. Leonard Louis Nicolas LaLaurie (abiellusid 1825)
Marie Louise Pauline Blanque (Jean Blanque tütar)
Louise Marie Laure Blanque (Jean Blanque tütar)
Marie Louise Jeanne Blanque (Jean Blanque tütar)
Jean Pierre Paulin Blanque (Jean Blanque poeg)
Samuel Arthur Clarence Lalaurie (Louis Lalaurie poeg, sündinud enne abielu)
-
Muusika astmed ei ole noodid. Astmete redel algab 1. astmest ja lõppeb 8. astmega. Kõikide helistike heliredel algab 1. astmest. Astmetel...
-
EESTI RAHVAKALENDRI PÜHAD: JAANUAR Talvine kalapüük Mootse talus . ERA, Foto 17846. Kolmekuningapäev (6. I) Nuudipäev (7. I)...