Nüüd hakkame me vaatama muu maailma kunsti.
Otsing sellest blogist
UUS!!!
Raku jagunemine: Mitoos
Rakutsükkel Mõned rakud meie kehas ei ole jagunemisvõimelised nagu näiteks mõned närvirakud ja punased vererakud. Enamus rakkudest aga kasva...
neljapäev, 13. august 2020
Maailmakunst ja selle ajalugu
Siiamaani oleme me selles blogis vaatanud ainult läänemaailma (Euroopa ja Põhja-Ameerika) kunsti kuid kunst arenes ka mujal maailmas.
kolmapäev, 12. august 2020
Popmuusika stiilid ja populaarsus
Nagu teada on nüüdismuusikas palju erinevaid stiile ehk žanre. Osad neist on sõnadega ja teised on sõnadeta.
Selles postituses nagu juba pealkirjast on aru saada vaatame me popmuusika stiile ja nende populaarsust. Selles postituses võtame me läbi ainult need popmuusika stiilid, mis on mingi aja jooksul olnud populaarsed, kuid kindlasti on popmuusika stiile rohkem (läbi võtmata jäävad näiteks sümfoonia, Vietnami-pop, ja veel mõned stiilid).
Ennem kui ma populaarsusedetabelini jõuan ütlen ma veel ära, et tegelikult eksisteeris samal ajal veel mitu nüüdismuusika stiili. Kuid edetabelis olevad on/olid omas ajas kõige tähtsamad. Ja aja jooksul on stiile aina juurde tulnud. Kuid nüüd siis, Jah.
Populaarsusedetabel:
Boogie-woogie 19. sajandi lõpp
(BLUES) Bluus 1903-1920
(JAZZ)Džäss 1920-1925
Swing 1930-1940
KANTRI 1925-1940
R&B 1940-1950
Rock'n Roll 1940-1950
Soul 1950-1960 algus
Bossa Nova 1950-ndate lõpp-1960-ndad
Samba 1950-ndate lõpp
Biitmuusika 1960-ndate algus
Funk 1960-ndate keskpaik
Metal 1960-ndate lõpp
Schlager 1960-ndad (ainult Saksamaal ja Austrias)
Reggae 1960-ndate lõpp-1970-ndate algus
Diskomuusika 1970-ndad (Eestis 1990-ndad aastad)
Punk-Rokk 1970-ndate lõpp-1980-ndate algus
Electro 1980-ndate algus
Hip-Hop 1970-ndate keskpaik-1980-ndad (Eestis 2000-ndad aastad)
ELEKTROONILINE TANTSUMUUSIKA (EDM) 1990-ndad (Eestis 2010-ndate algus)
RÄPP 2000-ndad (Eestis 2010-ndate lõpp-...)
Pop 2010-ndate algus
K-Pop ehk Korea pop 2010-ndate lõpp-... (Eestis hakkab ka vaikselt populaarseks saama)
(BLUES) Bluus 1903-1920
(JAZZ)Džäss 1920-1925
Swing 1930-1940
KANTRI 1925-1940
R&B 1940-1950
Rock'n Roll 1940-1950
Soul 1950-1960 algus
Bossa Nova 1950-ndate lõpp-1960-ndad
Samba 1950-ndate lõpp
Biitmuusika 1960-ndate algus
Funk 1960-ndate keskpaik
Metal 1960-ndate lõpp
Schlager 1960-ndad (ainult Saksamaal ja Austrias)
Reggae 1960-ndate lõpp-1970-ndate algus
Diskomuusika 1970-ndad (Eestis 1990-ndad aastad)
Punk-Rokk 1970-ndate lõpp-1980-ndate algus
Electro 1980-ndate algus
Hip-Hop 1970-ndate keskpaik-1980-ndad (Eestis 2000-ndad aastad)
ELEKTROONILINE TANTSUMUUSIKA (EDM) 1990-ndad (Eestis 2010-ndate algus)
RÄPP 2000-ndad (Eestis 2010-ndate lõpp-...)
Pop 2010-ndate algus
K-Pop ehk Korea pop 2010-ndate lõpp-... (Eestis hakkab ka vaikselt populaarseks saama)
teisipäev, 11. august 2020
muusikastiilid
Järgmised 13 alamkategooriat on selles kategoorias (kokku 13).
Sulgudes on kategooriate (K), lehekülgede (L) ja piltide (P) arv.
Sulgudes on kategooriate (K), lehekülgede (L) ja piltide (P) arv.
B
D
F
K
M
P
R
Leheküljed kategoorias "Muusikastiilid"
Järgmised 95 lehekülge on selles kategoorias (kokku 95).0–9
C
L
O
R
esmaspäev, 10. august 2020
Räägin ausalt sellest, miks ma seda Blogi pean.
Nagu pealkiri juba ütles, siis selles blogipostituses räägin ma sellest, miks ma seda blogi pean. Kuigi lugejaid eriti palju ei ole, siis pean ma seda blogi edasi. Paljud küsivad selle peale, et miks ma ikka veel seda blogi pean, kuid mul on selle pidamiseks mitmeid põhjuseid (põhjused ei ole tähtsuse järjekorras):
1. Teraapia iseendale
Blogi aitab mul ennast välja elada. Blogisse kirjutades saan ma oma mõtted siia kirja panna ja hiljem nad ei sega enam mind. Niimoodi saan ma lahti oma kinnisideedest.
2. Oma teadmiste jagamine
Ma jagan siin blogis seda, mida ma olen erinevates koolides õppinud ja, mis võiks teistele vajalik olla. Ma teen seda, sest ma leian, et see, mida teab üks inimene, seda võiksid teada kõik inimesed. Ja kuna ma pole eriti suhtleja tüüp, siis on blogi teadmiste jagamiseks ideaalne koht.
3. Kirjutamisoskuse arendamine
Blogi pidamine arendab muidugi ka kirjutamisoskust, kuid see pole eriti oluline põhjus blogi pidamiseks. See pole see põhjus, miks ma blogi alustasin.
4. Iseenda mõtete jagamine
Nagu ma juba esimese põhjuse all ütlesin aitab blogimine mul oma mõtted kirja panna ja korralikult ära sõnastada. Niimoodi saan ma lahti oma kinnisideedest.
5. Enda elu dokumenteerimine
Ma kirjutan kohati siia blogisse ka oma elu detaile. See on selleks, et ma tulevikus ka mäletaksin oma elu olulisi osi. See on selleks, et kui ma kunagi peaksin elulooraamatu kirjutama või kui kunagi mult küsitakse mu elu kohta, siis ma saan (vähemalt osaliselt) blogisse viidata.
6. Iseenda ja teiste motiveerimine
Ma kirjutan seda blogi ka selleks, et motiveerida iseennast ja teisi tegutsema ja otsustama. Või no ma ei ole seda veel teinud, aga ma hakkan seda tegema.
7. Teiste teadmiste jagamine
Ma tahan, et teadmised jõuaksid kõikideni ja, et teadmatusest ei tehtaks valesid otsuseid. Ma tahan, et valede ja pooltõdede asemel valitseksid maailmas tõed. Ma tahan, et maailm põhineks teaduslikel faktidel, mitte kellegi uskumustel ja pooltõdedel.
8. Teiste õpetamine
Ma tahan, et inimesed teaksid asjadest rohkem. Ma tahan, et inimesed teaksid fakte ja otsustaksid nende põhjal. Ma tahan, et maailm põhineks teaduslikel faktidel, mitte kellegi uskumustel ja pooltõdedel. See teeb inimesi paremaks. Selle pärast ma annangi teistele teadmisi.
9. Inimeste vaheline mõistmine
Ma tahan, et inimesed mõistaksid üksteist ja ei lahterdaks neid gruppidesse lihtsalt selle põhjal, mida nad näevad või usuvad. Ma tahan, et teatud inimesegruppide põhjendamatu vihkamine lõppeks.
10. Unistamine ja fantaseerimine
Blogi on minu raamat. Siia ma kirjutan oma fantaasiad ja unistused, eriti tuleviku teemal. Ma kirjutan siia oma nägemuse tulevikust. Samuti võivad siia tulla jutud, millest hiljem võib raamatu teha.
reede, 7. august 2020
Popmuusika
Popmuusika on üks nüüdismuusika ehk uue muusika osa. Popmuusika on olemas alates 20. sajandi algusest.
20. sajandi heliloojad on tegelnud näiteks elektrooniliste tämbrite, müra, muusika seriaalse organiseerimise, muusikaliste parameetrite või minevikumuusika dekonstrueerimisega.
Popmuusika (tuletis väljendist populaarne muusika) on peamiselt ärilisel eesmärgil esitatav ja salvestatud muusika. Tavaliselt loetakse popmuusikaks suhteliselt lühikesi (nn. kolmeminutilisi) ja lihtsaid laule või instrumentaalmuusikat, milles on kasutatud tehnilisi ja kõlalisi uuendusi. Sageli kasutatakse neid selleks, et luua uusi variatsioone varasematel teemadel. Popmuusika on võtnud vastu mõjutusi enamikult levimuusika stiilidelt, kuid stiilina seostatakse seda tavaliselt rock'n'roll'i ja sellele järgnenud rokistiilidega.
Termin pärineb 1950. aastate keskpaiga Suurbritanniast, kus sellega kirjeldati rock'n'roll'i ja sellest mõjutatud uusi noortemuusikastiile. Sõna pop tähendab inglise keeles aga ka ootamatut esilekargamist, uudse esitaja või esituse stiili väljailmumist (tvist jt 1960. aastate alguse tantsustiilid).
Termin pärineb 1950. aastate keskpaiga Suurbritanniast, kus sellega kirjeldati rock'n'roll'i ja sellest mõjutatud uusi noortemuusikastiile. Sõna pop tähendab inglise keeles aga ka ootamatut esilekargamist, uudse esitaja või esituse stiili väljailmumist (tvist jt 1960. aastate alguse tantsustiilid).
Ajaloost
Popmuusika algusajaks võib lugeda teise maailmasõja järgset perioodi, kui orkestrite laulusolistid hakkasid iseseisvamalt tegutsema. Muutusi kerges muusikas oli märgata ka varem. Näideteks võiksid olla Bing Crosby ja Frank Sinatra.
1950. aastatel said olulisteks popmuusika alal laulusolistid Dean Martin, Doris Day, Nat King Cole. Tekkisid popmuusika mitmed alamliigid, mida esindasid näiteks Les Paul ja Mary Ford, Perez Prado, Harry Belafonte, Martin Denny, B.B. King, Bob Marley, Bert Kaempfert jt.
Rhytm and blues, bluus ja rock'n'roll said oma teatavate osadega samuti popmuusika osaks (Doowop, teenaged pop). Veelgi ulatuslikum oli see osa biitmuusika puhul, mis kasutas ära ka folkmuusika stiili ja viis folkroki tekkimiseni.
Umbkaudu 1967. aastast hakati popmuusikat siiski rokkmuusikale vastandama, pidades seda roki "pehmemaks" alternatiiviks, kuigi just biitmuusika raames olid just tekkinud progressiivne rokk (baroc pop, art rock, symphonic rock) ja hard-rock.
Popmuusikasse tulid 1960ndatel ska ja reggae.
Järgnes Philadelphia Soul ehk Philadelphia Sound, millest lähtus disco-pop.
Süntesaatorite laialdase kasutuselevõtu tulemusena tekkis elektrooniline popp.
Popmuusika ei jäänud puutumata ka punk-rock'ist.
Popmuusikasse jõudsid ka tekno, trance ja räpp.
Tänapäeval süüdistatakse popmuusikat tihti kommertsialiseerituses. Selle oluliseks tunnuseks peetakse professionaalset produtseeringut ja pakendit.
1950. aastatel said olulisteks popmuusika alal laulusolistid Dean Martin, Doris Day, Nat King Cole. Tekkisid popmuusika mitmed alamliigid, mida esindasid näiteks Les Paul ja Mary Ford, Perez Prado, Harry Belafonte, Martin Denny, B.B. King, Bob Marley, Bert Kaempfert jt.
Rhytm and blues, bluus ja rock'n'roll said oma teatavate osadega samuti popmuusika osaks (Doowop, teenaged pop). Veelgi ulatuslikum oli see osa biitmuusika puhul, mis kasutas ära ka folkmuusika stiili ja viis folkroki tekkimiseni.
Umbkaudu 1967. aastast hakati popmuusikat siiski rokkmuusikale vastandama, pidades seda roki "pehmemaks" alternatiiviks, kuigi just biitmuusika raames olid just tekkinud progressiivne rokk (baroc pop, art rock, symphonic rock) ja hard-rock.
Popmuusikasse tulid 1960ndatel ska ja reggae.
Järgnes Philadelphia Soul ehk Philadelphia Sound, millest lähtus disco-pop.
Süntesaatorite laialdase kasutuselevõtu tulemusena tekkis elektrooniline popp.
Popmuusika ei jäänud puutumata ka punk-rock'ist.
Popmuusikasse jõudsid ka tekno, trance ja räpp.
Tänapäeval süüdistatakse popmuusikat tihti kommertsialiseerituses. Selle oluliseks tunnuseks peetakse professionaalset produtseeringut ja pakendit.
Iseloomustus
Tüüpiline popmuusikateos on laul, mille pikkus jääb kahe ja poole ning kolme ja poole minuti vahele. Seda iseloomustab püsiv ja märgatav rütmiline element, peavoolustiil ja lihtne traditsiooniline struktuur. Levinud on salmide ja refrääni vaheldumine ja kolmekümne kahe taktiline vorm, mille keskmes on meloodia, meeldejäävad muusikalised fraasid ning refrään, mis on tihti salmiosaga meloodilises, rütmilises ja harmoonilises kontrastis. Rütm ja meloodiad kalduvad lihtsusele ja on piiratud harmoonilise saatega.
Tänapäevaste poplaulude sõnad käsitlevad tavaliselt armastust ja romantilisi suhteid, kuid teevad seda lihtsustatult, ehkki on ka silmatorkavaid erandeid.
Musikoloogid peavad popmuusikale oluliseks järgmisi tunnuseid:
Instrumentidest domineerivad popmuusikas (elektri)kitarr, basskitarr, löökpillid ja (elektroonilised) klahvpillid. Kuid kasutatakse ka puhkpille (flööt jt) ning peale kitarri ka teisi keelpille, tihti küll süntesaatori abil esitatult.
Tänapäevaste poplaulude sõnad käsitlevad tavaliselt armastust ja romantilisi suhteid, kuid teevad seda lihtsustatult, ehkki on ka silmatorkavaid erandeid.
Musikoloogid peavad popmuusikale oluliseks järgmisi tunnuseid:
- püüd laia publiku, mitte konkreetse subkultuuri või ideoloogia poole;
- rõhk pigem "käsitöisel" oskuslikkusel, mitte esituse kunstilisel kvaliteedil;
- rõhk pigem salvestamisel, produtseerimisel ja tehnoloogial, mitte elaval esitusel;
- kalduvus peegeldada muusikas olemasolevaid trende, mitte uudset arengut;
- tantsuks sobiv rütm.
Instrumentidest domineerivad popmuusikas (elektri)kitarr, basskitarr, löökpillid ja (elektroonilised) klahvpillid. Kuid kasutatakse ka puhkpille (flööt jt) ning peale kitarri ka teisi keelpille, tihti küll süntesaatori abil esitatult.
Alamstiilid
Popmuusika alamstiilide hulka kuuluvad näiteks rock'n'roll, instrumentaalne rokk (surf rock), teenaged pop, Rhythm and Blues (k.a. doo wop), exotica ja bossanoova, beat-pop (Merseybeat jt), psühhedeelne pop, bluus, northern soul, go-go (shake dance ja funk), country-rock, folkrock, poprokk, ska, bluebeat ja reggae, fruit-gum-pop, glamrock, elektropopp, sündipopp, diskomuusika, indie-pop, etnopopp, religioosne popp, J-pop jt.
Osa alamstiilidest saavutasid laia leviku (näiteks rock'n'roll 1950ndatel, biitmuusika 1960ndate alguses, reggae 1960ndate lõpul, disko 1970ndatel), teiste levik jäi piiratumaks kas ajaliselt või ruumiliselt või mõlemas.
Osa alamstiilidest saavutasid laia leviku (näiteks rock'n'roll 1950ndatel, biitmuusika 1960ndate alguses, reggae 1960ndate lõpul, disko 1970ndatel), teiste levik jäi piiratumaks kas ajaliselt või ruumiliselt või mõlemas.
Regionaalsed stiilid
Popmuusika kui algselt Inglismaal ja Põhja-Ameerikas tekkinud muusikastiil levis alguses peamiselt ingliskeelses maailmas, kuid 1950ndate lõpul ka germaanikeelsetes ja prantsuskeelsetes maades ning ka teistes romaanikeelsetes maades, sh Lõuna-Ameerikas.
Bossanoova on 1950ndate lõpus Brasiilia popmuusikast alguse saanud ja seejärel kogu maailmas laialt levinud stiilidest.
Reggae ja ska said alguse Jamaicalt, kuid levis popmuusikas väga laialdaselt 1960. aastatel, peamiselt Inglismaale, kuid 1970ndatel ja hiljem jõudsid ka Eesti muusikasse.
Enamik regionaalseid populaarmuusika stiile pole kas etnilise, keelelise või muu spetsiifika tõttu nii ulatuslikku levikut leidnud (näiteks country, salsa, cumbia, Prantsuse chanson, Hispaania flamenko, Kreeka laïka). Kokku on regionaalseid stiile nende alamstiile arvestades sadu. Osa neist on piiratud levikuga ka selle tõttu, et on piiratud subkultuuri või väikese vanusegrupi muusika (räpp, techno). Sellistes stiilides muusika jõudmine edetabelitesse on seletatav nende suhtes väga kindla pooldajaskonna olemasoluga, mis ei pruugi olla kuigi suur.
Bossanoova on 1950ndate lõpus Brasiilia popmuusikast alguse saanud ja seejärel kogu maailmas laialt levinud stiilidest.
Reggae ja ska said alguse Jamaicalt, kuid levis popmuusikas väga laialdaselt 1960. aastatel, peamiselt Inglismaale, kuid 1970ndatel ja hiljem jõudsid ka Eesti muusikasse.
Enamik regionaalseid populaarmuusika stiile pole kas etnilise, keelelise või muu spetsiifika tõttu nii ulatuslikku levikut leidnud (näiteks country, salsa, cumbia, Prantsuse chanson, Hispaania flamenko, Kreeka laïka). Kokku on regionaalseid stiile nende alamstiile arvestades sadu. Osa neist on piiratud levikuga ka selle tõttu, et on piiratud subkultuuri või väikese vanusegrupi muusika (räpp, techno). Sellistes stiilides muusika jõudmine edetabelitesse on seletatav nende suhtes väga kindla pooldajaskonna olemasoluga, mis ei pruugi olla kuigi suur.
Tuntumad esindajad
Tuntumate popmuusikaansamblite seas on The Beatles, The Searchers, The Rolling Stones, The Beach Boys, The Platters, The Shirelles, Diana Ross and the Supremes, The Righteous Brothers, The Temptations, The Four Tops, The Hollies, The Moody Blues, The Doors, The Fleetwood Mac, The Carpenters, The Jackson Five, The Queen, The Eagles, ABBA, The Coldplay jt.
Tuntumate üksikesinejate seas on Frank Sinatra, Dean Martin, Caterina Valente, Elvis Presley, Pat Boone, Ricky Nelson, Ray Charles, Domenico Modugno, Paul Anka, Cliff Richard, Nana Mouskouri, Petula Clark, Dalida, Cilla Black, Françoise Hardy, Simon and Garfunkel, Sonny and Cher, Tom Jones, Engelbert Humperdinck, Tony Christie, Tina Turner, Stevie Wonder, Linda Ronstadt, Julio Iglesias, Elton John, David Bowie, Sting, Michael Jackson, Madonna, Umberto Tozzi, Bryan Adams, Ed Sheeran jt.
Tuntumate üksikesinejate seas on Frank Sinatra, Dean Martin, Caterina Valente, Elvis Presley, Pat Boone, Ricky Nelson, Ray Charles, Domenico Modugno, Paul Anka, Cliff Richard, Nana Mouskouri, Petula Clark, Dalida, Cilla Black, Françoise Hardy, Simon and Garfunkel, Sonny and Cher, Tom Jones, Engelbert Humperdinck, Tony Christie, Tina Turner, Stevie Wonder, Linda Ronstadt, Julio Iglesias, Elton John, David Bowie, Sting, Michael Jackson, Madonna, Umberto Tozzi, Bryan Adams, Ed Sheeran jt.
Iseloomulikumad muusikanäited
Mitmetes hääletustes on kõigi aegade parimaks poplauluks hääletatud John Lennoni ja Paul McCartney 1965. aastal kirjutatud "Yesterday", mida esitas ansambel The Beatles, mille liikmed laulu autorid olid.
Kõige enam USA raadiojaamades esitatud lugu on Nick Logani and Bob Woffindeni soul-ballaad "You've Lost That Lovin' Feeling", mida esitas 1965. aastal The Righteous Brothers.
Kõige enam USA raadiojaamades esitatud lugu on Nick Logani and Bob Woffindeni soul-ballaad "You've Lost That Lovin' Feeling", mida esitas 1965. aastal The Righteous Brothers.
Popmuusika Eestis
Eesti popmuusika on valdavalt põhinenud teiste maade poplugude tõlgetel. Kaverite osatähtsus Eesti popmuusikas on isegi Eesti Rahvusringhäälingu põhiprogrammi Vikerraadio eesti muusika valikus 90% lähedal.
Laulusõnade tõlkijatena on suurim panus olnud Heldur Karmol, kes on teinud eestikeelsed sõnad mitmele tuhandele poplaulule ja sajakonnale originaalsele eesti muusika laulule. Väga suure arvu laulude sõnade eestindajateks on olnud Velly Joonas ja Reet Linna.
Originaalne eesti popmuusika tekkis 1950. aastate lõpus ja sai laiema leviku 1960. aastate alguses paljuski seoses siis toimunud lauluvõistlustega, mitte seoses muusika edetabelitega, nagu enamikus läänepoolsetes riikides, kuna neid Eestis ei koostatud. Oluline osa oli juba varem peamiselt estraadimuusika alal silma paistnud heliloojatel (Edgar Arro, Hans Hindpere, Viktor Ignatjev, Boris Kõrver, Vello Lipand, Raimond Lätte, Uno Naissoo, Arne Oit, Valter Ojakäär, Gennadi Podelski, Ülo Raudmäe, Gennadi Taniel, Evald Vain, Raimond Valgre, Lembit Veevo, Ülo Vinter jt) ning lauljatel ja pillimeestel (Georg Ots, Artur Rinne, Heli Lääts. Eesti Raadio Meeskvartett, Uno Loop, Kalmer Tennosaar, Tiiu Varik, EREO, Emil Laansoo ansambel, jt).
Kümnendi keskel tekkinud biitmuusikat viljelenud ansamblid esitasid vähesel määral ka omaloomingulist originaalset muusikat. 1960. aastate teisel poolel omaloomingulise popmuusika osa kasvas. Tekkis folkmuusika ja progressiivse popi ja roki laine, milles märkimisväärsemad tegijatest olid biitansamblid Mikronid, Optimistid, Peoleo, Toomapojad, Virmalised jt.
Väga oluline osa Eesti popmuusikas oli filmimuusikal (Uno Naissoo laulud ülipopulaarsele filmile "Viimne reliikvia", hiljem peamiselt elektronmuusika alal silma paistnud Sven Grünbergi muusika filmile "Hukkunud alpnisti hotell" jpm).
1970ndatel andsid olulise panuse peamiselt progressiivset rokki või folk-rock'i viljelenud ansamblid (Väntorel (algselt Keldriline Heli), Fix, Ruja jt). Heliloojatest paistsid silma Sven Grünberg, Rein Rannap, Andres Valkonen, Igor Garšnek jt,
See oli olulisel määral seotud muutustega Eesti Raadio ja ETV kavapoliitikas (paralleelkanali Vikerraadio loomine, Eesti Televisiooni muusikasaated), mida tehti peamiselt Soome Yleisradio eeskujul. See võimaldas paljudel noortel lauljatel saavutada rahva hulgas märkimisväärse tuntuse (Ivo Linna, Tõnis Mägi, Gunnar Graps, Marju Kuut jpt).
Laulutegijatest olid sel ajal edukad Kustas Kikerpuu, Olav Ehala, Rein Rannap, Andres Valkonen, Henn Rebane jt.
Eesti popmuusikud saavutasid märkimisväärse koha NSV Liidu popmuusikas (Jaak Joala, Anne Veski, Marju Länik), kuid seal esitatud peamiselt vene autorite muusika ei saavutanud erilist kohta Eesti muusikas (v.a üksikud erandid nagu "Eilne päev" / "Pozadi krutoi povorot").
Kogu maailmas levinud disko- ja tantsumuusika ja reggae olid 1970ndatest alates Eesti popmuusikas olulisel kohal (Ele ja Kaja Kõlar, ansambel MERL, ansambel Apelsin).
Popmuusikal oli rahva jaoks oluline osa ka Eesti taasiseseisvumise juures (näiteks, Alo Mattiiseni "Viis isamaalist laulu" jt).
Eesti sai osaleda Eurovisiooni lauluvõistlustel alates 1993. aastast ning vaatamata algusaastatel tekkinud raskustele on teinud seda küllaltki edukalt. Eesti popp-rokklaul võitis Eurovisiooni lauluvõistluse 2001. aastal (Ivar Must, sõnad Maian-Anna Kärmas: "Everybody", esit. Tanel Padar ja Dave Benton).
Eesti popmuusikas on olemas märgatav suundumus etnopopi ja maailmamuusika poole (ansamblid Kukerpillid, Justament, Ummamuudu, Curly Strings jt) ja alternatiivse muusika suundades (Mr. Lawrence, ans. Smilers, Ewert and the Two Dragons, Erki Pärnoja jt).
Kui eesti muusika osakaal Rahvusringhäälingu kuulatavaima programmi Vikerraadio muusikavalikus on ettekirjutuste järgi hoitud umbes 50% peal, siis originaalse eesti popmuusika osakaal sellest on umbes 10% (kogu muusikavalikust 5% ) või veelgi väiksem. Tõlkelood ehk kaverid on seega suures ülekaalus.
Olulise panuse algupärasesse Eesti popmuusikasse on andnud lauluvõistlused, viimastel aastatel lauluvõistlus "Eesti laul" (varem "Eesti Eurolaul"), mille võitja esindab Eestit Eurovisiooni lauluvõistlustel.
Laulusõnade tõlkijatena on suurim panus olnud Heldur Karmol, kes on teinud eestikeelsed sõnad mitmele tuhandele poplaulule ja sajakonnale originaalsele eesti muusika laulule. Väga suure arvu laulude sõnade eestindajateks on olnud Velly Joonas ja Reet Linna.
Originaalne eesti popmuusika tekkis 1950. aastate lõpus ja sai laiema leviku 1960. aastate alguses paljuski seoses siis toimunud lauluvõistlustega, mitte seoses muusika edetabelitega, nagu enamikus läänepoolsetes riikides, kuna neid Eestis ei koostatud. Oluline osa oli juba varem peamiselt estraadimuusika alal silma paistnud heliloojatel (Edgar Arro, Hans Hindpere, Viktor Ignatjev, Boris Kõrver, Vello Lipand, Raimond Lätte, Uno Naissoo, Arne Oit, Valter Ojakäär, Gennadi Podelski, Ülo Raudmäe, Gennadi Taniel, Evald Vain, Raimond Valgre, Lembit Veevo, Ülo Vinter jt) ning lauljatel ja pillimeestel (Georg Ots, Artur Rinne, Heli Lääts. Eesti Raadio Meeskvartett, Uno Loop, Kalmer Tennosaar, Tiiu Varik, EREO, Emil Laansoo ansambel, jt).
Kümnendi keskel tekkinud biitmuusikat viljelenud ansamblid esitasid vähesel määral ka omaloomingulist originaalset muusikat. 1960. aastate teisel poolel omaloomingulise popmuusika osa kasvas. Tekkis folkmuusika ja progressiivse popi ja roki laine, milles märkimisväärsemad tegijatest olid biitansamblid Mikronid, Optimistid, Peoleo, Toomapojad, Virmalised jt.
Väga oluline osa Eesti popmuusikas oli filmimuusikal (Uno Naissoo laulud ülipopulaarsele filmile "Viimne reliikvia", hiljem peamiselt elektronmuusika alal silma paistnud Sven Grünbergi muusika filmile "Hukkunud alpnisti hotell" jpm).
1970ndatel andsid olulise panuse peamiselt progressiivset rokki või folk-rock'i viljelenud ansamblid (Väntorel (algselt Keldriline Heli), Fix, Ruja jt). Heliloojatest paistsid silma Sven Grünberg, Rein Rannap, Andres Valkonen, Igor Garšnek jt,
See oli olulisel määral seotud muutustega Eesti Raadio ja ETV kavapoliitikas (paralleelkanali Vikerraadio loomine, Eesti Televisiooni muusikasaated), mida tehti peamiselt Soome Yleisradio eeskujul. See võimaldas paljudel noortel lauljatel saavutada rahva hulgas märkimisväärse tuntuse (Ivo Linna, Tõnis Mägi, Gunnar Graps, Marju Kuut jpt).
Laulutegijatest olid sel ajal edukad Kustas Kikerpuu, Olav Ehala, Rein Rannap, Andres Valkonen, Henn Rebane jt.
Eesti popmuusikud saavutasid märkimisväärse koha NSV Liidu popmuusikas (Jaak Joala, Anne Veski, Marju Länik), kuid seal esitatud peamiselt vene autorite muusika ei saavutanud erilist kohta Eesti muusikas (v.a üksikud erandid nagu "Eilne päev" / "Pozadi krutoi povorot").
Kogu maailmas levinud disko- ja tantsumuusika ja reggae olid 1970ndatest alates Eesti popmuusikas olulisel kohal (Ele ja Kaja Kõlar, ansambel MERL, ansambel Apelsin).
Popmuusikal oli rahva jaoks oluline osa ka Eesti taasiseseisvumise juures (näiteks, Alo Mattiiseni "Viis isamaalist laulu" jt).
Eesti sai osaleda Eurovisiooni lauluvõistlustel alates 1993. aastast ning vaatamata algusaastatel tekkinud raskustele on teinud seda küllaltki edukalt. Eesti popp-rokklaul võitis Eurovisiooni lauluvõistluse 2001. aastal (Ivar Must, sõnad Maian-Anna Kärmas: "Everybody", esit. Tanel Padar ja Dave Benton).
Eesti popmuusikas on olemas märgatav suundumus etnopopi ja maailmamuusika poole (ansamblid Kukerpillid, Justament, Ummamuudu, Curly Strings jt) ja alternatiivse muusika suundades (Mr. Lawrence, ans. Smilers, Ewert and the Two Dragons, Erki Pärnoja jt).
Kui eesti muusika osakaal Rahvusringhäälingu kuulatavaima programmi Vikerraadio muusikavalikus on ettekirjutuste järgi hoitud umbes 50% peal, siis originaalse eesti popmuusika osakaal sellest on umbes 10% (kogu muusikavalikust 5% ) või veelgi väiksem. Tõlkelood ehk kaverid on seega suures ülekaalus.
Olulise panuse algupärasesse Eesti popmuusikasse on andnud lauluvõistlused, viimastel aastatel lauluvõistlus "Eesti laul" (varem "Eesti Eurolaul"), mille võitja esindab Eestit Eurovisiooni lauluvõistlustel.
neljapäev, 6. august 2020
Süvamuusika
Süvamuusika, ka tõsine muusika, ka kunstmuusika (inglise keeles Art music, saksa keeles Kunstmusik) on muusikas üldnimetus muusikastiilidele ja muusikažanritele,
Eestikeelne termin 'süvamuusika' võeti tarvitusele 1970. aastatel paralleelselt terminiga 'levimuusika'.
Kõik kuni 20. sajandi alguseni tehtud muusika on süvamuusika.
- mis on seotud euroopa kõrgkultuuriga
- mis viitavad heliteose kunstilisele kvaliteedile ja iseseisvusele
- millesse kuuluvad heliteosed on noodistatud
Eestikeelne termin 'süvamuusika' võeti tarvitusele 1970. aastatel paralleelselt terminiga 'levimuusika'.
Kõik kuni 20. sajandi alguseni tehtud muusika on süvamuusika.
Mõiste
Tihti mõistetakse süvamuusika all klassikalist muusikat selle sõna laiemas tähenduses, seega mitte ainult klassitsismi, vaid ka keskaja, renessansi, baroki ja romantismi muusikat, paljusid modernistlikke ja postmodernistlikke suundi.
kolmapäev, 5. august 2020
Levimuusika
Levimuusika (inglise keeles popular music) on üldnimetus muusikastiilidele ja -suundadele, mis on tekkinud ja kujunenud 20. sajandi teisel poolel ning mida iseloomustab jäädvustamine helisalvestustehnika abil ning levitamine massiteabevahendite abil.
Mõisteid
Eestikeelsed mõisted "levimuusika" ja "süvamuusika" võeti kasutusele 1970. aastatel. Varem oli kasutatud mõistet "kerge muusika", mis tähistas peamiselt estraadimuusikat ega sobinud sisuliselt enam paljude levimuusika suundade olemusega.
Levimuusika hõlmab sellises tähenduses popmuusikat, rokkmuusikat, džässmuusikat ning paljusid muid suundi ja stiile.
Levimuusika hõlmab sellises tähenduses popmuusikat, rokkmuusikat, džässmuusikat ning paljusid muid suundi ja stiile.
teisipäev, 4. august 2020
Edu, Edu Akadeemia ja Edukus
Edu on seotud õnnega ehk õnnelikkus on seotud edukusega.
Edu Akadeemia juht Roland Tokko ütleb oma raamatus
(Raamat: „12 ASJA,
MIDA KOOLIS
EI ÕPETATUD,
aga mida kõik
peaksid teadma“), et(Järgnevad lõigud on tsitaadid raamatust):
1. Sissejuhatus
Kindlasti oled küsinud mõne noore inimese käest, mida ta elus
teha soovib, ja saanud vastuseks: „Ma ei tea.” Kahjuks käib see
liigagi paljude koolilõpetajate kohta. Nad ei tea, millega nad tege-
leda tahavad ja milles nad head on. Miks see nii on?
Enamasti käime koolis kaksteist aastat. Selle eesmärk peaks
olema meid reaalseks eluks ette valmistada, tegelikkuses saame
koolist aga suure hulga teoreetilisi teadmisi, millega päris elus
pole suurt midagi peale hakata. Noorel inimesel on oma esi-
mesele töökohale keeruline kandideerida, sest tal ei ole ühtegi
praktilist kogemust ette näidata.
Nii teoreetilised kui praktilised teadmised peaksid tulema
koolist, kuid täna see nii ei ole. Kui lubad, siis võrdlen kooli-
süsteemi loomaaiaga, kust sealsed elanikud loodusesse lastakse.
Neil lihtsalt puuduvad oskused, et igapäevaeluga hakkama saa-
da. Inimestena elame õnneks tsiviliseeritud keskkonnas, nii et
keegi meid päriselt murdma ei hakka. Ent sellegipoolest tuleb
pärast kooli kiirkorras selgeks õppida täiskasvanueluga kaasas
käivad igapäevaoskused, mida kaheteistkümne või enama aasta
jooksul sisuliselt ei õpetatud.
Tean, millest räägin, sest täpselt nii juhtus ka minuga. Lõpe-
tasin gümnaasiumi, teadmata, mida elult tahan; mis on minu tu-
gevad küljed ja tegelik potentsiaal. Mul puudus enesekindlus ja
julgus rohkem kui kolme inimese ees oma arvamust avaldada.
Läksin ülikooli õppima midagi, mis mulle tegelikult huvi ei pak-
kunud ja millega ma pole ka hilisemas elus tegelenud.
Tänu sellele, et olen üle kümne aasta enesearenguga tegele-
nud ja enda arendamisse umbes 100 000 eurot investeerinud,
tean nüüd, mida ma elult soovin ja kuidas oma tugevaid külgi
kasutada saan, nii et võimalikult paljud inimesed sellest kasu
saaksid. Minu jaoks ei ole enam probleem astuda lavale kasvõi
10 000 inimese ette. Tean, et minu tugevuseks on inimestega
kontakti loomine ja koostöö tegemine – asjad, mida koolis
tõlgendati kui teiste segamist ja nende pealt maha kirjutamist.
Kirjutasin selle raamatu selleks, et sina valesid otsuseid te-
gema ei peaks. Selle raamatu eesmärk on rääkida sinu teekon-
nast: kuidas jõuda praegusest seisust sinna, kus sa tahad olla,
ükskõik mis eluvaldkonnas. Käsitlen kahtteist teemat, mida
koolis ei õpetata, kuid milleta reaalses elus hakkama ei saa.
Toon sinuni maailmakuulsate koolitajate ja inimeste koge-
mused, kes on oma alal suurt edu saavutanud. Need tead-
mised on miljonite inimeste elu üle kogu maailma paremaks
muutnud, sealhulgas ka minu oma. Paljud nõuanded, mida
raamatupoodides leida võib, on Ameerika või mõne muu maa
kesksed. Selles raamatus siin olen aga välja toonud selle, kui-
das neid teadmisi Eestis ellu rakendada. Räägin asjadest nii,
kuidas need reaalses elus on. Nii headest kui ka halbadest.
Kui arendad neid valdkondi, millest siin raamatus juttu tu-
leb, ja mõistad, kuidas maailm tegelikult toimib, on sul või-
malik saavutada enneolematu vabadus ja sõltumatus; saad te-
geleda südamelähedaste asjadega ja nautida elu; olla õnnelik
hoolimata sellest, mis väljakutseid elu sulle pakub.
Sa võid täita oma unistusi: minna näiteks ümbermaail-
mareisile, panustada aega ja raha heategevusse, veeta palju
aega pere ja sõpradega, selle asemel et sõltuda kellestki, kes
ütleb sulle, millal ja mida sa tegema pead, kui palju sa väärt oledSISSEJUHATUS 9
oled ja millal sa võid puhkusele minna. Need teadmised aita-
vad parandada nii sinu suhteid, tervist, finantsseisu kui kõiki
muid eluvaldkondi.
Millest selles raamatus juttu tuleb
Korraldasime 2014. aastal Edu Akadeemias küsitluse, kus
tahtsime teada, mis on vastanute arvates kõige olulisemad
teemad, mida koolis ei õpetata, aga ilma milleta elus hakkama
ei saa.
Mõned näited vastustest:
• Palju raisatud ja valesti kulutatud/elatud aega.
• Kool annab palgatöötaja mõttemaailma. Raske sellest välja tulla
ja riskida.
• Tahaks osata rohkem teisiti mõelda.
• Palju pusimist, valusaid lööke, ise avastamist, kahetsemist – su-
hete purunemist, meeleheidet, depressiooni, kaotamist, kurbust ...
Päris elus pidi kõike hakkama otsast peale õppima, kuna kooli
lõpetamise järel ei olnud päris elust tegelikult aimugi.
• Kinnistunud arvamus, et pean ise kõigega hakkama saama ja
abi küsimine on nõrkuse tunnus.
• Kõige suurem probleem meie koolides on fakt, et õpetajatena töö-
tavad inimesed, kes usuvad siiralt, et ainuke võimalus elus läbi
löömiseks on hariduse omandamine ja kindel töökoht.
• Ei oska võimalusi ära tunda
• Ilmselt on jäänud eksimise või läbikukkumise hirmus nii mõnigi
asi lihtsalt tegemata või algatamata.
Millest küsitlusele vastanud unistasid ja mida soovisid?
• Soovin oma püstitatud eesmärke saavutada, kuid samas osata ka
ootamatusi avasüli vastu võtta.
Olla oma aja peremees. Leida/ehitada üles korralik passiivne sisse-
tulek. Leida sisemine tasakaal (positiivsus ja rahulolu) ning nautida
kõike seda, mida elu pakub.
• Et Eesti Vabariik saaks oluliselt paremaks kohaks, kuhu kõik
sooviksid tulla ja jääda.
• Muuta maailma paremaks.
• Elada nii et jääks midagi head minust alles peale minu surma.
• Et inimesed ärkaksid üles ja saaks aru, et me oleme siin palju roh-
kemaks kui 8st – 5ni süsteemi orjadeks. Et toimuks tõeline muu-
tus ühiskonna toimemehhanismides, et me saaks elada vabadena.
• Olla muutja selle osas, kuidas uue põlvkonna inimesi/lapsi kasva-
tatakse täisväärtuslikeks, loovateks, õnnelikeks ja kirega elavateks
inimesteks.
Ma küll ei tea, milline on sinu lugu ja millised takistused sinu
elus praegu on, kuid kindlasti suudad sa nii mõnegi vastajaga
samastuda.
2018. aasta alguses viisime läbi veel teisegi samasisulise küsit-
luse, millele vastas 1500 inimest. Vastuste läbitöötamisel kogesin
väga palju erinevaid emotsioone, sh kurbust ja pisaraid. Küsit-
lus andis arusaama, kui suurel määral tegelikult nende teemade
koolis õpetamata jätmine inimesi hiljem mõjutab. Kui palju on
tehtud kulukaid vigu, mida oleks saanud lihtsasti ära hoida.
Kurb on lugeda sadade inimeste vastustest, et nad on raisa-
nud aastakümneid, enne kui on aru saanud, mis neid elus tõe-
liselt köidab. Väga tihti vastasid inimesed, et nad soovivad, et
oleksid varem õigete raamatuteni jõudnud või oleks keegi neist
teemadest varem rääkinud.
Teema Vastanute arv Osakaal
Oma kire / tõeliste annete
leidmine
1069 71.2%
Raha ja finantsid 975 64.9%
Eesmärkide seadmine
ja nende saavutamine
934 62.2%
Motivatsioon 800 53.3%
Ettevõtlus 749 49.9%
Suhted 745 49.6%
Energia (toitumine ja tervis) 718 47.8%
Eneseväljendus
ja avalik esinemine
637 42.4%
Spirituaalsus 625 41.6%
Leadership/juhtimine 613 40.8%
Mõju (müük, turundus) 582 38.8%
Produktiivsus 530 35.3%
Küsitluse vastuseid analüüsides oli ka hetki, mis tõid naeratuse
näole, näiteks lugedes seda: „Pole siin päikese all ju midagi liht-
samat kui teada neid asju ning elu maapeal on puhas nauding.“
Mis on suurimad takistused ja väljakutsed, miks inimesed
nendes valdkondades edu ei saavuta?
Küsitluses osalenud tõid välja:
1. Olen omandanud teadmised katse-eksituse meetodil omal käel
suurema raha, aja ja energiakuluga ning teinud vigu, mida oleks
saanud ära hoida.
2. Ebakindlus, enesekindluse, -usu ja julguse puudumine, madal
enesehinnang.
Suurimat puudust tuntakse selliste valdkondade teadmistest:
Teema Vastanute arv Osakaal
Oma kire / tõeliste annete
leidmine
1069 71.2%
Raha ja finantsid 975 64.9%
Eesmärkide seadmine
ja nende saavutamine
934 62.2%
Motivatsioon 800 53.3%
Ettevõtlus 749 49.9%
Suhted 745 49.6%
Energia (toitumine ja tervis) 718 47.8%
Eneseväljendus
ja avalik esinemine
637 42.4%
Spirituaalsus 625 41.6%
Leadership/juhtimine 613 40.8%
Mõju (müük, turundus) 582 38.8%
Produktiivsus 530 35.3%
Küsitluse vastuseid analüüsides oli ka hetki, mis tõid naeratuse
näole, näiteks lugedes seda: „Pole siin päikese all ju midagi liht-
samat kui teada neid asju ning elu maapeal on puhas nauding.“
Mis on suurimad takistused ja väljakutsed, miks inimesed
nendes valdkondades edu ei saavuta?
Küsitluses osalenud tõid välja:
1. Olen omandanud teadmised katse-eksituse meetodil omal käel
suurema raha, aja ja energiakuluga ning teinud vigu, mida oleks
saanud ära hoida.
2. Ebakindlus, enesekindluse, -usu ja julguse puudumine, madal enesehinnang
12 SISSEJUHATUS
3. Avaliku esinemise, enda väljendamise hirm, suhtlemisjulguse puudus
4. Vale(d) elukutse, eriala ülikoolis, valikud elus, suund, otsused
5. Probleemid suhetes - südamevalu, valedel põhjustel suhetesse astumine
ning suhete purunemine
6. Oravarattas olemine, finantsidega mittetoimetulek, teadmatus juhtida
oma finantse, probleemid rahaasjade korraldamisega
7. Motiveerituse puudus, mugavustsoonis olemine, laiskus, madal ener-
giatase
8. Ebatervislik, vale toitumine, probleemid tervisega, energiapuudus,
väsimus
9. Võimalustest ilma jäämine, oleks saavutanud rohkem
10. Stress, rahulolematus, depressioon, liigne muretsemine, emotsioonidega
toimetulek, läbipõlemine, ärevusprobleemid
Täismahus küsitluse kokkuvõtte leiad lehelt
www.eduakadeemia.ee/12asjakysitlus
Selle raamatu kokkupanemisel arvestasin nende küsitluste tulemusi,
omaenda kogemusi ja paljude nii Eesti kui ka välismaiste edukate
inimeste intervjueerimisel saadud teadmisi. Need on valdkonnad,
mille tundmine on vajalik õnneliku elu elamiseks. Järgnevatel lehe-
külgedel võtan põhjalikumalt ette järgmised teemad…
1. Oma kutsumuse ja kire leidmine
Igal inimesel on mingi eriline anne, milles ta on
maailma parim – usun seda siiralt. Annan sulle nõu,
milliste protsesside ja tegevuste abil sina saad oma
ande üles leida. Minul võttis oma kutsumuse leidmi-
ne 6–7 aastat, konkreetsete harjutuste abil on seda, aga võimalik kiiremini teha.
2. Ettevõtlus
Igaühest võib saada edukas ettevõtja, kui ta teab,
millele edu saavutamiseks keskenduda tuleb. Täht-
saim on väärtuse loomine võimalikult paljudele ini-
mestele. Toon sinuni tänases majanduses kõige pa-
remini toimivad praktilised teadmised, mis aitavad
sul oma ettevõtte luua ja seda kasvatada.
3. Eesmärkide seadmine ja nende saavutamine
Näitan, kuidas jõuda oma suurte ja väikeste eesmär-
kide saavutamiseni protsessi nautides, ilma et peak-
sid vere ninast välja punnitama. Väga oluline on luua
suhteid õigete inimestega, kes aitavad sul soovitud
eesmärgid lihtsamini ja kiiremini saavutada.
4. Suhted
See on teema, mille olulisust tihti alahinnatakse. Kui sa
pole näinud ega kogenud suurepäraseid suhteid – ja pal-
jud meist ei ole – siis on äärmiselt keeruline olla oma su-
hetes edukas. Kui aga tead, kui erinevad tegelikult mees
ja naine oma arusaamadelt ja käitumismustritelt on, võib
see sinu eraellu märkimisväärseid muutusi tuua. Toon si-
nuni teadmised, mis aitavad sul oma suhte hoopis uuele
tasemele viia.
5. Produktiivsus
Kuidas jõuda vähema ajaga rohkem ning samal ajal
vabastada enda jaoks aega, mida täiel rinnal nautida. Kõige enam tasub oma otsustes usaldada sisetunnet.
Paljudel inimestel on raske öelda ei. Mõtle aga sellest
nii, et sa ei ütle mitte kellelegi teisele ei, vaid ütled jah
millelegi, mis on sinu jaoks olulisem.
6. Energia (toitumine ja tervis)
Sinu füüsiline keha on kõige alus selleks, et sa saaksid
siin maailmas üldse midagi teha. Jagan selles peatü-
kis nõuandeid, mis on aidanud mul juba viimased viis
aastat terve püsida ilma pisemagi külmetuseta, rääki-
mata hullematest haigustest.
Aitan sind, et sul oleks märkimisväärselt rohkem
energiat, sa püsiksid terve ilma rohtude ja arstideta
ning saavutaksid oma ideaalse kehakaalu. Kui muu-
dad kasvõi seda, et hakkad sööma rohkem veerikkaid
toitaineid, vähendad märgatavalt haigestumise tõe-
näosust.
7. Mõju (müük, turundus)
Räägin, kuidas mõjutada positiivselt nii iseennast kui
ka kõiki teisi, kellega kokku puutud (lapsed, vanemad,
sõbrad, töökaaslased, äripartnerid, kliendid jne). Kui-
das teha nii, et teistel on soov kaasa tulla sinu ideede
ja mõtetega, ning kuidas müüa ja turundada iseennast.
Samuti tuleb juttu sellest, kuidas suurendada oma
olemasoleva või alles loodava ettevõtte sissetulekuid
märkimisväärselt. Kõige olulisem on mõista ja aru
saada, mis teisele poolele korda läheb. Enne kui sa
seda ei tea, ära isegi püüa kellelegi midagi müüma hakata. (TEGELIKULT PROOVI IKKA)
8. Eneseväljendus ja avalik esinemine
Räägin selles peatükis sellest, mis on aidanud mul
üle saada suurest lavahirmust ja kartusest oma suud
lahti teha rohkem kui kolme inimese ees. Jagan ko-
gemusi, kuidas astuda enesekindlalt ükskõik kui
suure publiku ette ja anda edasi oma olulist sõnumit
ennast selgelt väljendades ja seda tegevust nautides.
9. Juhtimine
Mida tähendab olla tõeline liider, ilma et peaksid
selleks olema juhiametis? Tõeline liider ei tee kuna-
gi asju selleks, et näida teistest parem, vaid selleks,
et päriselt midagi olulist korda saata. Ta tunnustab
oma võitude puhul inimesi, kes on aidanud tal nen-
deni jõuda.
10. Spirituaalsus
Kuidas saavutada sisemine rahulolu, ükskõik kui ras-
kes seisus sa oled või missugusesse olukorda satud?
Selle valdkonna arendamine jõudis minuni ühena
viimaste seas, aga on toonud suuremaid muutusi kii-
remini kui ühegi teise valdkonna arendamine. Kõik
algab meie enda seest ja kui mõni inimene või tema
tegu sind ärritab, siis ei ole asi temas, vaid selles, et
ta toob sinus esile mõne lahendamata olukorra või
halva kogemuse, mis vajab lahendust hoopis sinus endas.
11. Raha ja finantsid
See valdkond on oluline, et saaksid olla iseenda pere-
mees ja tegeleda just nende asjadega, mis sulle kõige
rohkem korda lähevad, ja lubada endale sellist elustiili,
nagu sina soovid. Kõik algab su enda finantside kont-
rolli alla saamisest ja nende teadlikust juhtimisest.
Juttu tuleb ka investeerimisest ehk kuhu ja kuidas
paigutada oma raha, nii et saavutaksid finantsvabadu-
se just sulle sobival viisil.
Kui sinu tegevuste valik ei sõltu enam sellest, kas
ja kui palju sa tasustatud saad, vaid sellest, mis loob
ühiskonna jaoks kõige rohkem väärtust ning teeb sa-
mal ajal sind õnnelikuks, siis muutub sinu jaoks kõik.
12. Motivatsioon
See on valdkond, millega on tõenäoliselt iga inimene
mõnes oma eluetapis maadelnud. Jagan seda, kuidas
hoolimata välistest teguritest ennast seesmiselt käigus
hoida.
Muide – motivatsiooni on sul eelkõige vaja siis, kui
teed midagi sellist, mis sulle ei meeldi. Küll aga on mõ-
ningaid hetki ja perioode, mil on vaja ennast käima tõm-
mata ka tegevuste puhul, mis sulle meelt mööda on.
•
Kui sa nüüd neile teemadele peale vaatad, siis kas ei tundu usku-
matu, et neid koolis ei õpetatud? Tegelikult on veelgi hullem see, et keegi üldse ei rääkinud, et need on eluks vajalikud. Elame nagu
paralleelmaailmades, kus koolis antakse edasi teadmisi, aga hoitak-
se saladuskatte all seda, mis elus tegelikult toimub.
Ja mis veel kõige hullem: lisaks sellele, et tänane koolisüsteem
ei õpeta paljusid eluks vajalikke asju, võtab see enamikult inimes-
telt soovi ka ise midagi juurde õppida. Me kõik tahame õppida ja
areneda, nagu taimed kasvada, kuid mitte sellisel viisil. Iga halb
kogemus on õppetund ja suunanäitaja, ent kuna koolis pidi lä-
bikukkumist häbenema, siis arvab suur hulk inimesi, et nad ongi
tegelikult läbi kukkunud.
Selle raamatu abil näitan sulle, et see nii ei ole. Kui sul on taht-
mist ennast arendada, siis annan sulle selleks vajalikud tööriistad.
Paljude inimeste elu ei ole selline, nagu nad sooviksid, ja tava-
liselt on selleks neli suuremat põhjust. Samas on kõigile neile hea
lahendus olemas.
1. Psühholoogia
See, kas me midagi saavutame või mitte, on enamasti meie enda
peas kinni. Nagu on öelnud Henry Ford: „Kas sa usud, et suudad
või mitte, sul on mõlemal juhul õigus.” Õpetan sind selles raama-
tus asjadest mõtlema nii, et sa hakkad uskuma, et oled võimeline
saavutama just sellise elu, nagu sa soovid, või veelgi parema.
2. Puudub toetaja
Enamikul inimestel ei ole coach’i või mentorit, kelle toel tulemuste-
ni jõuda. Siit raamatust leiad konkreetsed nõuanded, kuidas enda-
le sobivaid toetajaid leida.
3. Puudub sisemine motivatsioon
Mõnel inimesel ei ole piisavalt suurt põhjust, miks oma elu muu-
ta. Põhjused määravad 80% sellest, kas sa saavutad midagi või
mitte, sest ainult 20% ulatuses on tähtsust sellel, kuidas neid saavutada.
Saad siit raamatust teada, kuidas panna paika nii tugev
miks, et sul ei ole vaja välist motivatsiooni oma eesmärkide poo-
le liikumisel.
4. Inimesed ei võta selleks aega
Paljudel ei ole aega – või õigemini nad ei võta seda –, et oma
elujärje parandamisega tegeleda. Ka selle kohta leiad mitmeid
häid nõuandeid, kuidas aega tekitada ja sammhaaval oma ellu
soovitud muutusi tuua.
Kinnita turvavöö ja pane ennast valmis elumuutvaks sõiduks
läbi järgmiste peatükkide ja õppetundide. Soovitan sul märkmeid
teha ja olulised punktid raamatus alla joonida. Võta kõrvale ka
märkmepaber või märkmik, kus harjutused läbi teha. Soovitan
väga just füüsilist märkmikku, mitte arvutit või muud nutiseadet,
ja reaalselt kirjutada. Sel juhul on sul esiteks vähem segajaid ja
teiseks, kui sa kirjutad läbi kõik need olulised teemad, siis jõua-
vad need sulle tugevamalt alateadvusesse – juba see võib muuta
sind teadlikumaks, et saaksid paremaid valikuid teha.
Lisaks jagan sulle ka lisamaterjale, mida saab nendelt linkidelt
tasuta alla laadida. Kindlasti võta aega need läbi töötada, eriti kui
tegemist on eluvaldkonnaga, mida sul on praegu vaja arendada.
Hakkame siis pihta!
esmaspäev, 3. august 2020
Kuidas saada õnnelikuks
Mingi spetsialist ütles, et:
1. Tunne ennast
1. Tunne ennast
Pole olemas ühte, univeraalset lahendust, mis aitaks kõigil inimestel olla õnnelik ja terve ning elada tegusalt. Kõige olulisem on tunda iseennast: oma temperamenti, huvisid ja väärtusi. Mida paremini inimene ennast tunneb, seda lihtsam on tal luua elu, mis muudaks ta õnnelikuks.
2. Ära lase perfektsuse püüdlustel varjutada head tulemust
Kuigi ideaalses maailmas oleks vahel tore elada, ei esine sellist olukorda just sageli. Mõistlikum on endale meelde tuletada, et 20-minutiline jalutuskäik on parem kui kümnekilomeetrine jooks, mis jääb vaid unistuseks. Sõpradega kaasaostetud toitu süüa on parem lahendus kui üksinda kodus istuda, kuna suurejoonelise peo jaoks napib raha.
3. Anna endale lubadusi
Need ei pea olema väga spetsiifilised lubadused, nagu korista tuba ära, vaid pigem üldisemad printsiibid, millest oma elus juhinduda. See on hea harjutus oma väärtuste ja unistuste läbimõtlemiseks ning aeg-ajalt on hea need jälle üle vaadata ja korrektuure teha.
Sellised lubadused võivad olla näiteks:
- ära hoia halbadest kogemustest kinni;
- käitu nii, nagu tahaksid, et sinuga käitutakse;
- tee plaan kohe teoks;
- ole sõbralik, aga samas õiglane;
- naudi protsessi;
- analüüsi probleemi;
- tee seda, mida pead tegema.
4. Tee selgeks, mis sind häirib
See tundub küll ilmselge, aga siiski tasub järele mõelda, mis täpsemalt häirib ja miks. Kus peitub probleem? Näiteks kui inimesele ei meeldi tema töö, võib probleem olla näiteks hoopis töökeskkonnas, tööletuleku tees või rutiinis.
5. Hooli oma kehast: tee regulaarset trenni ja maga piisavalt
Rubin on teinud inimestega õnnelikkuse teemal sadu intervjuusid. Peaaegu kõigis neis mainiti regulaarse füüsilise aktiivsuse olulisust. Lisaks toodi välja, et trennirutiin oleks võinud tekkida varem. Undki mainiti intervjuudes üsna sageli, kuna väsinuna on keeruline olla rõõmus ja tegus. Seega trenni ja magama!
6. Pühenda aega ja energiat suhetele
Nii filosoofid kui ka teadlased on jõudnud järeldusele, et üks olulisemaid õnnelikkuse komponente on head suhted lähedastega. Inimesed vajavad tavaliselt isiklikke sidemeid, ühtekuuluvuse tunnet ja usaldust.
7. Küsi endalt, keda sa kadestad
Kuigi kadedust peetakse tihti negatiivseks, aitab see tegelikult jõuda õnnelikuma eluni, kuna nii on näha, mis osad elust vajavad muutust. Näiteks kui inimene kadestab kellegi teise tööd või suhteid sõprade-lähedastega, võib ta hakata seetõttu ka ise uuele töökohale mõtlema või oma lähedastega rohkem suhtlema.
8. Pea meeles, kõik teevad vigu
Vead on loomulik osa elust ja kui sa neid üldse ei tee, siis elad ilmselt mugavustsoonis ega arenda ennast piisavalt.
(https://tervis.postimees.ee/4499169/spetsialisti-8-soovitust-kuidas-saada-onnelikuks)
Edu Akadeemia postitustest saab järeldada, et edukus sõltub õnnelikkusest. Selle järgi saad sa ainult siis päriselt edukas olla kui sa oled päriselt õnnelik.
Õnnelikkus on Isiksuse mõju individuaalne tagajärg. See kuulub isiksusepsühholoogiasse.
(vt. LEONHARDI BLOGI: Õnnelikkus, õnne valem)
(https://tervis.postimees.ee/4499169/spetsialisti-8-soovitust-kuidas-saada-onnelikuks)
Edu Akadeemia postitustest saab järeldada, et edukus sõltub õnnelikkusest. Selle järgi saad sa ainult siis päriselt edukas olla kui sa oled päriselt õnnelik.
Õnnelikkus on Isiksuse mõju individuaalne tagajärg. See kuulub isiksusepsühholoogiasse.
(vt. LEONHARDI BLOGI: Õnnelikkus, õnne valem)
reede, 31. juuli 2020
Reduktsionism
Reduktsionismiks nimetatakse teadusfilosoofias vaadet, mille kohaselt ühe teadusharu mõisted, meetodid, seletused vms on tuletatavad teise teadusharu omadest.
Reduktsionism (inglise reductionism) on metodoloogiline lähenemine, mis tegeleb ainult ühe probleemi tahuga mitmest võimalikust dimensioonist.
Reduktsionism vastandub süsteemikäsitlusele (holismile), mis peab keskseks komplekssust.
Reduktsionism (inglise reductionism) on metodoloogiline lähenemine, mis tegeleb ainult ühe probleemi tahuga mitmest võimalikust dimensioonist.
Reduktsionism vastandub süsteemikäsitlusele (holismile), mis peab keskseks komplekssust.
Reduktsionism (keskkonna)majanduses
Näiteks rahaline reduktsionism väljendab keskkonnaprobleemi vaid rahalise mõõtmena, eirates huvirühmade vaatenurki ja käsitlusi.
Tellimine:
Postitused (Atom)
-
Muusika astmed ei ole noodid. Astmete redel algab 1. astmest ja lõppeb 8. astmega. Kõikide helistike heliredel algab 1. astmest. Astmetel...
-
EESTI RAHVAKALENDRI PÜHAD: JAANUAR Talvine kalapüük Mootse talus . ERA, Foto 17846. Kolmekuningapäev (6. I) Nuudipäev (7. I)...