Otsing sellest blogist

UUS!!!

Aas

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. Aas  (kõnekeeles ka...

kolmapäev, 10. märts 2021

10. märts 2021

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

Tere
Täna on blogi ehk ajaveebi autori sünnipäev. Nii, et palju õnne blogi autorile. Selle aja jooksul olen ma rääkinud väga paljudest erinevatest asjadest. Muuhulgas perekonnast, geograafiast, psühholoogiast, Pagari erialast, muusikast ja muusikaajaloost, kunstist ja kunstiajaloost, usunditest, enda arvamustest, natukene füüsikast, stereotüüpidest ja arhetüüpidest,  bioloogiast, geneetikast ja muudest teemadest.
 Tulekul on veel hästi palju teemasid.
Näiteks:
geneetika
ajalugu (inimeste maailma ajalugu algusest tänapäevani)
ühiskonnaõpetuse materjalid.
kliimasoojenemine 2.0
ja paljud muud teemad.

teisipäev, 9. märts 2021

Sooneutraalsus

Sooneutraalsus on ühiskonnapoliitiline käsitus, mille kohaselt ranged soorollid on ebasoovitavad ning inimese kohtlemine, ühiskondlik staatus ja võimalused ei tohiks sõltuda tema soost või soomääratlusest. Sooneutraalsuse kui eesmärgiga põhjendatakse soolise diskrimineerimise vältimise vajadust.
Tähendus:
Tihti mõistetakse sooneutraalsust valesti ja arvatakse, et see soovib sugude kaotamist. Kuid tegelikult ei taha sooneutraalsus sugude kaotamist, ta tahab ainult, et iganenud ranged soorollid ja soostereotüübid kaoksid, sellega kaoksid ka sooarheotüübid ja sooline diskrimineerimine. Ta tahab, et inimesed mõistaksid üksteist ja oleksid sallivad erinevuste suhtes. Ta tahab ka, et erinevatest sugudest inimesed või ennast teistsuguselt määratlevad inimesed saaksid rahumeelselt koos eksisteerida ja teha oma tegevusi.  Lihtsamalt öeldes, sooneutraalsus tähendab võrdväärsust ja võrdsust tegevustes, mitte sugude kaotamist.
Minu arvamus sooneutraalsuse kohta:
Ma arvan, et sooneutraalsus on kasulik, isegi soovitatav, sest see aitab inimestel üksteist paremini mõista.
Ma arvan, et naise ja mehe konstruktsioon ei kao kuhugi. Lihtsalt nad võivad muutuda ja üksteisele läheneda. Ajalooliselt on naine ja mees (mõeldakse sotsiaalset sugu ehk konstruktsiooni) juba praeguseks väga palju üksteisele lähenenud ning nad lähenevad veelgi (tänapäeval toimub samasugune lähenemine ka bioloogilise sooga). Lisaks tuleb juurde selliseid konstruktsioone, kus on naine ja mees kokku segatud ja ka selliseid konstruktsioone, mis ei lahterda end naise või mehena vaid määratlevad end inimestena.
Ma arvan, et sooneutraalsusest võidavad kõik inimesed. Sooneutraalsuses õpetab inimesi üksteist paremini mõistma ja aitab välja tulla iganenud soorollidest ning loobuda soostereotüüpidest ja arheotüüpidest. Sooneutraalsus ei lahterda inimesi „kastidesse“. Sooneutraalsus aitab minu arvates lahti saada nendest kastidest, kuhu on kirjutatud niinimetatud reeglid, mida on ühel või teisel (või kolmandal või neljandal jne...) sool sobilik teha. Lõpuks muudab see ju maailma elamiseks paremaks kohaks.
Kokkuvõte:
Nagu jutust juba selgus, siis sooneutraalsus on kasulik, vajalik ja viib inimesi parema maailma poole. See muudab inimesed tegevuste poolest võrdseteks, jättes samas sood alles. 

esmaspäev, 8. märts 2021

Holistiline Teraapia

Esmakordselt holistilisse teraapiasse tulles on soovitatav läbida holistiline nelik (neli seanssi järjestikkustel päevadel või nädala-kahe jooksul). Enamus kliente lahendavad soovitud teemad ära nelikuga. Meie koostöö võib jätkuda peale nelikut ka pikema perioodi jooksul või üksikute lisaseansidega. See sõltub juba sinu probleemidest ja soovidest.

Iga seanss kestab kuni kolm tundi ja algab vestlusega (umbes 1/3 seansist). Vestlusele järgneb rännak (2/3 seansist). Rännaku ajal lebab klient pikali diivanil suletud silmadega ja keskendub oma sisemaailmale. Mõnusalt lõõgastudes jõuab klient une-eelsesse meditatiivsesse seisundisse, kuid dialoog terapeudiga jätkub. Sellises meditatiivses ehk muutunud teadvuse seisundis tajub klient ennast, oma keha ja sisemaailma hoopis teistmoodi. Ka aju töötab teistmoodi, alateadvusele on parem juurdepääs ja saame sedasi harjumuspäraseid ja oma aja ära elanud mõtte- ja käitumismustreid mõista ja muuta.

Teraapia käigus võid sa uuesti läbi elada neid sündmusi, mis on varem su elus toimunud. Pinnale võivad kerkida ka need sündmused, mis on nii palju valu tekitanud, et sa oled need sügavale alateadvusesse peitnud ning ei mäleta neid. Aga võib ka olla, et leiad lahenduse oma probleemidele hoopis muud moodi - elades läbi unenäotaolisi või sümboolseid lugusid.

Soovitav on seansi päev teha muudest kohustustest vabaks, kuna tervenemisprotsess jätkub ka peale seanssi. Seetõttu on hea veeta see päev iseendaga, et teraapiast võimalikult suurt kasu saada.

See muutuste jada, mis saab alguse teraapia ajal, võib jätkuda ka hiljem. Võimalik, et sa hakkad paremini aru saama, millised on su tõelised vajadused, ja nägema selgemini oma elu mõtet. Märkad võimalusi, kuidas luua endale just selline elu nagu Sa soovid.

Holistiline teraapia ei ole seotud ühegi religiooniga. Teraapia lähtepunktiks on iga inimese enda sisemaailm, tema tõekspidamised, uskumused ja elusituatsioon. Seetõttu on ka teraapiaseansside sisu väga individuaalne.
Holistiline teraapia on intensiivne ja väga tõhus.

miks tulla holistilisse teraapiasse?

Haara oma elu ohjad enda kätte!

reede, 5. märts 2021

Imago suhteteraapia

imago suhteteraapia

Inimtüüp, keda eelistame, väljendab meie südame piirjooni.
Ortegga y Gasset

neljapäev, 4. märts 2021

Holistika

Mis on holistika?

Kõik on omavahel tihedas seoses.

kolmapäev, 3. märts 2021

Vibraato

Vibraato (itaaliakeelsest sõnast vibrare, võnkuma) on muusikas efekt, mida kasutatakse nii vokaal- kui ka instrumentaalmuusikas esituse väljendusjõu suurendamiseks.
Vibraato tekib helikõrguse pulseerival muutumisel ja seda kirjeldatakse kahe parameetri – helikõrguse muutumise määr ("extent of vibrato") ja helikõrguse muutumise kiirus ("rate of vibrato") – koosmõjus.

teisipäev, 2. märts 2021

Arpedžo

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

Tegemist on muusikalise terminiga:

Arpedžo


Mine navigeerimisribale Mine otsikasti

Arpedžo
Arpedžo (itaalia keeles arpeggio 'harfitaoliselt') ehk arpedžeeritud akord on akord, mille helid kõlavad ajaliselt üksteisele järgnevatena, mitte üheaegselt.
Arpedžot märgitakse noodikirjas lainelise püstjoonena arpedžeeritava akordi ees.

esmaspäev, 1. märts 2021

Heteronormatiivsus


Heteronormatiivsus on tõekspidamine, et inimesed langevad selgetesse ja üksteist täiendavatesse sugudesse (mees ja naine), millel on elus loomulikud rollid.
See eeldab, et heteroseksuaalsus on ainuke seksuaalne sättumus või ainuke norm. Samuti seda, et seksuaalse ja abielulised suhted on enamasti (või ainult) sobilikud vastassoost isikute vahel. "Heteronormatiivse" vaate järgi ühilduvad bioloogiline sugu, seksuaalsus, sooidentiteet ja soorollid. Heteronormatiivsus on sageli seotud heteroseksismi ja homofoobiaga

Diskrimineerimine

Heteronormatiivsus kirjeldab, kuidas ühiskondlikud institutsioonid ja poliitikad tugevdavad eeldust, et inimesed on heteroseksuaalsed ning nende sotsiaalne ja bioloogiline sugu on looduslikult binaarsed. Ühiskonnas valitsev heteronormatiivne kultuur "privilegeerib heteroseksuaalsust kui normaalset ja loomulikku". Heteronormatiivsete hoiakute kriitikud väidavad, et sellised hoiakud rõhuvad, häbimärgistavad ja muudavad tähtsusetuks hälbelisena tajutud seksuaalsused ja sood. See edendab õhkkonda, kus LGBT-isikuid diskrimineeritakse abiellumise võimaldamisel, maksusoodustuste andmisel ja tööle võtmisel. 
Lauren Berlanti ja Michael Warneri järgi toob avaliku ja privaatsfääri normatiivne lahutamine endaga kaasa selle, et intiimsfäär muutub millekski, mida ei seata ühiskonnas kahtluse alla. Sellest saab heteronormatiivse avaliku väitluse pidepunkt. Autorite järgi võetakse heteroseksuaalne pere harva poliitilises kultuuris vaatluse alla. Selle asemel muutub see kujuteldavaks mõõdupuuks, mille abil nii-nimetatud "kõrvalekaldeid" mõõdetakse. 

LGBT-isikute vastu

Kultuuriantropoloog Gayle Rubini järgi loob peavooluühiskonnas olev heteronormatiivsus "seksi hierarhia", mis paigutab seksuaalpraktikad astmestikule moraalselt "heast seksist" moraalselt "halva seksini". See hierarhia paigutab taastootva ja monogaamse seksi truude heteroseksuaalsete inimeste vahel "hea seksi" mõõdupuuks. Kõik ülejäänud seksuaalpraktikad, mis seda nõuet ei täida, paigutuvad madalamatele positsioonideni kuni "halva seksini". Astmestik paigutab pikaajalised pühendunud suhtes olevad geid ja lesbid ning valimatu sugueluga geid ja lesbid mõlemad kahe äärmuse vahele. Patrick McCreery näeb selles hierarhias selgitust, miks LGBT-inimesi häbimärgistatakse sotsiaalselt "hälbeliste" seksuaalpraktikate eest, mida praktiseeritakse sageli ka heteroseksuaalsete inimeste poolt. Näiteks pornograafia tarbimine või avalikus kohas seksimine. 
McCreery järgi kandub selline heteronormatiivne hierarhia üle töökohale, kus geid, lesbid ja biseksuaalsed inimesed seisavad sageli silmitsi diskrimineerimisega. Näiteks võib see väljenduda homoseksuaalseid inimesi välistava töölevõtmise poliitika või töökohal diskrimineerimisena. Selline hierarhia jätab sageli "madalaimal astmel" olevad isikud nagu transseksuaalsed inimesed haavatavaks kõige avalikumale diskrimineerimisele. Seetõttu on neil sageli võimatu tööd leida.
Minu seisukoht heteronormatiivsuse suhtes:
Mina leian, et heteronormatiivsus on kahjulik nähtus. See on kunstlikult loodud nähtus, mis põhineb valedel, eeldustel ja uskumustel.  See nähtus kahjustab neid, kes erinevad seksuaalse sättumuse poolest üldtunnustatud normist. Samamoodi ütleb see vaade ekslikult, et  bioloogiline sugu, seksuaalsus, sooidentiteet ja soorollid ühilduvad. See aga ei ole alati tõsi (nii sotsiaalselt kui ka bioloogiliselt). Järelikult on heteronormatiivsus kahjulik sotsiaalne norm, millest tuleb võimalikult kiiresti loobuda.
Kuidas loobuda heteronormatiivsusest:
Ausalt öeldes, läheks sellest loobumiseks tarvis kaua aega ja teavitustööd sugude ning seksuaalsuse suhtes. Inimestele tuleks teadvustada LGBT+ kogukonda, selle tegevusi, olulisust, bioloogilise ja sotsiaalse soo erinevust, seda et inimene ei saa oma sooidenditeeti muuta, seda mis on sotsiaalne sugu (see, kelleks inimene ennast peab), LGBT+ ajalugu [see, et teistsugused homoseksuaalsed (üldiselt võttes) inimesed on kogu aeg läbi ajaloo olemas olnud ning nad ei kao kuhugi].
Alles pärast sellest loobumist on päriselt kõikidel inimestel hea Eestis elada ja viibida.
Tänan, kui minu kirjutatut mõistate ja heteronormatiivsuse kaotamist toetate. Aitäh!
Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

reede, 26. veebruar 2021

Voodoo ehk Lääne-Aafrika Voodoo ehk vodun ehk vooduu


Lääne Aafrika Voodoo ehk Voodoo ehk Vodun (foni ja eve keeltes vaim), ka vudunvodonvodounvoudouvoodoo on Lääne-Aafrikas Ghanast kuni Nigeeriani levinud usund. Voduni praktiseerivad näiteks Ida- ja Lõuna-Ghanas elavad eved, Kesk- ja Lõuna-Togos elavad kabjedminad ja Kesk- ja Lõuna-Benini fonid, samuti ka Edela-Nigeerias elavad jorubad.
Vodun on peamiseks eellaseks mujal maailmas Aafrika diasporaas levinud usunditele, nagu Haiti voodooPuerto Ricos ja Dominikaani Vabariigis praktiseeritavale voodoole, Brasiilias levinud Candomblé Jejé'le (mille kohta kasutatakse samuti nimetust vodun), lisaks ka Suriname winti'le ja New Orleansi voodoole. Kõik need usundid on erineval määral ka segunenud kristluse ja Kongo ning Angola rahvaste põlisusunditega. Winti, Haiti voodoo ja Candomblé puhul on segunemine toimunud lisaks ka veel Ameerika indiaanlaste põliskultuuridega.

Voduni üldiseloomustus


Vodunis on kesksel kohal vaimolendid ja teised "vaimuderiigiga" seotud elemendid. Voduni vaimolendid moodustavad hierarhilise süsteemi, mis põhineb nende arvataval mõjuvõimul ehk nende väe tugevusel. Hierarhiliselt kõrgematel positsioonidel on vaimolendid, kes usutakse kontrollivat loodusjõude, samuti inimühiskonna saatust. Madalamatel positsioonidel on vaimolendid, keda seostatakse näiteks ojade, puude või kividega (individuaalne seos, näiteks mingil teatud kivil on oma vaim). Usutakse ka, et oma kindlad kaitsevaimud on ka etnilistel gruppidel – sugukondadel, hõimudel või rahvustel. Erinevate vaimolendite austamine Voduni religioonis on põhimõttelt küllaltki sarnane kristluses levinud pühakute ja inglite austamisega, mis on ka põhjuseks, miks see usund sobib hästi kokku kristlusega (katoliiklusega) ning miks oli ka võimalik selliste sünkretistlike usundite, nagu Haiti voodoo jm, tekkimine. Vodunis on tähtsal kohal ka esivanemate austamine ning järgijad usuvad, et surnute hinged elavad kõrvuti elavatega.

Turg, kus müüakse voduni talismane ja muid religioosseid aksessuaare. LoméTogo (2008)
Vaimude poole pöördumise rituaalid võivad toimuda mitmetes erinevates dialektides, võidakse pöörduda erinevate olendite poole ning kasutada erinevaid laule ja rituaale.
Vodunis on üks peajumal, kellel on palju alamaid abistajaid vaimolendeid – orishasid. Voduni peajumal ja kõige looja, keda kutsutakse kas "Mawu" või "Nana Buluku" on androgüünne olend.
Ühe seletuse järgi sünnitas Mawu ehk Nana Buluku seitse last, kellest igale ühele andis valitseda ühe aspekti loodusest (sinna hulka kuulusid loomariik, maa ja meri), teise seletuse järgi ei kuulu need lapsed ühtegi kindlasse etnilisse gruppi ning seostuvad erinevate loodusseadustega või ajalooliste ning mütoloogiliste isikutega. Voduni peajumal kehastab ka duaalset kosmogoonilist printsiipi, milles Mawu (Kuu) ja Lisa (Päike) on vastavalt nais ja mees aspektid, keda kujutatakse tihti Looja kaksikutest lastena.
Mawu noorim laps, Legba, on Mawu alatiseks kaaslaseks ning täidab Mawu ja ta teiste laste vahel vahendaja rolli: mõnedes kogukondades kujutatakse teda kui noort ja tugevat meest, samas kui näiteks Haitil esineb ta kui vana mees. Vaimolendite hulka kuuluvad veel Mami Wata – jumalanna keda seostatakse veega, Gu – raua ja seppadega seostuv jumalus, Sakpata – haiguste valitseja. Esineb veel inimeste maailma ja Orishade maailma vahendav Eshu, ehk käskjalg või sõnumitooja, keda kujutatakse ette kui tõmmut, lühikest meest, kelle on suur sau ja tihti ka piip, või suus hoopis pulgakomm või siis ka imeb lihtsalt oma sõrmi. Eshu kui jumalate ja inimeste vahelüli on seotud tasakaalu, korra ja rahu hoidmisega nende kahe maailma vahel ning ka suhtluse võimaldamiseks kõrgemate vaimolenditega . Kogu loomingut peetakese vodunis päritolult jumalikuks ning seega ka jumalikku väge sisaldavaks. Sellisel arusaamal põhineb näiteks taimede kasutamine ravimisel ja teiste erinevate asjade kasutamine rituaalides. Voodoo talismanideks on näiteks erinevad kujud või kujukesed ja loomade kuivatatud osad, mida ka müüakse kui ravivaid või vaimset väge omavaid objekte.

Preestrinnad

Lääne-Aafrika voduni järgijate kogukonnas peetakse kõige tähtsamaks liikmeks naist, keda tihti kirjeldatud kui leskkuningannat (ingl. k Mother Queen). Perekonnas määrab sellise staatuse perekonna patriarhaalses liinis vanimaks tütreks olemine. Kui ta on perekonnast, kuhu kuuluvad külas juhtivad isikud siis selline isik on tihti ka kogu küla naiste juht. Kogukonna tahtsaimale naisele kuulub õigus juhtida tseremooniaid: ristimisi (voduni päraseid), matuseid ja panna paari meest ning naist (abiellumised). Nad võtavad osa kauplemiskohtade-turgude organiseerimisest ja on samuti vastutavad nende toimimise eest. Kauplemiskohad on eluliselt tähtsad, kuna need on peamised rahva sotsiaalsed keskused ja kogunemiskohad. Varem ajaloos, kui mehed läksid sõdima, siis küla tähtsaim, mõjukaim naine juhtis palvetseremooniaid, millest kõik küla naised igal hommikul osa võtsid ja mille eesmärk oli kindlustada meeste sõjakäigult tagasitulek. Siiski sellise domineeriva rolli tõttu ei tohiks küla mõjukaimat naist segi ajada ülempreestrinnaga. Ülempreestrinnadeks on naised, kes on oraakli poolt välja valitud teiste naissoost voduni järgijate vaimseteks juhtideks ja hoolekandjaks. Preestrinnade, nagu preestritegi kandidaadid saavad kõigepealt kutsungi oraaklitelt, mis võib tulla suvalisel hetkel nende elus. Seejärel nad liituvad vaimse kogukonnaga, kus nad saavad õpetusi vaimsetes asjades ning hiljem valitakse pühendunute hulgast välja isik, kes hakkab täitma preestrinna kohustusi.

Vodun ja 


Vahel samastatakse vodun jorubadel levinud nõiduspraktikatega, mida kutsutakse  ehk O bò ehk juju. Nõiduspraktikate kogum  pole sama mis vodun, kuigi see on seotud tihti vodunis esinevate vaimolendite välja kutsumisega. -ga tegelevaid isikuid nimetatakse bòkônon'ideks või bòkôtônon'ideks, erinevalt voduni vodunsi'dest (voduni preestrinnad) ja vodunon'idest (voduni preestrid). Voduni ja  samastamane on ilmselt tulnud võõrvaatlejate poolt voduni rituaalidest valesti arusaamisest ja asjaolust, et voduni elemente võib kohata ka  rituaalides. Üldine, kuid nüüdseks ehk varasem arusaam Lääne-Aafrika vodunist põhineb ettekujutusel -st (Jorubadel juju) ja Euroopa-pärasest nõidusest. Erinevalt levinud arvamusest ei seisne Lääne-Aafrika vodun peamiselt loitsude vms. sarnase abil kellegi "äranõidumises", vaid vodun on usund, mille tähtsaim osa on esivanematekultus. Kuigi voduni jumalate panteonis on olemas ka kõikvõimas jumal-looja, ei pöördu voduni järgijad tema poole otse. Kõikvõimsa jumal-loojaga on voduni järgijate arvates võimalik vaid kaudselt ühendust saada, surnud esivanemate abiga läbi loa'de, ehk jumalike vahendajate-vaimolendite.
Kuna vodun tähendab ka vaimu, ehk vodunid on ka "nende vaimud, kes on surnud enne meid", siis selleks, et suhelda kõrgemate vaimolenditega (kõikvõimsa jumal-loojaga), on igal sugukonnal või mõnikord ka perekonnal selleks oma individuaalne vodun, keda vahel nimetatakse assanyì. Perekonna voduni seostatakse tihti ühe tuntud kõrgema vaimolendiga standardsest panteonist, kuid see on perekonniti või sugukonniti erinev. Selline sugukonna voduni erisus määrab ka kultuse sugukondliku omapära ja vaimude poole pöördumise protsessi kollektiivipõhise identiteedi ja näitab ka päritolu.

Demograafia


Voduni järgib umbes 17% Benini elanikkonnast, mis on ligikaudu 1,6 miljonit inimest (sinna hulka ei kuulu teised Benini põlisusundid). Lisaks veel paljud 41,5%-st Benini elanikkonnast, kes peavad ennast kristlasteks, praktiseerivad Haiti voodoo või Brasiilia Candomblé sarnast sünkretistlikku religiooni. Paljud neist sünkretistlike religioonide järgijatest on Brasiilia vabastatud orjade järeltulijad, kes on asunud elama Ouidah' rannikule.
Togos moodustavad põlisusundite järgijad umbes poole elanikkonnast, mille hulgas on vodun üks levinumaid, koosnedes umbes 2,5 miljonist järgijast. Lisaks võib veel umbes miljon vodunisti olla Ghana evede hulgas, kuna Ghana 20-miljonilisest elanikkonnast moodustavad ewed 13% ja 38% Ghana elanikest praktiseerivad põlisusundeid.
Lisaks veel rahvaloenduse andmeil on Nigeerias ligikaudu 14 miljonit inimest, kellest ilmselt enamik on voduni järgivad jorubad, kuid kindlaid andmeid selle kohta pole.
Lääne-Aafrikas Euroopa kolonialismile järgnenud totalitaarsete režiimide ajal prooviti voduni ja ka muid Aafrika põlisusundeid maha suruda. Kuid siiski, kuna vodunis levinud vaimolendid on igal sugukonnal, hõimul või rahvusel erinevad ja kohalik vaimulikkond on külades keskseks moraali, sotsiaalse ja poliitilise korra tagamisel ning põliskultuuri säilimisel, pole need püüdlused olnud väga edukad. Praegu tehakse näiteks Beninis ka samme, et kindlustada voduni koht riigi ühiskonnas. Alates 1991. aastast peetakse Beninis, Ouidah' linnas iga-aastast rahvusvahelist voduni konverentsi. Vodun ehk Vooduu nagu ka kõik teised usundid, jaguneb mitmeks eri koolkonnaks.

neljapäev, 25. veebruar 2021