Otsing sellest blogist

UUS!!!

Aas

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. Aas  (kõnekeeles ka...

kolmapäev, 23. jaanuar 2019

Tantra

Tantra (tiibeti rgyd, sanskriti tantra) on hinduismist ja mõningate mitte-theravaadabudistlike koolkondade poolt kasutusele võetud esoteeriline praktika. Tantrad on vadžrajaanas ja Hinduismis sisalduvad õpetused. Buddha õpetuste algne kogumik (paali keelne Tipiṭaka) ei sisalda tantraid ehk salatekste (Sansk.: tantra), kosmilisi diagramme (Sansk.: yantra) ega enigmaatilised vormelid (Sansk.: mantra), need pärinevad hilisemast tantrismist. 

Tantra ajalugu:

Umbkaudu 7.–10. sajandil Vana-Indias ülipopulaarne religioosne fenomen, mis Läänes nimetatud tantrismiks, taotles eelkõige feminiinse komponendi tagasitoomist senimaani üsnagi maskuliinsesse vaimu- ja usuilma. Seega oli tegu omalaadse keskaegse feminismiga, naiste osa ümberhindamisega religioonis, ent mitte üksnes. Hindude jaoks tähendas tantrism askeetide jumal Śiva ja tema abikaasa Śakti kultust, milles kummardati maailma mees- ja naisalget koos. Tänaseni ei täida maailma Śiva pühamuid mitte tema kujud (nagu teiste hindu jumalate puhul), vaid templi keskseimal kohal on kivist Śiva suguelundi (liṅga) kujutis, mis torgatud läbi Śakti genitaalide (yoni). Jumalate kujutamine suguühtes sümboliseeris seda liitu, milles Śiva polnud üknes mees, vaid ka õpetaja, lihasuretaja, kelle askeesi täiendas Śakti, naine, õpilane ja püha prostituut. Tantrism pööras pea peale rüveda ja püha mõiste, rõhutas õpetaja (guru) ja õpilase (śiṣya) suhte erilisust, teadmiste personaalset edastamist, ent ka õpilase „võitu” õpetaja üle. Tantrismi üheks kuulsaimaks kujutiseks on raevukas ja mitmekäeline, verine ja pealuukeega, rõveda välimusega Śakti (või mõni tema raevukatest kehastustest, näiteks Durgā), kes istub või tantsib Śiva laibal (mõnikord temaga suguühtes olles), juues oma mehe maharaiutud peast tema verd. Tarvitusel olid esoteersed vahendid teadvuse ja maailmataju avardamiseks: salatekstid (tantra), kosmilised diagrammid (yantra), enigmaatilised vormelid (mantra). Asjassepühendatud meessoost braahmani seisusest askeedid rikkusid teadlikult ja rituaali käigus lihasuretamise reegleid, juues alkoholi (madya), süües liha (māṃsa) ja kala (matsya), suitsetades narkootikume (mudrā) ja astudes ühtesse (maithunā) madalast soost naistega. Mediteeriti surnuaedadel, kus askeete ümbritsesid lagunevad laibad, või mediteeriti inimkeha rüveduste (sperma, uriin, sitt, menstruatsiooniveri, ila) üle. Leebemal ja sümboolsemal kujul (st ilma reaalseid praktikaid rakendamata) on tantrism mõjutanud ka budismi, eriti selgelt Tiibetis.[1]

Keskaegses Indias põimusid kolm religioosset fenomeni (yoga, bhakti ja tantra) ning kaks teadust (meditsiin ehk āyurveda ja armukunst ehk kāmaśāstra) omavahel läbisegi, andes Vana-India vaimsusele tugeva aktsendi. Sellestsinasest sasipuntrast ongi pärit praktikad, mis praegu on populaarsed, sest India vaimsus on alati olnud ülimalt praktiline, igal filosoofial, maailmavaatel ja usundil on ja on alati olnud praktiline väljund, tegevus, mille kaudu ideed praktikasse paigutada.[1]

Samuti mõjutasid tantrismi Tiibeti algne usund bön ja teised neis regioonides, kuhu budistlik tantrism saabus varem eksisteerinud usundid ja kultused. Vadžrajaanas kujutatatakse Buddhasid ja bodhisattvaidkoos jumalustest saatjatega, samuti hinduistliku tantrismis seal siis šaktiga. Tantristliku budismi vormi viis Padmasambhava 8. sajandi teisel poolel Tiibetisse. 11. sajandil oli Kālatšakra saanud populaarseks õpetussüsteemiks millega levis ka mahajaana budismi maades Ürg-Buddha (Ādi-Buddhakultus.

Kuulsamaid tantrate õpetajaid oli 7. sajandilTiibeti budismi rajaja Padmasambhava ehk Guru Rinpotše.

Tantrism on enesele eesmärgiks seadnud tõlgendada inimese olemust põhjuse ja tagajärje seoses. Sel põhjusel peetakse šaastratest ajaliselt hiliseimat "Tantra šaastrat " sobivaimaks kali-juuga, praeguse ajastuga.

Tantrismis pööratakse erilist tähelepanu “raevukatele” jumalustele, usukaitsjatele – dharmapaladele. Tekkis ka terve rida naisjumalusi, hiljem lisati nn “vasakukäelises” tantras jumalustele abikaasad – pradnjaa vidjaad – Buddhadele ja bodhisattvatele. Sageli kaasnes vidjaade kultuse näiliselt erutav tasand ja selline tantra väline visuaalnekülg on uimastanud eurooplastest uurijaid, kes on pidanud tantrat seksiõpetuseks, Hipidsidusid vasaku käe tantra oma seksrevolutsiooniga ja tegid sellest tõelise liiderdamise ideoloogia.

Tantristlikelt jumalustelt pühenduse ja tarkuse, teadmiste saamiseks riituste puhul on tantrate praktiseerijal ilmtingimata tarvilik teadvuse seisundi kontroll. Teadvuse kontroll on eesmärk, mille poole tuleb alati püüelda. See on tantristi arusaam vastukaaluks üldisele ühiskondlikule müüdile mida levitatakse läänemaailmas, kus räägitakse kosmilisest tantristlikust ekstaasist .

Tantristide (tantrist sngags-'chang) uskumuste kohaselt kaasnevad õige harjutamisega üleloomulikud võimed (siddhid). Riitustelkasutati mitmesuguseid rituaalesemeid – inimkolbast kapalasääreluust trompet, inimkontidest valmistatud keed ja põlled, pistoda phurbaa.

Mahajaana tantrad (theg pa chen po, sanskriti mahāyāna)Redigeeri

Vadžrajaana eksisteerib tänapäeval vaid kahe budismi koolkonna juures. Esimene on Tiibetibudism, mille alla käivad sellised alad nagu BhutanIndiaNepal, Edela ja Põhja HiinaMongoolia, Habarovski krai, BurjaatiaTuva ja Kalmõkkia. Need on paigad, kus budism on juba traditsioonina juurdunud kohalikku kultuuri. Teine on Jaapanis shingon. Shingon on jaapanipärane vorm hiinakeelsest terminist Zhenyan, mis tähendab "Tõe sõnad", mis omakorda on sõna (mantra) tõlge sanskritist.

Shingon kui koolkond tekkis Jaapanis Heiani (794–1185) ajastul kui munk Kukai reisis Hiinasse 804. aastal kus õppis ja praktiseeris tantraid ja tagasi Jaapanisse saabudes tõi kaasa suure hulga tekste ja kunsti.

Aja möödudes töötas välja enda isikliku sünteesi praktika ja esoteerika kohta, kus kesksel kohal on (Mahavairotshana Tathagata) ehk Vairotshana kõrgeim vorm.

  • Bya rgyud (sanskriti kriyā-tantra)
  • Spyod rgyud (sanskriti caryā-tantra)
  • Rnal 'byor rgyud (sanskriti yoga-tantra)
  • Bla na med pa'i rgyud (sanskriti anuttara-yoga-tantra)

Varajased tantra tekstid on jagatud nelja kategooriasse.

  1. Krijatantra
  2. Tšarjatantra
  3. Yoga Tantra
  4. Anuttarayoga Tantra

Sellist klassifikatsiooni tantrate puhul rakendas tiibetlane Bu-ston 14. sajandil.Nyingma koolkonnas on suutrad (suutra-mdo) jagatud kolme ja tantrad (rgyud) kuude erinevasse klassi. Tiibeti budismi tekstide kogumik Kandžur sisaldab enda viimases osas Gyu (rgyd) (sanskr.: Tantra ) suurel hulgal tekste ,mis on möeldud vadzrajaana jatantrismiga tegelejatele.

  • Krija tantra
  • Charja tantra
  • Jooga tantra
  • Atijooga tantra
  • Anujooga tantra
  • Mahajooga tantra
  • Anuttarajooga tantra

Nyingma koolkond jagab tantrad kahte suurde rühma: sisesed ja välised tantrad.

Kõrgeima Jooga tanrad jaotatakse omakorda alamklassidesse:(Non-duaal) , isa – ja ema- tantrateks

Ema tantrad:

Buddha pere:

  • Sarva-Buddha-Samayoga

Akšobhja

Vairotšana

Ratnasambhava

Amoghasiddhi

Namas Tare Ekavimsati Vajrakilaya TantraMahakala

Vadžradhara

Yathalabdha-Khasama Isa tantrad

Akšobhja

Vairotšana

Amitabha

Bhagavad-Ekajata Tantra

Vadžradhara

Mõned tantrate nimetusedRedigeeri

Tantra rituaalinstrumendidRedigeeri

Kapala tehakse alati inimese pealuust. See sümboliseerib meie meelte olemust. Rituaalses praktikas kasutatakse kapalattantriku teadvuse seisundi ja meelte ohverdamiseks raevukale jumalusele, sellepärast on thankadel kujutatud kapalasmeeled, täpsemalt meeleelundid – silmad, kõrvad, keel, nina.

Tilbu Tilbu on (sanskr. (khantA), тиб.dril-bumong. хонхо) , käepidemega metall-kelluke. Hoitakse vasakus käes, helistatakse rituaalideja tseremooniate ajal. Tilbu kasutamine eeldab ka teise temaga kaasaskäiva ehk komplektis oleva instrumendi olemaoslu nimega Vadžra, dordže (vadžra, tiib.rdo-rje). Vadžrat ehk dordžet hoitakse paremas käes.

Bön (bon) tantraRedigeeri

(https://et.m.wikipedia.org/wiki/Tantrad)

Tantra


Tantra olemusest

Tantra on terviklik vaimne teekond, isikliku arengu täpne teadus. Selle eesmärk on praktiseerijat positiivselt muuta, kuni ta jõuab valgustumiseni ning anda praktiseerijale tööriistad, et valitseda oma elu loomise üle ja kontrollida selle salajasi jõude. Tantra terviklik loomus tunnustab nii materiaalseid kui vaimseid eesmärke.

Sanskritikeelne sõna „tantra“ tähendab sõna-sõnalt „lõimima“ nagu kudumismasinal või „laiendama“. See tuleb sõnatüvest tan – venitama või laiendama ja tra – päästma.

Tantra on elujaatav süsteem ja teekond

Tantra on elujaatav teekond – see ei eita maailma, nagu mitmed vaimsed teekonnad, vaid pigem võtab selle omaks. Tantristliku suhtumise filosoofiline baas on, et kõik on jumalik. Seega mitte millestki ei keelduta, mitte midagi ei eitata ega suruta maha ja selle asemel on kõik aktsepteeritud, integreeritud ja transformeeritud. Tantra pakub võimaluse jõuda vaimse realisatsioonini selles maailmas ja selle maailma kaudu. Tantristlik teekond on paradoks, kus inimese enda vangla seinad loovad võimaluse tema vabanemiseks. Siin on suur kontrast askeetlike vaimsete õpetustega, mis on meie arusaama vaimsusest palju mõjutanud. 

Tantras lähtutakse arusaamast, et universum on terviklik ja mitteduaalne ning makro- ja mikrokosmos resoneerivad omavahel ja vastavad teineteisele.

„Mis on siin, on kõikjal, mida ei ole siin, seda ei ole kusagil.“

Universumi väljendunud (manifesteerinud) osa on jagatud seitsmeks tasandiks, tihedamast energiast peenemaks: füüsiline, energeetiline/eeterlik, astraalne, mentaalne, põhjuslik ja kaks väga peent lisatasandit, mida mõnikord kutsutakse Buddhi ja Atman. Kõiki neid tasandeid võib nimetada ka kehadeks. Enamik inimesi on teadlik ainult füüsilisest tasandist või füüsilisest kehast. Sügavamate kehade ja peenemate universumi tasandite tajumist ja kontrolli saab arendada jooga- ja tantrapraktika abil.

Mees- ja naisaspekt ehk Shiva ja Shakti

Shiva ja Shakti – kui traditsiooniliselt on enamik vaimseid süsteeme suunatud meestele, siis tantra loob võrdselt väärtusliku koha ka naistele ja Jumalikule Naiselikkusele. Shakti on universumi manifesteerunud printsiip, samal ajal kui Shiva on puhas teadvus. Shivat ja Shaktit peetakse jumalikuks paariks. Nad on ühe ja sama teadvuse duaalne aspekt. Nad näivad eraldiseisvatena, kuid on samas täielikult armastuses ühendunud. Enamus traditsioonilisi süsteeme keskendub ainuüksi Shivale, puhta teadvuse printsiibile. Tantra mõistab, et inimestel on lihtsam olla teadlik universumi manifesteerunud osast, Shaktist, ja nii saab teadlikkuse abil jõuda Shiva ja Shakti ühenduseni. Shaktist saab vaimse transformatsiooni võti ja seda tunnustatakse kui Jumalikku Naiselikkust.

Tantra ja seksuaalsus

Tantristlikest õpetustest ja tekstidest on vaid vähem kui kümnendik seotudseksiga. Eksisteerib mitmeid tantra liine (parema käe tantra) kus seksuaalne kontakt partnerite vahel sootuks puudub, sellele vaatamata aga kasutatakse Shiva (+) ja Shakti (-) polaarsusest tulenevat energeetikat vaimseks arenguks ka seal.

Seksi aktsepteeritakse ja kasutatakse tantras, seks ei ole aga  praktika peamine fookus ja eesmärk omaette. Tegelikult on oluline meeles pidada, et tantra on seksuaalse iha ületamine, mitte lihtsalt selles mõnulemine. Seksi ja seksuaalset energiat kasutatakse eesmärgil, mis ületab seksi. Tõeline tantra praktiseerija kasutab seksuaalset iha ja püüab seda ületada, ta paneb oma naudingu vaimse arengu teenistusse. Tänu sellele kavatsusele saavad iha ja seksuaalne tegevus tööriistadeks ega muutu eesmärgiks omaette. Seksuaalse tantra praktiseerimisel ilma selge mõistmise ja kavatsuseta on võimalik kukkuda punasesse tantrasse ja eemalduda vaimsest suunast, muutudes oma ihade orjaks. 
Enamikele inimestele on seksuaalne iha tugevaim tung ja selle üle kontrolli ja meisterlikkuse saavutamine on väga keerukas. Tantra teekonnal käimist võrreldakse tihti noateral käimisega või tiigriga ratsutamisega. See on efektiivne ja võimas, kuid libastumine võib lõppeda (vähemalt ajutise) hävinguga. Sellel efektiivsel, kuid samas väljakutseid esitaval teekonnal on vajalik guru või õpetaja kaitse toetamaks ja selgitamaks.

Keha kasutamine kui vaimne ressurss

Vastupidiselt askeetlikele vaimsetele praktikatele, saab tantras kehast tempel. Tantra praktikatest on tulnud hatha ja kundalini jooga teadused ja sellised vaimsed praktikad, mis kasutavad keha, et keha ületada. Kui praktiseerida ideaalini, muutub keha surematuks ja Shakti ilmneb (manifesteerub) kehas kui lõpmatu energia allikas, mida kutsutakse kundaliniks. Tantras kasutatakse ka salajasi teaduseid nagu astroloogia, parapsühholoogia, alkeemia ja maagia.

 

"Tõeline Sannyasin elab maailmas, aga ei lase ennast sellest kaasa haarata. Need, kes eitavad ennast, elavad metsas ja närivad rahuldamata ihade mäletsetud toitu, ei ole tõelised loobujad.


Ela elulahingu keskel!


Igaüks suudab jääda rahulikuks koopas või magades. Seisa tegevuse hulluse keerises ja jõua Keskmeni."


 

Swami Vivekananda


Tantramassaaž

Tantramassaaži termini alla on koondatud terve teaduste ja tehnikate kompleks erinevatest tervendamise õpetustest ja erinevatest paikadest, mille läbivaks ühiseks nimetajaks on tervendav puudutus, kohalolu, palve ja energiatöö. Tantramassaaži käigus tunnetab terapeut tervendatava vajadusi ja valib tervendamiseks hetkel sobilikumad võtted. Tantramassaaži seansile tulles oleks hea läbi mõelda, mis on Sinu eesmärk. Loomulikult on tore ka niisama lihtsalt massaaži ja puudutust nautida, kuid läbi tantraamassaaži on võimalik kogedaka võimast ja kestvat tervendust. Lisaks energeetilisele ja emotsionaalsele toimele võib tantraamassaaž olla asendamatuks abiks suguorganite valulikkuse või tundetuse korral,  erektsioonimurede korral, juhul kui Sul on raskusi orgasmide saamisega või juhtimisega ja muude seksuaalsete blokeeringute korral. Kindlasti ei ole tantramassaaži osaks mistahes vormis seks ega seemnepursekeni stimuleerimine.

Soovi korral võid saada tantramassaaži ka partneriga samaaegselt ja/või õpetusi tantramassaaži tegemiseks.

Tantramassaaži seanssi kestvus 2-2,5 tundi, hind 150 eurot.
Seanss algab konsultatsiooniga, kus räägime läbi eesmärgid ja võimalikud piirangud. Palun tule seansile ilma kiirustamata ja piisava ajavaruga, kuna tantramassaaž võib üles tuua erinevaid tugevaid emotsioone. Ole enda vastu õrn paar päeva ka peale seanssi. 

Meie tervendajad:

Tantramassaaž Shaktidele  Margus Sarmet

Tantramassaaž Shivadele ja Shaktidele Laila Elhuveig  (vaata ka: www.tervepuu.com/massaaz

Tantramassaaž Shivadele ja paarismassaazJaanika Jeskina 

(http://www.tantratants.ee/tantramassaaz/)

(http://tantratants.ee)

Põhimõtteliselt on tantra nagu mantra ainult, et tants. Põhimõtteliselt on see budism, Theravaada koolkond.

Head aega ja jällenägemiseni järgmisel korral.

Tsau

teisipäev, 22. jaanuar 2019

Psühholoogia, psühhobioloogia

Ma  olen Introvert. Ja ka võõrkeeltes pole ma eriti hea. Vastand sellele on ekstrovert.
Minu õpistiil on Kehalis-kineetiline, lemmikvärv on sinine, täpsemalt taevasinine, helesinine. (Rohkem selle kohta: Leonhardi BLOGI Neljapäev 17 jaanuar 2019)
Kõigepealt psühholoogia definitsioonid ehk mis on psühholoogia.
Definitsioon nr 1: Psühholoogia on teadus, mis käsitleb psüühilisi (vaimseid) nähtusi ja käitumist ning nendevahelisi seoseid.
Definitsioon nr 2: Psühholoogia on teadus, mis uurib inimeste (ja loomade) hinge- ja vaimuelu olemust ning avaldumise viise.
Definitsioon nr 3 (Sternberg 1998): Psühholoogia uurib, kuidas inimesed mõtlevad, õpivad, tajuvad, tunnevad, ika teistega ja mõistavad ennast.
Definitsioon nr 4: Psühholoogia uurib psüühikat ja selle avaldumise viise.
Psüühilisteks nähtusteks on psüühilised protsessid, psüühilised seisundid ja psüühilised omadused.
Psüühilisteks protsessideks on aisting, taju, mälu, mõtlemine, emotsioonid, tähelepanu. Psüühilisteks seisunditeks on ärevus, rahulolu, tähelepanelikkus, hajameelsus, rahulolematus, frustratsioon.
Psüühilisteks omadusteks on temperament, võimed, huvid, hoiakud, veendumused, iseloom.
Psüühika on organismi võime peegeldada keskkonda ning vastavalt sellele muuta oma käitumist. Psüühika on aju omadus peegeldada ümbritsevat tegelikkust. Psüühilised nähtused on mittemateriaalsed ja seotud kesknärvisüsteemiga. Psüühika on objektne, tal on objekt. Objekt võib olla nii sisemine (Näiteks: mõtlemine, emotsioonid) ja väline (taju).
Üks ja sama nähtus võib olla üks kord psühholoogiline, teinekord mitte (Näiteks: nutmine).
Psüühika funktsioonid on:
1. organismi teavitamine ehk välis- ja sisekeskkonna peegeldamine.
Teadvus on teadlik olemine välise maailma ja iseenda olemasolust, seisunditest ja tegudest.
2. on käitumise regulaator.
Automaatne käitumine toimub ilma psüühika abita. Psüühika sekkub siis kui on tegemist keerulisema tegevusega.
3. võrdleb erinevaid tunnetusandmeid. Võrdlus tekitab psüühilise protsessi (nt. emotsiooni)
Eristatakse rahvapsühholoogiat ja teaduslikku psühholoogiat. Rahvapsühholoogia ehk tavapsühholoogia põhineb inimeste isiklikel kogemustel, rahva kogemustel, rahvatarkustel, eelarvamustel jne...
Vanasõnad, horoskoobid
Teaduslik psühholoogia põhineb teaduslikel uurimismeetoditel (eksperiment, statistiline analüüs).
Psühholoogia ajalugu:
Psühholoogia oli algselt filosoofia osa. Sellest sai iseseisev teadus 19. sajandi keskel. Teadusliku psühholoogia tingivaks sünniaastaks peetakse aastat 1879, kui Wilhelm Wundt lõi Saksamaal Leipzigis esimese laboratooriumi psüühiliste nähtuste uurimiseks.
19.-20. sajandi vahetusel olid peamised psühholoogia harud:
1. eksperimentaalpsühholoogia - katsed aistingute, taju, mälu, reaktsiooniaja kohta
2. diferentsiaalpsühholoogia - individuaalsete erinevuste psühholoogia (vaimsete võimete testid)
3. lapse- ja pedagoogiline psühholoogia - lapse areng ja õppimine, loomapsühholoogia.
Loomapsühholoogia uurib loomade käitumist ja psüühikat.
Tänapäeva psühholoogias eristatakse teoreetilisi ja rakenduslikke harusid.
Teoreetilised harud töötavad välja teooriad ja üldised seaduspärasused.
Teoreetilised harud on näiteks: üldpsühholoogia - psüühika ja käitumise üldised seaduspärasused.
arengupsühholoogia - inimese areng viljastamisest surmani.
sotsiaalpsühholoogia - inimeste omavahelised suhted
kognitiivne psühholoogia - inimese tunnetuslikud protsessid (taju, mälu, mõtlemine)
isiksusepsühholoogia - inimeste psüühilised erinevused (vaimsed võimed, isiksuseomadused, huvid, soolised erinevused)
psühhopatoloogia (pato psühholoogia) - psüühilised häired, nende põhjused, kujunemine, vormid
pedagoogiline psühholoogia - õppimine
Ja teised harud.
Psühholoogia rakenduslikud harud annavad teoreetilisi teadmisi konkreetses praktilises valdkonnas.
Rakenduslikeks harudeks nimetatakse:
kliiniline psühholoogia - psüühilised häired, psühhoteraapia
nõustamispsühholoogia - inimeste toetamine probleemide lahendamisel
koolipsühholoogia - õpetajate, õpilaste, lapsevanemate nõustamine kooliga seotud probleemides
perepsühholoogia - nõustamine pereprobleemides
organisatsioonipsühholoogia - töökeskkonna kujundamine ja parandamine, personalivalik, personali koolitamine
tervisepsühholoogia - vaimse tervise saavutamine, hoidmine (stress)
suhtlemispsühholoogia
reklaamipsühholoogia
muusikapsühholoogia
Psühholoogia on seotud ka teiste teadustega. Näiteks: bioloogia, geneetika, arstiteadus, psühhiaatria, sotsioloogia, filosoofia, statistika, pedagoogika
Psühholoogial on ka teoreetilised suunad.
Erinevaid teoreetilisi suundi esindavad erinevad koolkonnad ehk teatud küsimustes ühesuguse maailmavaatega inimesed.
Tänapäeva psühholoogias eristatakse 5 peamist koolkonda. Nendeks on: 1. Psühhoanalüütiline (psühhodünaamiline) psühholoogia
2. Biheivorism (käitumispsühholoogia)
3. Humanistlik psühholoogia
4. Kognitiivne (tunnetus-) psühholoogia
5. Bioloogiline psühholoogia
Igal teoreetilisel suunal on omad eelised ja puudused. Ükski neist ei anna kõiki vastuseid. Vastavalt probleemile saab kasutada erinevate teooriate seisukohti, näiteks:
Õppimine - kognitiivne psühholoogia, biheivorism
Ajukahjustuste uurimine - bioloogiline psühholoogia
Elukutsevalik - humanistlik psühholoogia
Psühholoogiliste häirete ravi - psühhoanalüütiline psühholoogia
Psühhoanalüütiline psühholoogia:
Põhiesindaja: Sigmund Freud (1856-1939) oli erialalt arst (psühhiaater).
Teooria üldised põhimõtted:
Inimese käitumist juhivad alateadlikud soovid ja mälestused, mida ei saa ühiskonna moraalinormide tõttu otseselt välja elada. Need soovid on tihti seksuaalse iseloomuga (libido - sugutung)
Inimese teadvustatud kogemus on vaid "jäämäe veepealne osa".
Varase lapseea kogemustel on suur mõju isiksuse arengule ja inimese käitumisele.
Inimene püüab pidevalt leida tasakaalu oma sisemiste tungide ja ühiskonna normide/reeglite vahel.
Isiksuse struktuur Freudi käsitluses:
1) ID (miski) - alateadlikud soovide, vajaduste, instinktid, emotsioonide tasand. On sündides olemas. ID on loomalik osa inimesest ja lähtub naudinguprintsiibist.
Freudi järgi on inimesel 3 põhilist instinkti, mis on ühtlasi käitumiseks vajaliku energia allikaks:
libido ehk sugutung/seksuaalinstinkt
eros ehk eluinstinkt, suunatud elu säilitamisele ja jätkamisele (nt. söömine, joomine, mugavuste taotlemine)
thanatos ehk surmainstinkt (agressiivsus, destruktiivsus). Kui eluenergia on otsa saanud, on inimene valmis surema, kuna võtab surma kui üleminekut ühest etapist järgmisesse.
2) SUPEREGO (ülimina) - ideaalide, väärtuste, sotsiaalse kontrolli (reeglid, normid, seadused) tasand, lähtub ideaalsusprintsiibist. Tekib peale Oidipuse kompleksi (alates 5-6 eluaastast, kujuneb välja 10-11 eluaastaks).
Superego tasandil on inimese südametunnistus (moraal, eetika, normid) ja ideaalmina (milline inimene tahaks olla ja/või milliseks saada). Superego kujuneb vanematelt saadud kiituste (ideaalmina) ja karistuste (südametunnistus) tulemusel ja toimib sisemise tsensorina, mille tõttu instinktid ei saa otseselt avalduda. Freud leidis, et superego ei tohi liiga vara lapsele peale suruda, see võib tekitada alaväärsuskompleksi ja neuroosi (kui laps ei ole reeglite/normide täitmiseks veel valmis)
3) EGO (mina) - mõistuse tasand, mis lähtub reaalsusprintsiibist (tasakaalustav). Ego püüab leida kompromissi ID impulsside ja tungide kontrollimisele ning arvestab ka superego reeglitega.
Ego tekib, kui laps avastab erinevuse kujuteldava ja reaalse maailma vahel (hakkab arenema 6-8. elukuul ja kujuneb välja 2-3. eluaastaks). Kui ego ei suuda tasakaalustada id-d ja superegot, võib olla tagajärjeks psüühiline häire.
Freud leidis, et murdeealistel pole ego piisavalt arenenud, et id-iga hakkama saada. Sellest tulenevad paljud murdeea probleemid (emotsionaalne kõikumine, ebakindlus, ebastabiilsus jne).
Probleemid murdeeas on loomulikud. Mida armastatakse, seda ka vihatakse (nt vanemaid). Mõlemad tunded on nende objektide suhtes, kellesse ollakse kiindunud. Freud töötas oma teooriast lähtuvalt välja psühhoteraapia vormi - psühhoanalüüsi.
Põhiidee - ravi seisneb alateadvusse tõrjutud ja häireid põhjustavate mõtete, tunnete, mälestuste teadvustamiseks. Kontaktid ja häirivad kogemused tuleb sõnastada.
Alateadvuse teadvustamise võimalused:
- Vabade assotsiatsioonide meetod
- Keelevääratused ehk parapraksiad
- Unenägude analüüs
Manifestne sisu (otsene), latentne sisu (varjatud)
- Huumor - mille üle inimene naerab (agressiivsus, seksuaalsusega seotud)
- Hüpnoos
Freudi teooria tähtsus:
Freudi teooriat on palju kritiseeritud, sest see pole teaduslikult põhjendatud ega kontrollitud. Siiski andis ta psühholoogiasse olulise panuse:
-Tõi psühholoogiasse alateadvuse idee, väites, et alateadvuses on rohkem käitumist reguleerivad jõude kui teadvuses.
-Rõhutas lapseea mälestuste tähtsust inimese edasisele elule.
-Teadvustas inimese seksuaalsuse, mille eesmärk pole ainult soo jätkamine.
S. Freudi tööd jätkas tema tütar Anna Freud (1896-1982).
Biheivorism:
Esindajad: John Watson (1878-1958), E.Thorndike (1874-1949), B.F.Skinner, I. P. Pavlov
Biheivorism püüdis saavutada teaduslikkust välise, jälgitava käitumise uurimisega. Ei pööranud tähelepanu inimese teadvusele, tunnetele, mõtetele, individuaalsetele erinevustele jne (subjektiivsele).
J. Watsoni tuntud tsitaat annab hästi edasi biheivorismi põhimõtet, et keskkond on lapse arengus ülekaaluka mõjuga: "Andke mulle tosin tervet, hästiarenenud väikelast ning vajalik keskkond nende üleskasvatamiseks ja ma garanteerin teile, et ma võin võtta neist lastest juhuslikult ükskõik millise ning treenida teda selleks spetsialistiks, keda soovin - kas arstiks, kohtunikuks, ärijuhiks, või isegi kerjuseks või vargaks, sõltumata tema annetest, kalduvustest, võimetest ja tema esivanemate ametist või rassist". (Watson 1925)
Biheivorismi põhiidee - inimese käitumine oleneb keskkonnast, milles ta elab. Inimene reageerib ümbritsevale keskkonnale. Stiimul ehk mõjutus viib reaktsioonini ehk käitumiseni.
Biheivoristid leidsid, et käitumist on võimalik muuta vastavate stiimulitega ja kõik inimesed reageerivad neile mõjutustele sarnaselt. Kui soovitud käitumist tasustada (kiitus, kommid, raha jne), siis soovitud käitumine sageneb. Kui soovimatut käitumist karistada, siis soovimatu käitumise sagedus väheneb.
Biheivorism uurib palju õppimist:
-Harjutamine, treenimine
-Klassikaline tingimine
-Katse ja eksituse meetod (proovitakse kuni õnnestumiseni)
-Kinnitus
-positiivne - saab head
-väldib halba
-negatiivne - saab halba
-jääb heast ilma
Humanistlik psühholoogia
Esindajad: Carl Rodgers (1902-1987), A.Maslow (1907-1970), G.W.Allport (1897-1967)
Humanistlik psühholoogia vastandub psühhoanalüütilisele psühholoogiale ja biheivorismile.
Põhiideed:
-Inimene on oma olemuselt hea, loov, püüdleb arengu ja täiuslikkuse poole. Inimeses on olemas kõik eeldused, et võimaluste olemasolul saavutada oma võimete tippu.
-Inimesel on vaba tahe, vaba otsusvõime oma elu üle, samuti kontroll ja vastutus oma elu eest.
Humanistlik psühholoogia tähtsustab:
-Inimese tundeid, mõtteid, kogemusi, teadvust - mis teeb isiksusest unikaalse
-Vajadusi (Maslow vajaduste hierarhia) - inimene areneb madalamate vajaduste rahuldamiselt kõrgemateni.
-Eesmärke, väärtusi, enesetaju
-Enesehinnangut (inimese käitumise oluline mõjutaja) - kujuneb ümbritseva keskkonna mõjul
-Inimese arengupotensiaali realiseerumist
Enesehinnang võib olla:
1) ADEKVAATNE:
Inimene teadvustab oma häid ja halbu külgi, oskab hinnata, peab endast lugu.
2) EBAADEKVAATNE:
Inimene hindab ennast mitteadvekaatselt, ületähtsustades kas nõrgemaid või tugevamaid omadusi.
-liiga madal - inimene alahindab end, ei pea endast lugu, tunneb alaväärsust (alaväärsuskompleks), võib avalduda ka teiste halvustamises.
-liiga kõrge - inimene ülehindab end, vähene enesekriitika, üleolev hoiak teiste suhtes.
Enesehinnangu kujunemine algab varases lapseeas, esimene mõjutaja on vanemate suhtumine. Väga oluline on ka õpetaja. Laste ja noorte enesehinnang võib olla kõikuv, stabiliseerub tavaliselt täiskasvanueas.
Adekvaatse enesehinnangu kujunemiseks on oluline:
- Positiivne suhtumine lapsesse (nt. laps ei ole halb, käitumine võib vahel olla halb)
- Enese hindamise, analüüsimise oskus (algul vanemad, siis laps ise)
-Lapse enesetaju arengu soodustamine
-Jõukohaste ülesannete valimine lapsele
Kognitiivne psühholoogia:
Kognitiivne psühholoogia tekkis 20. sajandi 50-60-ndatel aastatel. On tänapäeval kiirelt arenev suund.
Esindajad: Jean Piaget (1896-1980), Endel Tulving
Kognitiivne psühholoogia uurib:
-Info vaimset töötlemist
-Taju, mälu, mõtlemist (kuidas inimesed teavad ja mõistavad ümbritsevat maailma, kuidas sellest mõtlevad)
-Õppimist
-Teadmiste omandamist ja korraldamist ajus (ei uuri psüühikat, vaid seda, kuidas välismaailma psüühikas peegeldub).
Põhiidee: inimesed mõistavad maailma tänu tunnetusprotsessidele.
Kognitiivne psühholoogia pöörab tähelepanu individuaalsetele erinevustele - inimesed võtavad vastu erinevat infot ja mõistavad seda erinevalt. Inimene loob keskkonnast seesmised mudelid (skeemid), mis hakkavad edaspidi inimese mõtteid ja tegevust suunama. Seetõttu võtab inimene keskkonnast infot vastu valikuliselt ja tõlgendab seda vastavalt oma mudelile. Uusi mudeleid saadakse õppimise teel. Nt. 6-a poisi mudel, et teised lapsed on halvad - hirm teiste laste ees, agressiivsus teiste suhtes.
Bioloogiline psühholoogia ehk psühhobioloogia:
Põhiidee - inimese käitumist mõjutavad organismis, eriti ajus, toimuvad bioloogilised ja keemilised protsessid (biokeemia).
Psühhobioloogia uurib:
-Aju ehitust ja talitlust
-Aju erinevate piirkondade rolli psüühikas ja käitumises (nägemine, kuulmine, emotsioonid, uni jne.)
-Bioloogiliste ja keemiliste protsesside mõju psüühikale (aistingud, õppimine, mälu, psüühilised häired ja muud) ja käitumisele.
Tänapäeval saab uurida närvirakke, aju eri osade rolli, erinevate ainete ja välistegurite mõju aju funktsioonidele elaval inimesel. Enne sai seda teha ainult surmajärgselt.
Bioloogiline psühholoogia pöörab suurt tähelepanu pärilikkusele. Pärilikuks peetakse näiteks:
- temperamenditüüpi (koleeriline, sangviiniline, flegmaatiline, melanhoolne)
-suhtlemisvalmidust (ekstravertsus, introvertsus)
-vaimseid võimeid (suures osas)
-teatud isiksuseomadusi e seadumusi.
Pärilikkusel on suur osa mitmete haiguste tekkes, näiteks: skisofreenia (pärilikkus annab eelsoodumuse, keskkond mõjutab avaldumist).
Psühholoogia Uurimismeetodid:
Psühholoogia eesmärk on uurida inimest ja tema käitumist teaduslikult, see tähendab, et andmete kogumisel tuleb arvestada teatud kindlaid reegleid ja nõudeid.
Uurimismeetod - spetsiaalne menetlus, mida kasutatakse psühholoogilises uurimustöös ja mille abil kogutakse andmeid. Meetod peab võimaldama koguda usaldusväärseid, objektiivseid ja üldistavaid andmeid.
Psühholoogias kasutatakse põhiliselt 3 liiki meetodeid:
Kirjeldavad
Korrelatiivsed
Eksperimentaalsed
Uurimise eetika:
Katseisikute kaitseks on välja töötatud eetikanormid, mida tuleb psühholoogilises uurimuses arvestada:
Uurimuses osalemine peab olema vabatahtlik. Osalejal on õigus igal hetkel osalemine katkestada.
Uurimuse käigus ei tohi osalejatele tekitada psüühilist või füüsilist kahju.
Osalejale peab andma tõese info uurimuse eesmärgist, tulemustest, võimalikest kõrvalmõjudest jne. Inimene annab informeeritud nõusoleku - teab milles osaleb.
Osalejale tuleb tagada konfidentsiaalsus. Üksikisiku andmeid ei tohi avalikustada ilma isiku nõusolekuta.
Kirjeldatavad meetodid:
1) Küsitlus - võib olla suuline (intervjuu) ja kirjalik (küsimustik). Sobib inimeste arvamuste, hoiakute jm uurimiseks. Mida arvestada küsitluse planeerimisel:
-Oluline on küsimuste sõnastus, mis võib mõjutada vastuseid. Tuleb vältida suunatud ja eeldust sisalduvaid küsimusi (nt kas oled hommikuse konjakijoomise juba maha jätnud?).
-Mõjutab ka sotsiaalne soovitavus - kuidas "peaks" vastama (nt alkoholi-, narkootikumide teemalised küsimused)
-Valimi probleem - keda valida uurimusse. Valim peab olema representatiivne - esindama üldpopulatsiooni erinevate tunnuste osas (vanus, sugu jne.)
2) Vaatlus - eesmärgipärane jälgimine (ilma sekkumiseta). Vaatlusel näeme käitumist, kuid ei saa teha järeldusi isiksuseomaduste kohta. Ka enesevaatlus.
3) Juhtumianalüüs (case study) - ühe inimese põhjalik uurimine (nt ajukahjustuste või isiksusehäirete korral). Üksikjuhtumite uurimine. Ka eneseanalüüs. Juhtumianalüüsil saadud tulemusi ei saa üldistada üldpopulatsioonile - väike üldistavalt väärtus.
4) Arhiivuurimus/ dokumentide analüüs
5) Test - väga levinud nt isiksusepsühholoogias.
Korrelatiivne meetod:
Korrelatiivse meetodiga saab uurida nähtuste omavahelisi seoseid.
Korrelatsiooni kordaja r= -1 kuni 1
Negatiivne seos (korrelatsioon) - ühe tunnuse väärtuste suurenedes teise tunnuse väärtus väheneb (nt mida madalam enesehinnang, seda kõrgem depressiivsus).
Positiivne seos (korrelatsioon) - ühe tunnuse väärtuste suurenedes teise tunnuse väärtus suureneb (nt mida kõrgem IQ skoor, seda parem õppeedukus).
Seos puudub (r=0) - kaks tunnust ei ole omavahel seotud (nt. inimese pikkus ja vaimsed võimed).
Eksperimentaalne meetod:
Eksperimentaalne meetod võimaldab uurida põhjuslikke seoseid. Püstitatakse hüpoteesid (eeldused) ja kontrollitakse neid. Nt alkohol aeglustab reaktsioonikiirust (mida suurem on alkoholikogus veres, seda pikem reaktsiooniaeg.)
Sõltumatu muutuja - millist tunnust teadlikult varieeritakse (alkoholikogus)
Sõltuv muutuja - mille seost sõltumatu muutujaga kontrollitakse (reaktsiooniaeg)
Segavad muutujad - mida ei varieerita tahtlikult, kuid, mis võivad seose väljaselgitamist takistada (sugu, vanus, individuaalsed erinevused jm)
Kui eksperimendis võrreldakse gruppe, eristatakse:
- katsegrupp - keda mõjutatakse (nt saavad teatud mõjuga ravimit)
- kontrollgrupp - kes mõjutust ei saa (saavad nt toimeaineta ravimit - platseebot)
Eksperimendi tulemusi võivad mõjutada:
- eksperimentaatori ootused (tahtmatu mõju katseisikule). Selle mõju minimeerimiseks kasutatakse topeltpimedat katset.
- katseisiku ootused
ja muu.
Käitumise Bioloogilised Alused:
Inimese käitumine on keerukas, erinevate protsesside integreeritud seos.
Integreerimist ehk ühendamist teostab närvisüsteem.
Inimese psüühiline tegevus on talituslikult sõltuv närvisüsteemist. Psüühiline tegevus on sõltuv ka sisesekretsiooni ehk endokriinnäärmete (ajuripats e hüpofüüs, kilpnääre, neerupealised, käbikeha jt) talitusest. Sisesekretsiooninäärmed on omakorda seotud aju kindla piirkonna - hüportaalamuse talitusega.
Organismi bioloogiliste ning psüühiliste ja käitumuslike aspektide vahelisi seoseid ühendab psühhobioloogia. Psühhobioloogia alla kuuluvad sellised teadusharud nagu: neurofüsioloogia, sotsiobioloogia, psühhofüsioloogia, psühhofarmakoloogia jpt.
Nüüd siis head aega ja jällenägemiseni järgmisel korral.
Tsau.

pühapäev, 20. jaanuar 2019

Budism ja helid, meditatsioon, Renessanssi inimene

Budismi põhiideed:
Eesmärk on jõuda täieliku puhastumise ehk lõpliku tõeni. Ehk teekond samaarast nirvaanasse.
Samaara - taaskehastumiste ehk ümbersündide ja ühest olemisviisist teise üleminekute ahel; rändamine, taaskehastumine, mille põhjuseks on iha, kiindumus, rumalus, see, et ebatõelist peetakse tõeliseks.
Nirvaana  - budismis ja hinduismis täielik teadmise, rahu ning vabanemise seisund, sansaarast (ümbersünniahelast) vabanemine. Otsetõlkes tähendab see vaibumist ja kustumist.

Selles seisundis on aja ja ruumi mõisted ebaolulised. Nirvaana saavutatakse iseenda püsivusega, läbi virgumise, valgustuse, milles ei ole mingit jumalat ja jumalikku väge.

mokša- vabanemine samaarast (tegevuse nimi)
Aatman - inimese surematu ja muutumatu hing
Phanta Rei - kõik voolab;
Mantra - silp, sõna, lause või heli, mida kasutatakse paljudes idamaistes religioossetes praktikates ja vaimsetes tehnikates meditatsioonil teadvusseisundi muutmiseks või suunamiseks, loitsimiseks, nõidumiseks jne.
Karma - teo ja tagajärje üleüldine seadus.
Namaste - budistide ja hindude tervitus
Démodé - aegunud, moest väljas (suhtumine)

Mina" on vaid asesõna, kuid sellega määratletav on pidevalt muutuv koostisosade (skr skandha,paali k. khandha) kogum. "Mina" pidamist püsivaks ja selle järele haaramist peetakse budismis kannatuse põhjuseks.

Tingitud olemasolu ei saa pakkuda lõplikku rahuldust, sest rahulolu pakkuvad objektid ise on püsitud ning nende kadumisel lakkab ka nendest tingitud õnneseisund.

Neli õilsat tõde (paali k. cattāri ariyasaccāni, sanskriti k. catvāri āryasatyāni) on budsimi põhitõed, mida Buddha kuulutas oma esimeses jutluses "Seadmuseratta käimapanemine" (paali k. Dhammacakkappavattana-sutta). Neid teese tunnustavad õpetuse alustõdedena kõik budistlikud koolkonnad. Need on:

tõde kannatusest (paali k. dukkha ariya sacca),

tõde kannatuse põhjusest (paali k. dukkha samudaya ariya sacca),

tõde kannatuse lakkamisest ja (paali k. dukkha nirodha ariya sacca),

tõde kannatuse lakkamisele viivast teest (paali k. dukkha nirodhagāminī-paṭipadā ariya sacca), milleks on õilis kaheksaosaline tee(paali k. ariya aṭṭhangika magga).

Budismi aluseks on tõdemus, et on olemas kannatus (paali k. dukkha) ja et sellest on võimalik vabaneda, kuna kannatusel on põhjus. Kannatuste põhjuseks on janu (paali k. taṇhā) ja meeleplekid (paali k. cittakilesa, sanskriti k. cittakleśa). Taṇhā on budismis mõiste, mis tähistab kõige laiemas mõttes negatiivseid emotsioone, eeskätt viha, iha ja teadmatus. Kannatuse põhjuse kadumisega kaob ka kannatus; selleni viib õilis kaheksaosaline tee.

Kogu edaspidist budistliku mõtteloo arengut ning ülirikkalikku kirjandust ja mütoloogiat mahajaanas võib vaadelda nende põhiseisukohtade arenduse ja laiendusena. Eriti just neljanda õilsa tõe edasiarendusena ehk püüdega leida teed kannatusest välja. Olenevalt ajastust, inimestest ja kultuuridest on seda teed mõistetud ja rakendatud erinevalt. (http://sangha.ee; vaadatud 20.01.19)

Teekonnale viib sind mediteerimine.
See arendab eksistentsiaalset intelligentsust (müstiline kosmiline intelligentsus; loe rohkem: Leonhardi Blogi: neljapäev 17. Jaanuar; vaadatud 20.01.19).

Meditatsiooni tegemisele aitab kaasa meditatsiooni muusika. Meditatsiooni muusika on rahulik, aeglane, looduslikum.

Inimene kuuleb helivõnkumisi sagedusvahemikus umbes 16-20000 hertsi. Väikestel lastel võib ülemine piir ulatuda isegi kuni 40000 hertsini.

(https://bioneer.ee/kas-iga-heli-müra; vaadatud 20.01.19)

Kõige tundlikum on kõrv helisagedustele vahemikus 1000-3000 Hz. Müra mõõdetakse detsibellides, heli, mida inimkõrv enam ei erista nimetatakse nulldetsibelliks.

  • homo sum, humani nihil a me alienum puto – olen inimene, midagi inimlikku ei pea ma endale võõraks (Terentius) (tsitaat: Ülar Ploom Renessanssiaja inimeste mõttetunnetusest.)
  • Inimene peaks oma arengus jõudma niikaugele, et ta teist inimest tunnetab inimesena. (Ülar Ploom saates "Ööülikool: Renessanssiaja inimeste mõttetunnetusest")
  •  Üks asi on olla inimene inimesena, teine asi on olla inimene väljaspool inimeseks olemist. (Ülar Ploom saates "Ööülikool: Renessanssiaja inimeste mõttetunnetusest")
  • (https://vikerraadio.err.ee/879740/ooulikool-ular-ploom-renessansiaja-inimtunnetusest; vaadatud 20.01.19)
  • Kuulake seda saadet ja ka üldiselt saatesarja ööülikool. Saate väga palju häid, tarku mõtteid, teadmisi, mille üle mõelda. Kuulake tarku inimesi. 
  • Inimene ei pea olema tark selleks, et teda kuulataks vaid selleks, et teda kuulataks peab ta tunduma tark. (Minu väljamõeldud lause)
  • Kuid nüüd ma lõpetan ning head aega ja jällenägemiseni järgmisel korral ning kuulake vikerraadiost ööülikooli loenguid.
  • Tsau!

Küsimustik

Leonhardi Blogi omanik on ka üks YouTube kanali Leonhardi Mängud omanikest ja ta palub teil täita üks küsimustik kanali Leonhardi Mängud kohta: https://docs.google.com/forms/d/1QvIVxdg3quqGKJJpAHZNflMEuzbx66L_AeGvvgFhRNM/edit?usp=drivesdk
NB! See link on AEGUMATU!
#Leonhardi Mängud
#Leonhardi Blogi
# Cookie Play Studios
cookieplaystudios@gmail.com
https://leonhard.simdif.com