Ostinato või ka ostinaato (ladinakeelsest sõnast
obstinatus, itaalia keeles
ostinato, kaljukindel, vääramatu, kangekaelne, visa, jonnakas) on
muusikas objekti omadus korduda muutumatuna (st korduda
ostinato). Muutumatult (ostinaatselt) korduda võib näiteks
motiiv,
rütm, harmooniajärgnevus või muud sellist.
Ostinato pikkus võib olla alates lühikesest kahenoodilisest motiivist kuni pika muusikalise fraasini. Korrata võib rütmimustrit või ka terviklikku meloodiat.
Ostinatos korratakse helisid alati samaväärses helide järjestuses, kus igal
noodil on igas korduses alati sama tähtsus ja rõhk.
Basso ostinato on pidevalt korduv bassimotiiv või bassiteema.
Ostinato jõudis lääne muusikasse 13. sajandil ja populaarne on see tänapäevani.
Termin
Ostinato't kui nähtust on kirjeldanud juba Zarlino aastal 1558 traktaadis "Le istituzioni harmoniche", kasutades selleks sõna
pertinacie.
Sõna
ostinato esineb omadussõnana muusikalises kontekstis esimest korda 1687. aastal ilmunud Berardi traktaadis "
Documenti armonici". Seal leidub väljend 'ostinaatne kontrapunkt' (
contrapunto ostinato).
Brossard'i (1703), Waltheri (1732) ja
Jean-Jacques Rousseau (1768) muusikaleksikonides on
contrapunto ostinatotähenduses sünonüümidena kasutusel terminid
contrapunto perfidiato ja
contrapunto obligato.
Sõna nimisõnaline vorm ilma "ostinaatset" (
obstinate) elementi täpsemalt määratlemata, on suhteliselt uus.
Hermann Mendel kasutas seda oma Muusikalises konversatsioonileksikonis (
Musikalisches Conversations-Lexicon) aastal 1877 ning seda mõisteti pikka aega isegi mitmetes 20. sajandi muusikaleksikonides kui lühendit terminist
basso ostinato.
Ostinato näiteid klassikalises muusikas
Tuntud on näiteks
generaalbassi osa
Johann Pachelbeli teoses "
Kaanon D-duuris" ja militaarne 5/4
rütm Gustav Holstiorkestrisüidi "Planeedid" palas "Marss". Samuti saab näiteks tuua
ostinato Wolfgang Amadeus Mozarti teose "
Reekviem" osas "Confutatis".
Gioachino Rossini avamängudeskasutatakse
crescendo'des
ostinato't sageli. Muud märkimisväärsed näited: Gustav Holsti "St. Paul's Suite" teine osa (kus teise hääle viiulid mängivad
divisi korduvat kaheksast noodist koosnevat meloodiat), rütmimuster
Raveli "
Boléros",
Chopini teose "Berceuse" harmooniline muster.
Ostinato näiteid popmuusikas
Väga tuntud
ostinato näide on
John Williamsi filmimuusika filmile "
Lõuad" (
Jaws, 1975). Selles kasutati kahte madalat nooti, mida korratakse erinevates tempodes, väljendamaks tapjahai erinevaid tegevusi. See kahe noodi
ostinatoga teema on üks tuntumaid filmimuusikas.
Danny Elfmani loodud teema filmile "
Mehed mustas" (
Men in Black, 1997), mis põhineb
Patrice Rusheni laulul "Forget Me Nots", on
ostinato basskitarril.
Akira Ifukube kasutab oma helitöödes filmile "
Gojira" ning teistele
Jaapani ulmefilmidele ostinatot ohtralt.
Ostinato't kuuleb ka
Broadway muusikali "
Rent" loo "Seasons of Love" alguses.
ABBA loos "
Take a Chance on Me" korratakse taustal fraasi "take a chance, take a chance, take a, take a chan-chance".
Ameerika progressiivse metali bänd "
Symphony X" kasutab sageli meloodiat
ostinatona, liigutades meloodiat bassihääles. Ka progressiivse metali bänd
Dream Theater esitab harmoniseeritud kitarri ja klahvpilli
ostinato't sellistes lugudes nagu "Learning to Live" ja "In the Name of God".
Led Zeppelini loos "
Immigrant Song" kuuleb kogu pala jooksul
bassil ja
kitarril ostinato't.
Ostinato näiteid džässmuusikas
Sisuliselt märgib
ostinato't
džässis ingliskeelne termin
vamp, mis tähendab lihtsalt muusikalise kujundi või
saatepartii kordamist. Saatepartii
vamp võimaldab esitajal luua harmoonilise raamistiku, mille najal improviseerida. Sageli kasutatakse seda hoovõtulauana
improvisatsioonile.
Klassikalisi džässinäiteid on muuhulgas palad "A Night in Tunisia", "Take Five", "A Love Supreme", "Maiden Voyage", "Cantaloupe Island" ja "Chameleon".