Otsing sellest blogist

UUS!!!

Kvarternaar ehk antropogeen

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. Kvaternaar  ehk  an...

teisipäev, 20. juuli 2021

Anarhokapitalism

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.
Anarhokapitalism on libertaarse anarhismi vorm, mis nõuab riigi kaotamist ja eraisikute ning firmade kontrolli kõigi ühiskondlike ja majanduslike asutiste üle. Anarhokapitalismi loojaks võib pidada Murray N. Rothbardit, kes jõudis selleni, ühendades omavahel klassikalise liberalismi, individualistliku anarhismi ja austria majanduskoolkonna vaated.
Murray Rothbard leiab, et eraettevõtjad võiksid enda kanda võtta kõik riigi funktsioonid, mille järele on tegelik vajadus. Robert Nozicki minimaalriiklik ühiskond erineb vaid üksikasjades Rothbardi skeemist ning selle toetuseks loob ta eraomandust õigustava õiglusteooria. Nende kitsendusteta kapitalismi väljendavate arutluste tuumaks on inimvabaduse põhialusena vaadeldav absoluutne õigus omandile. Samas vaimus on kirjutatud Blocki "Defending the Undefendable" ("Kaitstes kaitsmatut"), milles nõutakse näiteks prostitutsiooni seaduslikustamist, kui see on vabatahtlik tehing – millesse riigil pole mingit õigust sekkuda.

esmaspäev, 19. juuli 2021

Põhjamaade mudel

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.
See artikkel räägib Põhja-Euroopa sotsiaalsest ja majanduslikust mudelist. Mandri-Euroopa sotsiaalmajanduslike mudelite kohta vaata  Dirigismi ja Rheinismi mudelit. Põhjamaade mudeliga sageli seotud poliitilise ideoloogia kohta vaata
sotsiaalset demokraatiat. Prostitutsiooni seaduse tüübi kohta vaata Põhjamaade mudellähenemine prostitutsioonile.
Põhjamaade mudel koosneb majandus-ja sotsiaalpoliitikast ning Põhjamaade tüüpilistest kultuuritavadest (Taani, Soome, Island, Norra ja Rootsi). See hõlmab ulatuslikku heaoluriiki ja mitmetasandilist kollektiivset läbirääkijat, kus suur osa töötajatest on ametikohal ja suur osa elanikkonnast, kelle teenistuses on avalik sektor (ligikaudu 30% tööjõust). Põhjamaade mudel hakkas pärast II maailmasõda tähelepanu pöörama.
Kolm Skandinaavia riiki on nominaalselt, monarhia, samas kui Soome ja Island on vabariiad alates 20. Praegu on Põhjamaad kirjeldatud kui väga demokraatlikud ning kõigil on ükskõikne juhtimisvorm ja nad kasutavad oma valimissüsteemides proportsionaalset esindatust. Kuigi Põhjamaade vahel on märkimisväärseid erinevusi, on neil kõigil ühised tunnused. Need hõlmavad universaalse heaoluriigi toetamist, mille eesmärk on konkreetselt üksikisiku autonoomia suurendamine ja sotsiaalse liikuvuse edendamine; korporatistliku süsteemi, mis hõlmab kolmepoolset kokkulepet, mille puhul tööturu esindajad peavad läbirääkimisi palkade ja tööturu poliitika üle, mida vahendab valitsus; ning pühendumine eraomandisse (mõnede piirangutega) segamajanduses.
2018. aasta seisuga on kõik Põhjamaad kõrgelt hinnatud ebavõrdsusele kohandatud HDI ja ülemaailmse Rahutagamisindeksi suhtes. 2019. aastal on kõik viis Põhjamaad järjestatud maailma Õnneraporti top 10-nes.
Ülevaade
Põhjamaade mudelit iseloomustatakse järgmiselt:
Lisaks avalikule teenusele, nagu tasuta haridus ja universaalne tervishoid, on suures osas maksukogumissüsteemis välja töötatud sotsiaalne turvavõrk.
Tugevad omandiõigused, lepingu jõustamine ja äritegevuse üldine lihtsus.
Riiklikud pensioniplaanid.
Vabakaubanduse kombineerimisel kollektiivse riskide jagamisega (sotsiaalsed programmid ja tööturu institutsioonid), mis on andnud kaitset majandusliku avatusega kaasnevate riskide vastu.
Väike tooteturu reguleerimine. Põhjamaade riigid on vastavalt OECD järjestusele väga kõrgel tooteturu vabaduses.
Korruptsiooni madal tase. Läbipaistvus International ' s 2015 korruptsiooni tajumise indeksi järgi, Taani, Soome, Norra ja Rootsi olid järjestatud seas 10 kõige vähem korrumpeerunud 167 riikide hinnatud.
Suur osa ametiühingusse kuuluvatest töötajatest. 2013. aastal oli ametiühingu sisutihedus Islandil 88%, Taanis 69%, Rootsis 67%, Soomes 66% ja Norras 51%. Võrdluseks oli ametiühingu  sisutihedus Saksamaal 18%, Ameerika Ühendriikides 11% ja Prantsusmaal 8%. Madalam ühingu tihedus Norras on põhiliselt põhjendatud sellega, et see puudub Genti süsteemist alates 1938. Seevastu Taanis, Soomes ja Rootsis on kõigil ametiühingus töötavad töötusfondid.
Tööandjate, ametiühingute ja valitsuse vaheline partnerlus, mille kohaselt need sotsiaalpartnerid peavad läbirääkimisi tingimuste üle, mis reguleerivad töökoha reguleerimist enda hulgas, mitte seadusega kehtestatud tingimusi. Rootsis on detsentraliseeritud palkade kooskõlastamine, Soomes on kõige vähem paindlik. Muutuvad majanduslikud tingimused on põhjustanud töötajate hirmu ning ametiühingute vastupanuvõimet reformidele. Samal ajal näib, et reformid ja soodne majanduslik areng on vähendanud töötust, mis on traditsiooniliselt olnud suurem. Taani sotsiaaldemokraadid suutsid paindlikkuse reforme läbi suruda 1994 ja 1996.
ÜRO maailma Õnnearuanded näitavad, et kõige õnnelikum rahvad on koondunud Põhja-Euroopasse. Nordics on kõrgeim kõrgeima mõõdiku kohta REAALSKP elaniku kohta, tervislik eluiga, kus keegi loeb, tajutav vabadus teha elu valikuid, suuremeelsus ja vabadus korruptsiooni. Põhjamaad on maailma Õnnearuande 2018 Top 10, Soome ja Norra võttes top laigud.
Põhjamaad said kõrgeima järgu töötajate õiguste kaitseks rahvusvahelise Ametiühingute Konföderatsiooni 2014 ülemaailmse õiguste indeksiga, kusjuures Taani on ainus rahvas, kes saab täiusliku punktisumma. Rootsi seisuga 56,6% SKPST, Taani 51,7% ja Soome puhul 48,6% peegeldavad väga suuri avaliku sektori kulutusi. Avaliku sektori kulutuste üheks peamiseks põhjuseks on avalike töötajate suur arv. Need töötajad töötavad erinevates valdkondades, sealhulgas haridus, tervishoid ja valitsus ise. Neil on sageli suurem tööjulgeolek ja nad moodustavad umbes kolmandiku töötajatest (rohkem kui 38% Taanis). Riiklikud kulutused sotsiaalsetele ülekannetele, nagu töötushüvitised ja ennetähtaegselt pensionile jäämise programmid, on kõrged. 2001. aastal olid palgapõhised töötushüvitised ligikaudu 90% Taanis ja 80% Rootsis, võrreldes 75% Madalmaades ja 60% Saksamaal. Töötutel oli ka võimalus saada hüvitist mitu aastat enne vähendamist, võrreldes teiste riikide kiire kasu vähendamisega.
Riiklikud kulutused tervishoiule ja haridusele on oluliselt kõrgemad Taanis, Norras ja Rootsis võrreldes OECD keskmisega.
Üldine maksukoormus (protsendina SKPST) on suur, Taanis 45,9% ja nii Soomes kui ka Rootsis 44,1%. Põhjamaad on suhteliselt kindlasummalised maksumäärad, mis tähendab, et isegi keskmise ja madala sissetulekuga isikud maksustatakse suhteliselt kõrgel tasemel.
Aspekte
Tööturupoliitika
Põhjamaad jagavad aktiivset tööturupoliitikat osana korporatisisest majandusmudelist, mis on mõeldud tööjõu ja kapitali huvide konflikti vähendamiseks. Korporatistik on Norras ja Rootsis kõige ulatuslikum, kus tööandja föderatsioonid ja tööesindajad kaupleavad valitsuse poolt vahendatud riiklikul tasandil. Tööturu sekkumiste eesmärk on pakkuda töö ümberõpet ja ümberpaigutamist. 27
Põhjamaade tööturg on paindlik ja seaduste kohaselt on tööandjatel lihtne töötajaid palgata ja valada või kasutusele võtta tööjõu säästmise tehnoloogiat. Selleks et leevendada negatiivset mõju töötajatele, on valitsuse tööturupoliitika eesmärk pakkuda suuremeelne sotsiaalhoolekanne, töö ümberõpe ja ümberpaigutamisteenused, et piirata mis tahes konflikte kapitali ja tööjõu vahel, mis võivad sellest protsessist tuleneda.
Majandussüsteem
Põhjamaade mudelit toetab segaturu kapitalisti majandussüsteem, millel on suur erasektori omandiõigus, välja arvatud Norra, mis hõlmab suurt hulka riigi omandis olevaid ettevõtteid ja riigi osalust börsil noteeritud ettevõtetes.
Põhjamaade mudelit kirjeldatakse kui konkurentsivõimelise kapitalismi süsteemi koos suure protsendiga avaliku sektori elanikkonnast (ligikaudu 30% tööjõust). aastal 2013, Economist kirjeldas oma riike kui  "stout vaba kauplejad, kes vastu kiusatusele sekkuda isegi kaitsta ikoonilisi ettevõtteid " samas otsivad ka viise, kuidas tujata kapitalism on karmimaid mõju ja teatas, et Põhjamaad  "on ilmselt kõige paremini reguleeritud maailmas  ". 3  mõned majandusteadlased on viitas Põhjamaade majandusmudelile kui kujul  "kaisu kapitalism ", kus on madal ebavõrdsus, suuremeelne hoolekanne ja vähenenud tippsissetuleku kontsentratsioon, mis vastandab seda rohkem  "lõigatud kurgu kapitalism " Ameerika Ühendriikides, kus on kõrge ebavõrdsus ja suurem keskendumine kõrgematele sissetulekutele.
1990. aastate alguses järgis Rootsi majandus neoliberaalreforme, mis vähendas avaliku sektori rolli, mis tõi kaasa mis tahes OECD majanduse ebavõrdsuse kiirema kasvu. Rootsi sissetulekute ebavõrdsus on siiski endiselt madalam kui enamikus teistes riikides.
Norra eripärad 
Norra riigil on osalus paljudes riigi suurimates börsil noteeritud äriühingutes, mis omavad 37% Oslo aktsiaturust  ja tegutsevad riigi suurimates börsil noteerimata äriühingutes, sealhulgas Equinor ja Statkraft. Economist teatab, et "pärast Teist maailmasõda natsionaliseeris valitsus kõik Saksa ärihuvid Norras ja lõppes 44% Norsk Hydro aktsiatest. Selle asemel, et kontrollida ettevõtete kontrolli pigem aktsiate kui reguleerimise kaudu, tundus, et valitsus kasutas seda võimaluse korral. "Me leiutasime Hiina viisi teha asju enne Hiinat", ütleb Torger Reve of Norwegian Business School  ".
Valitsus haldab ka suveräänset jõufondi, Norra valitsuse pensionifondi, mille osaline eesmärk on valmistada Norras ette naftat tulevikus, kuid "tavaliselt naftat tootvate Rahvaste hulgas on see ka suur inimõiguste eestkostja – ja võimas üks , tänu oma kontrollile Nobeli rahupreemia  ".
Norra on ainus suur majandus läänes, kus nooremad põlvkonnad muutuvad rikkamaks, ning 13%-ga 2018, mis suurendab teistes Lääne-Euroopa lääneriikides täheldatud trendi muutumist vaesemaks kui varem tulnud põlvkonnad.

Põhjamaade heaolu mudel 
Põhjamaade heaolumudelis viidatakse Põhjamaade hoolekandepoliitikale, mis seob ka nende tööturupoliitikaga. Põhjamaade heaolumudelit eristatakse teist liiki heaoluriikide puhul, rõhutades tööjõu osaluse maksimeerimist, soolise võrdõiguslikkuse edendamist, egalitaarset ja ulatuslikku hüvitiste taset, sissetulekute ümberjaotamise suurt ulatust ja liberaalset eelarvepoliitikat.
Kuigi Põhjamaade vahel on erinevusi, on neil kõigil suur pühendumus sotsiaalsele ühtekuuluvusele, heaoluteenuste universaalsusele, et tagada individualism, pakkudes kaitset haavatavatele üksikisikutele ja ühiskonna rühmadele ning üldsuse osalemist sotsiaalses otsustusprotsessis. Seda iseloomustab paindlikkus ja avatus innovatsioonile heaolu pakkumisel. Põhjamaade hoolekandesüsteeme rahastatakse peamiselt maksustamise kaudu.
Vaatamata ühistele väärtustele, võtavad Põhjamaad erinevaid lähenemisviise heaoluriigi praktilisele haldusele. Taani pakub erasektori avalike teenuste ja heaolu kõrget taset koos assimilatsiooniga sisserändepoliitikaga. Islandi heaolumudel põhineb "sotsiaalhoolekande" (vt workfare) mudelil, samas kui osa Soome heaoluriigist hõlmab vabatahtlikku sektorit, kes mängib olulist rolli eakate eest hoolitsemisel. Norra toetub kõige laialdasemalt avaliku sektori heaolule.
Vaesuse vähendamine
Põhjamaade mudel on olnud edukas olulisel määral vaesuse vähendamisel. aastal 2011 olid vaesuse määrad enne maksude ja 24,7 ülekannete mõju arvessevõtmist Taanis, 31,9% Soomes, 21,6% Islandil, 25,6% Norras ja 26,5% Rootsis. Pärast maksude ja ülekannete arvestust muutusid vaesuse määrad samal aastal 6%, 7,5%, 5,7%, 7,7% ja 9,7%, keskmiselt 18,7 p.p. [44] võrreldes Ameerika Ühendriikidega, kelle vaesusmäär on väiksem kui 28,3% ja järelmaks 17,4% 10,9 p.p., maksude mõju ja vaesuse ülekandumise vähendamine kõigis Põhjamaade riikides on oluliselt suurem. Seevastu võrreldes Prantsusmaaga (27 p.p. vähendamist) ja Saksamaaga (24,2 p.p.) on maksud ja ülekanded Põhjamaade keskmisest väiksemad.

Luteriusu mõju
Mõned akadeemikud on teadnud, et Luteriusk, Põhjamaades domineeriv usutraditsioon, avaldas mõju sotsiaalse demokraatia arengule. Schröder väidab, et Lutheranism edendas usklike üleriigilise kogukonna ideed ning tõi seetõttu kaasa suurema osaluse majandus-ja sotsiaalses elus, võimaldades üleriigilise heaoluga seotud solidaarsust ja majanduslikku koordineerimist. Pauli Kettunen esitleb Põhjamaade mudelit kui tulemust omamoodi müütiline  "luterlik talupoeg valgustatuse ", poriseeritades Põhjamaade mudel lõpptulemuse omamoodi  "seculariszed Lutheranism ". kuid mainstream akadeemiline diskursuse teemal keskendub  "ajalooline spetsiifilisus ", mis on keskne struktuur luterlik kirik on vaid üks aspekt kultuurilised väärtused ja riigi struktuuride, mis viinud arengut heaolu riigis Skandinaavias.
Vastuvõtt
Põhjamaade mudelit on positiivselt saanud mõned Ameerika poliitikud ja poliitilised kommentaatorid. Jerry Mander on võrrelenud Põhjamaade mudelit omamoodi  "hübriid " süsteem, mis pakub kombineeritud kapitalist ökonoomika sotsialistlikud väärtused, mis esindavad alternatiivi American-stiilis kapitalism. senaator Bernie Sanders (I-VT) osutas Skandinaaviasse ja Põhjamaade mudelile, mida Ameerika Ühendriigid saavad õppida, eelkõige seoses eeliste ja sotsiaalsete kaitsega, mida Põhjamaade mudel pakub töötajatele ja selle universaalse Tervishoiuteenuste. Naomi Klein sõnul soovis endine Nõukogude juht Mihhail Gorbathev viia Nõukogude Liitu sarnassuunas Põhjamaade süsteemi, ühendades vabad turud sotsiaalse turvavõrgaga, säilitades siiski avaliku omandi peamiste majandussektorite – koostisosad, mis ta uskus oleks muuta Nõukogude Liit  "Sotsialistlik majakas kogu inimkonna ".
Põhjamaade mudelit on positiivselt saanud ka mitmed sotsiaalteadlased ja ökonomistid. Ameerika sotsioloogia ja politoloogia professor Lane Kenworthy pooldab Ameerika Ühendriike järkjärgulist üleminekut sotsiaaldemokraatiale, mis on sarnane Põhjamaade riikidega, määratledes sotsiaalse demokraatia kui selline:  "idee sotsiaalse demokraatia oli muuta kapitalism paremaks. On lahkarvamusi selle kohta, kuidas täpselt seda teha, ja teised võivad mõelda, et minu raamatus esitatud ettepanekud ei ole tõeline sotsiaalne demokraatia. Kuid ma arvan, et see on kohustus kasutada valitsust, et teha elu paremaks inimeste jaoks kapitalistlikus majanduses. Suurel määral hõlmab see riiklike kindlustusprogrammide (valitsuse ülekanded ja teenused) kasutamist.
Nobeli preemia võitnud majandusteadlane Joseph Stiglitz märkis, et Skandinaavia riikides on suurem sotsiaalne liikuvus kui Ameerika Ühendriikides, ning väidab, et Skandinaavias on nüüd võimalus, et Ameerika Ühendriigid kunagi olid. Ameerika Autor Ann Jones, kes elas Norras neli aastat, väidab, et "Põhjamaad annavad oma elanikkonnale vabaduse, kasutades kapitalismi kui vahendit, mis toob kasu kõigile " arvestades, et Ameerika Ühendriikides on neoliberaalne poliitika selle eest vastutavad rebased ja kapitalistid on kasutanud oma ettevõtete loodud jõukust (samuti finants-ja poliitilisi manipulatsioone), et hõivata riik ja tibud kanad  ".
Economist Jeffrey Sachs on Põhjamaade mudeli pakkusin, olles märkinud, et Põhjamaade mudel on "tõend selle kohta, et kaasaegne kapitalism saab kombineerida detsentsuse, õigluse, usalduse, aususe ja keskkonnasäästlikkusega".
Põhjamaade ulatuslikku avalikku pakkumist ja individualismi kultuuri on kirjeldatud Ersta Sköndal Ülikooli kolledžis Lars Trägårdh kui  "staatisti individualism ".
2016 uuring mõttemahuti Iisraeli demokraatia instituudi leitud, et peaaegu 60 protsenti Iisraeli juudid eelistasid  "Skandinaavia mudel " majandus, kõrge maksud ja tugev heaolu riik.
Väärarusaamad
Viking Economics ' i Autor George Lakey väidab, et ameeriklased mõistavad Põhjamaade "heaoluriik " olemust üldiselt valesti:
Ameeriklased kujutada, et "heaolu riik " tähendab USA Hoolekandesüsteem steroidid. Tegelikult lammutasid Nordics oma Ameerika stiilis hoolekandesüsteemi vähemalt 60 aastat tagasi ja asendas universaalteenused, mis tähendab, et kõik – rikkad ja vaesed – saavad tasuta kõrgharidust, tasuta meditsiiniteenuseid, tasuta lastehooldust jne
Oma rollis Poolas ja Jugoslaavias, mis on seotud Sotsialistliku üleminekuperioodiga, märkis Jeffrey Sachs, et Lääne-stiilis kapitalism, nagu Rootsi stiilis sotsiaalne demokraatia ja Thatcherite Liberalismi, on praktiliselt Identsed:
Idapoolsed riigid peavad tagasi lükkama kõik "kolmas viis ", näiteks chimerical  "turu sotsialism ", mis põhineb avaliku omandi või töötaja enesejuhtimise, ja minna otse Lääne-stiilis turumajanduse. Majandusreformi peamine mõttevahetus peaks seega olema Üleminekuvahend, mitte lõpp. Ida-Euroopa ei vaidle ikka veel vastu: näiteks, kas sihtida Rootsi stiilis sotsiaalset demokraatiat või Thatcherite Liberalismi. Aga see võib oodata. Nii Rootsis kui ka Suurbritannias on peaaegu täielik eraomand, erasektori finantsturud ja aktiivsed tööturud. Ida-Euroopas täna [in 1990] ei ole ühtegi neist institutsioonidest; on Lääne-Euroopa alternatiivsed mudelid peaaegu identsed.
Taani peaministri Lars Løkke Rasmussen käsitles kõnes Harvardi Kennedy Valitsuskoolist Ameerika väärilisust, et Põhjamaade mudel on sotsialismi vorm, milles on märgitud:  "Ma tean, et mõned USA inimesed seostavad Põhjamaade mudelit mõne sotsialismi. Seepärast tahaksin teha ühe asja selgeks. Taani ei ole kaugeltki Sotsialistlik planeeritud majandus. Taani on turumajandus  ".
Kriitika [Redigeeri]
Sotsialistid John Roemer ja Pranab Bardhan kritiseerivad Põhjamaade-stiilis sotsiaalset demokraatiat oma küsitavaks tulemuseks suhtelise egalitarismi ja selle jätkusuutlikkuse edendamisel. Nad väidavad, et Põhjamaade sotsiaalne demokraatia nõuab tugevat tööjõu liikumist, et säilitada vajalik raske ümberjaotamine, väites, et on idealistlik mõelda, et sarnaseid ümberjaotamise tasemeid saab saavutada nõrgema tööjõu liikumisega riikides. Nad märgivad, et isegi Skandinaavia riikide sotsiaalne demokraatia on langenud alates 1990ndate aastate alguse tööjõu liikumise nõrgenemisest, väites, et sotsiaalse demokraatia jätkusuutlikkus on piiratud. Roemer ja Bardham väidavad, et turu Sotsialistliku majanduse loomine ettevõtte omandisuhete muutmisega oleks tõhusam kui sotsiaalne demokraatlik ümberjaotamine, et edendada egalitaarseid tulemusi, eelkõige nõrkade tööjõu liikumisega riikides.
Ajaloolane Guðmundur Jónsson väidab, et on ebatäpne lisada Islandi ühte Põhjamaade mudeli aspekti, mis on üksmeelne demokraatia. Ta kirjutab, et "Islandi demokraatiat on parem kirjeldada kui rohkem võistleva kui konsensusliku stiili ja praktika. Tööturg oli konfliktis ja see on sagedasem kui Euroopas, mille tulemuseks oli valitsuse ja ametiühingute vaheline suhe. Teiseks, Island ei jaganud Põhjamaade võimu jagamise või korporatiivsuse traditsiooni seoses tööturupoliitika või makromajanduspoliitika haldamisega, eelkõige sotsiaalsete Demokraatide ja vasakpoolses üldiselt nõrkuse tõttu. Kolmandaks ei näidanud õigusloomeprotsess suurt tendentsi valitsuse ja opositsiooni vahel konsensuse saavutamise suunas, mis puudutab valitsust, kes otsib konsultatsioone või toetab peamisi õigusakte. Neljandaks on seadusandlike menetluste poliitiline laad ja avalik mõttevahetus üldiselt pigem võistlev, mitte konsensusliku iseloomuga. "
Oma dokumendis  "Skandinaavia fantaasia: Intergeneratsiooni allikad Taanis ja USAs", Rasmus Landersøn ja James J. Heckman võrdlesid Ameerika ja Taani sotsiaalset liikuvust ning leidsid, et sotsiaalne liikuvus ei ole nii suur, kui arvud võiksid soovitada Põhjamaad – kuigi nad leidsid, et Taani on sissetulekute liikuvuses suurem. Kui otsite eranditult palkasid (enne makse ja ülekandeid), on Taani ja Ameerika sotsiaalne liikuvus väga sarnased. Alles pärast maksude ja ülekannete tegemist võetakse arvesse seda, et Taani sotsiaalne liikuvus paraneb, näidates, et Taani majanduse ümberjaotamise poliitika annab lihtsalt mulje suuremast liikuvusest. Lisaks ei parandanud Taani suurem investeerimine rahvaharidusse oluliselt hariduslikku liikuvust, mis tähendab, et mitte-kolledži haritud vanemaga lapsed ei saa endiselt ülikooliharidust, kuigi avaliku sektori investeeringute tulemusel paranenud kognitiivsed oskused võrreldes nende Ameerika eakaaslastega. Teadlased leidsid ka tõendeid selle kohta, et suuremeelne hoolekandepoliitika võiks pärssida kõrgema taseme hariduse taotlemist, sest see vähendab majanduslikku kasu, mida kõrgkooli haridustase pakub, ja suurendades heaolu madalama haridustaseme töötajatele Tasandil.
Autor Nima Sanandaji kritiseeris Põhjamaade mudelit, kui ta küsitles seost mudeli ja sotsiaalmajanduslike tulemuste vahel oma teoste, näiteks "Skandinaavia ebatavalisus"  ja "Utoopiast lahtiütlemine": paljastades Põhjamaade sotsialismi müüdi.
Poliitilised ideoloogiad Põhjamaades
Sotsioloog Lane Kenworthy sõnul viitab Põhjamaade tööturu osapoolte ideoloogia Põhjamaade sotsiaalse demokraatia mudeli raames poliitikale, mille raames edendatakse majanduslikku julgeolekut ja võimalusi kapitalismi raamistikus, mitte aga kapitalismi asendamiseks.

reede, 16. juuli 2021

Öko-sotsiaalne turumajandus

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.
Öko-sotsiaalne turumajandus
Ökosotsiaalne turumajandus (ESME), mida tuntakse ka sotsiaal-ökoloogilise turumajandusega (SEME) või sotsiaalse ja ökoloogilise turumajandusega, eesmärk on tasakaalustada vaba turumajandust, püüda saavutada sotsiaalset õiglust ning tagada loodusvarade säästev kasutamine ja kaitse Ressursse. Selle töötas välja Austria poliitik Josef Riegler 1980ndatel aastatel, mis laieneb sotsiaalse turumajanduse esialgsele kontseptsioonile, mida esmakordselt toetas Konrad Adenauer, ning seda peetakse majanduslikuks formaadile, mille enamik riike Euroopa järgib.
Määratlus ja eesmärgid
Ökosotsiaalne turumajandus on terviklik mudel, mis põhineb tugevusel ja innovatiivsel turumajanduses. Keskkonnasäästlik turumajandus nõuab, et keskkonnakaitse ja sotsiaalne õiglus oleksid kõigi majandustegevuse jaoks elutähtsaid kriteeriumeid. Ökosotsiaalse turumajanduse jaoks on kesksel kohal tulevaste põlvkondade ökoloogia ja elupaiga kaitse. Selle toetajad väidavad, et ainult vabad turud ei ole võimelised või huvitatud kaitsma keskkonda, mistõttu on vaja valitsuse meetmeid. Kõrgemate sotsiaalsete ja keskkonnastandardite loomist, eriti arengumaades, peetakse tulevikus maailma rahuga oluliseks sammuks. Ökosotsiaalse turumajanduse eesmärk on "suurem tõenäosus julgetele, solidaarsusele ja suurema vastutuse eest looduslikele elupaikadele".Kavandatavad meetmed
Ausa konkurentsi raamistikke ja suuniseid tuleb rakendada mitte ainult ELis, vaid ka ülemaailmsel tasandil. See on eelkõige nõudlus poliitika järele, mis looks ülemaailmse ühenduvuse ja koostöö poliitilise maastiku. Ökosotsiaalsed turuökonomistid toetavad aastatuhande arengueesmärkide ja Kyoto protokolli rakendamist ning nõuavad tihedamat koostööd Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni, Maailma Kaubandusorganisatsiooni, Rahvusvahelise Valuutafondi ja Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni, et luua nimetatud raamistik.  Riiklikul tasandil soodustab see fossiilkütuste energiaallikaid (keskkonnamaksud) kõrgemaid makse, vähendades samal ajal tulumaksustamist. Avaliku sektori toetusi tuleb nende arvates maksta üksnes jätkusuutlikkuse edendamiseks. Keskkonnareostuse ja ressursikasutuse puhul tuleb arvesse võtta tooteprotsesside ja tootehindade arvutamist. Suurt rõhku haridusele keskkonnakaitsega seotud küsimustes peetakse teadlikkuse tõstmiseks tingimata vajalikuks.
Ülemaailmse Marshalli plaani algatus
Ülemaailmse Marshalli plaani idee, mida esmakordselt tõi kaasa Al Gore 1990ndatel aastatel, on ökosotsiaalse mõtlemise peamine osa. Ülemaailmse Marshalli plaani mõte põhineb kahel sambal:
Uuenduslikud täiendavad rahastajad, mis on vajalikud ÜRO aastatuhande arengueesmärkide tegelikel realiseerimiseks partnerluste, kaasvastutuse ja hea valitsemistava alusel.
Ülemaailmse ökosotsiaalse turumajanduse saavutamine kõikides instituutides ja lepingutes, mis on seotud samade ökoloogiliste ja sotsiaalsete standarditega.
Nende arengumeetmete rahastamine on finantstehingutele, petrooleum-või eriotstarbelisele VALUUTAFONDIGA seotud maksudele. Suur väljakutse on leida tõhus viis tõlkida raha arengusse kaotamata korruptsiooni kogu maailmas.
Algatuse silmapaistvate toetajate hulgas on Muhammad Yunus, Hans-Dietrich Genscher, Ernst Ulrich von Weizsäcker ja Jane Goodall.

neljapäev, 15. juuli 2021

Dirigism

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

Dirigism


Mine navigeerimisribale Mine otsikasti
Dirigism (prantsuskeelsest sõnast diriger, 'suunama') on majanduslik doktriin, mida iseloomustab tugev riigi suunav mõju turumajandusele. Dirigism osutab kapitalistliku majanduse süsteemile, kus riigil on majandusasjades oluline suunav, mitte pelgalt regulatiivne roll. 
Majandusliku doktriinina on dirigism laissez-faire'i printsiibi otsene vastand, rõhutades riigi sekkumise positiivset rolli tootmise ebatõhususe ja turutõrgete piiramisel. Dirigistlik poliitika hõlmab sageli indikatiivset planeerimist, riigi suunatud investeerimist ja turuinstrumentide (maksude ja dotatsioonide) kasutamist.
Termin võeti kasutusele II maailmasõjale järgnenud aastatel, et kirjeldada Prantsusmaa majanduspoliitikat, mida iseloomustasid kolm tunnust: riiklik investeeringute suunamine, majanduse indikatiivne planeerimine turumehhanismi täiendamiseks ja riigiettevõtete loomine Prantsusmaa majanduse jaoks strateegilistes sektorites. Need tegevused tõid kaasa enneolematu majandusliku ja demograafilise kasvu, mille järgi hakati kogu perioodi kutsuma nimega Trente Glorieuses ('kolmkümmend hiilgavat [aastat]').
Terminit "dirigism" on hiljem kasutatud ka muu sarnast poliitikat rakendanud majanduse klassifitseerimiseks. Neist tuntuimad on neli Aasia tiigrit ja Hiina Rahvavabariigi majandus. Sellega on seotud ka riigikapitalismi mõiste.
Tänapäevast majandust võib iseloomustada kui dirigistlikku majandust. Näiteks võib riik toetada uuringuid ja uue tehnoloogia väljatöötamist, teha riigihankeid (eriti militaarvaldkonnas) või kasutada riiklikke uurimisinstituute.

Dirigism Prantsusmaal

Enne II maailmasõda oli Prantsusmaa majandussüsteem suhteliselt killustunud kapitalistlik süsteem. Paljud väikesed ettevõtted, mis olid sageli pereettevõtted, ei olnud dünaamilised ja tõhusad võrreldes Saksamaa ning Ameerika Ühendriikide suurte tööstusettevõtete ühendustega. II maailmasõda mõjus Prantsusmaale laastavalt. Lennukipommid ja sabotaaž hävitasid raudteed ning tööstushooned, mille võttis oma valdusse Natsi-Saksamaa. Sõjajärgset Prantsusmaad ootas ees pikaaegne talongimajandus nii, nagu seda rakendati Suurbritannias. Lisaks kaotasid mõned Prantsuse äri- ja poliitikamaastiku sektorid autoriteedi, sest nad olid teinud koostööd sakslastest okupantidega.
Poliitilisest kuuluvusest hoolimata püüdsid sõjajärgse Prantsusmaa valitsused leida viisi majanduse ratsionaalseks ja tõhusaks arenguks. Selle kaugem eesmärk oli leida vaste Ameerika Ühendriikide kõrgelt ja tehnoloogiliselt arenenud majandusele. Prantsusmaa dirigismi väljakujunemine langes ühele ajale meritokraatliku tehnokraatia väljakujunemisega: eliitkoolist École nationale d'administration sai riik tipptasemel ametnikke ja tööstuse juhtivatele positsioonidele määrati korpuse Corps des mines riiklikud insenerid ning teised kõrgkoolis École polytechnique hariduse saanud isikud.
Aastatel 1945–1975 oli Prantsusmaal enneolematu majanduskasv (keskmiselt 5,1%) ja demograafiline plahvatus, mis tõi kaasa väljendi Trente Glorieuses ('Kolmkümmend Hiilgavat [aastat]').
Dirigismil läks väga hästi Charles de Gaulle'i ja Georges Pompidou juhitud parempoolsete valitsuste ajal. Sellal nähti seda poliitikat kui keskteed Ameerikas kasutusel olnud riigi vähese sekkumisega poliitika ja Nõukogude Liidu täieliku riigikontrolliga poliitika vahel. Aastal 1981 valiti presidendiks sotsialist François Mitterrand, kes lubas suuremat riiklike ettevõtete osakaalu majanduses, ja tema valitsus riigistas seejärel peagi tööstusettevõtteid ja pankasid. Ent esialgsed halvad majandustulemused sundisid valitsuse 1983. aastal dirigismist lahti ütlema ja alustama uut rigueur-ajastut (tõlkes 'karmus'). Kuigi dirigismi ei ole soosinud ka järgmised valitsused, on mõned selle tunnused Prantsusmaal endiselt alles.

Indikatiivne planeerimine

Prantslaste põhiline majanduslik tööriist dirigistlikul perioodil oli indikatiivne planeerimine, mille aluseks olid plaanikomisjonis (Commissariat général du plan) välja töötatud plaanid. Indikatiivsel planeerimisel kasutati eri stiimuleid, et mõjutada nii avalikke kui ka eraviisilisi tegijaid käituma optimaalsel viisil. Plaan toimis ka optimaalsete investeeringute üldiste suunistena. Kogu selle perioodi jooksul ei lakanud Prantsusmaa siiski olemast kapitalistlik majandus, mida viisid edasi kapitali koondumine, kasumit maksimeeriv ettevõtlus ja turul põhinev vahetoodete jaotamine.
Vastupidi endises idablokis rakendatud Nõukogude Liidu tüüpi kesksele planeerimisele, kus majanduslik planeerimine asendas turu loomuliku jagunemise ja rakendas tootmisega seotud tegureid siduva plaani järgi, ei omanud Prantsusmaal riik kunagi rohkemat kui vaid väikest osa tööstusest ning ei püüdnud turge planeerimisega asendada. Dirigismi idee oli täiendada ja parandada turu tõhusust kaudse planeerimise kaudu, et pakkuda turuosalistele paremat teavet. Dirigismi peetakse plaanimajanduse vastandiks, sest viimane püüab asendada tootmise ja investeerimise turul põhineva jaotumise tootmise jaoks siduva plaaniga, mida väljendatakse füüsiliste koguste ühikutes.

Riigi omandus

Kuna enne II maailmasõda oli Prantsusmaa tööstus fragmenteerituse tõttu nõrk, soosis sealne valitsus pärast sõda ühinemisi ja suurte riigitoetusega tööstusühenduste moodustamist.
Kaks valdkonda, kus Prantsusmaa valitsus soovis suuremat kontrolli saada, olid infrastruktuur ja transpordisüsteem. Riigi omanduses olid muu hulgas riiklik raudtee-ettevõte SNCF, riiklik elektriettevõte EDF, riiklik maagaasiettevõte GDF ja riiklik lennukompanii Air France. Telefoniettevõte France Télécom ja postiteenistus La Poste tegutsesid ühise juhtimise all (Postes, télégraphes et téléphones). Selle asemel et enamiku kiirteede ehitamist ise hallata, otsustas valitsus anda selle üle eraosalusega ettevõtetele. Muud valdkonnad, kus Prantsusmaa valitsus majandusellu vahetult sekkus, olid kaitse-, tuuma- ja kosmosetööstus (nt ettevõte Aérospatiale).
Seda arengut iseloomustas volontarisme – veendumus, et raskusi (nt sõjajärgne laostumine, loodusvarade puudus) on võimalik tahtejõu ja leidlikkuse abil ületada. Näiteks mõeldi pärast 1973. aasta naftakriisi välja ütlus "meil Prantsusmaal ei ole küll naftat, kuid meil on ideid". Volontarisme rõhutas moderniseerimist ja tõi kaasa riigi ambitsioonikad plaanid. Selle trendi näidete hulka kuuluvad tuumaenergia ulatuslik kasutamine (tuumaenergia annab ligikaudu 80% Prantsusmaal tarbitavast elektrienergiast), varajane massidele mõeldud online-süsteem Minitel ja kiirraudteede võrgustik TGV.

Teisi dirigistlike joontega majandussüsteeme

Ungari ajaloolane Iván T. Berend kirjeldab oma 2005. aasta raamatus "20. sajandi Euroopa majandusajalugu" majanduslikku dirigismi kui fašistlikele majandustele omast aspekti. Ent Benito Mussolini, António de Oliveira Salazari, Francisco Franco ja Adolf Hitleri rajatud fašistlikud süsteemid kujutasid endast eri filosoofiliste käsituste kombinatsiooni. Need süsteemid hõlmasid muuhulgas rahvuslust, autoritarismi, militarismi, korporatismi, kollektivismi, totalitarismi ja antikommunismi
Prantsusmaa ülemeredepartemangudes toimib dirigism kui laissez-faire kapitalismiga konfliktis olev poliitilis-majanduslik süsteem. See motiiv on mõjutanud näiteks ka Liibanoni ja Süüriat kolonialismijärgse perioodi jooksul. 
Ida-Aasia n-ö tiigrite majandusi on mõnikord iseloomustatud kui dirigistlikke majandusi, sest riik mängis arenguga seotud planeerimise ja investeeringute suunamisel olulist rolli. Dirigismi ilminguid on kirjeldatud ka India puhul, kus riigil on näiteks täielik kontroll ja omandiõigus raudteede üle. Lisaks on Indias riigil suurim kontroll ja osalus panganduses, kindlustuses, energiatööstuses ning nafta- ja gaasitööstuses; samuti on riigil märkimisväärne kontroll telekommunikatsiooni, sadamate ja laevandusega seotud tööstusharude üle.

kolmapäev, 14. juuli 2021

Segamajandus

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

Segamajandus


Mine navigeerimisribale Mine otsikasti
Segamajandus on majandusmudel, mis lubab korraga tegutseda nii era- kui riigiomanduses olevatel ettevõtetel.

teisipäev, 13. juuli 2021

Polderi mudel

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.
Polderi mudel on hollandi versioon konsensuspõhise majandus-ja sotsiaalpoliitika kujundamisest 1980-ndatel ja 1990-ndatel.
Polderi mudel (Hollandi: poldermodel) on konsensuspõhine otsus, mis põhineb konsensuspõhise majandus-ja sotsiaalpoliitika kujundamise hollandikeelses versioonis 1980-ndatel ja 1990-ndatel. see sai oma nime Hollandist sõnast (polder), mis on mõeldud diksidega ümbritsetud maa jälgides.
Polder mudel on kirjeldatud kui  "pragmaatiline tunnustamine pluriformity " ja  "koostöö vaatamata erinevustele ". Arvatakse, et Hollandi poliitik ina Brouwer oli esimene kasutada terminit poldermodel, tema 1990 artikkel  "het Socialisme ALS poldermodel? " (sotsialism kui poldermudel?), kuigi on ebakindel, kas ta oli selle mõiste autor või ta oli lihtsalt selle kirjapanija.

Endine Madalmaade peaminister Wim Kok toetas polderi mudelit.
Madalmaade poleerija mudelit iseloomustab tööandjate organisatsioonide, nagu VNO-NCW, tööliidud, nagu Hollandi Föderatsiooni töötajate liikumine ja valitsus, kolmepoolne koostöö. Need läbirääkimised on esitatud Sotsiaalmajandusnõukogus (Hollandi: Sociaal-Economische Raad, SER). SER toimib keskse foorumina, et arutada tööküsimusi ja tal on pikk konsensustraditsioon, mis sageli kaitseb töökonflikte ja väldib streikide kasutamist. Sarnaseid mudeleid kasutatakse Soomes, nimelt Koondkasumipoliitika leping ja kollektiivsete töölepingute üldine kehtivus.
Praegune Hollandi poleerija mudel on hakanud olema alustanud Wassenaari kokkuleppega 1982, kui ametiühingud, tööandjad ja valitsus otsustasid terviklikku plaani taaselustada majandust, mis hõlmab lühemaid tööaegu ja vähem palka ühelt poolt, ning tööhõivele. See poleerija mudel koos neoliberaalse majanduspoliitikaga erastamise ja eelarvekärbete eest on peetud vastutavaks Madalmaade majandusliku ime eest 1990.
Selles protsessis mängis olulist rolli Hollandi Keskplaneerimis büroo (CPB), mille asutas Jan Tinbergen. CPB poliitikaalane nõuanne alates 1976, eriti den Hartog ja Tjan mudeliga palgapoliitika kasuks, oli oluline argument, mis toetab valitsust ja tööandjaid, et ametiühingud ei saanud kergesti võidelda.
Paljud autorid ja teadlased on aga väitnud, et Wassenaari kokkuleppe tähtsus on suuresti ülehinnatud. Enamik neist kirjanikest on väitnud, et 1950ndatest on näha märkimisväärset järjepidevust. Kuid noor ajaloolane Stijn Kuipers tõmbab joone veelgi kaugemale. Artiklis, mis on palju võlgu Coen Heldermani tööle, Kuipers väidab, et nüüdisaegne sotsiaalmajanduslik poleerija on juba 1920 koos Madalmaade kõrge Töönõukoguga. See oleks nii, et poleerija mudel on palju vanem ja seega oleks võinud olla suurem mõju Hollandi ühiskonnale ja majandusele, kui üldiselt on praeguseks juba välja mõtlemata.
Muud kasutusviisid
Mõiste polder mudel ja eriti Verbi polderen (polder) on kasutatud pejorselt mõned poliitikud kirjeldada aeglane otsustusprotsess, kus kõik osapooled peavad olema ära kuulatud. Mudel on juhitud Hollandi peaministri Wim Koki ("Purple ") valitsuste, koalitsiooni, sealhulgas traditsiooniliste konkurentide (Sotsiaaldemokraatlik Partei, mille värvus on punane) ja Rahvapartei vabaduse ja demokraatia (paremtiiva) mille värvus on sinine). 21. sajandi algusjärgus majanduslikus kliimas tuli mudel ägedalt rünnakuks, eriti paremtiiva poliitikud ja PIM Fortuyn oma raamatus pealkirjaga de puinhopen van Acht jaar Paars ( "kaheksa aasta purpur lilla ").
Ajalooline taust
Pole konsensust polderi mudeli täpse ajaloolise tausta suhtes. Üldiselt on sellel teemal kolm arvamust.
Üks selgitus osutab Madalmaade ülesehitamise pärast II maailmasõda. Korporatismi oli oluline omadus Christian demokraatlik, ja eriti katoliku, poliitiline mõte. Sõjajärgsel perioodil otsustasid katoliiklased, protestantlikud, Christian, sotsiaalsed ja liberaalsed osapooled teha koostööd, et taastada Madalmaad, nagu ka ametiühingute ja tööandjate organisatsioonid. Selle aja jooksul asutati polderi mudeli olulised institutsioonid, nagu SER. Ühelgi poliitilisel poolel ei ole kunagi olnud Parlamendi üldisesse häälteenamust, seega on koalitsioonivalitsus vältimatu. See muudab pooled äärmiselt ettevaatlikud, kuna Tänane vaenlane võib olla homne liitlane, seda enam praegusel ajal, kui "ideoloogia surm" on võimaldanud peaaegu kõigil osapoolil koos töötada.
Teine selgitus osutab Madalmaade sõltuvusele rahvusvahelisele majandusele. Hollandi ei saa lubada protektsionismi rahvusvahelise majanduse ettearvamatud loodete vastu, sest Madalmaad ei ole autarktikad. Seega, et võidelda rahvusvahelise majanduse vastu, koostavad nad kolmepoolse nõukogu, mis nägi üle ulatusliku heaoluriigi.
Kolmas selgitus viitab Madalmaade ainulaadsele aspektile, et see koosneb suurel osal tolmatest, merest taasväärtustatud maast, mis nõuab tammide pidevat pumpamist ja hooldust. Kuna keskajal on alguse saanud maa taasväärtustamise protsess, on samas polderis elavate erinevate ühiskondade vahel sunnitud koostööd tegema, sest ilma üksmeelse nõusolekuta ühise vastutuse kohta tammide ja pumbajaamade hoolduse eest, Polders oleks üleujutatud ja kõik oleksid kannatanud. Isegi kui eri linnad samas polderi sõjas olid, pidid nad selles suhtes veel koostööd tegema. Arvatakse, et hollandlased on õpetanud, et on kõrvale jäetud erinevused suurema eesmärgi saavutamiseks.