Vana-Kreekas õppisid muusikat kõik vabad inimesed, mõnes
linnriigis isegi kuni kolmekümnenda eluaastani.
Vana-Kreeka antiikaeg jaguneb kolmeks perioodiks: arhailine ajajärk (8.–6. sajand eKr), klassikaline ajajärk (5. sajand – 330. aastad eKr) ja hilisem ajajärk.
Arhailisse ajajärku jääb kutseliste laulikute
aoidide ja rändlaulikute
rapsoodide tegevus. Nad esitasid
eepilisi laule ja kultuslaule ehk
hümne. Sellel perioodil arendati välja ka
nomos (
kreeka keeles 'reegel') – muusikaliste reeglite kogum, mis reglementeeris muusikas kasutatavaid
meloodiakäike,
rütmi,
helilaade.
Klassikaline periood oli
tragöödia hiilgeaeg.
Aristotelese andmetel kujunesid tragöödia ja
komöödia lauludest veinijumal
Dionysoseauks. Tragöödia olevat saanud alguse pidulikest kiiduhümnidest (
ditürambidest), komöödia pöörastest sigivuslauludest. Tragöödia tähendab tõlkes sokulaulu. Sokutaoliseks
saatüriks olid kostümeeritud Dionysose pidustuste
kooride liikmed. Soololaulud ja lauldavad dialoogid vaheldusid võimsate
kooridega. Vana-Kreeka tuntuimad autorid olid
Aischylos,
Sophokles ja
Euripides. Tuntuim komöödiate looja oli
Aristophanes. Sellel perioodil sai muusikast iseseisev kunst.
Hilisemal ajajärgul võeti kasutusele
noodikiri. Kreekas võeti varasema pentatoonika asemel kasutusele 7-helilised heliread, mis nimetati Vana-Kreeka maakondade järgi
dooria,
früügiaja
lüüdia.
Populaarseimad pillid olid
aulos,
lüüra ja
kitara. Lüüra ja kitara saatel esitati ülevaid lugulaule ja armastusluulet.
Oboetaolisekõlaga aulos oli seotud Dionysose pidustustega ning
tragöödiaetendustega. Harilikult puhus mängija korraga kaht aulost.
Vanakreeka
muusikateoorias oli vastakaid seisukohti.
Pythagoras ja
Platon pooldasid muusikas ranget korda, rajasid helide füüsikalise ja matemaatilise õpetuse.
Aristoteles ja
Aristoxenos seevastu arvasid, et muusikas on kõrgemaks otsustajaks inimkõrv, mitte mõistus, ja pidasid meelelist muusikat tähtsamaks kombelisest.
Arhailine ajajärk
Arhailist ajajärku iseloomustab eelkõige
rahvaluule ja
rändlaulikute loomingu kujunemine eepilisteks lugulauludeks ehk
eeposteks.
Homerose ajal tegutsesid:
Vanakreeka
luule kultuslikud
laulutüübid ehk
hümnid on:
7. sajand eKr hakkas
Lesbose saarel arenema
kreeka lüürika.
Kreeklased kasutasid muusikat mitmel otstarbel, alates pidustustest ja
jumalateaustamisest kuni
moraali tõstmiseni. Muusika etendas olulist osa ka sõjategevuses.
Ateenatrieeri tähtis meeskonnaliige oli
aulosemängija, kes mängis
sõudjate ühes taktis hoidmiseks.
Sparta sõjavägi marssis aulose helide saatel, mis ühtlustas nende rivisammu.
Umbes aastal
670 eKr hakati korraldama võistlusi
kitharodia (laulmine, saates ennast
kitaral või
lüüral) alal. Koorivõistlused algasid 50 aastat hiljem ning aastal
580 eKr võtsid spartalased avalike võistluste kavva ka
aulosemuusika.
Kreeklaste muusikalises mõtlemises oli oluline koht
sfääride harmoonia teoorial, mida seostatakse
pütagoorlastega ja mis mõjutas tugevalt
Platonit. Teooria püüdis kirjeldada
universumi struktuuri ja korraldust
matemaatiliste printsiipide kaudu, mida
Pythagoras demonstreeris
monokordiosadeks jagamise teel. Praktikas tekitas see teooria probleeme. Pythagorase süsteemis jagati
kvart kaheks
täistoonks, millele lisandus
pooltoon (tuntud kui
limma, arvsuhtega 256:253). Kui teoreetiliselt
kvartpluss
kvint võrdub
oktaviga, siis koosneb oktav kuuest täisnoodist. Ent kui tervetooni tähistab arvsuhe 9:8, tuleb nende kuue täistooni kogusumma kokku veidi üle oktavi, nn.
Pythagorase komma suhtarvuga 531,441:528,288.
Klassikaline ajajärk
Klassikalisel ajajärgul oli keskne žanr
tragöödia, mis arenes Dionysose kultusest ja põhineb
koorilüürikal ehk ditürambidel. Klassikalise tragöödia rajajad
Aischylos,
Sophokles ja
Euripides lisasid
koorile näitlejad ja dramaatilise tegevuse. Lisaks kooridele esitati osa
näitlejate monoloogidest lauldes.
5. sajandil eKr muutus muusika stiil radikaalselt, sest traditsioonid taandusid uute ideede ees.
Lüürikas kujunes uus, subjektiivsem ja peenem väljenduslaad, mida nimetatakse "uueks muusikaks".
Platon, kes jätkas Pythagorase õpetust arvudest, kaitses muusikas ranget korda ja traditsioone ning kritiseeris "uue muusika" meelelisust ja subjektiivsust. Ta nurises ka aulose
kitaraleeelistamise üle, kuigi kitara
keelte arvu suurendati, et selle
heli sarnaneks aulose omaga. Aulos oli Platonile nii vastumeelne, et ta ei lubanud seda oma ideaalsesse riiki ja uskus, kes ei oska kitarat mängida, puudub korralik haridus. Platon võttis oma teostes "Seadused" ja "Riik" kokku klassikalise eetoseõpetuse ning erinevate muusikaliikide ja
helilaadide kasvatusliku mõju.
Ka
Aristoteles rõhutas muusika tähtsust kasvatuses, ent jättis sealjuures ruumi ka meelelisele naudingule. Aristotelese õpilane
Aristoxenos oli üks tähtsmaid vanakreeka muusikaõpetlasi. Kuigi ta oli nõus, et muusika
filosoofiline käsitamine on
teadus, ei jaganud ta arvamust, et muusika on
matemaatikaharu. Aristoxenose jaoks oli kõrgeimaks otsustajaks mitte
mõistus vaid
kõrv. Vastupidi Platoni idealismile kinnitas ta, et inimese hing on "keha harmoonia", millel on
keelpilli omaga sarnane muusikaline "
häälestus". Ta võttis aluseks
kooskõla, mida tolleaegne treenitud kõrv suutis määratleda kui
konsonantse: kvardi, kvindi ja oktavi. Teised
intervallid olid muutlikud ja kohandusid vastavalt kontekstile.
Tetrakordis sisalduvad toonid oli võimalik reastada kõrvakuulmise järgi. Sellest omakorda tuli Aristoxenos mõttele jagada
täistoon kaheks võrdseks
pooltooniks(vastandina Pythagorase
limmale), mis tõi nootide paigutusviisi juba lähemale tänapäevasele
helisüsteemile.
Hilisem ajajärk
Kuigi Aristoxenos kirjutas ka
rütmist, oli
Ptolemaios esimene, kes väitis, et rütmi tuleks käsitleda eraldi
värsimõõdust (muusikapala üldisest struktuurist) ja pani aluse
tonoide (
laadide) süsteemile kreeka muusikas. Ta lõi selgelt ja täpselt sõnastatud õpetuse
muusikateooriast pealkirjaga "Harmonika". Ptolemaios jagas oktavi 7
astmeks ja pakkus välja seitsme helilaadi (
tonoi) süsteemi, millest arenes hiljem koos
Boëthiuse lisatud hüpo
miksolüüdiga keskaja muusika kaheksa põhi
laadi süsteem.
Hellenismi ja Rooma võimu ajastul segunes klassikaline kreeka kultuur teiste piirkondade
traditsioonidega. Sel ajal kujunes
aristokraatlikus keskkonnas uuelaadne, peen ja õpetatud musitseerimine.
Kreeklased kasutasid kaht täht
noodikirja: vanem
pillimuusika ja hilisem
vokaalmuusikajaoks.
Tähtsamate muusikanäidete hulgas on 2
Delfist pärit
hümni:
- Delfi ülistuslaul 138 eKr (Apolloni auks)
- Delfi ülistuslaul 128 eKr (joogilaul Seikilose hauasambal)
- Seikilose epitaafi muusika
Seikilose epitaafi meloodia