Paus (pausis kreeka keeles "katkestus") on muusika noodikirja märk, millega tähistatakse heli puudumist ehk vaikust.
Mitmehäälses muusikas võib paus esineda ka üksikutes häältes.
Generaalpaus tähistab üheaegset vaikust kõigis häältes.
Noodikirjas on kasutusel erinevate vältustega pausimärgid: täispaus (1), poolpaus (1/2), veerandpaus (1/4), kaheksandikpaus (1/8), kuueteistkümnendikpaus (1/16), kolmekümnekahendikpaus (1/32) jne.
Pausi järel asuv punkt liidab pausi vältusele poole, kaks punkti poole pluss veerandi, kolm punkti poole pluss veerandi pluss kaheksandiku tema algsest vältusest jne.
Tavalises neljandiktaktimõõdus on 1/4 paus ühe löögi pikkune.
Noodikirjas on pausi vastandiks noot.
Otsing sellest blogist
UUS!!!
Kvarternaar ehk antropogeen
Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. Kvaternaar ehk an...
neljapäev, 19. detsember 2019
kolmapäev, 18. detsember 2019
Funktsioon (muusika)
Funktsioon on muusikas harmoonia mõiste, millega iseloomustatakse diatoonilise helireahelide suhteid. Kuna diatoonilise helirea helisid tähistatakse astmete abil, räägitakse vahel ka diatoonilise helirea astmete suhetest. Funktsioone sisaldavat harmooniat nimetatakse funktsionaalharmooniaks.
Harmoonia funktsioonid diatoonilises helireas:
Harmoonia funktsioonid diatoonilises helireas:
- toonika funktsioon on seotud diatoonilise helirea esimese heliga, mida tähistab I aste. Toonika funktsiooniks on määrata helistik. Funktsionaalharmooniale põhinevad heliteosed tavaliselt algavad toonikast ja lõpevad toonikasse.
- dominandi funktsioon on seotud eelkõige diatoonilise helirea viienda heliga, mida tähistab V aste. Dominandi funktsiooniks on "juhtida" toonikasse. Dominandi funktsiooni täidavad tihti ka diatoonilise helirea kolmas ja seitsmes heli, mida tähistavad vastavalt III (ülemine mediant) ja VII (juhttoon) aste.
- subdominandi funktsioon on seotud eelkõige diatoonilise helirea neljanda heliga (IV astmega). Subdominandi funktsiooniks on "eemalduda" toonikast. Subdominandi funktsiooni täidavad tihti ka diatoonilise helirea kuues ja teine heli, vastavalt VI (alumine mediant) ja II (juhttoon) aste.
teisipäev, 17. detsember 2019
Vähendatud Septakord
Vähendatud septakord ehk vähendatud juhtseptakord ehk disdominant septakord (lühend: dim7) on akord, mis koosneb vähendatud kolmkõlast ja väikesest tertsist. Äärmised akordi helid moodustavad intervallivähendatud septim.
Priimi ja septimi vahe on vähendatud septim.
- Väike terts – akordi heli priimi ja tertsi vahel
- Väike terts – akordi heli tertsi ja kvindi vahel
- Väike terts – akordi heli kvindi ja septimivahel
Koosneb akordi helidest | |
---|---|
vähendatud septim | |
vähendatud kvint | |
väike terts | |
puhas priim | |
Akordi kujud | |
septakord | |
kvintsekstakord | |
tertskvartakord | |
sekundakord | |
Akordi tähistus | |
C°7, Cdim7 |
Vähendatud minoorseptakord heliridades
- Harmooniline mažoor – VII astmelt
- Harmooniline minoor – VII astmelt
Vähendatud minoorseptakordid
Akordi tähistus | Priim | Terts | Kvint | Vähendatud septim |
---|---|---|---|---|
c | es | ges | heses (=a) | |
g | b | des | fes (=e) | |
d | f | as | ces (=h) | |
a | c | es | ges | |
e | g | b | des | |
h | d | f | as | |
fis | a | c | es | |
cis | e | g | b | |
as | ces (=h) | eses (=d) | geses (=f) | |
es | ges | heses (=a) | deses (=c) | |
b | des | fes (=e) | asas (=g) | |
f | as | ces (=h) | eses (=d) |
esmaspäev, 16. detsember 2019
Septakord
Septakord on neljast erinevast heliklassist koosnev akord, mille põhikuju helid paiknevad kolme ülestikuse tertsina.
Akordi nimetus tuleneb sellest, et selle põhikuju äärmiste helide vahe on septim.
Septakordi akordi helid on (alt lugedes) priim, terts, kvint ja septim. Muusikas enamkasutatavad septakordid on dominantseptakord ja juhtseptakord. Kõik septakordid ja nende pöörded on dissoneerivad kooskõlad, mis harmoonilistes järgnevustes nõuavad lahendamist.
Koosneb akordi helidest | |
---|---|
septim | |
kvint | |
terts | |
priim | |
Akordi kujud | |
septakord | |
kvintsekstakord | |
tertskvartakord | |
sekundakord | |
Akordi tähistus | |
V7, D7 C7 |
Septakordi akordi helid on (alt lugedes) priim, terts, kvint ja septim. Muusikas enamkasutatavad septakordid on dominantseptakord ja juhtseptakord. Kõik septakordid ja nende pöörded on dissoneerivad kooskõlad, mis harmoonilistes järgnevustes nõuavad lahendamist.
Septakordi liigid
- Suur mažoorseptakord
- Dominantseptakord ehk väike mažoorseptakord
- Suur minoorseptakord
- Väike minoorseptakord
- Väike septakord ehk poolvähendatud septakord
- Vähendatud juhtseptakord ehk vähendatud septakord ehk disdominant septakord
- Suurendatud septakord
Septakordide kujud
pööre
Akordi pöördeks nimetatakse akordi sellist tuletatud kuju, kus madalamaks heliks on mõni teine akordi heli.
Akordi kuju oleneb ainult sellest, missugusel akordi helil ta põhineb ehk missugune akordi heli on bassiks.
- Kolmkõla põhikuju, kui bassiks on priim
- 1. pööre – sekstakord, kui bassiks on terts
- 2. pööre – kvartsekstakord, kui bassiks on kvint
- Septakordi põhikuju, kui bassiks on priim
- 1. pööre – kvintsekstakord, kui bassiks on terts
- 2. pööre – tertskvartakord, kui bassiks on kvint
- 3. pööre – sekundakord, kui bassiks on septim
Septakordid heliridades
Septakordi liik | Duur | Moll | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
loomulik | harmooniline | meloodiline | loomulik | harmooniline | meloodiline | |
Suur duurseptakord | I, IV | I | - | III, VI | VI | - |
Väike duurseptakord | V | V | I, VII | VII | V | IV, V |
Suur mollseptakord | - | IV | IV | - | I | I |
Väike mollseptakord | II, III, VI | III | V | I, IV, V | IV | II |
Väike septakord | VII | II | II, III | II | II | VI, VII |
Vähendatud septakord | - | VII | - | - | VII | - |
Suurendatud septakord | - | VI | VI | - | III | III |
reede, 13. detsember 2019
Akord
Akord ehk kooskõla (itaalia keeles accordo, kooskõla), ka harmoonia, on muusikas vähemalt kahe heli üheaegsus.
Akordi on võimalik kirjeldada seda moodustavate helide intervallide suhete abil. Kui akordi helid on tertsisuhtes, siis näiteks kolmkõla põhikuju ehitub kahest, septakordipõhikuju kolmest ja noonakordi põhikuju neljast ülestikusest tertsist. Kui akordi helid on kvardisuhtes, võivad moodustuda kvartakordid või kvintakordid. Sekunditest ja sekundist väiksematest mikrointervallidestehituvat akordi nimetatakse klastriks.
Leo Semleki muusikateoorias kuuluvad akordid konsoonide hulka.
Akordi on võimalik kirjeldada seda moodustavate helide intervallide suhete abil. Kui akordi helid on tertsisuhtes, siis näiteks kolmkõla põhikuju ehitub kahest, septakordipõhikuju kolmest ja noonakordi põhikuju neljast ülestikusest tertsist. Kui akordi helid on kvardisuhtes, võivad moodustuda kvartakordid või kvintakordid. Sekunditest ja sekundist väiksematest mikrointervallidestehituvat akordi nimetatakse klastriks.
Leo Semleki muusikateoorias kuuluvad akordid konsoonide hulka.
Tertsidest koosneva akordi nimetus sõltuvalt helide arvust
Tertsidest koosnevate akordide puhul on vastavalt neid moodustavate helide arvule antud akordile nimetus. Kui akordi põhikujus on tertsisuhtes olevaid helisid
- 3, on tegu kolmkõla ehk kvintakordi ehk tertskvintakordiga
- 4, on tegu nelikõla ehk septakordiga
- 5, on tegu viiskõla ehk noonakordiga
- 6, on tegu kuuskõla ehk undeetsimakordiga
- 7, seitsekõla ehk tertsdeetsimakordiga
Tertsidest koosneva akordi helide nimetused
Tertsidest koosneva akordi põhikuju helide nimetused tulenevad akordi heli ja akordi põhiheli intervallist:
- akordi põhiheli (heli, millelt ehitub tertsidest koosneva akordi põhikuju) ehk akordi esimene heli on akordi priim
- 1. tertsheli ehk akordi teine heli on akordi terts
- 2. tertsheli ehk akordi kolmas heli akordi kvint
- 3. tertsheli ehk akordi neljas heli on akordi septim
- 4. tertsheli ehk akordi viies heli on akordi noon
- 5. tertsheli ehk akordi kuues heli on akordi undeetsim
- 6. tertsheli ehk akordi seitsmes heli on akordi tertsdeetsim
Akordi meloodiline seis
Akordi meloodilise seisu määrab akordi ülemine heli.
Akordi seis (inglise keeles voicing) on muusikas akordi helide paigutus.
Akordi seisu kirjeldamiseks on vaja teada, milline on akordi meloodiline seis, millised keskmised helid on kõrgemal ja millised madalamal, millised akordi helid on kahendatud, millises oktavis üks või teine heli asub.
Akordi meloodilise seisu määrab akordi ülemine heli. Meloodilise seisu nimetus tuleneb akordi ülemise ja põhiheli intervallist. Näiteks kui ülemine heli on
Akordi seis omab tähtsust eelkõige häältejuhtimises ja orkestratsioonis.
Akordi seis (inglise keeles voicing) on muusikas akordi helide paigutus.
Akordi seisu kirjeldamiseks on vaja teada, milline on akordi meloodiline seis, millised keskmised helid on kõrgemal ja millised madalamal, millised akordi helid on kahendatud, millises oktavis üks või teine heli asub.
Akordi meloodilise seisu määrab akordi ülemine heli. Meloodilise seisu nimetus tuleneb akordi ülemise ja põhiheli intervallist. Näiteks kui ülemine heli on
- priim, on akord priimi meloodilises seisus
- sekund, on akord sekundi meloodilises seisus
- terts, on akord tertsi meloodilises seisus
- kvart, on akord kvardi meloodilises seisus
- kvint, on akord kvindi meloodilises seisus
- sekst, on akord seksti meloodilises seisus
- septim, on akord septimi meloodilises seisus
Akordi seis omab tähtsust eelkõige häältejuhtimises ja orkestratsioonis.
Akordi kuju
Akordi juhuks nimetatakse akordi pöördeid. Akordi pöördeks nimetatakse akordi sellist tuletatud kuju, kus madalamaks heliks on mõni teine akordi heli.
Akordi kuju oleneb ainult sellest, missugusel akordi helil ta põhineb ehk missugune akordi heli on bassiks.- Kolmkõla põhikuju, kui bassiks on priim
- 1. pööre – sekstakord, kui bassiks on terts
- 2. pööre – kvartsekstakord, kui bassiks on kvint
- Septakordi põhikuju, kui bassiks on priim
- 1. pööre – kvintsekstakord, kui bassiks on terts
- 2. pööre – tertskvartakord, kui bassiks on kvint
- 3. pööre – sekundakord, kui bassiks on septim
Akordi kuju oleneb ainult sellest, missugusel akordi helil ta põhineb. See on missugune akordi heli on bassis.
Akordi ulatus
Akord võib esineda kitsas või laias ulatuses. Näiteks on 4-häälses seades akord kitsas ulatuses, kui kolme ülemise naaberhääle vahe ei ole laiem kui tritoon (3 tervetooni). See tähendab, et kolme ülemise hääle diapasoonon väiksem kui oktav. Teistel juhtudel on akord laias ulatuses. Võimalikult kitsas ulatuses esinevat akordi põhikuju või tuletatud kuju nimetatakse akordi taandvormiks.
Akordi tähistus
Akordi tähistamiseks kasutatakse:
Klassikalises muusikas kasutatakse tähti ka helistiku märkimiseks (suur täht tähistab mažoori ja väike minoori). Džässmuusikas aga eranditult suuri tähti, mis märgivad ära vastava akordi põhiheli. Segamini ei tohiks ajada ka tähtnimetused H ja B. Džässmuusikas tähistab B si nooti (H) ja si-bemolli tähistab Bb.
Akordi muudetud helid (intervalli tähistus) kirjutatakse tavaliselt suurtähe järele paremale üles (C+5 või C ♯5), lisatud intervallidaga paremale alla (Cm9).
- klassikalises harmoonias astmemärke (helirea aste ja araabia number)
- pop- ja džässharmoonias põhiliselt kõlamärke. Kõlamärk koosneb akordipõhiheli tähtnimetusest ning sellele lisanduvast araabia numbrist (intervallimuutmisel).
Klassikalises muusikas kasutatakse tähti ka helistiku märkimiseks (suur täht tähistab mažoori ja väike minoori). Džässmuusikas aga eranditult suuri tähti, mis märgivad ära vastava akordi põhiheli. Segamini ei tohiks ajada ka tähtnimetused H ja B. Džässmuusikas tähistab B si nooti (H) ja si-bemolli tähistab Bb.
Akordi muudetud helid (intervalli tähistus) kirjutatakse tavaliselt suurtähe järele paremale üles (C+5 või C ♯5), lisatud intervallidaga paremale alla (Cm9).
Mažoorsed akordid
Kõige lihtsam akordi tähis on mažoorkolmkõlal (C) – meil kasutatakse tavaliselt ainult suurt tähte. Veel võib kohata, et tähele lisatakse ma. Näiteks Cma (mažoorkolmkõla) või Cma7 (suur mažoorseptakord ). Ma tuleb sõnast major, mis tähendab suurt, peamist või mažoori. Meil kasutatakse selle asemel sõna duur (dkk – duurkolmkõla).Minoorsed akordid
Minoorkolmkõla (Cm, Cmi, Cmin) tähistatakse suurtähe kõrval m, mi või min. Mi on tulnud sõnast minor, mis tähendab nii väikest kui minoori. Veel kasutatakse miinusmärki (C-). Mitte segi ajada, kui akordile lisatakse muudetud heli (C−6) miinus märgiga.Vähendatud akordid
Vähendatud akorde (vähendatud septakord) tähistatakse ° või dim (diminished). Poolvähendatud septakordi (half diminished) ehk väikest septakordi tähistatakse ø.Suurendatud akordid
Suurendatud akorde tähistatakse plussmärgiga (+) või sõnaga aug(augmented).Kolmkõlade tähistus
Nimi | Sümbolid | 2. akordi heli | 3. akordi heli | Akordi valem | Näide |
---|---|---|---|---|---|
mažoor | C, Cma, Cmaj | suur terts | puhas kvint | 1, 3, 5 | c – e – g |
minoor | Cm, Cmi, Cmin, C- | väike terts | puhas kvint | 1, ♭3, 5 | c – es – g |
suurendatud | C+, Caug, C+5 | suur terts | suurendatud kvint | 1, 3, ♯5 | c – e – gis |
vähendatud | C°, Cdim, Cm(♭5), Cmin(♭5), C-(♭5), C−5 | väike terts | vähendatud kvint | 1, ♭3, ♭5 | c – es – ges |
Septakordide tähistus
Nimi | Sümbolid | Kolmkõla | Intervall | Akordi valem | Näide |
---|---|---|---|---|---|
Suur mažoorseptakord | CM7, Cmaj7, CΔ7 | mažoor | suur septim | 1, 3, 5, 7 | c – e – g – h |
Väike mažoorseptakord | C7, C7 | mažoor | väike septim | 1, 3, 5, ♭7 | c – e – g – b |
Suur minoorseptakord | CmM7, Cmmaj7, Cmimaj7, CminM7, Cminmaj7, C-M7, C-maj7 | minoor | suur septim | 1, ♭3, 5, 7 | c – es – g – h |
Väike minoorseptakord | Cm7,Cmi7, Cmin7, C-7 | minoor | väike septim | 1, ♭3, 5, ♭7 | c – es – g – b |
Poolvähendatud septakord | CØ7, Cm7♭5, Cmi7♭5, Cmin7♭5, C-7♭5 | vähendatud | väike septim | 1, ♭3, ♭5, ♭7 | c – es – ges – b |
Vähendatud septakord | C°7, Cdim7 | vähendatud | vähendatud septim | 1, ♭3, ♭5, 7 | c – es – ges – heses |
Suurendatud septakord | C+7, Caug7, C7♯5 | suurendatud | suur septim | 1, 3, ♯5, 7 | c – e – gis – b |
neljapäev, 12. detsember 2019
Kolmkõla
Kolmkõla ehk tertskvintakord ehk tertsakord on kolmest erinevast heliklassist koosnev akord, mille põhikujuhelid paiknevad kahe ülestikuse tertsina.
Näide: C-duur kolmkõla põhikuju ehitatakse heliklassidest C (0), E (4) ja G (7), millest C ja E vahe on suur terts ning E ja G vahe väike terts .
Kolmkõla põhikuju helide nimetused on (altpoolt lugedes) priim, terts ja kvint.
Koosneb akordi helidest | |
---|---|
kvint | |
terts | |
priim | |
Akordi kujud | |
kolmkõla | |
sekstakord | |
kvartsekstakord | |
Akordi tähistus | |
KK (dkk), kk (mkk), >kk, <kk |
Kolmkõla põhikuju helide nimetused on (altpoolt lugedes) priim, terts ja kvint.
Kolmkõla liigid
Olenevalt tertside suurusest tekivad järgmised kolmkõlad:
- mažoorkolmkõla ehk suur kolmkõla akordi heli
- priimi ja tertsi vahel on suur terts
- tertsi ja kvindi vahel väike terts
- minoorkolmkõla ehk väike kolmkõla akordi heli
- priimi ja tertsi on vahel väike terts
- tertsi ja kvindi vahel suur terts
- vähendatud kolmkõla koosneb kahest väiksest tertsist ja akordi heli priimi ja kvindi vahel on vähendatud kvint
- suurendatud kolmkõla koosneb kahest suurest tertsist ja akordi heli priimi ja kvindivahel on suurendatud kvint
Konsoneerivad ja dissoneerivad kolmkõlad
Mažoorsed ja minoorsed kolmkõlad on konsoneerivad, suurendatud ja vähendatud kolmkõlad dissoneerivad kooskõlad.
Kolmkõla neljahäälne seade
Kolmkõla neljahäälne seade on välja kujunenud koorimuusikas seoses inimhäältejaotusega 4 põhiliiki: sopran, alt, tenor, bass. Neid nimetusi kasutatakse ka instrumentaalmuusikas. Neljahäälne segakoori seade kirjutatakse kahele noodijoonestikule: ülemisele sopran ja alt viiulivõtmes ning alumisele tenor ja bass bassivõtmes.
Kolmkõla ulatus
Kolmkõla ulatuse määravad intervallidsoprani, aldi ja tenori vahel. Ulatuse määramisel ei arvestata tenori ja bassi vahel tekkinud intervalli.
Kolmkõla meloodiline seis
Akordi meloodilise seisu määrab sopran.
Kui sopranis on
Kui sopranis on
- priim, on kolmkõla priimi meloodilises seisus
- terts, on kolmkõla tertsi meloodilises seisus
- kvint, on kolmkõla kvindi meloodilises seisus
Kolmkõlade kujud
Kolmkõlade kuju määrab bass. Kolmkõladel on kolm kuju:
Kolmkõla ehitatakse tavaliselt üles toonikast. Toonikast üles ehitatud kolmkõlasid nimetatakse toonika kolmkõladeks. Toonika kolmkõladeks on ka väike ja suur kolmkõla. Väike kolmkõla on helistiku esimese oktavi esimene, kolmas ja viies aste ning suur kolmkõla on esimese oktavi esimene kolmas ja viies aste ning teise oktavi esimene aste.
Kolmkõlad heliridades
Alumine terts | Ülemine terts | kolmkõla | Loomulik mažoor | Harmooniline minoor |
---|---|---|---|---|
väike | väike | vähendatud | VII | II, VII |
väike | suur | minoor | II, III, VI | I, IV |
suur | väike | mažoor | I, IV, V | V, VI |
suur | suur | suurendatud | – | III |
kolmapäev, 11. detsember 2019
Dissoneerivad intervallid
Dissoneerivad intervallid on koleda kõlaga intervallid. Nad vajavad lahendamist.
Dissoneerivateks intervallideks on:
väike sekund (V.2);
suur sekund (S.2);
väike septim (V.7) ja
suur septim (S.7).
Väike sekund (V.2):
Väike sekund (V.2) ehitatakse duuri ja harmoonilise molli seitsmendalt (VII) astmelt. Ta laheneb puhtasse priimi (P.1).
Suur sekund (S.2):
Suur sekund (S.2) ehitatakse duuri ja harmoonilise molli neljandalt (IV) astmelt. Ta laheneb duuris väikesesse tertsi (V.3) ja väikesesse seksti (V.6).
Mollis laheneb ta suurde tertsi (S.3) ja suurde seksti (S.6).
Väike septim (V.7):
Väike septim (V.7) ehitatakse duuri ja harmoonilise molli viiendalt (V) astmelt.
Ta laheneb duuris suurde seksti (S.6) ja suurde tertsi (S.3).
Mollis laheneb ta väikesesse seksti (V.6) ja väikesesse tertsi (V.3).
Suur septim (S.7):
Suur septim (S.7) ehitatakse duuri ja harmoonilise molli esimeselt (I) astmelt. Ta laheneb puhtasse oktavi (P.8).
teisipäev, 10. detsember 2019
Konsoneerivad ja dissoneerivad intervallid
Sõltuvalt intervallidel kõlast jaotatakse intervallid konsoneerivateks ja dissoneerivateks. Konsoneerivad intervallid on heakõlalised intervallid ja dissoneerivad intervallid on halvakõlalised ehk teravakõlalised intervallid.
Dissoneerivad intervallid:
V.2.(väike sekund);
S.2. (suur sekund);
V.7. (väike septim);
S.7. (suur septim).
Dissoneerivad intervallid vajavad lahendust.
esmaspäev, 9. detsember 2019
Dominantseptakord lahendusega
Akordiks nimetatakse kolme või enama heli kooskõla, mida on võimalik järjestada tertsidena. Septakord koosneb neljast tertsidena asetatud helist. Dominantseptakord (D7) tekib duuri (rõõmus) ja molli (kurb) viiendal astmel.
Dominantseptakord koosneb üksteise alla asetatud suurest tertsist (S.3.), väikesest tertsist (V.3.) ja veel ühest väikesest tertsist (V.3.).
D7=S.3.+V.3.+V.3.
Dominantseptakord äärmiste helide vahel on intervall väike septim (V.7.).
Dominantseptakord laheneb duuri (rõõmsakõlaline helistik; Mažoor) või molli (kurvakõlaline helistik; minoor) toonika (1. aste) mittetäielikku kolmkõlla.
Dominantseptakord on akordionil 5 rida.
reede, 6. detsember 2019
Loomulik, harmooniline ja meloodiline helirida
Heliread on oktavi pikkused järjestikuste nootide read. Need algavad madalamast esimesest astmest ja lähevad ühe astme kaupa järjest kõrgemaks kuni jõuavad järgmise oktavi esimese astmeni. Seal need lõppevad või vajadusel tulevad tagasi allapoole.
Loomulik helirida:
Loomulik helirida on täiesti tavaline kõrgemast helist madalamani ja madalamast helist kõrgemani käiv helirida koos võtmemärg/ki(de)ga või ilma võtmemärg/ki(de)ta.
Harmooniline helirida:
Harmooniline helirida on kõrgemast helist madalamani käiv kõrgendatud seitsmenda (VII) astmega helirida. See tähendab, et harmoonilises helireas on igal juhul, nii kõrgemast helist madalamani kui ja madalamast helist kõrgemani seitsmes aste kõrgendatud. Mõlemal juhul on seitsmenda astme ees dieesi (#) märk.
Meloodiline helirida:
Meloodiline helirida on helirida, mis madalaimast helist kõrgemale liikudes omab kõrgendatud viiendat ja seitsmendat astet. Kuid kõrgeimast helist madalaimani liikudes on viies ja seitsmes aste tavalised (viienda ja seitsmenda astme noodi ees on bekaari ehk keelumärk). Meloodiline helirida läheb kõrgeimast helist madalamani nagu loomulik helirida.
Tellimine:
Postitused (Atom)
-
Muusika astmed ei ole noodid. Astmete redel algab 1. astmest ja lõppeb 8. astmega. Kõikide helistike heliredel algab 1. astmest. Astmetel...
-
EESTI RAHVAKALENDRI PÜHAD: JAANUAR Talvine kalapüük Mootse talus . ERA, Foto 17846. Kolmekuningapäev (6. I) Nuudipäev (7. I)...