Otsing sellest blogist

UUS!!!

Raku jagunemine: Mitoos

Rakutsükkel Mõned rakud meie kehas ei ole jagunemisvõimelised nagu näiteks mõned närvirakud ja punased vererakud. Enamus rakkudest aga kasva...

teisipäev, 28. märts 2023

Estonian Air

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

Estonian Air oli Eesti riiklik lennufirma.

Estonian Air
Estonian Air logo.svg
IATAICAOKutsung
OVELLESTONIAN
Asutatud1. detsember 1991
Lõpetas lennud8. november 2015
KodulennujaamadLennart Meri Tallinna Lennujaam
BoonusprogrammEuroBonus
Äriklassi ootesaalNordea Lounge
Lennukeid0/6
Sihtkohti11 + 3 suvehooaeg + 1 talvehooaeg
PeakorterTallinnFlag of Estonia.svg Eesti
Olulised isikudJan Palmér (juhatuse esimees)
Veebisaithttp://www.estonian-air.ee/

Ettevõte peatas äritegevuse alates 8. novembrist 2015 seoses Euroopa Komisjoni otsusega, mille järgi Estonian Air peab riigile tagastama talle antud riigiabi.

Estonian Air pakkus 7. novembrini 2015 Tallinnast otselende 11 sihtkohta EuroopasSkandinaavias ja SRÜ riikides. Estonian Airiga lendas 2013. aasta esimesel poolaastal 272 000 ja 2014. aasta esimesel poolaastal 251 000 reisijat (vähenemine 8% võrra).

Estonian Air lõpetas liinilennud 7. novembri 2015 õhtul, kui Euroopa Komisjon tegi ametlikult teatavaks otsuse, mille kohaselt on riik andnud lennufirmale ebaseaduslikku riigiabi üle 80 miljoni euro ulatuses, mis tuleb tagasi maksta. Kehvade majandustulemuste tõttu ei ole firmal seda võimalik teha.

20. novembril 2015 esitas Estonian Air Harju maakohtule pankrotiavalduse.

29. detsembril kuulutas Harju maakohus välja Estonian Airi pankroti. Ettevõtte vastu esitatud nõuded ulatusid umbes 113,5 miljoni euroni, ettevõttel oli varasid 11,4 miljoni euro väärtuses.

AjaluguRedigeeri

1990. aastadRedigeeri

Estonian Airi Tupolev Tu-134 aastal 1994
Estonian Airi Boeing 737-500 Brüsseli lennujaamas

Estonian Air asutati 1. detsembril 1991. Aeroflotilt saadi päranduseks 12 Antonov An-2 lennukit, mis müüdi üsna kiiresti maha. Kohe algasid lennud Tallinna ja esimese Estonian Airi lääne sihtkoha, Frankfurdi vahel. Aasta hiljem liituti IATA-ga7. juulil 1995 asus liinile Estonian Airi esimene eritellimusel ehitatud Boeing 737-500, mis sai nimeks Koit (ES-ABC), aasta hiljem asus reisijaid teenindama teinegi samasugune – Hämarik (ES-ABD). Need hakkasid asendama Nõukogude Liidu päritoluga lennukeid Tu-134 ja Jak-40. Lääne lennukite tulekuga keelati pardal suitsetamine. Eesti tsiviilõhusõidukite registrist kustutati viimane An-2. Juulis 1996 lisandus lennukiparki kaks liisitud Fokker 50, mis olid kasutuses 2003. aastani.

1996. aastal otsustas riik Estonian Airi erastada, müües maha pea kaks kolmandikku firma aktsiatest. Kaasomanikeks said 49% Maersk Air ja 17 protsendiga Cresco investeerimispank. Eesti riigi osaluseks jäi 34%. Uute omanike tulekuga loodi korporatiivklientidele suunatud boonusprogramm Blue Star. 1998. aastal lisandus kolmas B737, Põhjatäht (ES-ABE). Avati ka firma koduleht. Järgmisel aastal sai Estonian Air Euroopa Ühinenud Lennuameti liikmeks.

2000. aastadRedigeeri

Uus millennium ei toonud Estonian Airile edu, kuid areng toimus. Aastast 2002 võeti mõne aasta jooksul kasutusse neli uut lennukit (2002 Eha (ES-ABF), 2003 Virmaline (ES-ABG), 2004 Tuuslar (ES-ABI)). Aastal 2003 loobuti Fokkeritest ning Maersk Air müüs oma osaluse SAS Grupile. Viimase Fokker 50 lahkumine sattus samale päevale Concorde'i viimase lennuga.

2006. aastal täienes Estonian Airi lennukipark kahe Boeing 737-300, Sohni (ES-ABJ) ja Kaleviga (ES-ABK), 2007 lisandus Linda (Boeing 737-300, ES-ABL). Sellel aastal teenis lennufirma 52 miljonit krooni kahjumit.

Aasta hiljem esitati tellimus kolmele lennukile Bombardier CRJ900 NextGen. 17. detsembril lõpetas lennud Koit[8], lennufirma aastakahju oli 170 miljonit krooni (13 mln €). 23. märtsil 2009 lõpetas teinegi Boeing, Hämarik, lennud.[9]

Estonian Airi Saab 340 õhkutõusul.

5. novembril 2010 allkirjastati leping, mille kohaselt sai Eesti riik 90% osalusest ja 10% jäi SASile.[10][11] Vastav kokkulepe jõustus novembris[12], pärast osaluse ja aktsiakapitali suurendamise kokkuleppe kinnitamist parlamendis[13]25. ja 29. jaanuaril 2011 jõudsid Tallinna Estonian Airi kaks uut Bombardieri (Bruno (ES-ACB), Lotte (ES-ACC)). Lennukite hinda ei avaldatud, kuid on teada, et üks selline võib maksta 18–21 miljonit eurot.[14]

Estonian Airi Boeing 737-300 Tallinna lennujaamas

27. veebruaril 2012 telliti Embraerilt kolm E-175 ja ühe lennuki E-190, mis planeeriti tuua Eestisse 2014. aasta teisel poolel. Lisaks plaaniti Finnairilt rendile võtta 8 lennukit: 4 Embraer-170-t ja 4 Embraer-190-t. Juunis 2012 lennutas Estonian Air esmakordselt üle 100 000 reisija.[15] 2012. aasta sügisel otsustas Estonian Airi nõukogu ettevõtte tegevussuunda muuta ja sellega koos loobuti ka uute Embraerite ostmise plaanist. Juunis 2013 jõudis ettevõte lühikeseks ajaks ka kasumisse[16] ning müüs oma tütarfirma AS Estonian Air Regional Venemaal tegutsevale Fortaero BBAA OÜ-le.[17]

Estonian Air lõpetas liinilennud 7. novembri 2015 õhtul, kui Euroopa Komisjon tegi ametlikult teatavaks otsuse, mille kohaselt on riik andnud lennufirmale ebaseaduslikku riigiabi üle 80 miljoni euro ulatuses, mis tuleb tagasi maksta. Kehvade majandustulemuste tõttu ei ole firmal seda võimalik teha.[18][19] Estonian Airi viimane lend maandus 7. novembril 2015 kell 16:52:23. Viimane lend väljus Kopenhaagenisse. Suurema osa Estonian Airi liinide teenindamise võttis 8. novembrist 2015 üle Eesti riigile kuuluv lende vahendav ettevõte Nordic Aviation Group.

20. novembril 2015 esitas Estonian Air Harju maakohtule pankrotiavalduse29. detsembril 2015 kuulutati välja lennufirma pankrot[20].

SihtpunktidRedigeeri

Boeing 737-500 maandumisel

Estonian Air pakkus otselende Tallinnast Amsterdami, Brüsselisse, Kopenhaagenisse, Kiievisse, Moskvasse, Oslosse, Peterburi, Stockholmi, Trondheimi, Viini ja Vilniusse, suviti ka Berliini, Nice'i ja Pariisi. Firmal olid koodijagamislepingud seisuga aprill 2015 AeroflotiAir ChinaBrussels AirlinesiKLM-i, SAS-i ja Singapore Airlinesiga.[21]

Endine sihtpunkt
Suvehooajaline
Talvehooajaline
Estonian Airi sihtkohad 
LinnRiikIATAICAOLennujaamLennukompaniiAlatesKuniLennuki tüüp
AmsterdamFlag of the Netherlands.svg HollandAMSEHAMAmsterdami Schipholi lennujaamEstonian Air19931994Tupolev Tu-134
12.07.19951998Boeing 737-500
27.10.200310.01.2006Boeing 737-300/500
7.06.20097.11.2015Boeing 737-300/500 (2009–2012), Bombardier CRJ900NG ja Embraer E-170
AntalyaFlag of Turkey.svg TürgiAYTLTAIAntalya lennujaamEstonian Air2.05.2015teadmata?
AteenaFlag of Greece.svg KreekaATHLGAVAteena Elefthérios Venizélose rahvusvaheline lennujaamEstonian Air5.07.201016.08.2010Boeing 737-300
BarcelonaFlag of Spain.svg HispaaniaBCNLEBLBarcelona lennujaamEstonian Air13.05.200629.10.2011Boeing 737-300/500
BerliinFlag of Germany.svg SaksamaaTXLEDDTBerliini Tegeli lennujaamEstonian Air19.08.20038.01.2007Boeing 737-300/500
8.06.200922.09.2010Boeing 737-300/500
1.05.201130.09.2011Boeing 737-500 ja Bombardier CRJ900NG
16.06.20147.11.2015Bombardier CRJ900NG
BrüsselFlag of Belgium (civil).svg BelgiaBRUEBBRBrüsseli lennujaamEstonian Air7.09.20047.11.2015Boeing 737-300 (2006–2012), Boeing 737-500 (2004–2012), Bombardier CRJ900NG ja Embraer E-170
DublinFlag of Ireland.svg IirimaaDUBEIDWDublini lennujaamEstonian Air14.10.200422.08.2010Boeing 737-300/500
DubrovnikFlag of Croatia.svg HorvaatiaDBVLDDUDubrovniki lennujaamEstonian Air19.04.20063.10.2009Boeing 737-500
FrankfurtFlag of Germany.svg SaksamaaFRAEDDFFrankfurdi lennujaamEstonian Air199111.01.2009Boeing 737-300/500 (1995–2009) ja Tupolev Tu-134 (1991–1995)
GöteborgFlag of Sweden.svg RootsiGOTESGGGöteborgi Landvetteri lennujaamEstonian Air30.08.20042.03.2005Boeing 737-500
HamburgFlag of Germany.svg SaksamaaHAMEDDHHamburgi lennujaamEstonian Air12.05.199425.09.2010Boeing 737-300/500 (1995–2010), Fokker 50 (1998–2002) ja Tupolev Tu-134 (1994–1995)
HannoverFlag of Germany.svg SaksamaaHAJEDDVHannover-Langenhageni lennujaamEstonian Air2.04.201216.11.2012Boeing 737-500 ja Embraer E-170
HelsingiFlag of Finland.svg SoomeHELEFHKHelsingi Vantaa lennujaamEstonian Air199126.03.2000Fokker 50 (1996–2000), Yakovlev YAK-40 (1991–1996) ja Tupolev Tu-134 (1991–1996)
Estonian Air Regional24.09.200713.11.2009Saab 340A
26.03.201227.01.2013Embraer E-170 ja Saab 340A
JoensuuFlag of Finland.svg SoomeJOEEFJOJoensuu lennujaamEstonian Air Regional26.03.01227.12.2012Saab 340
JyväskyläFlag of Finland.svg SoomeJYVEFJYJyväskylä lennujaamEstonian Air25.03.20127.01.2013Saab 340
KajaaniFlag of Finland.svg SoomeKAJEFKIKajaani lennujaamEstonian Air3.04.20127.10.2012Bombardier CRJ900NG ja Embraer E-170
KiievFlag of Ukraine.svg UkrainaKBPUKBBKiievi Borispili rahvusvaheline lennujaamEstonian Air19917.11.2015Boeing 737-300 (2006–2012), Boeing 737-500 (1995–2012), Bombardier CRJ900NG, Embraer E-170 ja Tupolev Tu-134 (1991–1995)
KopenhaagenFlag of Denmark.svg TaaniCPHEKCHKopenhaageni lennujaamEstonian Air1.04.19917.11.2015Boeing 737-300 (2006–2012), Boeing 737-500 (1995–2012), Bombardier CRJ900NG, Embraer E-170, Fokker 50 (2000–2002) ja Tupolev Tu-134 (1991–1995)
KuressaareFlag of Estonia.svg EestiUREEEKEKuressaare lennujaamEstonian Air19911991Antonov An-2 ja Jakovlev JAK-40
Estonian Air Regional27.09.200711.04.2008Saab 340A
1.10.200815.05.2012Saab 340A
LondonFlag of the United Kingdom.svg SuurbritanniaLGWEGKKLondoni Gatwicki lennujaamEstonian Air2.11.199515.10.2012Boeing 737-300 (2006–2012), BOEING 737-500 (1995–2012), Bombardier CRJ900NG (2011–2012) ja Embraer E-170 (2012)
ManchesterFlag of the United Kingdom.svg SuurbritanniaMANEGCCManchesteri lennujaamEstonian air10.05.200529.06.2006Boeing 737-500
MilanoFlag of Italy.svg ItaaliaBGYLIMEMilano Bergamo-Orio al Serio lennujaamEstonian Air30.03.200528.10.2006Boeing 737-300/500
MXPLIMCMilano Malpensa lennujaamEstonian Air29.10.200624.09.2011Boeing 737-300/500 ja Bombardier CRJ900NG
21.04.2015teadmataBombardier CRJ900NG
MinskFlag of Belarus.svg ValgeveneMSQUMMSMinski rahvusvaheline lennujaamEstonian Air19911998Fokker 50 (1998) ja Jakovlev JAK-40 (1991–1998)
Estonian Air Regional11.02.20089.05.2011Saab 340A
MoskvaFlag of Russia.svg VenemaaSVOUUEEMoskva Šeremetjevo lennujaamEstonian Air19917.11.2015Boeing 737-300 (2006–2012), Boeing 737-500 (1995–2012), Bombardier CRJ900NG, Embraer E-170, Fokker 50 (2000–2002) ja Tupolev Tu-134 (1991–1995)
MünchenFlag of Germany.svg SaksamaaMUCEDDMMüncheni lennujaamEstonian Air15.05.20048.04.2005Boeing 737-500
30.03.200831.03.2010Boeing 737-300/500
21.12.20132015Bombardier CRJ900NG
NiceFlag of France.svg PrantsusmaaNCELFMNNice'i Côte d'Azuri lennujaamEstonian Air1.05.2010?Boeing 737-500 (2010–2012) ja Bombardier CRJ900NG
OsloFlag of Norway.svg NorraOSLENGMOslo Gardermoeni lennujaamEstonian Air19982001Boeing 737-500 ja Fokker 50
Estonian Air ja Estonian Air Regional (2013)12.08.20037.11.2015Boeing 737-300 (2006–2012), Boeing 737-500 (2003–2012), Bombardier CRJ900NG, Embraer E-170 ja Saab 340 (2013)
PariisFlag of France.svg PrantsusmaaCDGLFPGPariisi Charles de Gaulle'i lennujaamEstonian Air30.03.2003?Boeing 737-300 (2006–2012), Boeing 737-500 (2003–2012), Bombardier CRJ900NG ja Embraer E-170
PeterburiFlag of Russia.svg VenemaaLEDULLIPulkovo lennujaamEstonian Air ja Estonian Air Regional (2009–2013)27.07.20097.11.2015Boeing 737-300 (2009–2012), Boeing 737-500 (2009–2011), Bombardier CRJ900NG, Embraer E-170 ja Saab 340 (2009–2013)
RiiaFlag of Latvia.svg LätiRIXEVRARiia lennujaamEstonian Air19962001Fokker 50
Estonian Air ja Estonian Air Regional25.03.201218.09.2012Embraer E-170 ja Saab 340
RoomaFlag of Italy.svg ItaaliaFCOLIRFRooma Leonardo da Vinci-Fiumicino lennujaamEstonian Air4.04.200824.08.2010Boeing 737-300/500
SimferopolFlag of Ukraine.svg UkrainaSIPUKFFSimferopoli rahvusvaheline lennujaamEstonian Air26.03.200627.09.2008Boeing 737-300/500
SplitFlag of Croatia.svg HorvaatiaSPULDSPSpliti lennujaamEstonian Air11.05.2014?Bombardier CRJ900NG
StockholmFlag of Sweden.svg RootsiARNESSAStockholmi Arlanda lennujaamEstonian Air ja Estonian Air Regional (2007–2013)19917.11.2015Boeing 737-300 (2006–2012), Boeing 737-500 (1995–2012), Bombardier CRJ900NG, Fokker 50 (1997–2003), Jakovlev JAK-40 (1995–1996) , Saab 340 (2007–2013) ja Tupolev Tu-134 (1991–1996)
BMAESSBStockholmi Brooma lennujaamEstonian Air29.09.2014?ATR 42
TampereFlag of Finland.svg SoomeTMPEFTPTampere Pirkkala lennujaamEstonian Air19951996Jakovlev JAK-40
TartuFlag of Estonia.svg EestiTAYEETUTartu lennujaamEstonian Air19911991Antonov An-2 ja Jakovlev JAK-40
Estonian Air Regional27.02.201122.12.2012Saab 340A
ThbilisiFlag of Georgia.svg GruusiaTBSUGTBThbilisi rahvusvaheline lennujaamEstonian Air8.04.201216.10.2012Bombardier CRJ900NG
TrondheimFlag of Norway.svg NorraTRDENVATrondheimi lennujaamEstonian Air5.09.20117.11.2015Boeing 737-500 (2011–2012), Bombardier CRJ900NG ja Embraer E-170
VeneetsiaFlag of Italy.svg ItaaliaVCELIPZVeneetsia Marco Polo lennujaamEstonian Air9.06.20121.09.2012Boeing 737-500 ja Bombardier CRJ900NG
ViinFlag of Austria.svg AustriaVIELOWWViini rahvusvaheline lennujaamEstonian Air4.06.200711.01.2009Boeing 737-300/500
25.03.201224.03.2013Bombardier CRJ900NG ja Embraer E-170
3.04.2015toimivBombardier CRJ900NG ja Embraer E-170
VilniusFlag of Lithuania.svg LeeduVNOEYVIVilniuse rahvusvaheline lennujaamEstonian Air19911.10.2005Fokker 50 ja Jakovlev JAK-40
Estonian Air ja Estonian Air Regional24.09.200731.03.2011Boeing 737-500 ja Saab 340A
Estonian Air ja Estonian Regional (2011–2013)5.09.20117.11.2015ATR 42, Bombardier CRJ900NG, Embraer E-170 ja Saab 340 (2011–2013)

Kunagine lennukipark[22]Redigeeri

Seisuga november 2015 kuulus Estonian Airi lennukiparki 7 lennukit: 3 Bombardier CRJ900NG, 2 CRJ-700 ja üks Embraer E-170. Aastal 2013 oli lennukite keskmine vanus 5,8 aastat.

CRJ900NG
Embraer 170
Estonian Airi lennukipargis olnud lennukid
LennukAlustasLõpetasMärkused
Antonov An-219911996Pärandus Aeroflotilt
Jakovlev Jak-4019911998
Tupolev Tu-134A19911996
Fokker 5019962003
Boeing 737-50019952012
Boeing 737-30020062012
Saab 34020072013
Bombardier CRJ900NG20112015
Embraer E-17020122015
ATR 42-50020142015
Saab 34020152015
199020002010
Antonov An-2
1991–1996 (12)
Tupolev TU-134A
1991–1996 (12; ES-AAE, ES-AAF, ES-AAG, ES-AAH, ES-AAI, ES-AAJ, ES-AAK, ES-AAL, ES-AAM, ES-AAN, ES-AAO, ES-AAP)
Yakovlev YAK-40
1991–1998 (4; ES-AAR, ES-AAS, ES-AAT, ES-AAU)
Boeing 737-500
1995–2012 (10; ES-ABC [1. juuni 1995 – 26. september 2009], ES-ABD [9. veebruar 1996 – 1. september 2009], ES-ABE [28. oktoober 1998 – 8. aprill 2000], ES-ABF [15. oktoober 2002 – 23. märts 2004], ES-ABG [1. juuni 2003 – 7. oktoober 2006], ES-ABH [9. jaanuar 2004 – 26. mai 2010], ES-ABI [8. aprill 2004 – 17. aprill 2006], ES-ABL [1. juuni 2007 – 7. oktoober 2012], ES-ABO [24. märts 2010 – november 2011], ES-ABP [1. aprill 2010 – mai 2011])
Fokker 50
1996–2003 (4; ES-AFK [14. oktoober 1996 – 11. august 2000], ES-AFL [25. oktoober 1996 – 19. detsember 1999], ES-AFM [7. november 1999 – 20. november 2003], ES-AFN [16. mai 2000 – 1. jaanuar 2003])
Boeing 737-300
2006–2012 (2; ES-ABJ [19. märts 2006 – 26. aprill 2012], ES-ABK [18. jaanuar 2007 – 16. märts 2012])
Saab 340A
2007–2013 (3; ES-ASM [6. märts 2008 – 2013], ES-ASN [24. september 2007 – 2013], ES-ASO [26. märts 2012 – 2013])
Bombardier CRJ900NG
Alates 2011 (3; ES-ACB [alates 24. jaanuar 2011], ES-ACC [alates 27. jaanuar 2011], ES-ACD [alates 15. detsember 2011])
Embraer E-170
Alates 2012 (4; ES-AEA [alates 21. veebruar 2012], ES-AEB [alates 6. märts 2012], ES-AEC [alates 21. märts 2012], ES-AED [alates 2. aprill 2012])
ATR 42
Alates 2014 (1; LY-DAT)

CRJ900 NextGenRedigeeri

Lennukite registritähised: ES-ACB (alates 27. jaanuari 2011 lennust Stockholmi), ES-ACC (alates 1. veebruari 2011 lennust Kopenhaagenisse) ja ES-ACD (alates 18. detsembri 2011 lennust Kopenhaagenisse).

CRJ900
Mootorid:2 General Electric CF34-8C5 turbofan
Kiirus:830 km/h
Lennukaugus:2200 km
Maksimaalne lennukõrgus:12 500 m
Istekohti:88
Salongi suurim laius2,57 m
Salongi suurim kõrgus1,89 m
Lennuki pikkus:36,4 m
Tiibade ulatus:24,9 m
Maksimaalne stardimass:36 995 kg

Embraer 170Redigeeri

Embraer 170 on E-Jeti tüüpi lennukite tooteperre kuuluv 76-kohaline reisilennuk. 3. mail 2012 valiti rahvahääletuse põhjal Estonian Airi värvides Embraeri lennukite nimed, milleks on TuuletallajaSinirindSuitsupääsuke ja Jäälind.[23]

2012.–2015. aastani liisitud Finnairilt: ES-AEA (alates 28. veebruari 2012 lennust Kopenhaagenisse), ES-AEB (alates 8. märtsi 2012 lennust Oslosse) ja ES-AEC (alates 21. märtsi 2012 lennust Stockholmi) ning ES-AED (alates 4. aprilli 2012 lennust Kopenhaagenisse).

Embraer 170
MootoridCF34-8E5
Maksimaalne kiirus850 km/h
Lennukaugus2200 km
Maksimaalne lennukõrgus12 300 m
Istekohti76
Istmeridadevaheline kaugus787 mm
Lennuki pikkus29,9 m
Tiibade ulatus26 m
Lennuki kõrgus9,8 m
Maksimaalne stardimass35 990 kg

Pardateenindus[24]Redigeeri

B737 seestvaates

Lennukid olid kaheklassilised, suitsetamine polnud lubatud kummaski. Flex-klassi salongis reisisid Business- ja Flex-piletiga reisijad, kes olid nõus maksma kõrgemat hinda. Lühematel lendudel kui 1,5 tundi, pakuti võileiba ja salatit, pikematel külma valikut. Pakuti ka jooke.[25]

Eco klassis oli võimalik osta toitu ja jooki, kuid hinnas see ei sisaldunud. Märtsist 2015 pakuti tasuta kohvi, teed või vett.[26]

Estonian Airi reisijaid toitlustab Airo Catering Services Eesti, mis kuulub LSG Sky Chefs kontserni. LSG Sky Chefs kontsern hõlmab üle kolmandiku kogu maailma pardatoitlustusturust.

VormiriietusRedigeeri

Piloodid 2007. aastal

Estonian Air korraldas 2010. aasta märtsi lõpus avaliku konkursi, et leida oma pardapersonalile uus ja ilus vormirõivas, mis lisaks kaunile väljanägemisele annaks edasi rahvuslikkust ja ressursisäästlikku maailmavaadet[27]. Konkursi sõelale jäid nelja Eesti moedisainerite tööd, mille seast sai rahvas Estonian Airi kodulehel valida esimesest 10. juunini 2010 oma lemmiku. Võidutöö valis žürii 11. juunil, 33% otsusest sõltus rahvahääletuse tulemusest. Võidutöö ja üldine rahva lemmik tehti teatavaks 13. juunil avalikul üritusel Solarise keskuses. Võitjaks osutus Tiina Talumehe disainitud kollektsioon number 3, mille tootja on Profline. Veebihääletuse võitis Katrin Kuldma (Chocolate Group) kollektsiooniga number 4 "Tuulte pöörises".

ÕnnetusedRedigeeri

Õnnetuste loend pole täielik.

  • 14. augustil 2014 tegi Estonian Airi lend 473 katkise rehvi tõttu hädamaandumise Tallinna Lennujaamas, keegi vigastada ei saanud.

esmaspäev, 27. märts 2023

Eesti lennufirmad

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

Siin on loetletud praegu tegutsevad ja varem tegutsenud Eesti lennufirmad.

reede, 24. märts 2023

Lennundus

Lennundust on võimalik õppida Tartus, lennujaama kõrval asuvas Eesti Lennuakadeemias. Seal on erialasid ka kutseõppijatele, kuigi tegemist on Eesti ühe väikseima ülikooliga.
Eesti lennunduse ajalugu me juba vaatasime. Nüüd hakkame vaatama Eesti lennufirmasid. Nii neid, kes on juba tegevuse lõpetanud kui ka neid, mis tegutsevad veel praegugi. Nii riigi- kui eraettevõtteid. Nii kauba- kui reisijateveole pühendunud ettevõtteid.
Neid on üllatavalt palju!
Hakkame siis pihta!

neljapäev, 23. märts 2023

Kummituslikud Londoni metroojaamad ja metrood

7 Londoni kõige kummitavamat metroojaama
Justkui poleks teil hommikuse pendelrännaku kartmiseks piisavalt põhjuseid ... Londoni kummitavad metroojaamad panevad teid oma saabasse värisema.
Olenemata sellest, kas olete usklik või skeptik, oleme nõus panustama, et te ei tahaks veeta ööd üksi tühjas metroojaamas. Tuhanded pendelrändajad ja jaama töötajad on aastate jooksul teatanud kummituslikest sündmustest, nii et olete tõenäoliselt nutikas küpsis, kellele oma mõnusasse hubasesse voodisse kleepida. Tõsi on, Londoni kummitava maa-aluse jaama taga on juukseid tõstvad jutud, mis kõik on hirmuäratavamad kui viimane.

Ükskõik, kas elate Londonis või külastate lihtsalt seda, olete tõenäoliselt kasutanud vähemalt ühte neist jaamadest. Kuid kas selles on midagi muud kui mõistuse trikke? Just Halloweeni ajaks oleme ümardanud parimad maa-aluse üleloomulisuse lood. Võib-olla muudavad nad sind lõpuks usklikuks ...
1. Covent Garden
Pärast seda, kui jaam esimest korda oma uksed avas, on olnud lugusid, kuidas pikk mees mütsis ja küüsis pimeduse ajal koridorides ringi rändas. See on mõnda torutöötajat nii palju hirmutanud, et nad taotlesid kolimist vähem kummitavasse metroojaama ja ausalt öeldes ei süüdista me neid.
Teadaolevalt on see sarmikas tegelane näitleja William Terriss, kes mõrvati 1897. aastal. Enne oma enneaegset surma oli ta harjunud koristama pagariäri, mis kunagi asus Covent Gardeni jaama platsil, ja varitseb nüüd hoopis koridore. Ükskõik, kas ta soovib oma surma kätte maksta või on lihtsalt vihane oma koorikute puudumise pärast (me tunneme teid, Will), teeb tema ilmutus jahutava vaatepildi.
2. Farringdon
Vaiksetel öödel on Farringdoni ümbruses kuulda verehüüetuid karjeid, kajasid koridorides üles ja alla. Nende hirmutavate helide teated on läbi aastate märkimisväärselt sagedased, nii et näib, et see nähtus ei sure varsti enam.
Need ei ole siiski viivituste tõttu Hammersmith & City liinil. Karjuvad kuulujutud, et tegemist on õpipoisi mütsitegija Anne Naylori tööga, kes mõrvati tema tööandja poolt 1758. aastal (kujutage ette, kas see näitus, mille abil The Apprentice igal nädalal lõppes ...). Miks ta siiski otsustas jääda Farringdoni kummitama? Jaam asub koha peal, kus tema surnukeha oli ebaharilikult prügikasti viidud, ning selle tulemusel viib „kiljuv spekter“ jaamani tänapäevani.
3. Liverpooli tänav
Liverpooli tänava jaama töötajad on harjunud mujal maailmas aset leidvate sündmuste ja salapäraste sündmustega. Paljud töötajad on öösel surnud CCTV-süsteemis märganud kummalisi arve ja reisijad on teatanud, et nad nägid meest platvormides üles-alla vajutamas.
Jaama ehitama hakates kuulutati, et see ehitatakse massilise matmispaiga peale, mis on muidugi pisut klišee. Vaieldamatult osutus see tõeks, kuna 2015. aastal hakati kaevama üle kolme tuhande luustiku, musta surma ajal maetud katkuohvrite jäänused. Võib-olla on nad kaameras kuvatavad samad figuurid ...
4. Pank
Alates 19. sajandist on Pangajaama vahekäike mustalt jälginud kurjakuulutav kuju. Sageli teatatakse ka jaamas vaevlevast palavast lõhnast, samuti valitsevast kurbustundest. See võib olla lihtsalt tänu hommikusele pendelrändele.
Lõhn on seletatav asjaoluga, et pangajaam ehitati massihaua kohale - kas teate teemat veel? Kurjakuulutava tegelase kohta on teda tuntud kui musta nunna. Ta ütles, et kõnnib tunnelites ja leinab oma hukatud venda, kes töötas vanas pangas, mis jaamale selle nime andis.

5. Bethnal Green

East Endis on toimunud kummalisi üritusi ja nende taga on tõeliselt kurb ajalugu. Bethnal Greeni jaama töötajad on kuulnud, kuidas lapsed lobisevad, naised karjuvad ja üldine paanikaheli. Tavaliselt algab see vaikselt ja tõuseb siis kakofooniani, jättes kõigile, kes seda kuulevad, mõistagi kohutava.

Selle kõik võib leida pimedast ööst märtsis 1943. Kuna Ida-Londoni üks sügavamaid jaamu oli Bethnal Green kahekordistunud õhurünnaku varjupaigana, kui Luftwaffe ründas ringi. Kuuldes sireene, voolasid elanikud samme jaama väidetava turvalisuse poole. Tragöödia tabas siis, kui õhutõrjerelv läks läheduses minema ja hakkas paanikasse tungima, mis viis tormideni. Järgnenud purustuses hukkus 173 inimest ja karjed kajavad tänaseni Bethnal Greeni ümber.

6. Elevant ja loss
Kui te kardate üleloomulikku, võiksime soovitada Bakerloo joont edaspidi vältida? Kummitavate maa-aluste jaamade panteonis teeb Elevant ja loss tugeva nimekirja esikohale. Jaam pole võõras ka veidratele müradele, nähtamatute inimeste tehtud sammudele ja uste ette hoiatamata avamisele. Kuid kõige jahutavam lugu peab olema noorel naisel, keda nähakse rongides sissetungimas, kuid mis ei paista kunagi neid maha jätvat.

Erinevalt teistest selles nimekirjas pole kummituslikule naisele ja tema igikestvale Oysteri kaardile soovitatud selgitusi. Meie arvates muudab see selle veelgi hiilgavamaks.
7. Briti muuseum/Holborn
Ok, seega pole kaheksakümne aasta jooksul mahajäetud Briti muuseumi jaamast läbi sõitnud ühtegi rongi. Selle elaniku kummituse ilmne pahatahtlikkus tähendab aga, et see on tõeliselt hirmuäratav kummitav maapealne peatus. Paljud inimesed usuvad, et kaua mahajäetud Briti muuseumi tunnelid kummitavad egiptuse jumala Amun-ra kummituse järgi. Ta pole ka Casperi sõbralik kummitus; inimesed on teda süüdistanud kahe naise kadumises naabrusest Holborni jaamast 1935. aastal.

Kuulujutt on, et Briti muuseumi Egiptuse tuba ühendab Holborniga salajane tunnel. Loogika viitab sellele, et Amun-ra kummitus on seda tunnelit kasutanud, et reisida Holborni ja röövida toruga reisijaid, et viia ta tagasi oma urgu. Kuna Secret London peakorter asub Holbornis, on see üks meist natuke rohkem mures kui ülejäänud!

kolmapäev, 22. märts 2023

William Terris

William Charles James Lewinina sündinud William Terriss (20. veebruar 1847 - 16. detsember 1897) oli inglise näitleja, kes oli tuntud oma teravmeelsete kangelasrollide nagu Robin Hood, aga ka osade poolest klassikalistes draamades ja komöödiates. Ta oli ka silmapaistev Shakespeare'i osatäitja. Ta oli Edwardiani muusikalise komöödiatähe Ellaline Terriss ja filmi režissöör Tom Terriss isa. Lapsena sportlikuna liitus Terriss põgusalt kaupmeestega ja proovis mitmeid ameteid välismaal ja kodus. Omades lavanime William Terriss, tegi ta oma esimese lavaka ilmumise 1868. aastal ja oli 1871. aastal esmakordselt West Endis Tom Robertsoni seltsis. Samal aastal olid tal suured edusammud Robin Hoodis ja Rebecca ning ta tõusis kiiresti Suurbritannia üheks populaarseimad näitlejad. 1880. aastal liitus ta Henry Irvingi seltsiga Lütseumi teatris, esinedes Shakespeare'i näidendites. 1885. aastal kohtus ta 24-aastase Jessie Millwardiga, kellega ta peaosas näitas filmi The Harbor Lights koosseisus G. R. Simss ja Henry Pettitt. Nad reisisid koos Suurbritannias ja Ameerikas. Terriss mängis teiste rollide hulgas ka kangelaseosasid Adelphi melodraamades 1880. aastate lõpust. 1897. aastal pussitas ta mahajäänud näitleja Richard Archer Prince ta surnuks Adelphi teatri lavauksel, kus ta ka esines. Terrissoni kummitus peaks kummitama Covent Gardeni metroojaama ja Adelphi teatrit.
Mõrv
16. detsembril 1897, kui ta astus Maiden Lane'i lavaukse kaudu Adelphi teatrisse, et valmistuda salateenistuse õhtuseks etenduseks, pussitas Terriss surmani pettunud ja pettunud näitleja Richard Archer Prince. Terriss oli aidanud hädas olevatel noorematel näitlejatel leida tööd erinevates lavastustes, milles tal oli käsi. Kuid Prince oli aastate jooksul alkoholi üha enam kuritarvitanud ja muutunud vaimselt ebastabiilseks. Sadamavalgustuse ajal, kus printsil oli väike roll, solvas Terriss midagi, mida prints tema kohta ütles, ja laskis printsi vallandada.  Terriss saatis aga näitlejate heatahtliku fondi kaudu Prince'ile väikeseid rahasummasid ja jätkas teda näitlejatöö leidmiseks. 1897. aasta lõpuks oli Prince kaotanud ja meeleheitel töö, kuid ta oli muutunud töötuks. 13. detsembril 1897 heideti Prince sunniviisiliselt välja Vaudeville'i teatri fuajeest ning teda ja Terrissit nähti vaielda järgmisel õhtul Terrissi riietusruumis Adelphi teatris. Mõrvapäeval küsis prints fondi kontoris raha, kuid öeldi, et tema taotlust ei saa sel päeval arvesse võtta. Seejärel ületas ta ilmselt tänava ja ootas, kuni Arelphi lavaukse lähedal ukseavas varjas Terriss. Mõrv sai Londoni ajakirjanduses sensatsiooniks. Kohtuprotsessil tunnistati Prince süüdi, kuid hullumeelseks ning ta saadeti Broadmoori kriminaalsesse varjupaigatagatisse, kus ta suri 1937. aastal. Tema suhteliselt leebet lauset kohtas teatriringkond vihaga ja hiljem tsiteeriti Sir Henry Irvingut, öeldes, et "Terriss oli näitleja, nii et tema mõrvarit ei hukata."
Kummitus
 Legendi kohaselt kummitab Terrisi kummitus Covent Gardeni metroojaama ja Adelphi teatrit. 2005. aasta Channel 5 dokumentaalfilmis kummituste kohta Londoni metroos teatati, et Covent Gardeni metroojaamas on mitu korda nähtud kummitust, mida foto järgi nimetatakse Terrissiks, ehkki vaatluste arv on aastatega vähenenud. 2008. aasta dokumentaalfilmis “Ghosts on the Underground”, mille on tootnud The History Channel, mainitakse, et Terrissi vaimu nähti hiljutist Covent Gardeni metroojaamas, mis ehitati pärast Terrissi surma.