Otsing sellest blogist

UUS!!!

Pleistotseen

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. Pleistotseen  on  k...

reede, 25. august 2023

Marco Polo

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

Marco Polo (15. september 1254 – 8. jaanuar 1324) oli itaalia rändur ja maadeuurija. Oma esimesele (ja ühtlasi ka viimasele) suurele avastusretkele suundus ta juba 16-aastasena. Euroopasse naastes oli paljunäinud mees aga juba üle 40.

Päritolu

Marco Polo täpne sünniaeg ja -koht on teadmata.Ühe versiooni järgi sündis Marco Polo rikka Veneetsia kaupmehe perekonnas, kes toona elas Korčula saarel Dalmaatsia rannikul, mis siis veel Veneetsia riigile ei kuulunud. Tänapäeval külastab suure ilmaränduri sünnikodu Korčula linnakeses Horvaatias tuhandeid turiste, kuigi tema ilmaletulekut just seal ei kinnita dokumentaalselt ükski fakt. Muude sünnikohtade hulka on ajaloolased pakkunud veel Veneetsiat ja Konstantinoopolit.

Reis Aasiasse

Aastatel 12711274 reisis ta koos onu Matteo ja isa Niccològa mööda Siiditeed Hiinasse, kus viibis kokku 17 aastat. Selle aja vältel külastas ja uuris ta paljusid Sise-Aasia ja Hiina piirkondi. Tagasi purjetas Polo ümber Kagu- ja Lõuna-Aasia, käies paljudes kohtades maal eluoluga tutvumas ja kauplemas ning tuli viimaks Pärsia kaudu kodumaale. Ta saabus Veneetsiasse umbes 1295, seega 24 aastat hiljem. Mitme sajandi jooksul olid tema tähelepanekud neist reisidest aluseks kartograafia ja meresõidu arengule Vaikse ja India ookeani meredel.

Reisil kogutud varanduse eest omandasid Polod Veneetsia kesklinnas maid ja hooneid ning Marco Polo alustas oma äritegevust. Varsti sai ta õige rikkaks. 1300 abiellus ta kaupmehe Vitale Badoeri tütre Donata Badoeriga. Nad said kolm tütart: Fantina, Bellela ja Moreta.

Oma pikal retkel tegi ta rohkeid ülestähendusi ja märkmeid, mis olid kuni 19. sajandini üheks tähtsamaks allikaks Sise-Aasia kohta. Tema kogemusi kokkuvõtva raamatu esmailmumise aeg pole teada, sest esimesed versioonid pole säilinud. Säilinud on hulk kaartskeeme, joonistusi ja käsikirju, mis üksteisest oluliselt erinevad. Tänapäeval ei peeta ühtegi säilinud käsikirja teistest autoriteetsemaks, vaid tema reisikirjelduse tänapäevased väljaanded ja tõlked põhinevad mitme käsikirja lõimimisel.

Eeltoodu kohta on levinud teinegi kindlalt tõendamata versioon, mille kohaselt sattus Polo 1298. aastal pärast merelahingus osalemist genovalaste kätte vangi, kus jutustas kaasvangist Rusticianole (it. Rustichello) oma reisidel nähtust ja kogetust. Viimane kirjutanudki siis üles "tema raamatu" põhitekstid, milles hiljem on tehtud parandusi ja täiendusi Polo vahetute säilinud märkmete ja kaasatoodud esemete põhjal. Tänapäevaks "Marco Polo raamatuna" paljudes maailma keeltes ilmunud kroonika või ka traktaadi autorsus on seega üsna vaieldav.

Polo reisikirjelduse kriitika

Frances Wood avaldas 1995. aastal raamatu "Did Marco Polo Go to China" ("Kas Marco Polo käis Hiinas?", milles väidab, et Polo reisikirjeldus on üksnes väljamõeldis. Peamine argument selle väite kasuks on asjaolu, et üheski Hiina arhiivis pole ainsatki märget tema kohta, kuigi Hiina ametnikud koostasid arvukaid dokumente teiste Hiinasse sattunud eurooplaste kohta. Kui Polo olnuks tõesti Kubilai-khaani eriesindaja, nagu ta väidab, siis oleks ülimalt ebatavaline, et sellest kroonikatesse jälge pole jäänud.

Teiseks ei maini Polo oma reisikirjelduses paljusid üksikasju hiina kultuurist, mis peaaegu kõigile hilisematele eurooplastest ränduritele väga tähtsad tundusid. Näiteks ei maini Polo ainsatki hiina ega mongoli kohanime oma 17-aastase sealviibimise jooksul. Ta ei märgi hiina kirjastiili, hoolimata rabavast erinevusest hiina hieroglüüfide ja ladina tähestiku vahel. Ta ei maini puulõikeid, mis sel ajal olid Euroopas tundmatud. Kordagi ei nimeta ta hiinlaste tava juua teed, mida sel ajal Euroopas ei tuntud, ehkki ta tutvustab hiina veinisorte. Ta ei maini kordagi kommet hiina tüdrukute jalalabasid kinnisidumise abil moonutada, kuigi see komme paelus kõiki teisi eurooplasi Hiinas. Ta ei maini kordagi söögipulkade kasutamist ja lõpuks ei nimeta ta kordagi Suurt Hiina müüri.

Siiski nimetab Polo mitut olulist Hiina ühiskonna tunnust. Näiteks kirjeldab ta portselanikivisöe kasutamist ja paberraha, mis kõik olid Euroopas 13. sajandil tundmatud.

Wood oletab, et Polo ei käinud kunagi kaugemal oma perekonna kaubajaamadest Musta mere ääres, aga tal oli juurdepääs pärsia ja/või araabia reisikirjeldustele, millest ta oma teadmised hankis. Polo olevat kirjutanud oma reisiraamatu, kuna seda tüüpi reisikirjeldused hakkasid Itaalias 13. sajandi lõpus populaarseks saama. 

Marco Polo (/mー店rko,  :About this sound Veneetsia: [ˈmaɾko Itaalia keeles: 1254 – 8.–9. jaanuar 1324) oli Veneetsia kaupmees jakirjanik,kes reisis läbi Aasia mööda Siiditeed aastatel 1271–1295. Tema reisid on registreeritud Travels of Marco Polo (tuntud ka kui Book of The Marvels of the World ja Il Milione, u. 1300), raamat, mis kirjeldas eurooplastele siis salapärane kultuur ja sisemine töö Ida maailmas, sealhulgas rikkuse ja suure suuruse Mongoli impeeriumi ja Hiina Yuani dünastia, andes oma esimese põhjaliku ülevaate HiinaPärsiaIndiaJaapan ja teised Aasia linnad ja riigid. 

Veneetsias sündinud Marco õppis oma isalt ja onult Niccolòlt ja Maffeolt,kes reisisid läbi Aasia ja kohtusid Kublai Khaniga. 1269. aastal naasid nad Veneetsiasse, et kohtuda Marcoga esimest korda. Kolm neist alustaseepiline reis Aasiasse, uurides palju kohti mööda Silk Road kuni nad jõudsid Cathay (Hiina). Nad sai vastu Kublai Khani kuninglik kohus, kellele avaldas muljet Marco intelligentsus ja alandlikkus. Marco nimetati teenima Khani välismaa emissary, ja ta saadeti palju diplomaatilisi esindusi kogu impeeriumi ja Kagu-Aasias, nagu tänapäeva BirmaIndiaIndoneesiaSri Lanka ja VietnamSelle ametisse nimetamise raames reisis Marco ulatuslikult ka Hiinasse, elades 17 aastat keisri maadel ja nähes paljuasju, mis olid varem eurooplastele tundmatud. Umbes 1291 pakkusid Polos ka mongoli printsess Kökötini persiasse. nad saabusid umbes 1293. Pärast lahkumist printsess, nad reisisid maa-ala Konstantinoopolisse ja siis Veneetsiasse, naastes koju pärast 24 aastat. Sel ajal oli Veneetsia sõjas Genovaga; Marco vangistati ja dikteeriti oma lood Rustichello da Pisale,kongikaaslasele. Ta vabastati aastal 1299, sai rikkad kaupmees, abielus, ja oli kolm last. Ta suri aastal 1324 ja maeti Veneetsiasan Lorenzo kirikusse.

Kuigi ta ei olnud esimene eurooplane, kes hiinasse jõudis (vt eurooplasi keskaegses Hiinas),oli Marco Polo esimene, kes uuris mõningaid Aasia osi ja jättis oma kogemustest üksikasjaliku kroonika. See lugu Ida-st andis eurooplastele selge pildi idageograafiast ja etnilistest tavadest ning oli esimene läänelik portselani, kivisöe, püssirohu, paberiraha ning mõned ELi taimed ja eksootilised loomad. Tema reisiraamat inspireeris ChristopherColumbust  ja paljusid teisi rändureid. Polo kirjutistel põhinevas olulises kirjanduses on olemas oluline kirjandus; Ta mõjutas ka Euroopa kartograafiat, mille tulemusena võeti kasutusele Fra Mauro kaart.

Elu

Sünnikoht ja perekondlik päritolu

XVI sajandi portree Marco Polo

Marco Polo sündis Veneetsia Vabariigi pealinnas Veneetsias umbes 1254 . Tema isa Niccolò Polooli veneetsias ja jättis Marco ema rasedaks, et reisida koos oma venna Maffeo Pologa Aasiasse. Nende tagasipöördumist Itaaliasse, et "minna Veneetsiasse ja külastada oma majapidamist", kirjeldatakse Marco Polo reisidel järgmiselt: nad lahkusid Aafikust ja läksid Negroponti ning Negropontist jätkasid nad oma reisi Veneetsiasse. Messer Nicolas leidis sinna saabumisel, et tema naine on surnud ja et ta oli jätnud selja taha 15-aastase poja, kelle nimi oli Marco. 

Tema esimene teadaolev esivanem oli suurepärane onu,Marco Polo (vanem) Veneetsiast, kes laenas raha ja juhtis laeva Costantinople. Andrea, Marco vanaisa, elas Veneetsias"contrada San Felice",ta oli kolm poega: Marco "vanem", Matteo e Niccolò (Marco isa). Mõned vanad Veneetsia ajaloolised allikad pidasid Polo esivanemaid palju dalmaatsia päritoluks. 

Hüüdnimi Milione

Corte Seconda del Milion on endiselt nime polo hüüdnime järgi, Il Milione

Marco Polot mainitakse Veneetsia Vabariigi arhiivides kõige sagedamini Marco Paulo de confinio Sancti Iohannis Grisostomina, mis tähendab Marco Polot St John Chrysostom'i kiriku kontaatusest.

Kuid ta oli ka hüüdnimega Milione oma eluajal (mis itaalia keeles sõna otseses mõttes tähendab "million"). Tegelikult Itaalia pealkiri tema raamat oli Il libro di Marco Polo detto il Milione, mis tähendab "Raamat Marco Polo, hüüdnimega 'Milione". 15. sajandi humanisti Giovanni Battista Ramusiosõnul andis tema kaaskodanikud talle selle hüüdnime, kui ta Veneetsiasse tagasi tuli, sest ta jätkas ütlemist, et Kublai Khani rikkust loeti miljonites. Täpsemalt, ta oli hüüdnimega Messer Marco Milioni (Marco Millions). 

Kuid kuna ka tema isa Niccolò oli hüüdnimega Milione, 19th sajandi filoloog Luigi Foscolo Benedetto oli veendunud, et Milione oli lühendatud versioon Emilione, ja et see hüüdnimi kasutati eristada Niccolò ja Marco filiaal teistest Polo peredele. 

Varajane elu ja Aasia reisimine

Mosaic of Marco Polo kuvatakse Palazzo Doria-Tursi, Genova, Itaalia

1168. aastal laenas tema vanaonu Marco Polo raha ja juhtis laeva Konstantinoopolisse. Temavanaisal Andrea Polol San Felice kihelkonnast oli kolm poega, Maffeo, veel üks Marco ja reisija isa Niccolò. See Ramusiokirjeldatud sugupuu ei ole üldiselt aktsepteeritud, sest puuduvad täiendavad tõendid selle toetuseks. 

Tema isa Niccolò Polo, kaupmees, kaubeldakse Lähis-Idas, muutub rikkad ja saavutada suur prestiiž. [28]Niccolò ja tema vend Maffeo alustasid kauplemisreisienne Marco sündi. Aastal 1260, Niccolò ja Maffeo, elades Konstantinoopoli, siis pealinnas Ladina impeeriumi,nägi ette poliitilisi muutusi; nad likvideerisid oma vara juveelideks ja kolisid ära. Marco Polo reisidekohaselt läbisid nad suure osa Aasiast ja kohtusid Kublai Khaniga,Mongoli valitsejaga ja Yuani dünastiaasutajaga.  Nende otsus Konstantinoopolist lahkuda osutus õigeaegseks. Aastal 1261 Michael VIII Palaiologos, valitseja Empire of Nicaea, võttis Konstantinoopoli, kohe põles Veneetsia kvartalis ja taastada Bütsantsi impeeriumi. Vangistatud Veneetsia kodanikud olid pimestatud, samas kui paljud neist, kellel õnnestus põgeneda, hukkusid ülekoormatud pagulaslaevade pardal, kes põgenesid teistesse Veneetsia kolooniatesse Egeuse meres.

Peaaegu midagi on teada lapsepõlvest Marco Polo kuni ta oli viisteist aastat vana, välja arvatud, et ta ilmselt veetis osa oma lapsepõlvest Veneetsias.  Vahepeal Marco Polo ema suri ja tädi ja onu kasvatasid teda. Ta sai hea hariduse, õppe mercantile teemasid, sealhulgas välisvaluuta, hinnates ja käitlemise kaubalaevad; ta õppis vähe või üldse mitte ladina keeles. Hiljem abiellus isa Floradise Pologa (neiupõlvenimega Trevisan). 

1269. aastal naasid Niccolò ja Maffeo oma perede juurde Veneetsiasse, kohtudes esimest korda noore Marcoga. 1271. aastal, Doge Lorenzo Tiepolo,Marco Polo (17-aastaselt) valitsemise ajal, asusid isa ja tema onu Aasiasse seikluste seeriat, mida Marco hiljem oma raamatus dokumenteeris. 

Nad sõitsid Aakrisse ja ratsutasid hiljem oma kaamelitel Pärslaste sadamasse Hormuz. Reisi esimestel etappidel jäid nad mõneks kuuks Acre'i ja suutsid rääkida Piacenza Archdeacon Tedaldo Viscontiga. Polo pere, sel korral, oli väljendanud oma kahetsust pika puudumise paavst, sest nende eelmise reisi Hiinasse nad olid saanud kirja Kublai Khan paavst, ja seega tuli lahkuda Hiina pettunud. Reisi ajal aga nad said uudiseid, et pärast 33 kuud puhkust, lõpuks, Conclave oli valinud uue paavsti ja et ta oli täpselt archdeacon of Acre. Kolm neist kiirustasid tagasi Pühale Maale, kus uus paavst usaldas neile kirjad "Suurele Khaanile", kutsudes teda saatma oma saadikud Rooma. Et anda rohkem kaalu sellele missioonile saatis ta koos Polos, tema legates, kaks Dominikaani isad, Guglielmo Tripoli ja Nicola piacenza. 

Nad jätkasid maismaal, kuni nad saabusid Kublai Khankoht Shangdu, Hiina (siis tuntud cathay). Selleks ajaks oli Marco 21-aastane.  Marco intelligentsus ja alandlikkus avaldas muljet, et Khan nimetas ta oma välismaa emissajaks Indiasse ja Birmasse. Ta saadeti paljude diplomaatiliste esinduste kogu oma impeeriumi ja Kagu-Aasias (näiteks tänapäeva Indoneesias, Sri Lankal ja Vietnamis), kuid lõbustas ka Khani lugude ja tähelepanekutega maakohta, mida ta nägi. Selle kohtumise osana reisis Marco ulatuslikult Hiinasse, elades 17 aastat keisri maadel. 

Kublai keeldus esialgu mitu korda laskmast Polos tagasi Euroopasse, sest ta hindas oma firma ja nad said kasulik teda.  Kuid umbes 1291. Pärastprintsessist lahkumist rändasid Polod üle maa Konstantinoopolisse. Hiljem otsustasid nad koju naasta. 

Nad naasid Veneetsiasse 1295. Nad olid reisinud peaaegu 15 000 miili (24000 km).

Genoese vangistus ja hilisemas elus

Marco Polo naasis Veneetsiasse aastal 1295, kus tema varandus pöördus vääriskivideks. Sel ajal oli Veneetsia sõjas Genova Vabariigiga. Polo regaseeritud kambüüsi, mis oli varustatud trebuchetiga sõjaga liitumiseks. 1296. aastal püüti ta tõenäoliselt Kinni Genovas, Anatoolia ranniku lähedal Adana ja Alexandretta lahe vahelises anatoolirannikul (mitte Curzola lahingus (1298. aasta septembris), Dalmaatsia ranniku lähedal, nõue, mis on tingitud Giovanni Battista Ramusio salvestatud hilisemast traditsioonist (16. sajandist).)

Ta veetis mitu kuud vangistust dikteerides üksikasjaliku ülevaate oma reisidest kaasvangi, Rustichello da Pisasse,kes lisas lugusid nii enda kui ka teiste hiinast kogutud anekdootide ja jooksvate asjade kohta. Raamat varsti levinud kogu Euroopas käsikirja kujul, ja sai tuntuks Travels of Marco Polo (Itaalia pealkiri: Il Milione, valgustatud. "Million", mis tuleneb Polo hüüdnimi "Milione". Originaalpealkiri prantsuse-itaalia keeles : Livres des Merveilles du Monde). See kujutab Polos reiside kogu Aasias, andes eurooplased oma esimese põhjaliku ülevaate sisemine töö Kaug-Idas, sealhulgas Hiina, India ja Jaapan[46] Euroopa Komisjoni 10.

Polo vabastati lõpuks vangistusest 1299. [47] Sellise ettevõtmise jaoks investeeris Polo perekond tõenäoliselt kauplemisest kasumit ja isegi palju vääriskive, mille nad idast tõid. [47] Ettevõte jätkas oma tegevust ja Marcost sai peagi jõukas kaupmees. Marco ja tema onu Maffeo rahastasid teisi ekspeditsioone, kuid tõenäoliselt ei lahkunud kunagi Veneetsia provintsidest ega naasnud Siiditeele ja Aasiasse. [48] Millalgi enne 1300, tema isa Niccolò suri. Aastal 1300 abiellus ta Kaupmehe Vitale Badoèri tütre Donata Badoèriga. Neil oli kolm tütart, Fantina (abielus Marco Bragadin), Bellela (abielus Bertuccio Querini) ja Moreta. [50][51] Euroopa

Pietro d'Abano, filosoof, arst ja astroloog

Pietro d'Abano filosoof, arst ja astroloog põhineb Padua, aruanded rääkinud Marco Polo sellest, mida ta oli täheldatud võlvkelder taevas ajal oma reisi. Marco ütles talle, et ajal tagasireisi Lõuna-Hiina mere, ta oli märganud, mida ta kirjeldab joonistus nagu star "kujuline kott" (ladinakeeles: ut sacco) suure saba (magna habens caudam), tõenäoliselt komeet. Astronoomid nõustuvad, et 1200. [52] Huvitav, see asjaolu ei kajastu Polo reisiraamat. Peter D'Abano hoidis joonistust oma köites "Lepitaja Differentiarum, quæ inter Philosophos et Medicos Versantur". Marco Polo andis Pietrole teised astronoomilised vaatlused , mida ta lõunapoolkeraltegi , ning samuti kirjeldus Sumatranrhinoceros, mis on kogutud lepitaja[52] Euroopa Komisjoni 15.

1305. aastal mainitakse teda Veneetsia dokumendis kohalike merekaptenite seas maksude maksmise kohta. [27] Tema suhe teatud Marco Pologa, keda 1300. Polot mainitakse pärast 1305. [27] Euroopa Komisjoni 15.

Surma

San Lorenzo kirik Castello sestiere'is (Veneetsia),kuhu Polo maeti. Foto näitab kirik nagu on täna, pärast 1592 ümberehitust.
Tahvel Teatro Malibran, mis ehitati Marco Polo maja

1323. aastal jäi Polo haiguse tõttu voodisse. 8. jaanuaril 1324, hoolimata arstide jõupingutustest teda ravida, oli Polo oma surivoodil. [54] Tahte kirjutamiseks ja tõendamiseks palus tema pere San Procolo preestrit Giovanni Giustiniani. Tema naine, Donata ja tema kolm tütart määrati tema poolt kaas-executrices[54] Kirikul oli seaduse järgi õigus osale oma varast. ta kiitis selle heaks ja andis korralduse maksta san Lorenzokloostrile veel üks summa, kus ta soovis, et ta maetaks. Ta vabastas ka Peetruse, Tartari teenija,kes võis teda saata Aasiast[55] ja kellele Polo pärandas 100 Veneetsia denari liiri. [56] Euroopa Komisjoni 15.

Ta jagas oma ülejäänud varad, sealhulgas mitmed omadused, üksikisikute, usuasutuste ja iga gildi ja vennaskonna vahel, kuhu ta kuulus. Ta kirjutas maha ka mitu võlga, sealhulgas 300 liiri, mille tema õemees talle võlgnes, ja teised San Giovannikloostri, Jutlustajate San Paoloja ristiku nimega Friar Benvenuto. [54] Ta tellis Giovanni Giustinianile 220 soldi tasu tema töö eest notarina ja palvete eest. [57] Euroopa Komisjoni 15.

Testament ei olnud allkirjastatud Polo, kuid kinnitas siis asjakohane "signum manus" reegel, mille testaator pidi puudutama ainult dokumendi, et muuta see õiguslikult kehtiv. [56]Veneetsia seaduse tõttu, mis ütleb, et päev lõpeb päikeseloojangul, ei saa määrata Marco Polo surma täpset kuupäeva, kuid mõnede õpetlaste sõnul oli see 8. [59] Biblioteca Marciana, mis omab oma testamendi originaali, pärineb testamendist 9. [58] Euroopa Komisjoni 15.

Reisid Marco Polo

Marco Polo reiside kaart
Miniatuurne Il Milione.

Marco Polo raamatu autoriteetset versiooni ei ole ja seda ei saa olemas olla, sest varased käsikirjad erinevad oluliselt ning originaalteksti rekonstrueerimine on tekstilise kriitikaküsimus. Kokku umbes 150 eksemplari erinevates keeltes on teada. Enne trükipressikättesaadavust tehti kopeerimisel ja tõlkimisel sageli vigu, seega on erinevate koopiate vahel palju erinevusi. [60][61] Euroopa

Polo seostas oma memuaarid suuliselt Rustichello da Pisaga, samas kui mõlemad olid Genova Vabariigivangid. Rustichello kirjutas Devisement du Monde Franco-Veneetsia[62] Ilmselt oli idee luua käsiraamat kaupmeestele,sisuliselt teksti kaalud, meetmed ja vahemaad. [63] Euroopa Komisjoni 15.

Vanim säilinud käsikiri on vanas prantsuse keeles, mis on tugevalt maitsestatud itaalia keelega; [64] Itaalia õpetlase Luigi Foscolo Benedetto sõnul on see F-tekst algteksti põhitekst, mida ta korrigeeris, võrreldes seda Giovanni Battista Ramusio mõnevõrra üksikasjalikuma itaalia keelega koos ladina käsikirjaga BibliotecasIanas. Muud varajased olulised allikad on R (Ramusio itaaliakeelne tõlge esmakordselt trükitud 1559) ja Z (viieteistkümnenda sajandi ladina käsikiri hoitakse Toledo, Hispaania). Teine Vana Prantsuse Polo käsikiri, mis pärineb umbes 1350, toimub Rahvusraamatukogu Rootsi. [65] Euroopa Komisjoni 15.

Üks varajasi käsikirju Iter Marci Pauli Veneti oli tõlge ladina keelde, mille tegi Dominikaani vend Francesco Pipino aastal 1302, vaid mõned aastad pärast Marco naasmist Veneetsiasse. Kuna ladina keel oli siis kõige levinum ja autoriteetne kultuurikeel, tehakse ettepanek, et Rustichello tekst tõlgiti ladina keelde Dominikaani ordutäpseks tahteks ning see aitas edendada raamatut Euroopa tasandil. [19] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

Esimene ingliskeelne tõlge on Elizabethan versioon John Frampton avaldatud 1579, kõige üllas ja kuulsam reisib Marco Polo, mis põhineb Santaella's Kastiilia tõlge 1503 (esimene versioon selles keeles). [66] Euroopa Komisjoni 15.

Avaldatud väljaanded Polo raamat tugineda ühe käsikirja, segu mitu versiooni kokku, või lisada märkmeid selgitada, näiteks inglise tõlge Henry Yule. 1938. aastal räägib A.C Moule ja Paul Pelliot i ingliskeelne tõlge, mis põhineb 1932. [67] Populaarne tõlge avaldatud Penguin Raamatud 1958 R. E. Latham töötab mitu teksti koos, et teha loetav tervikuna. [68] Euroopa Komisjoni 15.

Jutustav

Marco Polo kuju Hangzhous Hiinas

Raamat avaneb eessõnaga, mis kirjeldab tema isa ja onu reisil Bolghar, kus prints Berke Khan elas. Aasta hiljem läksid nad Ukeki[69] ja jätkasid Bukharaga. Seal kutsus üks Levanti saadik nad kohtuma Kublai Khaniga, kes polnud kunagi eurooplasi kohanud. 1266. aastal jõudsid nad Kublai Khani kohale Dadus, tänapäeva PekingisHiinas. Kublai sai vendadele külalislahkuse ja esitas neile palju küsimusi Euroopa õigusliku ja poliitilise süsteemi kohta. Ta küsis ka paavsti ja Kiriku kohta Roomas. [72] Pärast seda, kui vennad vastasid küsimustele, esitas ta neile kirja paavstile kirja, paludes 100 kristlaselt tuttavaks Seven Arts'iga (grammatika, retoorika, loogika, geomeetria, aritmeetika, muusika ja astronoomia). Kublai Khan palus ka, et saadik tooks talle tagasi õli lamp Jeruusalemmas[73] Pikk sede vacante vahel surma paavst Clement IV 1268 ja valimised tema järeltulija hilinenud Polos täitmisel Kublai taotluse. Nad järgisid soovitust Theobald Visconti, siis paavsti legaat jaoks valdkonda Egiptuseja tagasi Veneetsia 1269 või 1270 ootama kandidatuuri uus paavst, mis võimaldas Marco näha oma isa esimest korda, aastaselt viisteist või kuusteist. [74] Euroopa Komisjoni 15.

Polo kohtumine Kublai Khan.

1271. aastal alustasid Niccolò, Maffeo ja Marco Polo oma reisi, et täita Kublai soov. Nad sõitsid Aakrisseja sõitsid siis kaamelitel Pärsi sadamasse Hormuz. Polos tahtis sõita otse Hiinasse, kuid laevad seal ei olnud merekõlbulikud, nii et nad jätkasid maismaal läbi Silk Road, kuni jõuda Kublai suvepalee Shangdu, peaaegu tänapäeva Zhangjiakou. Ühel juhul reisi ajal liitusid Polos reisikaupmeeste karavaniga, kellega nad läbisid tee. Kahjuks ründasid pidu peagi bandiidid,kes kasutasid liivatormi katet, et neid varitseda. Polos õnnestus võidelda ja põgeneda läbi lähedal linna, kuid paljud liikmed haagissuvila tapeti või orjastatud. Kolm ja pool aastat pärast Veneetsiast lahkumist, kui Marco oli umbes 21-aastane, tervitas Kublai Polosid tema paleesse. [29] Täpne saabumiskuupäev ei ole teada, kuid teadlaste hinnangul on see vahemikus 1271–1275. [nb 1] [nb 1] [nb 1] Yuani õukonda jõudes esitlesid Polos püha õli Jeruusalemmast ja paavsti kirju oma patroonile. [28] Euroopa Komisjoni 15.

Marco teadis nelja keelt ja perekond oli kogunud palju teadmisi ja kogemusi, mis olid Kublaile kasulikud. On võimalik, et temast sai valitsuse ametnik; [29] ta kirjutas paljudest imperialistlikest visiitidest Hiina lõuna- ja idaprovintsidesse, kaugele lõunasse ja Birmasse. [76] Neid austati ja otsiti mongoolia kohtus kõrgelt ning Kublai Khan otsustas keelduda Polosi taotlustest Hiinast lahkuda. Nad hakkasid muretsema turvaliselt koju naasmise pärast, uskudes, et kui Kublai sureb, võivad tema vaenlased nende vastu pöörduda, sest nad on tihedalt seotud valitsejaga. Aastal 1292, Kublai's vana-vennapoeg, siis valitseja Pärsia, saatis esindajad Hiinasse otsima potentsiaalne naine, ja nad palusid Polos kaasas neid, nii et nad olid lubatud naasta Persia koos pulmapidu-mis lahkus samal aastal Zaitun Lõuna-Hiinas laevastiku 14 junks. Pool sõitis Singapurisadamasse,[77] sõitis põhja Sumatrasse,[78] ja sõitis läände Point Pedro Sadamasse Jaffnas Savakanmaindani ja Tamilakkami Pandyani. Lõpuks ületas Polo Araabia mere Hormuzi. Kaheaastane reis oli ohtlik üks-kuuesaja inimese (välja arvatud meeskond) konvoi ainult kaheksateist oli säilinud (sealhulgas kõik kolm Polos). Polos lahkus pulmapeolt pärast Hormuzi jõudmist ja reisis maa-alal Trebizondi sadamasse Musta mereääres , tänapäeva Trabzonis. [29] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

Il Milionelehekülg käsikirjast, mida arvatakse seni kella 1298–1299.

Roll Rustichello

Briti õpetlane Ronald Latham on juhtinud tähelepanu sellele, et Marvelsi raamat oli tegelikult aastatel 1298–1299 polo ja kirjaniku, Maamees Pisa, vahel kirjutatud koostöö. Arvatakse, et Polo seostas oma memuaaridsuuliselt Rustichello da Pisaga, samas kui mõlemad olid Genova Vabariigivangid. Rustichello kirjutas Kavandamine du Monde Franco-Veneetsia keeles, mis oli kultuurikeel levinud Põhja-Itaalias vahel alpide vöö ja madalam Po vahel 13th ja 15th sajandil. [62][82] Euroopa Komisjoni 15.

Latham väitis ka, et Rustichello võib olla glamoriseeritud Polo raamatupidamise ja lisatakse fantastiline ja romantiline elemente, mis tegi raamatu bestseller. Itaalia õpetlane Luigi Foscolo Benedetto oli varem näidanud, et raamat on kirjutatud samas "rahulikult, jutukas stiilis", mis iseloomustas Rustichello teisi teoseid, ja et mõned lõigud raamatus võeti sõna-sõnalt või minimaalsete muudatustega teistest rustichello kirjutistest. Näiteks avamine sissejuhatus Book of Marvels et "keisrid ja kuningad, hertsogid ja markii" tõsteti otse välja Arthuri romantika Rustichello oli kirjutanud mitu aastat varem, ja aruande teise kohtumise Polo ja Kub khan viimase kohus on peaaegu sama, et saabumist Tristan kohtusse King Arthur kell samas raamatus. [83] Latham uskus, et paljud raamatu elemendid, nagu Lähis-Ida legendid ja eksootiliste imede mainimine, võisid olla Rustichello töö, kes andis seda, mida keskaegsed Euroopa lugejad reisiraamatust leidsid. [84] Euroopa Komisjoni 15.

Dominikaani ordu roll

Ilmselt algusest peale, Marco lugu tekitanud kontrastseid reaktsioone, nagu see oli saanud mõned teatud uskumatus. Dominikaani isa Francesco Pipino oli kirjutanud tõlke ladina, Iter Marci Pauli Veneti 1302, vaid paar aastat pärast Marco naasmist Veneetsiasse. Francesco Pipino kinnitas pühalikult raamatu õigsust ja määratles Marco kui "ettenägeliku, auväärse ja ustava mehe". [85] Dominikaani vend Jacopo d'Acqui selgitab oma kirjutistes, miks tema kaasaegsed olid skeptilised raamatu sisu suhtes. Ta on ka seotud, et enne surma, Marco Polo nõudis, et "ta oli rääkinud ainult pool asju, mida ta oli näinud". [85] Euroopa Komisjoni 15.

Vastavalt mõned hiljutised uuringud Itaalia õpetlane Antonio Montefusco, väga tihe suhe, et Marco Polo kasvatatud liikmetega Dominikaani Order Veneetsia näitab, et kohalikud isad koostööd temaga ladina versiooni raamat, mis tähendab, et Rustichello tekst oli tõlgitud ladina keeles täpne tahe Order. [19] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

Kuna Dominikaani isad olid oma missioonide seas, et evangelizing välisrahvaste (vt rolli Dominikaani misjonärid Hiinas[86] ja India[87]), on mõistlik arvata, et nad pidasid Marco raamat usaldusväärne tükk teavet missioonide idas. Diplomaatiline side paavst Innocentiv ja paavst Gregory X mongolid[88] oli ilmselt teine põhjus selle heakskiidu. Tol ajal toimus avatud arutelu võimaliku kristliku-monguli liidu üle, millel oli islamivastane funktsioon. Tegelikult ristiti Lyoni teisel nõukogulmongoli delegaat. Nõukogus kuulutas paavst Gregory X välja uue ristisõja, mis algas aastal 1278 koostöös Mongolitega. [90] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

Autentsus ja tõepärasus

Kublai Khani õu, prantsuse keelest "Livre des merveilles"

Alates selle avaldamisest, mõned on vaadatud raamat skeptitsismi. [91] Mõned keskajal pidasid raamatut lihtsalt romantikaks või faasemiks, kuna see oli suuresti tingitud selle kirjelduste teravast erinevusest hiina keeruka tsivilisatsiooni kohta teiste Giovanni da Pian del Carpine'i ja William Rubruckivarajaste kontodega, kes kujutasid mongoliid"barbaritena",kes näisid kuuluvat "mõnda teise maailma". [91] Hilisematel sajanditel on tõstatatud ka kahtlusi Marco Polo jutustuse kohta tema reisidest Hiinas, näiteks tema suutmatuse pärast Hiina Müüri mainimist,ja eriti raskuste pärast paljude tema kasutatud kohanimede kindlakstegemisel[92] (suur enamus on siiski kindlaks tehtud). [93] Paljud on kahelnud, kas ta oli külastanud kohti, mida ta mainis oma teekonnal, kui ta oli oma isa ja onu või teiste reisijate raamatupidamise võtnud, ja mõned kahtlesid, kas ta üldse hiinasse jõuab, või et kui ta seda tegi, ei läinud ta ehk kunagi Khanbaliqist (Peking) kaugemale. [92][94] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 1999.

Siiski on märgitud, et Polo hiina raamatupidamisaruanded on täpsemad ja üksikasjalikumad kui teiste reisijate perioodid. Polo oli kohati ümber lükanud teistes Euroopa kontodes esitatud "imelisi" legende ja legende ning vaatamata mõningatele liialdustele ja vigadele on Polo raamatupidamises suhteliselt vähe irratsionaalsete imete kirjeldusi. Paljudel juhtudel, kui kohal (enamasti antud esimeses osas enne kui ta jõudis Hiinasse, nagu mainib kristlikke imesid), tegi ta selge vahetegemise, et nad on need, mida ta oli kuulnud, mitte seda, mida ta oli näinud. Samuti on see suures osas vaba muudest raamatupidamisaruannetest, näiteks Maroko reisija Ibn Battuta tehtud vigadest, kes ajasid kollase jõe segamini Suure kanali ja teiste veeteedega, ning uskus, et portselan on valmistatud kivisöest. [95] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

Kaasaegsed uuringud on lisaks näidanud, et Marco Polo raamatus esitatud üksikasjad, nagu kasutatavad valuutad, soolatootmine ja tulud, on täpsed ja ainulaadsed. Selliseid üksikasjalikke kirjeldusi ei leidu muudes hiinast väljapoole jäävates allikates ning nende täpsust toetavad arheoloogilised tõendid ja Hiina andmed, mis on koostatud pärast Polo Hiinast lahkumist. Seetõttu ei ole tõenäoline, et tema raamatupidamisaruandeid ei ole saadud kasutatud viisil. [96] Kontrollitud on ka muid kontosid. Näiteks külastades Zhenjiang jiangsu, Hiina, Marco Polo märkis, et suur hulk kristlikke kirikuid oli ehitatud seal. Tema väidet kinnitab 14. Tema lugu printsess Kököchinist, kes saadeti Hiinast Persiasse, et abielluda Īl-khāniga, kinnitavad ka sõltumatud allikad nii Pärsias kui ka Hiinas. [98] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

Sünniplatsi poleemikat

Mõnede Horvaatia allikate kohaselt on täpne sünniaeg ja -koht "arhiiviliselt"[selgitus on vajalik] teadmata. [99]Samade allikate kohaselt väitsid samad allikad ka Konstantinoopoli[100][16] ja Curzola (täna Korčula, Horvaatia) saart kui tema võimalikku sünnikohta. [101][16][102] Tõendite puudumine muudab Curzola/Korčula teooria (tõenäoliselt Ramusio mõju all)[103] konkreetseks sünnikohaks. 2013. aastal toimetatud teadusdokumendis märgitakse, et"Marco Polo ja/või tema perekonna Korčulani päritolu lugu võib läheneda kui puhtale võltsimisele või isegi pärandivargusele ...". [105] Euroopa Komisjoni 106.

Teadusanalüüsid

Tekst kirja paavst Innocentius IV "valitseja ja inimesed Tartars", tõi Güyüg Khan John de Carpini, 1245
Seal Güyük Khan kasutades klassikalist Mongoolia skripti, nagu leiti kirjas saadetakse Rooma paavst Innocentius IV 1246.
Kiri Arghun, Khan of Mongol Ilkhanatepaavst Nicholas IV, 1290.
Pitsat Mongol valitseja Ghazan aastal 1302 kirja paavst Boniface VIII, millel on kiri Hiina pitsat script

Puuduste selgitamine

Skeptikud on pikka aega mõelnud, kas Marco Polo kirjutas oma raamatu põhineb kuulujutt, mõned osutades tegevusetus umbes märkimisväärne tavade ja struktuuride Hiina samuti puudumine üksikasjad mõned kohad oma raamatus. Kuigi Polo kirjeldab paberiraha ja söe põletamist, ei maini ta Hiina Müüriteed, Hiina tegelasi, söögipulkivõi jalasidemeid[106] Tema suutmatus märkida Hiina Suure Müüri kohalolekut tõstatati esmakordselt 17. Hiljem väitsid sellised teadlased nagu John W. Haeger, et Marco Polo ei võinud külastada Lõuna-Hiinat, kuna tema kirjeldus Lõuna-Hiina linnades ei olnud põhjapoolsete linnade kirjeldus, samal ajal kui Herbert Franke tõstatas ka võimaluse, et Marco Polo ei oleks üldse Hiinasse jõudnud, ning imestas, kas ta võis oma raamatupidamises pärsima allikate põhjal, kuna ta kasutab Pärsimaiseid väljendeid. [94][107] Seda võtab edasi dr Frances Wood, kes väitis oma 1995. [108] Wood väidab, et on tõenäolisem, et Polo läks ainult Konstantinoopolisse (kaasaegne Istanbul, Türgi) ja mõned ELi kaupmehekolooniad ümber Musta mere, valides kuulujutt nendelt reisijatelt, kes olid olnud kaugemal idas. [108] Euroopa Komisjoni 108.

Polo põhitäpsuse toetajad vastasid skeptikute tõstatatud küsimustele, nagu jalaköitmine ja Hiina Suur Müür. Ajaloolane Stephen G. Haw väitis, et suured müürid ehitati põhjapoolsete sissetungijate eest, samas kui valitsev dünastia Marco Polo visiidi ajal olid need väga põhjapoolsed sissetungijad. Nad märgivad, et Meile täna tuttav Suur Müür on Mingi struktuur, mis ehitati umbes kaks sajandit pärast Marco Polo reisi; ja et Mongoli valitsejad, keda Polo teenindas kontrollitud territooriume nii põhja- kui lõunapool tänapäeva müürist, ei oleks põhjust säilitada mingeid kindlustusi, mis võisid olla sinna jäänud varasematest dünastiatest. [109] Teised eurooplased, kes sõitsid Khanbaliq ajal Yuan ida, nagu Giovanni de' Marignolli ja Odoric of Pordenone, ei öelnud midagi seina kas. Moslemi reisija Ibn Battuta, kes küsis seina, kui ta külastas Hiina ajal Yuani dünastia, ei suutnud leida keegi, kes oli näinud seda või teadis keegi, kes oli näinud seda, mis näitab, et kuigi varemetest ehitatud seina varemed võisid eksisteerida, nad ei olnud märkimisväärne või märkimisväärne sel ajal. [109] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

Haw väitis ka, et footbinding ei olnud levinud isegi hiina ajal Polo ajal ja peaaegu tundmatu seas Mongolid. Kuigi Itaalia misjonär Odoric Pordenone kes külastas Yuan Hiina mainitud footbinding (siiski ei ole selge, kas ta oli lihtsalt ülekandmisemidagi ta oli kuulnud, sest tema kirjeldus on ebatäpne),[110] ükski teine väliskülalised Yuan Hiina mainitud tava, võibolla märk sellest, et footbinding ei olnud laialt levinud või ei praktiseerinud äärmuslikul kujul sel ajal. Marco Polo ise märkis (Toledo käsikirjas) hiina naiste dainty jalutuskäiku, kes astusid väga lühikesesammu. [109] Teised teadlased on märkinud ka seda, et paljud asjad, mida Marco Polo ei maininud, nagu tee ja söögipulgad, ei maininud ka teised reisijad. [39] Haw juhtis tähelepanu ka sellele, et vaatamata vähestele puudustele on Marco Polo konto ulatuslikum, täpsem ja üksikasjalikum kui teistel Hiina välisreisijatel sellel perioodil. Marco Polo täheldas isegi Hiina mereleiutisi, nagu hiina laevade vaheseinaveevaheseinad, mida ta soovis oma kaasveneetsiaga jagada. [113] Euroopa Komisjoni 113.

Lisaks Hawile on mitmed teised teadlased väitnud, et ta on pooldanud väljakujunenud seisukohta, et Polo oli Woodi raamatu levastuseks Hiinas. Woodi raamatut on kritiseerinud arvud, sealhulgas Igor de Rachewiltz (mongolite salajase ajalootõlkija ja annotaatori) ja Morris Rossabi (Kublai Khani autor: tema elu ja ajad). Ajaloolane David Morgan juhib tähelepanu Woodi raamatus tehtud põhilistele vigadele, nagu Liao dünastia segiajamine Jini dünastiaga,ja ta ei leidnud raamatust kaalukaid tõendeid, mis veenaksid teda, et Marco Polo ei läinud Hiinasse. [116] Haw väidab oma raamatus Marco Polo's China, et Marco konto on palju õigem ja täpsem, kui on sageli olnud, ning et on äärmiselt ebatõenäoline, et ta oleks saanud kogu oma raamatus sisalduva teabe kasutatud allikatest. [117] Haw kritiseerib ka Woodi lähenemisviisi Marco Polo mainimisele Hiina tekstides, väites, et samaaegsed eurooplased ei hoolinud eriti perekonnanime kasutamisest ning et hiina otsene transliteratsioon nimest "Marco" eirab võimalust, et ta võtab hiina või isegi mongoli nime, millel ei ole oma ladinakeelsetarvitusega mingit mõju või sarnasust. [118] Euroopa Komisjoni 118.

Vastuseks Woodile meenutas Jørgen Jensen 13. Sellel kohtumisel andis Marco Pietrole üksikasjad tema teekonnal tehtud astronoomiliste vaatluste kohta. Need tähelepanekud on kooskõlas ainult Marco viibimise Hiinas, Sumatra ja Lõuna-Hiina mere[119] ja on registreeritud Pietro raamat Lepitaja Differentiarum, kuid mitte Marco Raamat Travels.

Vaadates Haw raamat, Peter Jackson (autor Mongols ja Lääs)on öelnud, et Haw "peab kindlasti nüüd on lahendatud poleemikat ümbritseva ajaloolisi Polo visiidi Hiinasse". [120] Igor de Rachewiltz'i ülevaade, mis lükkab Woodi punktid ümber, lõpetab tugevalt sõnastatud hukkamõistu: "Mul on kahju öelda, et F. W. raamat ei vasta stipendiumi standardile, mida võiks sellist tööd oodata. Tema raamatut võib kirjeldada ainult petlikuna nii autori kui ka laiema avalikkuse suhtes. Küsimused on postitatud, et enamikul juhtudel on juba vastatud rahuldavalt ... tema katse on ebaprofessionaalne; ta on halvasti varustatud kaubanduse põhivahenditega, st piisava keeleoskuse ja uurimismetoodikaga ... ja tema peamised argumendid ei suuda vastu seista hoolikale kontrollile. Tema järelduses ei võeta arvesse kõiki tõendeid, mis toetavad Marco Polo usaldusväärsust." [121] Euroopa Komisjoni 121.

Väited liialduse kohta

Mõned teadlased usuvad, et Marco Polo liialdas tema tähtsust Hiinas. Briti ajaloolane David Morgan arvas, et Polo oli tõenäoliselt liialdatud ja valetas oma staatuse kohta Hiinas,[122] samas Ronald Latham uskus, et sellised liialdusi olid kaunistused tema ghostwriter Rustichello da Pisa[84] Euroopa Komisjoni 15.

Et meser Marc Pol meisme, celui de cui trate ceste livre, seingneurie ceste cité por trois anz.

Ja sama Marco Polo, keda see raamat puudutab, valitses seda linna kolm aastat.

See lause Book of Marvels tõlgendati Marco Polo oli "kuberner" linna "Yangiu" Yangzhou kolm aastat, ja hiljem Hangzhou. See väide on tekitanud mõned poleemikat. David Morgani sõnul ei maini ükski Hiina allikas teda kas keisri sõbrana või Yangzhou kubernerina – tõepoolest ei mainita ükski Hiina allikas Üldse Marco Polot. [122] Tegelikult märkis Saksa ajaloolane Hermar Franke 1960. [107] Euroopa Komisjoni 107.

Kuid 2010. Süüdistus oli, et Boluo oli kõndinud samal pool teed nagu naissoost kurtisaan, vastuolus korraldusega, et mehed ja naised kõndida teisel pool teed sees linna. [123] Vastavalt "Yuanshi" arvestust, Boluo vabastati palvel keiser ise, ja seejärel viidi piirkonda Ningxia, kirdes tänapäeva Hiina, kevadel 1275. Kuupäev võib vastata esimesele missioonile, millest Marco Polo räägib. [124] Euroopa Komisjoni 124.

Kui see identifitseerimine on õige, on hiina allikates tarvitusekohta marco Polo kohta. Neid oletusi näib toetavat asjaolu, et lisaks keiserlikule aukandjale Samanile (see, kes oli vahistanud ametniku nimega "Boluo"), mainitakse dokumentides tema venda Xiangweit. Allikate kohaselt suri Saman vahetult pärast intsidenti, samal ajal kui Xiangwei viidi aastatel 1282–1283 Yangzhoule üle. Marco Polo teatab, et ta viidi Järgmisel aastal Hangzhousse, aastal 1284. Oletatavasti on need ümberasumised tingitud kavatsusest vältida edasisi konflikte nende kahe vahel. [125] Euroopa Komisjoni 125.

Sinologist Paul Pelliot arvas, et Polo oleks võinud olla ohvitser valitsuse soola monopoli Yangzhou, mis oli seisukoht mingil määral, mis võiks seletada liialdus. [122] Euroopa Komisjoni 122.

Võib tunduda ebatõenäoline, et eurooplasel võiks olla võimuMongoolia impeeriumis. Kuid mõned andmed tõestavad, et ta ei olnud esimene ega ainus. Oma raamatus mainib Marco ametnikku nimega "Mar Sarchis", kes oli ilmselt nestorian christian piiskop,ja ta ütleb, et ta asutas kaks kristlikku kirikut piirkonnas "Caigiu". See ametnik on tegelikult mainitud kohaliku gazette Zhishun Zhenjian zhi nime all "Ma Xuelijisi" ja kvalifikatsiooni "General kolmanda klassi". Alati gazette, on öeldud Ma Xuelijsi oli assistent juhendaja provintsis Zhenjiang kolm aastat, ja et selle aja jooksul asutas ta kaks kristlikku kirikud. [126][127][125] Tegelikult on hästi dokumenteeritud tõsiasi, et Kublai Khan usaldas välismaalasi rohkem kui Hiina teemasid siseküsimustes. [128][125] [125] [128] [125] [125] [1

Stephen G. Haw vaidlustab selle idee, et Polo liialdatud oma tähtsust, kirjutades, et "vastupidiselt sellele, mida on sageli öeldud ... Marco ei väida endale jüaani impeeriumis mingit väga ülevapositsiooni." [129] Ta juhib tähelepanu sellele, et Polo ei ole kunagi väitnud, et tal on kõrge auaste, näiteks darughachi,kes juhtis tumenit – üksust, mis oli tavaliselt 10 000 tugev. Tegelikult ei tähenda Polo isegi seda, et ta oli juhtinud 1000 töötajat. Haw juhib tähelepanu sellele, et Polo ise näib väitvat ainult seda, et ta oli olnud khaanisaadik, mõningase lugupidamisega olukorras. Hawi sõnul on see mõistlik nõue, kui Polo oli näiteks keshig – sama nimega keisrivalvuri liige, mis sisaldas sel ajal kuni 14 000 inimest. [129] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 12.

Haw selgitab, kuidas varaseimad käsikirjad Polo raamatupidamise anda vastuolulist teavet oma rolli Yangzhou, mõned märkides, et ta oli lihtsalt resident, teised väidavad, et ta oli kuberner, ja Ramusio käsikiri väites, et ta oli lihtsalt ettevõttes, et kontoris ajutine asendaja keegi teine, kuid kõik käsikirjad nõustuvad, et ta töötas lugupeetud emissary jaoks khan. [130] Haw oli vastu ka lähenemisviisile, mille kohaselt ta leidis Mainida Marco Polot hiina keelsetes tekstides, väites, et samaaegsed eurooplased ei hoolinud eriti oma perekonnanimekasutamisest, ning hiina otsene transkriptsioon nimest "Marco" eirab võimalust, et ta võtab hiina või isegi mongoli nime, millel ei olnud mingit mõju või sarnasust tema ladinakeelse nimega. [129] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 12.

Teine vastuoluline väide on peatükis 145, kui Book of Marvels väidab, et kolm Polos andis Mongolid tehnilise nõu hoone mangonels ajal Piiramisrõngas Xiangyang,

Adonc distrent les .II. freres et lor filz meser Marc. "Grant Sire, nos avon avech nos en nostre mesnie homes qe firont tielz mangan qe giteront si grant pieres qe celes de la cité ne poront sofrir mes se renderont maintenant."


Siis kaks venda ja nende poeg Marc ütles: "Suur Issand, meie kaaskond on meil mehed, kes ehitavad selliseid mangonels, mis käivitavad nii suured kivid, et elanikud linna ei talu seda ja kohe loovutada."

Kuna piiramine oli läbi 1273, enne Marco Polo oli saabunud Hiina esimest korda, väide ei saa olla tõsi[122][131] Mongoli armee, mis piiras Xiangyang oli välismaa sõjalise insenerid, kuid nad olid mainitud Hiina allikatest on Bagdadis ja oli araabia nimed. [107] Sellega seoses tuletab Igor de Rachewiltz meelde, et väidet, et kolm Polot olid Xiang-yangi piiramisrõngas, ei ole kõigis käsikirjades esindatud, kuid Niccolò ja Matteo oleksid võinud selle ettepaneku teha. Seetõttu tundub see väide, et hiljem lisandub, et anda loole rohkem usaldusväärsust. 

Vead

Marco Polo kontol on täheldatud mitmeid vigu: näiteks kirjeldas ta silda, mida hiljem nimetati Marco Polo sillaks, kui 11 või 13 asemel 24 kaaret. Ta ütles ka, et Khanbaliqi linnamüüril oli kaksteist väravat, kui tal oli ainult üksteist. [134] Arheoloogid on ka märkinud, et Polo võis segada üksikasju kublai Khani poolt 1274 ja 1281. Polo kirjutas viiestmastistatud laevast, kui arheoloogilised väljakaevamised leidsid, et laevadel oli tegelikult ainult kolm masti. [135] Euroopa Komisjoni 13.

Assigneering

Wood süüdistas Marco Polot teiste inimeste raamatusse võtmises, teiste lugude jutustamises enda omana või oma raamatupidamise aluseks olemises Pärslaste reisiraamatutes või muudes kaotatud allikates. Näiteks sinologist Francis Woodman Cleaves märkis, et Polo arvesse reisi printsess Kököchin Hiinast Persia abielluda Īl-khān 1293 on kinnitanud läbipääsu 15th sajandi Hiina töö Yongle Encyclopedia ja Pärsia ajaloolane Rashid-al-Din Hamadani oma töös Jami al-tawarkhi. Kuid kumbki neist raamatupidamisaruannetest ei maininud Polot ega ka ühtegi Euroopa teest pruudiparteiosana,[98] ja Wood ei maininud polot nendes teostes näitena Polo "tuntud loo ümberjutustamisest". Morgan, polo kaitseministeeriumis, märkis, et isegi printsess ise ei olnud mainitud Hiina allikas ja et see oleks olnud üllatav, kui Polo oli mainitud Rashid-al-Din. Ajaloolane Igor de Rachewiltz kritiseeris oma raamatu läbivaatamisel tugevalt Woodi argumente. [136] Rachewiltz väitis, et Marco Polo konto võimaldab tegelikult pärsija ja Hiina allikaid ühitada – edastades teavet, mille kaks kolmest saadikust (nimetatud Hiina allikas ja kelle nimed olid kooskõlas Polo antud isikutega) surid reisi ajal, selgitab rashìd al-Dìn, miks rashìd al-Dìn mainis ainult kolmandat ellujäänud Coja/Khojat. Polo oli seega lõpetanud lugu, andes teavet ei leitud kummaski allikas. Ta märkis ka, et ainus Pärslaste allikas, kes mainib printsessi, ei viidud lõpule enne 1310–11, mistõttu Marco Polo ei saanud teada ühestki Pärsi raamatust. Vastavalt de Rachewiltz, kooskõla Polo üksikasjalik ülevaade printsess teiste sõltumatute allikatega, mis andis ainult puudulik teave on tõend õigsuse Polo lugu ja tema kohalolekut Hiinas. [136] Euroopa Komisjoni 136.

Hindamine

Morgan kirjutab, et kuna palju sellest, mida Book of Marvels on öelda Hiina on "tõendatavalt õige", iga väide, et Polo ei lähe Hiinasse "tekitab palju rohkem probleeme kui see lahendab", seega "tasakaalu tõenäosusi" soovitab tungivalt, et Polo tõesti ei lähe Hiinasse, isegi kui ta liialdatud mõnevõrra tema tähtsust Hiinas. [137] Haw lükkab tagasi erinevaid anakronistlikke kriitikaid Polo 17. [138] "Kui Marco oli valetaja," Haw kirjutab, "siis ta pidi olema ebausutav üks." [139] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

2012. aastal avaldas Tübingeni Sinologisti Ülikool ja ajaloolane Hans Ulrich Vogel polo valuutade, soolatootmise ja tulude kirjelduse üksikasjaliku analüüsi ning väitsid, et tõendid toetavad tema kohalolekut Hiinas, sest ta sisaldas üksikasju, mida ta muidu ei teadnud. [96] Vogel märkis, et ükski teine Lääne-, Araabia või Pärsimaa allikas ei ole esitanud selliseid täpseid ja unikaalseid üksikasju Hiina vääringute kohta, näiteks paberi kuju ja suurust, pitserite kasutamist, paberiraha eri nimiväärtusi ning valuutakasutuse erinevusi Hiina eri piirkondades, näiteks lehmakarpide kasutamine Yunnanis, arheoloogiliste tõenditega toetatud üksikasjad ja Hiina allikad, mis on koostatud kaua pärast Seda, kui Polos lahkus Hiinast. [141] Tema aruanded soola tootmise ja tulu soola monopol on samuti täpne, ja kooskõlas Hiina dokumente Yuan ajastu. [142] Majandusajaloolane Mark Elvin,kes on vogeli 2013. Paljud probleemid olid põhjustatud originaalteksti suulisest edastamisest ja oluliselt erinevate käsitsi kopeeritud käsikirjade levikust. Näiteks, kas Polo avaldas Yangzhous "poliitilist võimu"(seignora)või lihtsalt "viibimist"(sejourna)seal. Elvin järeldab, et "need, kes kahtlesid, kuigi eksisid, ei olnud alati juhuslik või rumal", kuid "juhul tervikuna oli nüüd suletud": raamat on "sisuliselt autentne, ja kui seda kasutatakse ettevaatlikult, laiemalt tuleb usaldada tõsine, kuigi ilmselt mitte alati lõplik, tunnistaja." 

Pärand

Edasine uurimine

Christopher Columbuse käsitsi kirjutatud märkmed Polo raamatu ladinakeelses väljaandes.
Fra Mauro kaart, avaldatud c. 1450 Veneetsia munk Fra Mauro.

Teised vähem tuntud Euroopa maadeavastajad olid juba hiinasse sõitnud, näiteks Giovanni da Pian del Carpine,kuid Polo raamat tähendas, et tema teekond oli esimene, mis oli laialt tuntud. Christopher Columbus oli inspireeritud piisavalt Polo kirjeldus Kaug-Idas, et tahta külastada neid maid ise; raamatu koopia oli tema asjade seas, käsitsi kirjutatud annotatsioonidega. [9] Bento de Góis,mis on inspireeritud Polo kirjutistest kristlikust kuningriigist idas, reisis 4000 miili (6400 km) kolme aasta jooksul üle Kesk-Aasia. Ta ei leidnud kunagi kuningriiki, kuid lõpetas oma reiside Great Wall of China 1605, tõestades, et Cathay oli see, mida Matteo Ricci (1552-1610) kutsus "Hiina". [144] Euroopa Komisjoni 144.

Kartograafia

Marco Polo reisid võisid mõjutada Euroopa kartograafiaarengut, mis viis lõpuks Euroopa uurimisreise sajandi aja pärast. [145] 1453 Fra Mauro kaart ütles Giovanni Battista Ramusio (vaidlustas ajaloolane / kartograaf Piero Falchetta, kelle töö tsiteerida ilmub) on osaliselt põhinenud üks tõi Cathay Marco Polo:

See hästi valgustatud maailmakaart pärgamendi, mis võib veel näha suures kapis koos koori oma kloostri [Camaldolese kloostri San Michele di Murano] oli üks vennad kloostri, kes võttis suurt rõõmu uuring kosmograafia, usinalt tõmmatud ja kopeeritud kõige ilusam ja väga vana merekaart ja maailmakaart, mis oli toodud Cathay poolt kõige austatum Messer Marco Polo ja tema Isa.

Kuigi Marco Polo ei ole kunagi koostanud kaarti, mis illustreeris tema teekonda, joonistas tema pere kaug-Idasse mitmeid kaarte, mis põhinesid teelt. Need kogud kaardid allkirjastasid Polo kolm tütart: Fantina, Bellela ja Moreta. [146] See ei sisaldanud mitte ainult tema reisi kaarte, vaid ka mereteid Jaapanisse, Siberi Kamtšatka poolsaarele, Beringi väinale ja isegi Alaskarannajoonele, sajandeid enne Ameerika taasavastamist eurooplaste poolt.

Pasta müüt

On legend Marco Polo importiva pasta Hiinast; kuid see on tegelikult populaarne eksiarvamus,[147] pärineb Macaroni Journal, avaldatud toiduainetööstuse ühing eesmärgiga edendada kasutamise pasta Ameerika Ühendriikides. [148] Marco Polo kirjeldab oma raamatus"lasanje"sarnast toitu, kuid ta kasutab terminit, millega ta oli juba tuttav. Tegelikult oli pasta Itaalias juba ammu leiutatud, enne kui Marco Polo aasiasse reisib. [149] Vastavalt uudiskirja National Macaroni Tootjad Association[149] ja toidu kirjanik Jeffrey Steingarten,[150] kõva nisu võeti araablased Liibüast ajal oma valitsemise Sitsiilia üle 9sajandi lõpus, seega eelneb Marco Polo reisib umbes neli sajandit. Steingarten mainis ka seda, et Jane Grigson uskus, et Marco Polo lugu on pärit 1920. [150] Euroopa Komisjoni 15.

Mälestamine

1982. aastal välja antud Itaalia pangatäht, mis kujutab Marco Polot.

Marco Polo lambad, mis on Ovis ammonialamliik , on nime saanud maadeavastaja järgi,[151] kes kirjeldas seda 1271. [nb 2] [nb 2]

1851. aastal võttis tema nime ka New Brunswick, saint Johni ehitatud kolmemastiline käärija; Marco Polo oli esimene laev, mis sõitis ümber maailma alla kuue kuu ga. [152] Euroopa Komisjoni 15.

Veneetsia lennujaama nimi on Veneetsia Marco Polo lennujaam[153] Euroopa Komisjoni 15.

Hongkongi lipuall sõitja Cathay Pacific'i sagedast flaierprogrammi nimetatakseMarco Polo klubiks. [154] Euroopa Komisjoni 15.

Horvaatia riigi omandis laevandusettevõtte (Jadrolinija) laev, mis ühendab Spliti Anconaga Itaalias, on nime saanud Marco Polo järgi. [155] Euroopa Komisjoni 155.

Kunst, meelelahutus ja meedia

Film
Mängud
Kirjandus

Marco Polo reisid on väljamõeldud mitmetes teostes, näiteks:

Televisiooni

Maailma Imede raamat (ItaaliaIl Milione, valgustatud. "Miljon", mis tuleneb Polo hüüdnimest "Emilione"),[1] inglise keeles, mida tavaliselt nimetatakse Marco Polo reisimiseks,on 13. [2] [3] EuroopaKomisjoni 15.

Raamatu kirjutas romantika kirjanik Rustichello da Pisa, kes töötas kontodelt , mida ta oli kuulnud Marco Pololt , kui nad Genoaskoos vangistati . [4] Rustichello kirjutas selle Prantsuse-Veneetsias,[5][6][7] kultuurikeel, mis on Põhja-Itaalias laialt levinud alpide-aluse vöö ja alampo vahel 13.–15. [8] Algselt oli see tuntud kui Livre des Merveilles du Monde või Devisement du Monde ("Maailmakirjeldus"). Raamat tõlgiti Marco Polo enda eluajal paljudesse Euroopa keeltesse, kuid originaalkäsikirjad on nüüd kadunud ja nende ülesehitamine on tekstilise kriitika küsimus. On teada, et erinevates keeltes on olemas umbes 150 eksemplari, sealhulgas langues d'oïl (ristirüütlite ja läänekaupmeeste lingua franca idamaates),[9] Toscana,kaks versiooni Veneetsiasja kaks erinevat versiooni ladina keeles.

Algusest peale on olnud incredulity üle Polo mõnikord vapustav lugusid, samuti õpetlik arutelu viimasel ajal. Mõned on kahelnud, kas Marco oli tegelikult hiinasse reisinud või lihtsalt kordas lugusid, mida ta oli kuulnud teistelt reisijatelt. 

Majanduslik ajaloolane Mark Elvin järeldab, et hiljutine töö "näitab konkreetse näitega lõpuks valdav tõenäosus lai autentsus" Polo konto, ja et raamat on "sisuliselt autentne, ja kui seda kasutatakse ettevaatlikult, laiemalt tuleb usaldada tõsine, kuigi ilmselt mitte alati lõplik, tunnistaja." 

Ajalugu

Marsruudi Polo kirjeldab.
Tõenäoline vaade Marco Polo enda geograafiale (joonistas Henry Yule,1871).

Allika pealkiri Il Milione arutatakse. Üks vaade on see pärineb Polo pere kasutada nime Emilione eristada end paljudest teistest Veneetsia peredele kannab nime Polo. [12] Ühisem seisukoht on, et nimi viitab travelog keskaegsele vastuvõtule, nimelt et see oli täis "miljonit" valet. [13] Euroopa Komisjoni 13.

Teksti nüüdisaegsed hinnangud peavad seda tavaliselt pigem tähelepaneliku kui loova või analüütilise reisija registriks. Marco Polo on uudishimulik ja salliv ning pühendab Kublai Khanile ja dünastiale, mida ta teenis kaks aastakümmet. Raamat on Polo konto tema reisib Hiinasse, mida ta kutsub Cathay (Põhja-Hiina) ja Manji (Lõuna-Hiina). Polo pidu lahkus Veneetsiast aastal 1271. Reis kestis 3 aastat pärast seda, kui nad saabusid Cathay, nagu see oli siis kutsuti ja kohtus lapselaps Tšingis-KhaanKublai Khan. Nad lahkusid Hiinast 1290. Traditsioon on, et Polo dikteeris raamatu romaani kirjanikule Rustichello da Pisale,olles 1298–1299 Genoas vangis. Rustichello võis töötada välja oma esimese prantsuse-itaalia versiooni Marco märkmetest. Seejärel nimetati raamat Devisement du Monde ja Livres des Merveilles du Monde prantsuse keeles ja De Mirabilibus Mundi ladina keeles. [15] Euroopa Komisjoni 15.

Roll Rustichello[edit]

Briti õpetlane Ronald Latham on juhtinud tähelepanu sellele, et Marvelsi raamat oli tegelikult aastatel 1298–1299 Polo ja professionaalse romaani kirjaniku Rustichello Pisa vahel kirjutatud koostöö. Arvatakse, et Polo seostas oma memuaaridsuuliselt Rustichello da Pisaga, samas kui mõlemad olid Genova Vabariigivangid. Rustichello kirjutas Devisement du Monde Franco-Veneetsia keeles. [17] Euroopa Komisjoni 17.

Latham väitis ka, et Rustichello võib olla glamoriseeritud Polo raamatupidamise ja lisatakse fantastiline ja romantiline elemente, mis tegi raamatu bestseller. Itaalia õpetlane Luigi Foscolo Benedetto oli varem näidanud, et raamat on kirjutatud samas "rahulikult, jutukas stiilis", mis iseloomustas Rustichello teisi teoseid, ja et mõned lõigud raamatus võeti sõna-sõnalt või minimaalsete muudatustega teistest Rustichello kirjutistest. Näiteks avamine sissejuhatus Book of Marvels et "keisrid ja kuningad, hertsogid ja markii" tõsteti otse välja Arthuri romantika Rustichello oli kirjutanud mitu aastat varem, ja aruande teise kohtumise Polo ja Kub khan viimase kohus on peaaegu sama, et saabumist Tristan kohtusse King Arthur kell samas raamatus. [18] Latham uskus, et paljud raamatu elemendid, nagu Lähis-Ida legendid ja eksootiliste imede mainimine, võisid olla Rustichello töö, kes andis seda, mida keskaegsed Euroopa lugejad reisiraamatust leidsid. [19] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 15.

Dominikaani Orduroll[redigeeri]

Ilmselt algusest peale Marco lugu tekitanud kontrastseid reaktsioone, nagu see sai mõned teatud uskumatus. Dominikaani isa Francesco Pipino oli kirjutanud tõlke ladina, Iter Marci Pauli Veneti 1302, vaid paar aastat pärast Marco naasmist Veneetsiasse. Francesco Pipino kinnitas pühalikult raamatu õigsust ja määratles Marco kui "ettenägeliku, auväärse ja ustava mehe". [20] Dominikaani vend Jacopo d'Acqui selgitab oma kirjutistes, miks tema kaasaegsed olid skeptilised raamatu sisu suhtes. Ta on ka seotud, et enne surma, Marco Polo nõudis, et "ta oli rääkinud ainult pool asju, mida ta oli näinud". [20] Euroopa Komisjoni 15.

Vastavalt mõned hiljutised uuringud Itaalia õpetlane Antonio Montefusco, väga tihe suhe, et Marco Polo kasvatatud liikmetega Dominikaani Order Veneetsia näitab, et kohalikud isad koostööd temaga ladina versiooni raamat, mis tähendab, et Rustichello tekst oli tõlgitud ladina keeles täpne tahe Order. [21] Euroopa Komisjoni 15.

Kuna Dominikaani isad olid oma missioonide seas, et evangelizing välisrahvad (vt rolli Dominikaani misjonärid Hiinas[22] ja India[23]),on mõistlik arvata, et nad pidasid Marco raamat usaldusväärne tükk teavet missioonide idas. Diplomaatiline side paavst Innocentiv ja paavst Gregory X mongolid[24] oli ilmselt teine põhjus selle heakskiidu. Tol ajal toimus avatud arutelu võimaliku kristliku-monguli liidu üle, millel oli islamivastane funktsioon. [25] Tegelikult ristiti Lyoni teisel nõukogulfonoli delegaat. Nõukogus kuulutas paavst Gregory X välja uue ristisõja, mis algas aastal 1278 koostöös Mongolitega. [26] Euroopa Komisjoni 15.

Sisukord[muuda]

Travels on jagatud neljaks raamatuks. Book One kirjeldab maasid Lähis-Idas ja Kesk-Aasias, et Marco tekkinud tema teel Hiinasse. Raamat Kaks kirjeldab Hiina ja kohus Kublai Khan. Kolmas raamat kirjeldab mõningaid idarannikupiirkondi: Jaapan, India, Sri Lanka, Kagu-Aasia ja Aafrika idarannik. Neljas raamat kirjeldab mõningaid tolajal hiljutisi sõdu mongolite ja mõne põhjapoolse piirkonna vahel, nagu Venemaa. Polo kirjutised sisaldasid kannibalide ja vürtsikasvatajate kirjeldusi.

Pärand[redigeeri]

Travels oli haruldane populaarne edu ajastu lajal enne printimist.

Polo raamatu mõju kartograafiale viibis: esimene kaart, kus mõned Polo mainitud nimed ilmusid, oli Charles V katalaani atlases (1375), mis sisaldas kolmekümnenime Hiinas ja mitmeid teisi Aasia toponüüme. [27] Viieteistkümnenda sajandi keskel lisas Murano, Fra Maurokartograaf , kõik Polo topüümid hoolikalt oma 1450 maailmakaardile.

Marco Polo kirjeldus Kaug-Idas ja selle rikkused inspireeris Christopher Columbuseotsust püüda jõuda Aasiasse meritsi,[tsitaat vaja] läänesuunalisel teel. Tugevalt annoteeritud koopia Polo raamatust oli columbuse asjade hulgas. [28] Euroopa Komisjoni 15.

Järgnevad versioonid[redigeeri]

Prantsuse "Livre des merveilles" esileht
Christopher Columbuse käsitsi kirjutatud märkmed Marco Polo Le livre des merveilles'iladinakeelses väljaandes .

Marco Pologa saatsid oma reisidel isa ja onu (kes mõlemad olid varem Hiinas käinud), kuigi kumbki neist ei avaldanud oma reiside kohta ühtegi teadaolevat tööd. Raamat tõlgiti Marco Polo enda eluajal paljudesse Euroopa keeltesse, kuid originaalkäsikirjad on nüüd kadunud. Kokku umbes 150 eksemplari erinevates keeltes on teada. Kopeerimisel ja tõlkimisel tehti palju vigu, seega on erinevate koopiate vahel palju erinevusi. [29] Euroopa Parlamendi ja nõukogu 19.

Prantsuse filoloog Philippe Ménardisõnul onraamatus kuus põhiversiooni: originaalile kõige lähemal olev versioon Franco-Veneetsias; versioon vanaprantsuse keeles ; versioon Toscana; kaks versiooni Veneetsias; kaks erinevat versiooni ladina keeles.

Versioon Franco-Veneetsia[edit]

Vanim säilinud Polo käsikiri asub Prantsuse-Veneetsias,mis oli13. Luigi Foscolo Benedetto puhul on see "F" tekst algtekst, mida ta korrigeeris, võrreldes seda ramusio mõnevõrra üksikasjalikuma itaalia keelega koos biblioteca Ambrosianaladina käsikirjaga.

Versioon vana prantsuse[edit]

Vanas prantsusekeeles kirjutatud versioon pealkirjaga "Le Livre des merveilles" (Marvelsi raamat).

See versioon loeb 18 käsikirja, kelle kõige kuulsam on kood Fr. 2810[34] Kuulus oma miniatuursed, code 2810 on Prantsuse Rahvusraamatukogus. Teine Vana Prantsuse Polo käsikiri, mis pärineb umbes 1350, toimub Rahvusraamatukogu Rootsi. [35] Philippe Ménard toimetas 2000. [36] Euroopa Komisjoni 15.

Versioon Toscana[edit]

Versioon Toscana (itaalia keel) pealkirjaga "Navigazione di messer Marco Polo" kirjutas Firenzes Michele Ormanni. See asub Itaalia Rahvusraamatukogus Firenzes. Teised varased olulised allikad on käsikiri "R" (Ramusio itaaliakeelne tõlge, mis trükiti esmakordselt 1559. aastal).

VersioonVeneetsias 

Versioon Veneetsia murre on täis vigu ja ei peeta usaldusväärseks. 

Versioonid ladinakeeles [edit]

  • Üks varajasi käsikirju Iter Marci Pauli Veneti oli tõlge ladina keelde, mille tegi Dominikaani vend Francesco Pipino aastal 1302,[38] mis tähendab vaid kolm aastat pärast Marco naasmist Veneetsiasse. See tunnistab sügavat huvi Dominikaani Ordu suunas raamat. Itaalia õpetlase Antonio Montefusco hiljutiste uuringute kohaselt viitab Marco Polo väga tihe suhe, mida kasvatati Dominikaani Ordu liikmetega Veneetsias, et Rustichello tekst tõlgiti ladina keelde, et saada täpne korraldus,[39] mis oli oma missioonide hulgas, mis olid välisrahvaste evangeliseerimise hulgas (vt Dominikaani misjonäride roll Hiinas[40] jaIndiades [41]). Seda ladinakeelset versiooni säilitavad 70 käsikirja. [42] Euroopa Komisjoni 15.
  • Teine ladina keelne versioon nimega "Z" on säilitatud ainult üks käsikiri, mis on leida Toledo, Hispaania. See versioon sisaldab umbes 300 väikest uudishimuliku lisateavet religiooni ja etnograafia kohta Kaug-Idas. Eksperdid imestasid, kas need täiendused olid tingitud Marco Polo ise. [43] Euroopa Komisjoni 15.

Kriitilised väljaanded[edit]

Esimene katse koguda käsikirju ja anda kriitiline väljaanne oli maht kogutud reisi narratiivid trükitud Veneetsia 1559. [44] Euroopa Komisjoni 15.

Toimetaja Giovan Battista Ramusio, kõrvutatud käsikirjad neljateistkümnenda sajandi esimesest osast,[45] mida ta pidasperfettamente correttoks("täiesti õige"). Väljaanne Benedetto, Marco Polo, Il Milioneall eestkoste Comitato Geografico Nazionale Italiano (Firenze: Olschki, 1928), kõrvutatud kuuskümmend täiendavat käsikirja allikatest, lisaks mõned kaheksakümmend, mis oli kogutud Henry Yule,tema 1871 väljaanne. See oli Benedetto, kes tuvastas Rustichello da Pisa,[46] kui originaalkompilaator või amanuensis,ja tema kehtestatud tekst on loonud aluse paljudele kaasaegsetele tõlgetele: tema enda itaalia keel (1932) ja Aldo Ricci 's Reisimine Marco Polo (London, 1931).

Esimene ingliskeelne tõlge on Elizabethan versioon John Frampton avaldatud 1579, kõige üllas ja kuulsam reisib Marco Polo, mis põhineb Santaella's Kastiilia tõlge 1503 (esimene versioon selles keeles). [47] Euroopa Komisjoni 15.

A.C. Moule ja Paul Pelliot avaldasid tõlke pealkirja "Maailma kirjeldus" all, mis kasutab põhina käsikirja F ja püüab teksti mitmeid versioone ühendada üheks pidevaks narratiiviks, näidates samal ajal iga sektsiooni allikat (London, 1938). Raamatu nr 4871873080

Sissejuhatus Marco Polo on Leonard Olschki, Marco Polo Aasia: Sissejuhatus Tema "Kirjeldus Maailm" Nimega "Il Milione", tõlkinudJohn A. Scott (Berkeley: University of California) 1960; see sai alguse Marco Polo sünni seitsmesajakümnenda aastapäeva pidustustest.

Autentsus ja tõepärasus

Le livre des merveilles, Bibliothèque Nationale de France, fr. 2810, Tav. 84r"Qui hae sì gran caldo che a pena vi si puote sofferire (...). Questa gente sono tutti neri, maschi e femmine, e vanno tutti ignudi, se non se tanto ch'egliono ricuoprono loro natura con un panno molto bianco. Costoro non hanno peccato veruna lussuria kohta"[48]

Alates selle avaldamisest on paljud vaadanud raamatut skeptitsismi. Mõned keskajal vaadata raamat lihtsalt romantikat või faase, suuresti seetõttu, et järsk erinevus oma kirjeldused kogenud tsivilisatsiooni Hiinas teiste varajase raamatupidamise Giovanni da Pian del Carpine ja William of Rubruck, kes kujutas Mongolid kui "barbarid", kes tundus kuuluvad "mõned teised maailma". [49] Ka hiljem on tõstatatud kahtlusi Marco Polo jutustuse kohta tema reisidest Hiinas, näiteks tema suutmatuse pärast mainida mitmeid Hiinaga tavaliselt seotud asju ja tavasid, nagu Hiina tegelased, tee, söögipulgadja jalaköitmine. [50] Eriti tema suutmatust mainida Hiina Müüri juba 17. [51] Lisaks tekitasid raskused paljude tema kasutatud kohanimede kindlakstegemisel kahtlusi polo raamatupidamisaruannete suhtes. [51] Paljud on kahelnud, kas ta oli külastanud kohti, mida ta mainis oma teekonnal, või ta oli oma isa ja onu või teiste reisijate raamatupidamise skoori diskonteeritud või kahtlenud, kas ta üldse hiinasse jõudis, ja et kui ta seda tegi, ei läinud ta ehk kunagi Khanbaliqist (Peking) kaugemale. [51][52] Euroopa Komisjoni 15.

Ajaloolane Stephen G. Haw aga väitis, et paljud "tegevusetus" võiks seletada. Näiteks ükski teine Lääne reisijad Yuani dünastia Hiina sel ajal, nagu Giovanni de' Marignolli ja Odoric of Pordenone, mainitud Great Wall, ja et kuigi jäänused Wall oleks eksisteerinud sel ajal, see ei oleks olnud märkimisväärne või märkimisväärne, sest see ei olnud säilinud pikka aega. Suured müürid ehitati põhjapoolsete sissetungijate eest, samas kui valitsev dünastia Marco Polo külaskäigu ajal olid need väga põhjapoolsed sissetungijad. Mongoli valitsejad, keda Polo teenindas, kontrollisid ka territooriume nii põhja- kui ka lõunapool tänapäeva müüri ning neil ei oleks põhjust säilitada mingeid kindlustusi, mis võisid olla sinna jäänud varasematest dünastiatest. Ta märkis, Et Suur Müür tuttav meile täna on Ming struktuur ehitatud umbes kaks sajandit pärast Marco Polo reisi. Moslemirändur Ibn Battuta mainis Suurt Müüri, kuid kui ta küsis Seina kohta Hiinas Yuani dünastia ajal, ei leidnud ta kedagi, kes oleks seda näinud või teadnud kedagi, kes oli seda näinud. [53] Haw väitis ka, et sellised tavad nagu jalaköitmine ei ole hiina keele ajal levinud ja mongolide seas peaaegu tundmatud. Kuigi Itaalia misjonär Odoric Pordenone,kes külastas Yuan Hiina mainitud footbinding (siiski ei ole selge, kas ta oli ainult ülekandmiseks midagi ta kuulis, sest tema kirjeldus on ebatäpne),[54] ükski teine väliskülalised Yuan Hiina mainitud tava, võib-olla märk sellest, et footbinding ei olnud laialt levinud või ei praktiseerinud äärmuslikul kujul sel ajal. Marco Polo ise märkis (Toledo käsikirjas) hiina naiste dainty jalutuskäiku, kes astusid väga lühikese sammu. [53] Euroopa Komisjoni 15.

Samuti on märgitud, et Polo raamatupidamisaruanded on täpsemad ja üksikasjalikumad kui muud perioodi raamatupidamisaruanded. Polo oli kohati eitanud "imelisi" legende, mis on antud teistes Euroopa kontodel, ning jättis välja ka kummaliste rasside kirjeldused, mida inimesed uskusid elama Ida-Aasiasse ja antud sellistes kontodel. Näiteks Odoric of Pordenone ütles, et Jangtse jõgi voolab läbi maa pügmeed ainult kolm ulatub kõrge ja andis teiste fanciful lugusid, samas Giovanni da Pian del Carpine rääkis "metsmehed, kes ei räägi üldse ja ei ole liigesed oma jalgu", koletised, kes nägi välja nagu naised, kuid kelle menfolk olid koerad, ja muud võrdselt fantastiline raamatupidamise. Vaatamata mõnele liialdustele ja vigadele on Polo raamatupidamine suhteliselt vaba irratsionaalsete imede kirjeldustest ja paljudel juhtudel, kus need esinevad (enamasti esimeses osas enne Hiinasse jõudmist, näiteks kristlike imede mainimine), eristas ta selgelt, et need on need, mida ta oli kuulnud, mitte seda, mida ta oli näinud. Samuti on suuresti vaba raske vigu teiste raamatupidamise nagu need, mida Maroko reisija Ibn Battuta, kes oli segi ajanud Yellow River Grand Canal ja teiste veeteede, ja uskus, et portselan oli valmistatud kivisöest. [56] Euroopa Komisjoni 15.

Paljud Polo raamatupidamisaruannete üksikasjad on kontrollitud. Näiteks külastades Zhenjiang jiangsu, Hiina, Marco Polo märkis, et suur hulk kristlikke kirikuid oli ehitatud seal. Tema väidet kinnitab 14. [57] Nestorian kristlus oli eksisteerinud Hiinas alates Tang dünastia (618-907 AD), kui Pärsian munk nimega Alopen tuli pealinna Chang'an aastal 653 proselytize, nagu on kirjeldatud dual Hiina ja Süüria keele silt Chang'an (kaasaegne Xi'an) dateeritud aasta 781. [58] Euroopa Komisjoni 15.

2012. aastal avaldas Tübingeni ülikool sinologist ja ajaloolane Hans Ulrich Vogel polo valuutade, soolatootmise ja tulude kirjelduse üksikasjaliku analüüsi ning väitis, et tõendid toetavad tema kohalolekut Hiinas, sest ta sisaldas üksikasju, mida ta muidu ei teadnud. [59] Vogel märkis, et ükski teine Lääne-, Araabia või Pärsi maaallikad ei ole esitanud selliseid täpseid ja unikaalseid üksikasju Hiina vääringute kohta, näiteks paberi kuju ja suurust, pitserite kasutamist, paberiraha eri nimiväärtusi ning valuutakasutuse erinevusi Hiina eri piirkondades, näiteks lehmakarpide kasutamine Yunnanis, arheoloogiliste tõenditega toetatud üksikasjad ja Hiina allikad, mis on koostatud kaua pärast Polo lahkumist Hiinast. [61] Tema aruanded soola tootmise ja tulu soola monopol on samuti täpne, ja kooskõlas Hiina dokumentide Yuan ajastu. [62] Majandusajaloolane Mark Elvin,kes on Vogeli 2013. Paljud probleemid olid põhjustatud originaalteksti suulisest edastamisest ja oluliselt erinevate käsitsi kopeeritud käsikirjade levikust. Näiteks, kas Polo avaldas Yangzhous "poliitilist võimu"(seignora)või lihtsalt "viibimist"(sejourna)seal? Elvin järeldab, et "need, kes kahtlesid, kuigi eksisid, ei olnud alati juhuslik või rumal", kuid "juhtum tervikuna oli nüüd suletud": raamat on "sisuliselt autentne, ja kui seda kasutatakse ettevaatlikult, laiemalt tuleb usaldada tõsine, kuigi ilmselt mitte alati lõplik, tunnistaja". [11] Euroopa Komisjoni 11.

Teised reisijad

Ayase linn külastas Marco Polot aastal 1271 , Le Livre des Merveilles'ist

Kuigi Marco Polo oli kindlasti kõige kuulsam, ei olnud ta ainus ega esimene Euroopa reisija Mongoli impeeriumis, kes hiljem kirjutas aruande oma kogemustest. Varem 13. Ükski neist ei jõudnud siiski Hiinasse. Hiljem reisijad nagu Odoric Pordenone ja Giovanni de' Marignolli jõudnud Hiina ajal Yuani dünastia ja kirjutas raamatupidamise oma reisi. [54][53] Euroopa Komisjoni 15.

Maroko kaupmees Ibn Battuta sõitis läbi Kuldse Horde ja Hiina hiljem 14. 14. sajandi autor John Mandeville kirjutas ülevaate teekondadest idas, kuid see põhines ilmselt kasutatud teabel ja sisaldab palju apocryphal teavet.

Marco Polo ( sündinud c. 1254, Veneetsia [Itaalia]-suri 8.

Järgnev Maine

Tänu Polo vastumeelsusest isiklikes küsimustes ja tekstiga seotud vastuoludest on Polo maine kannatanud dramaatilisi tõuseid ja mõõnasid. Mõnede õpetlaste, noveliste, filmitegijate ja dramatistidega oli ta hiilgav noor õukondlane, tohutu mälestusega mees, kõige kohusetundlikum vaatleja ja mongoli valitsejate kosmopoliitse õukonna edukas ametnik. Teiste jaoks oli ta braggart, drifter valmis uskuma kuulujutte sadamate ja bazaars, mees vähe kultuuri,napp kujutlusvõime, ja täielik huumoripuudumine. Veel teised väidavad, et ta ei käinud kunagi Hiinas üldse, märkides, et ta ei suutnud muu hulgas mainida Great Wall of China,kasutamise tee ja ideograafiline skript Kaug-Idas, ja et kaasaegne Hiina arvestust ei näita jälgegi Polo. (Aga mis nime all ta oli teada? Kes tunneks ära 16.

Tasakaalustatum seisukohas tuleb arvesse võtta paljusid tegureid, eriti tekstilist probleemi ja maailma keskaegseid ideid. Kaasaegne stipendiumi ja teadusuuringute on siiski andnud uue sügavuse ja ulatuse oma tööd. On üldiselt tunnustatud, et ta teatas ustavalt, mida ta nägi ja kuulis, kuid et suur osa sellest, mida ta kuulis oli vapustav või moonutatud. Igal juhul avas Polo konto Euroopa mõistusele uusi vaatenurki ja läänesilmaringi laienedes kasvas ka Polo mõju. Tema kirjeldus Jaapanist seadis Christopher Columbusele 1492. Polo salvestatud uue geograafilise teabe rikkust kasutati laialdaselt 15. sajandil.

Kommentaare ei ole: