Otsing sellest blogist

UUS!!!

Mesoarhaikum

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. Mesoarhaikum Aegkon...

neljapäev, 4. märts 2021

Holistika

Mis on holistika?

Kõik on omavahel tihedas seoses.

kolmapäev, 3. märts 2021

Vibraato

Vibraato (itaaliakeelsest sõnast vibrare, võnkuma) on muusikas efekt, mida kasutatakse nii vokaal- kui ka instrumentaalmuusikas esituse väljendusjõu suurendamiseks.
Vibraato tekib helikõrguse pulseerival muutumisel ja seda kirjeldatakse kahe parameetri – helikõrguse muutumise määr ("extent of vibrato") ja helikõrguse muutumise kiirus ("rate of vibrato") – koosmõjus.

teisipäev, 2. märts 2021

Arpedžo

Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

Tegemist on muusikalise terminiga:

Arpedžo


Mine navigeerimisribale Mine otsikasti

Arpedžo
Arpedžo (itaalia keeles arpeggio 'harfitaoliselt') ehk arpedžeeritud akord on akord, mille helid kõlavad ajaliselt üksteisele järgnevatena, mitte üheaegselt.
Arpedžot märgitakse noodikirjas lainelise püstjoonena arpedžeeritava akordi ees.

esmaspäev, 1. märts 2021

Heteronormatiivsus


Heteronormatiivsus on tõekspidamine, et inimesed langevad selgetesse ja üksteist täiendavatesse sugudesse (mees ja naine), millel on elus loomulikud rollid.
See eeldab, et heteroseksuaalsus on ainuke seksuaalne sättumus või ainuke norm. Samuti seda, et seksuaalse ja abielulised suhted on enamasti (või ainult) sobilikud vastassoost isikute vahel. "Heteronormatiivse" vaate järgi ühilduvad bioloogiline sugu, seksuaalsus, sooidentiteet ja soorollid. Heteronormatiivsus on sageli seotud heteroseksismi ja homofoobiaga

Diskrimineerimine

Heteronormatiivsus kirjeldab, kuidas ühiskondlikud institutsioonid ja poliitikad tugevdavad eeldust, et inimesed on heteroseksuaalsed ning nende sotsiaalne ja bioloogiline sugu on looduslikult binaarsed. Ühiskonnas valitsev heteronormatiivne kultuur "privilegeerib heteroseksuaalsust kui normaalset ja loomulikku". Heteronormatiivsete hoiakute kriitikud väidavad, et sellised hoiakud rõhuvad, häbimärgistavad ja muudavad tähtsusetuks hälbelisena tajutud seksuaalsused ja sood. See edendab õhkkonda, kus LGBT-isikuid diskrimineeritakse abiellumise võimaldamisel, maksusoodustuste andmisel ja tööle võtmisel. 
Lauren Berlanti ja Michael Warneri järgi toob avaliku ja privaatsfääri normatiivne lahutamine endaga kaasa selle, et intiimsfäär muutub millekski, mida ei seata ühiskonnas kahtluse alla. Sellest saab heteronormatiivse avaliku väitluse pidepunkt. Autorite järgi võetakse heteroseksuaalne pere harva poliitilises kultuuris vaatluse alla. Selle asemel muutub see kujuteldavaks mõõdupuuks, mille abil nii-nimetatud "kõrvalekaldeid" mõõdetakse. 

LGBT-isikute vastu

Kultuuriantropoloog Gayle Rubini järgi loob peavooluühiskonnas olev heteronormatiivsus "seksi hierarhia", mis paigutab seksuaalpraktikad astmestikule moraalselt "heast seksist" moraalselt "halva seksini". See hierarhia paigutab taastootva ja monogaamse seksi truude heteroseksuaalsete inimeste vahel "hea seksi" mõõdupuuks. Kõik ülejäänud seksuaalpraktikad, mis seda nõuet ei täida, paigutuvad madalamatele positsioonideni kuni "halva seksini". Astmestik paigutab pikaajalised pühendunud suhtes olevad geid ja lesbid ning valimatu sugueluga geid ja lesbid mõlemad kahe äärmuse vahele. Patrick McCreery näeb selles hierarhias selgitust, miks LGBT-inimesi häbimärgistatakse sotsiaalselt "hälbeliste" seksuaalpraktikate eest, mida praktiseeritakse sageli ka heteroseksuaalsete inimeste poolt. Näiteks pornograafia tarbimine või avalikus kohas seksimine. 
McCreery järgi kandub selline heteronormatiivne hierarhia üle töökohale, kus geid, lesbid ja biseksuaalsed inimesed seisavad sageli silmitsi diskrimineerimisega. Näiteks võib see väljenduda homoseksuaalseid inimesi välistava töölevõtmise poliitika või töökohal diskrimineerimisena. Selline hierarhia jätab sageli "madalaimal astmel" olevad isikud nagu transseksuaalsed inimesed haavatavaks kõige avalikumale diskrimineerimisele. Seetõttu on neil sageli võimatu tööd leida.
Minu seisukoht heteronormatiivsuse suhtes:
Mina leian, et heteronormatiivsus on kahjulik nähtus. See on kunstlikult loodud nähtus, mis põhineb valedel, eeldustel ja uskumustel.  See nähtus kahjustab neid, kes erinevad seksuaalse sättumuse poolest üldtunnustatud normist. Samamoodi ütleb see vaade ekslikult, et  bioloogiline sugu, seksuaalsus, sooidentiteet ja soorollid ühilduvad. See aga ei ole alati tõsi (nii sotsiaalselt kui ka bioloogiliselt). Järelikult on heteronormatiivsus kahjulik sotsiaalne norm, millest tuleb võimalikult kiiresti loobuda.
Kuidas loobuda heteronormatiivsusest:
Ausalt öeldes, läheks sellest loobumiseks tarvis kaua aega ja teavitustööd sugude ning seksuaalsuse suhtes. Inimestele tuleks teadvustada LGBT+ kogukonda, selle tegevusi, olulisust, bioloogilise ja sotsiaalse soo erinevust, seda et inimene ei saa oma sooidenditeeti muuta, seda mis on sotsiaalne sugu (see, kelleks inimene ennast peab), LGBT+ ajalugu [see, et teistsugused homoseksuaalsed (üldiselt võttes) inimesed on kogu aeg läbi ajaloo olemas olnud ning nad ei kao kuhugi].
Alles pärast sellest loobumist on päriselt kõikidel inimestel hea Eestis elada ja viibida.
Tänan, kui minu kirjutatut mõistate ja heteronormatiivsuse kaotamist toetate. Aitäh!
Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige.

reede, 26. veebruar 2021

Voodoo ehk Lääne-Aafrika Voodoo ehk vodun ehk vooduu


Lääne Aafrika Voodoo ehk Voodoo ehk Vodun (foni ja eve keeltes vaim), ka vudunvodonvodounvoudouvoodoo on Lääne-Aafrikas Ghanast kuni Nigeeriani levinud usund. Voduni praktiseerivad näiteks Ida- ja Lõuna-Ghanas elavad eved, Kesk- ja Lõuna-Togos elavad kabjedminad ja Kesk- ja Lõuna-Benini fonid, samuti ka Edela-Nigeerias elavad jorubad.
Vodun on peamiseks eellaseks mujal maailmas Aafrika diasporaas levinud usunditele, nagu Haiti voodooPuerto Ricos ja Dominikaani Vabariigis praktiseeritavale voodoole, Brasiilias levinud Candomblé Jejé'le (mille kohta kasutatakse samuti nimetust vodun), lisaks ka Suriname winti'le ja New Orleansi voodoole. Kõik need usundid on erineval määral ka segunenud kristluse ja Kongo ning Angola rahvaste põlisusunditega. Winti, Haiti voodoo ja Candomblé puhul on segunemine toimunud lisaks ka veel Ameerika indiaanlaste põliskultuuridega.

Voduni üldiseloomustus


Vodunis on kesksel kohal vaimolendid ja teised "vaimuderiigiga" seotud elemendid. Voduni vaimolendid moodustavad hierarhilise süsteemi, mis põhineb nende arvataval mõjuvõimul ehk nende väe tugevusel. Hierarhiliselt kõrgematel positsioonidel on vaimolendid, kes usutakse kontrollivat loodusjõude, samuti inimühiskonna saatust. Madalamatel positsioonidel on vaimolendid, keda seostatakse näiteks ojade, puude või kividega (individuaalne seos, näiteks mingil teatud kivil on oma vaim). Usutakse ka, et oma kindlad kaitsevaimud on ka etnilistel gruppidel – sugukondadel, hõimudel või rahvustel. Erinevate vaimolendite austamine Voduni religioonis on põhimõttelt küllaltki sarnane kristluses levinud pühakute ja inglite austamisega, mis on ka põhjuseks, miks see usund sobib hästi kokku kristlusega (katoliiklusega) ning miks oli ka võimalik selliste sünkretistlike usundite, nagu Haiti voodoo jm, tekkimine. Vodunis on tähtsal kohal ka esivanemate austamine ning järgijad usuvad, et surnute hinged elavad kõrvuti elavatega.

Turg, kus müüakse voduni talismane ja muid religioosseid aksessuaare. LoméTogo (2008)
Vaimude poole pöördumise rituaalid võivad toimuda mitmetes erinevates dialektides, võidakse pöörduda erinevate olendite poole ning kasutada erinevaid laule ja rituaale.
Vodunis on üks peajumal, kellel on palju alamaid abistajaid vaimolendeid – orishasid. Voduni peajumal ja kõige looja, keda kutsutakse kas "Mawu" või "Nana Buluku" on androgüünne olend.
Ühe seletuse järgi sünnitas Mawu ehk Nana Buluku seitse last, kellest igale ühele andis valitseda ühe aspekti loodusest (sinna hulka kuulusid loomariik, maa ja meri), teise seletuse järgi ei kuulu need lapsed ühtegi kindlasse etnilisse gruppi ning seostuvad erinevate loodusseadustega või ajalooliste ning mütoloogiliste isikutega. Voduni peajumal kehastab ka duaalset kosmogoonilist printsiipi, milles Mawu (Kuu) ja Lisa (Päike) on vastavalt nais ja mees aspektid, keda kujutatakse tihti Looja kaksikutest lastena.
Mawu noorim laps, Legba, on Mawu alatiseks kaaslaseks ning täidab Mawu ja ta teiste laste vahel vahendaja rolli: mõnedes kogukondades kujutatakse teda kui noort ja tugevat meest, samas kui näiteks Haitil esineb ta kui vana mees. Vaimolendite hulka kuuluvad veel Mami Wata – jumalanna keda seostatakse veega, Gu – raua ja seppadega seostuv jumalus, Sakpata – haiguste valitseja. Esineb veel inimeste maailma ja Orishade maailma vahendav Eshu, ehk käskjalg või sõnumitooja, keda kujutatakse ette kui tõmmut, lühikest meest, kelle on suur sau ja tihti ka piip, või suus hoopis pulgakomm või siis ka imeb lihtsalt oma sõrmi. Eshu kui jumalate ja inimeste vahelüli on seotud tasakaalu, korra ja rahu hoidmisega nende kahe maailma vahel ning ka suhtluse võimaldamiseks kõrgemate vaimolenditega . Kogu loomingut peetakese vodunis päritolult jumalikuks ning seega ka jumalikku väge sisaldavaks. Sellisel arusaamal põhineb näiteks taimede kasutamine ravimisel ja teiste erinevate asjade kasutamine rituaalides. Voodoo talismanideks on näiteks erinevad kujud või kujukesed ja loomade kuivatatud osad, mida ka müüakse kui ravivaid või vaimset väge omavaid objekte.

Preestrinnad

Lääne-Aafrika voduni järgijate kogukonnas peetakse kõige tähtsamaks liikmeks naist, keda tihti kirjeldatud kui leskkuningannat (ingl. k Mother Queen). Perekonnas määrab sellise staatuse perekonna patriarhaalses liinis vanimaks tütreks olemine. Kui ta on perekonnast, kuhu kuuluvad külas juhtivad isikud siis selline isik on tihti ka kogu küla naiste juht. Kogukonna tahtsaimale naisele kuulub õigus juhtida tseremooniaid: ristimisi (voduni päraseid), matuseid ja panna paari meest ning naist (abiellumised). Nad võtavad osa kauplemiskohtade-turgude organiseerimisest ja on samuti vastutavad nende toimimise eest. Kauplemiskohad on eluliselt tähtsad, kuna need on peamised rahva sotsiaalsed keskused ja kogunemiskohad. Varem ajaloos, kui mehed läksid sõdima, siis küla tähtsaim, mõjukaim naine juhtis palvetseremooniaid, millest kõik küla naised igal hommikul osa võtsid ja mille eesmärk oli kindlustada meeste sõjakäigult tagasitulek. Siiski sellise domineeriva rolli tõttu ei tohiks küla mõjukaimat naist segi ajada ülempreestrinnaga. Ülempreestrinnadeks on naised, kes on oraakli poolt välja valitud teiste naissoost voduni järgijate vaimseteks juhtideks ja hoolekandjaks. Preestrinnade, nagu preestritegi kandidaadid saavad kõigepealt kutsungi oraaklitelt, mis võib tulla suvalisel hetkel nende elus. Seejärel nad liituvad vaimse kogukonnaga, kus nad saavad õpetusi vaimsetes asjades ning hiljem valitakse pühendunute hulgast välja isik, kes hakkab täitma preestrinna kohustusi.

Vodun ja 


Vahel samastatakse vodun jorubadel levinud nõiduspraktikatega, mida kutsutakse  ehk O bò ehk juju. Nõiduspraktikate kogum  pole sama mis vodun, kuigi see on seotud tihti vodunis esinevate vaimolendite välja kutsumisega. -ga tegelevaid isikuid nimetatakse bòkônon'ideks või bòkôtônon'ideks, erinevalt voduni vodunsi'dest (voduni preestrinnad) ja vodunon'idest (voduni preestrid). Voduni ja  samastamane on ilmselt tulnud võõrvaatlejate poolt voduni rituaalidest valesti arusaamisest ja asjaolust, et voduni elemente võib kohata ka  rituaalides. Üldine, kuid nüüdseks ehk varasem arusaam Lääne-Aafrika vodunist põhineb ettekujutusel -st (Jorubadel juju) ja Euroopa-pärasest nõidusest. Erinevalt levinud arvamusest ei seisne Lääne-Aafrika vodun peamiselt loitsude vms. sarnase abil kellegi "äranõidumises", vaid vodun on usund, mille tähtsaim osa on esivanematekultus. Kuigi voduni jumalate panteonis on olemas ka kõikvõimas jumal-looja, ei pöördu voduni järgijad tema poole otse. Kõikvõimsa jumal-loojaga on voduni järgijate arvates võimalik vaid kaudselt ühendust saada, surnud esivanemate abiga läbi loa'de, ehk jumalike vahendajate-vaimolendite.
Kuna vodun tähendab ka vaimu, ehk vodunid on ka "nende vaimud, kes on surnud enne meid", siis selleks, et suhelda kõrgemate vaimolenditega (kõikvõimsa jumal-loojaga), on igal sugukonnal või mõnikord ka perekonnal selleks oma individuaalne vodun, keda vahel nimetatakse assanyì. Perekonna voduni seostatakse tihti ühe tuntud kõrgema vaimolendiga standardsest panteonist, kuid see on perekonniti või sugukonniti erinev. Selline sugukonna voduni erisus määrab ka kultuse sugukondliku omapära ja vaimude poole pöördumise protsessi kollektiivipõhise identiteedi ja näitab ka päritolu.

Demograafia


Voduni järgib umbes 17% Benini elanikkonnast, mis on ligikaudu 1,6 miljonit inimest (sinna hulka ei kuulu teised Benini põlisusundid). Lisaks veel paljud 41,5%-st Benini elanikkonnast, kes peavad ennast kristlasteks, praktiseerivad Haiti voodoo või Brasiilia Candomblé sarnast sünkretistlikku religiooni. Paljud neist sünkretistlike religioonide järgijatest on Brasiilia vabastatud orjade järeltulijad, kes on asunud elama Ouidah' rannikule.
Togos moodustavad põlisusundite järgijad umbes poole elanikkonnast, mille hulgas on vodun üks levinumaid, koosnedes umbes 2,5 miljonist järgijast. Lisaks võib veel umbes miljon vodunisti olla Ghana evede hulgas, kuna Ghana 20-miljonilisest elanikkonnast moodustavad ewed 13% ja 38% Ghana elanikest praktiseerivad põlisusundeid.
Lisaks veel rahvaloenduse andmeil on Nigeerias ligikaudu 14 miljonit inimest, kellest ilmselt enamik on voduni järgivad jorubad, kuid kindlaid andmeid selle kohta pole.
Lääne-Aafrikas Euroopa kolonialismile järgnenud totalitaarsete režiimide ajal prooviti voduni ja ka muid Aafrika põlisusundeid maha suruda. Kuid siiski, kuna vodunis levinud vaimolendid on igal sugukonnal, hõimul või rahvusel erinevad ja kohalik vaimulikkond on külades keskseks moraali, sotsiaalse ja poliitilise korra tagamisel ning põliskultuuri säilimisel, pole need püüdlused olnud väga edukad. Praegu tehakse näiteks Beninis ka samme, et kindlustada voduni koht riigi ühiskonnas. Alates 1991. aastast peetakse Beninis, Ouidah' linnas iga-aastast rahvusvahelist voduni konverentsi. Vodun ehk Vooduu nagu ka kõik teised usundid, jaguneb mitmeks eri koolkonnaks.

neljapäev, 25. veebruar 2021

teisipäev, 23. veebruar 2021

Perekonda puudutavate küsimuste vastused

Need vastused, mis siit kohe tulevad ei pruugi olla tõesed. Tegemist on lihtsalt autori arvamusega.
1. Abielu plussid ja miinused
Abielu plussid:
- Kooselu on ametlikult registreeritud
- üks kindel partner
- Lahkumineku korral on vara jagamine seadustega reguleeritud.
Abielu miinused:
- Kaob võimalus valida partnerit
- Suhte lagunemise tuleb ette võtta kulukas lahutamisprotsess
2. Registreeritud abielu ja vabaabielu sarnased ja erinevad ülesanded
Registreeritud abielu ja vabaabielu sarnased ülesanded:
- Turvatunde tekitamine
- Ühiselu kindlustamine
- Pere majandusliku olukorra parandamine
- Seksuaalsuse kontrollimine
- Töö jaotamine
- Laste kasvatamine lähedase kooselu õhkkonnas
- Kultuuri õpetamine järgnevale sugupõlvele
Registreeritud abielu ja vabaabielu erinevad ülesanded: 
- Abieluga kaasneb kohustus hoida ühisvara, kuid vabaabielus olles see kohustus puudub.
- Vabaabielus olles võib partner niisama jalga lasta ehk vabaabielust võib iga hetk lahkuda.
3. Kuidas mõjutab perekonda Eesti elanike konkurentsile ja majanduslikule edule suunatud mõtteviis?
Eesti elanike konkurentsile ja majanduslikule edule suunatud mõtteviis muudab perekonnad väikesteks, kuhu kuuluvad ema, isa ja nende lapsed. Lapsi tavaliselt üle kolme ei ole. Mõnikord on ka ainult üks laps. See on nii, sest Eesti elanikud keskenduvad perekonna asemel rohkem majanduslikule konkureerimisele ja edu saavutamisele ning neil ei ole aega, et tegeleda rohkemate laste õpetamise, kasvatamisega.
4. Perekond 50.-aasta pärast
50.-aasta pärast võivad olla populaarsed inimese ja roboti vahelised abielud ja vabaabielud. Seda sellepärast, et robot võib olla üksikule inimesele, kes on kaaslase kaotanud või kes pole suutnud endale kaaslast leida, olla ainuke kaaslane. Robot võib inimest vastuvaidlemata aidata.
50.-aasta pärast võib-olla populaarne ka külalisabielu, sest mõned töökohad võivad vajada pidevat ringireisimist. Samuti võivad inimesed oma tulevase partneri leida internetist. Ja nad võivad oma tulevase partneri leida ka reisi ajal, kas kohalike või teisest riigist pärit turistide hulgast, kes mingil põhjusel ei saa sinu kodumaale tulla või ei saa sina nende kodumaale minna.
5. Kas kooselu, kus puuduvad lapsed saab perekonnaks nimetada? Põhjendus.
Kooselu, kus puuduvad lapsed saab perekonnaks nimetada ainult siis, kui laste saamine või lastekodust võtmine on tulevikus plaanis või kui lapsed on juba kodust lahkunud. Sest mina pean perekonnaks seda lastetut kooselu, kes vähemalt plaanib tulevikus lapsi saada ning ka seda lastetut kooselu, kus lapsed on juba suureks kasvanud ja kodust lahkunud.
6. Mida tähendab ütlus, et perekonnast teevad perekonna head omavahelised suhted ja tunded?
See ütlus tähendab, et perekonnas on väga tähtis see, kui head on perekonnaliikmete omavahelised suhted ning kui hästi perekonnaliikmed üksteist ja üksteise emotsionaalseid piire tunnevad. See ütlus tähendab, et perekonnaliikmete vahel peaksid olema head tunded ja suhted. Selle ütluse järgi on ainult sellisel juhul perekond õige perekond.

esmaspäev, 22. veebruar 2021

Perekonnavormide ja abielutüüpide tutvustused ning perekonna mõiste

Mis on perekond?
Perekond on abielul või veresugulusel põhinev väike grupp, mille liikmeid seob ühine olme, vastastikune abi ja moraalne vastutus.
Perevormid:
Leibkond - Ühisel aadressil elav inimeste rühm, kes kasutab ühiseid raha- ja/või toiduressursse ning kelle liikmed ise tunnistavad end üheks leibkonnaks.
Tuumikpere ehk nukleaarpere - pere, mille moodustavad, kas abikaasad või abikaasad ja nende üks või mitu alaealist last.
Laiendatud pere - perekond, kuhu kuulub lisaks tuumikperele veel täiendavaid liikmeid, kes kõik on omavahel lähisugulus-, partnerlus- või hõimusuhtes.
Langud - Kui koos on mehe ja naise vanemad.
küdi - mehevend
nääl - naisevend
nadu - meheeõde
käli - naiseõde
Üksikvanemaga pere - perekond, mis koosneb lapsest/lastest ja emast või isast. Üksikvanem võib olla lesk, vallaline, lahutatud või vabaabielu lõpetanud.
Uuspere - peretüüp, mille vähemalt ühel pereliikmel on varem olnud oma tuumperekond ehk ta on enne korduskooselu olnud abielus/vabaabielus.
Lastetu pere - pere, kes pole veel lapsi saanud või lapsed on juba kodust (perekonnast) lahkunud.
Abielutüübid:
Ametlik abielu - (riiklikult) registreeritud kooselu
Vaba kooselu ehk vabaabielu - registreerimata kooselu
Külalisabielu ehk visiitabielu ehk külastusabielu - Eri elukohtades elavate inimeste suhe, mida iseloomustavad osaliselt ühine majapidamine ja jagatud vaba aeg.
Kordusabielu - Kord abielus olnud lahutatud või lesestunud inimese abielu.
Fiktiivabielu - Abielu, mille aluseks on saada ametlikku paberit abielus olemise kohta. Tegelikku kooselu/abielu, aga ei planeerita.
Homoabielu - Samasooliste inimeste abielu.
Monogaamia - ainuabielu, ühe mehe ja ühe naise vaheline abielu
Polügaamia - mitkmikabielu, mehe või naise samaaegne abielu mitme vastassoost isikuga.
Bigaamia - kaksikabielu, ühe mehe samaaegne abielu kahe naisega või ühe naise samaaegne abielu mitme mehega.
Polüandria - mitmemehepidamine, ühe naise samaaegne abielu mitme mehega.
Polügoonia - mitmenaisepidamine, ühe mehe samaaegne abielu mitme naisega.

reede, 19. veebruar 2021

Teadus, uus vaimsus, võrdsus, vabadus, vendlus ja looduskeskkond

Mäletate, ma rääkisin ükskord Euroopa kultuuriruumist, selle väärtustest ja sellest, kuidas see on täis vastuolusid. Kuid kui juba ühiskonna alustalad on üksteisega vastuolus, kuidas see, siis saab püsida?
Vastus on lihtne. Üks osa alustaladest lihtsalt asendatakse teisega.
Nüüdisajast:
Praegusel ajal tulekski teha läbi üks suur kultuuriline muutus. Euroopa peaks liikuma rohkem idamaade praktikate poole. Endasse tuleks võtta ka see, mis tavaliselt pole Lääne kultuuris olnud. 
Selline muutus tegelikult juba toimub ning seda juba mõnda aega (viimased 3 kümnendit). Osaliselt on seda kiirendanud või tegelikult lisanud sellele uue külje Araabia kultuuriruumi muutumine. 
Muutused Euroopa kultuuriruumis:
Esiteks toimub Euroopa kultuuriruumis juba viimased 3 kümnendit liikumine Ida vaimsete praktikate poole. Ning sealhulgas devalveerub vana, kristlik kultuur. 
Teiseks liigub Euroopa kultuuriruum looduslähedasema, loodust ja keskkonda säästvama majanduse poole. Samas toimub paradigma nihe: Oluline on mitte raha vaid põhimõtted ja eluslooduse, looduskeskkonna ning kliima ja inimkonna ellujäämine.
Paradigma nihe:
Euroopa mõttelugu (filosoofia) on täis vastuolusid. Uute põhimõtete järgi käitudes peaks olulised olema:
1. vabadus
2. võrdsus
3. uus vaimsus, spirituaalsus
4. looduskeskkonna ja kliima kaitse
5. õnnelikkus
6. põhimõte: tegelen sellega, mis mulle meeldib (teeb mind õnnelikuks ja edukaks) ning on minu väärtustega kooskõlas.
7. teaduspõhisus
8. vendlus
9. võimude lahusus
10. loodussäästlik (rohe- või sini-) majandus
11. tasuta sotsiaalhoolekanne kõigile
12. üksteise abistamine ja toetamine
13. Kogukondlik elustiil
14. mitmekesisus
Vana põhimõte:
Võrdluseks toon siia välja ka vanad põhimõtted
1. raha
2. Pidev majanduskasv
3. Kõik on raha eest
4. Traditsioonid
5. Konkurents
6. Individualism
7. Vabadus
8. Üheülbalisus
9. Võimude lahusus
10. Kristlus
11. Teaduspõhisus
12. Materialism
13. Perekondlik elustiil
14. Liberaalne turumajandus

teisipäev, 9. veebruar 2021

Seksuaalsus

Seda ma õppisin, siis kui ma käisin 2020. aastal 12. klassis. See oli perekonnaõpetuse teema.
Ülesanne: Vastake ka neile küsimustele. Vastused kirjutage kommentaaridesse.