Tertsidest koosneva akordi nimetus sõltuvalt helide arvust
Tertsidest koosnevate akordide puhul on vastavalt neid moodustavate helide arvule antud akordile nimetus. Kui akordi põhikujus on tertsisuhtes olevaid helisid
Nimetused
septakord,
noonakord jne on tuletatud akordi põhikuju äärmistest helidest vahel moodustunud
intervallist.
Tertsidest koosneva akordi helide nimetused
Tertsidest koosneva
akordi põhikuju helide nimetused tulenevad akordi heli ja akordi põhiheli intervallist:
- akordi põhiheli (heli, millelt ehitub tertsidest koosneva akordi põhikuju) ehk akordi esimene heli on akordi priim
- 1. tertsheli ehk akordi teine heli on akordi terts
- 2. tertsheli ehk akordi kolmas heli akordi kvint
- 3. tertsheli ehk akordi neljas heli on akordi septim
- 4. tertsheli ehk akordi viies heli on akordi noon
- 5. tertsheli ehk akordi kuues heli on akordi undeetsim
- 6. tertsheli ehk akordi seitsmes heli on akordi tertsdeetsim
Akordi meloodiline seis
Akordi meloodilise seisu määrab akordi ülemine
heli.
Akordi seis (inglise keeles
voicing) on
muusikas akordi helide paigutus.
Akordi seisu kirjeldamiseks on vaja teada, milline on akordi meloodiline seis, millised keskmised helid on kõrgemal ja millised madalamal, millised akordi helid on kahendatud, millises oktavis üks või teine heli asub.
Akordi meloodilise seisu määrab akordi ülemine heli. Meloodilise seisu nimetus tuleneb akordi ülemise ja põhiheli
intervallist. Näiteks kui ülemine heli on
- priim, on akord priimi meloodilises seisus
- sekund, on akord sekundi meloodilises seisus
- terts, on akord tertsi meloodilises seisus
- kvart, on akord kvardi meloodilises seisus
- kvint, on akord kvindi meloodilises seisus
- sekst, on akord seksti meloodilises seisus
- septim, on akord septimi meloodilises seisus
Sõltuvalt akordi helide omavahelisest kaugusest võib akordi seis olla kitsas või laias ulatuses.
Akordi seis omab tähtsust eelkõige
häältejuhtimises ja
orkestratsioonis.
Akordi kuju
Akordi juhuks nimetatakse akordi pöördeid. Akordi pöördeks nimetatakse
akordi sellist tuletatud kuju, kus madalamaks
heliks on mõni teine
akordi heli.
Akordi kuju oleneb ainult sellest, missugusel
akordi helil ta põhineb ehk missugune akordi heli on
bassiks.
Kolmkõla pöörded
Septakordi pöörded
Akordi kuju oleneb ainult sellest, missugusel
akordi helil ta põhineb. See on missugune akordi heli on
bassis.
Akordi ulatus
Akord võib esineda kitsas või laias ulatuses. Näiteks on 4-
häälses seades akord kitsas ulatuses, kui kolme ülemise naaberhääle vahe ei ole laiem kui
tritoon (3
tervetooni). See tähendab, et kolme ülemise
hääle diapasoonon väiksem kui
oktav. Teistel juhtudel on akord laias ulatuses. Võimalikult kitsas ulatuses esinevat
akordi põhikuju või tuletatud kuju nimetatakse akordi taandvormiks.
Akordi tähistus
Akordi tähistamiseks kasutatakse:
Näiteks I
6 on klassikalises harmoonias esimese
astme sekstakord, džässharmoonias aga esimese
astme sekstiga akord. Džässmuusikas esineb
pöörete kohta mõisted "näiline pööre" (
apparent inversion) ja "valebassi akord" – akordi pööre, kus akordi
põhiheli pole kõige madalam noot, vaid selleks on mingi muu akordi või hoopis akordiväline
heli.
Klassikalises muusikas kasutatakse tähti ka
helistiku märkimiseks (suur täht tähistab
mažoori ja väike
minoori). Džässmuusikas aga eranditult suuri tähti, mis märgivad ära vastava akordi
põhiheli. Segamini ei tohiks ajada ka
tähtnimetused H ja
B. Džässmuusikas tähistab B si
nooti (H) ja
si-bemolli tähistab Bb.
Akordi muudetud
helid (
intervalli tähistus) kirjutatakse tavaliselt suurtähe järele paremale üles (C
+5 või C
♯5), lisatud
intervallidaga paremale alla (Cm
9).
Mažoorsed akordid
Kõige lihtsam akordi tähis on
mažoorkolmkõlal (C) – meil kasutatakse tavaliselt ainult suurt tähte. Veel võib kohata, et tähele lisatakse
ma. Näiteks Cma (
mažoorkolmkõla) või Cma
7 (
suur mažoorseptakord ).
Ma tuleb sõnast
major, mis tähendab suurt, peamist või
mažoori. Meil kasutatakse selle asemel sõna
duur (dkk –
duurkolmkõla).
Minoorsed akordid
Minoorkolmkõla (Cm, Cmi, Cmin) tähistatakse suurtähe kõrval
m,
mi või
min.
Mi on tulnud sõnast
minor, mis tähendab nii väikest kui
minoori. Veel kasutatakse miinusmärki (C-). Mitte segi ajada, kui akordile lisatakse muudetud heli (C
−6) miinus märgiga.
Vähendatud akordid
Vähendatud akorde (
vähendatud septakord) tähistatakse
° või
dim (
diminished).
Poolvähendatud septakordi (
half diminished) ehk väikest septakordi tähistatakse
ø.
Suurendatud akordid
Suurendatud akorde tähistatakse plussmärgiga (
+) või sõnaga
aug(
augmented).
Kolmkõlade tähistus
Nimi | Sümbolid | 2. akordi heli | 3. akordi heli | Akordi valem | Näide |
mažoor | C, Cma, Cmaj | suur terts | puhas kvint | 1, 3, 5 | c – e – g |
minoor | Cm, Cmi, Cmin, C- | väike terts | puhas kvint | 1, ♭3, 5 | c – es – g |
suurendatud | C+, Caug, C+5 | suur terts | suurendatud kvint | 1, 3, ♯5 | c – e – gis |
vähendatud | C°, Cdim, Cm(♭5), Cmin(♭5), C-(♭5), C−5 | väike terts | vähendatud kvint | 1, ♭3, ♭5 | c – es – ges |
Septakordide tähistus
Nimi | Sümbolid | Kolmkõla | Intervall | Akordi valem | Näide |
Suur mažoorseptakord | CM7, Cmaj7, CΔ7 | mažoor | suur septim | 1, 3, 5, 7 | c – e – g – h |
Väike mažoorseptakord | C7, C7 | mažoor | väike septim | 1, 3, 5, ♭7 | c – e – g – b |
Suur minoorseptakord | CmM7, Cmmaj7, Cmimaj7, CminM7,
Cminmaj7, C-M7, C-maj7 | minoor | suur septim | 1, ♭3, 5, 7 | c – es – g – h |
Väike minoorseptakord | Cm7,Cmi7, Cmin7, C-7 | minoor | väike septim | 1, ♭3, 5, ♭7 | c – es – g – b |
Poolvähendatud septakord | CØ7, Cm7♭5, Cmi7♭5, Cmin7♭5, C-7♭5 | vähendatud | väike septim | 1, ♭3, ♭5, ♭7 | c – es – ges – b |
Vähendatud septakord | C°7, Cdim7 | vähendatud | vähendatud septim | 1, ♭3, ♭5, 7 | c – es – ges – heses |
Suurendatud septakord | C+7, Caug7, C7♯5 | suurendatud | suur septim | 1, 3, ♯5, 7 | c – e – gis – b |