Otsing sellest blogist
UUS!!!
Raku jagunemine: Mitoos
Rakutsükkel Mõned rakud meie kehas ei ole jagunemisvõimelised nagu näiteks mõned närvirakud ja punased vererakud. Enamus rakkudest aga kasva...
teisipäev, 18. aprill 2023
Tulevased teemad
esmaspäev, 17. aprill 2023
Nordica, Nordic Aviation Group
Nordica (Aktsiaselts Nordic Aviation Group) on Eesti rahvuslik lennufirma, mille kodulennujaamaks on Lennart Meri Tallinna lennujaam. LOT Polish Airlinesi platvormil teenindatakse lende 14 sihtkohta (2019). Nordica ja LOT Polish Airlines ühisettevõte Regional Jet OÜ pakub lennuteenuseid kokku 18 lennukiga nii Nordicale, LOT-ile, SAS-ile ja teenindab samuti mitmeid liine eri riikide kohalike omavalitsuste tellimusel ning pakub ka tšarterlennu teenuseid. Nordic Aviation Group (NAG) ettevõtte omanik on 100% Eesti Vabariik, Regional Jet OÜ omanikeks on 51% NAG ja 49% LOT.
Nordica | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||
Asutatud | 25. september 2015 | ||||||
Alustas lende | 8. november 2015 nimega Nordic Aviation Group 30. märts 2016 nimega Nordica | ||||||
Kodulennujaamad | Lennart Meri Tallinna Lennujaam | ||||||
Sõlmlennujaamad | Varssavi Frédéric Chopini lennujaam, Stockholm, Kopenhaagen, Viin, Brüssel | ||||||
Olulised linnad | Varssavi Frédéric Chopini lennujaam Kopenhaageni lennujaam (Regional Jet OÜ) Stockholm, Viin, Kiiev, Vilnius | ||||||
Boonusprogramm | Miles & More | ||||||
Ühendus | Star Alliance | ||||||
Tütarettevõtted | Regional Jet OÜ | ||||||
Lennukeid | 18 | ||||||
Sihtkohti | 14 (lisaks Regional Jet OÜ ja tšarterlennuliinid) | ||||||
Deviis | Eesti moodi eriline | ||||||
Peakorter | Tallinn | ||||||
Olulised isikud | Erki Urva (juhataja) | ||||||
Veebisait | http://nordica.ee |
Teenindus
Piletite broneerimisel ja lennuoperaatorina kasutatakse praegu Poola lennufirma LOT Polish Airlines süsteeme ja teenuseid, kuna oma kommertsplatvormi omamine on alustavale lennufirmale liiga kulukas ja kasutusvõimalus piiratud. 19. novembrini 2016 kasutati Sloveenia lennufirma Adria Airways kommertsplatvormi.
Ajalugu
Algus
Ettevõte asutati 25. septembril 2015 Eesti Vabariigi Valitsuse otsusega ja registreeriti äriregistris 9. oktoobril 2015. Juhatuse liikmeteks valiti Jaan Tamm (juhatuse esimees), Ahto Pärl (finantsjuht) ja Erik Sakkov (kommertsjuht), nõukogusse Peeter Tohver, Katrin Rasmann, Toomas Haidak ja Toomas Uibo. Lendude opereerimist alustati 8. novembril 2015 seoses senise rahvusliku lennufirma Estonian Air tegevuse peatamisega. Algselt kasutati nime Nordic Aviation Group.
NAG Groupi esimene lend väljus Tallinnast Amsterdami 8. novembril 2015 6.58, esimene eestikeelse teenindusega reis samal liinil 20. jaanuaril 2016 kell 18.10.
27. märtsil 2016 saabus Tallinna lennujaama esimene Nordica värvides lennuk. 30. märtsil võeti kasutusele Nordica bränd.
Sihtkohad
Nordica korraldab lende 19 sihtkohta (suvehooaja liinid arvestatud, sh Regional Jet OÜ lennuliinid).
Lõpetatud | |
Hooajaline | |
Tulevikusihtkoht |
Linn | Riik | IATA | ICAO | Lennujaam | Lende alustatud | Lennud lõpetatud | Märked |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aalborg | Taani | AAL | EKYT | Aalborgi lennujaam | 2017 | toimiv | Lennud ainult SAS-i jaoks (Regional Jet OÜ)[10] |
Aarhus | Taani | AAR | EKAH | Aarhuse lennujaam | 2017 | toimiv | Lennud ainult SAS-i jaoks (Regional Jet OÜ)[10] |
Amsterdam | Holland | AMS | EHAM | Amsterdami Schipholi lennujaam | 8. november 2015 | Lõpetatud 2019 jaanuar | Lennud ainult Tallinna |
Bergamo | Itaalia | BGY | LIME | Begamo lennujaam | ? | toimiv | Hooajaline tšarterlennuliin |
Berliin | Saksamaa | TXL | EDDT | Berliini Tegeli lennujaam | 29. märtsist 2016 | Lõpetatud 2018 | Lennud ainult Tallinna |
Billund | Taani | BLL | EKBI | Billundi lennujaam | 2017 | toimiv | Lennud ainult SAS-i jaoks (Regional Jet OÜ) |
Brüssel | Belgia | BRU | EBBR | Brüsseli lennujaam | 8. november 2015 | toimiv | Lennud ainult Tallinna ja Groningeni (alates aprill 2018) |
Constanta | Rumeenia | CND | LRCK | Mihail Kogălniceanu Rahvusvaheline lennujaam | 16. juunist 2018 | 29. september 2018 | Lennud ainult Tallinnast |
Edinburgh | Suurbritannia | EDI | EGPH | Edinburghi lennujaam | Plaaniti 28. mai 2016 | Tühistatud enne avalendu[11] | |
Genf | Šveits | GVA | LSGG | Genfi lennujaam | ? | toimv | Hooajaline tšarterlennuliin |
Groningen | Holland | GRQ | EHGG | Groningeni lennujaam | 19 september 2016 | Lõpetatud 2018 | Lennud Kopenhaagenisse, Brüssel (alates aprill 2018) ja München (alates aprill 2018) |
Göteborg | Rootsi | GOT | ESGG | Göteborgi lennujaam | August 2017 | Lõpetatud 2018 | Lennud Tallinna, Varssavisse (lõpeb 29. juuni 2018) ja Kopenhaagenisse (SAS-i jaoks/ Regional Jet OÜ)[10] |
Hamburg | Saksamaa | HAM | EDDH | Hamburgi lennujaam | 16 mai 2017 | Lõpetatud 2018 | Lennud Tallinnast ja Varssavist (alustab 25. märts 2018) |
Hannover | Saksamaa | HAJ | EDDV | Hannoveri lennujaam | 2017 | toimiv | Lennud ainult SAS-i jaoks (Regional Jet OÜ)[10] |
Ibiza | Hispaania | IBZ | LEIB | Ibiza lennujaam | 21. aprill 2018 | Hooajaline tšarterlennuliin Groningenist | |
Kaunas | Leedu | KUN | EYKA | Kaunase lennujaam | Suvi 2017 | Suvi 2017 | Kasutatakse ainult suvel 2017 Vilniuse lennujaama ehitustööde tõttu |
Kiiev | Ukraina | KBP | UUKB | Kiievi Borõspili lennujaam | 8. november 2015 | toimiv | Lennud ainult Tallinna |
Kiiev | Ukraina | IEV | UKKK | Kiievi Žuljanõi lennujaam | 25. aprill 2018 | Lõpetatud 2018 | Lennud ainult Tallinna |
Kopenhaagen | Taani | CPH | EKCH | Kopenhaageni lennujaam | 8. november 2015 | toimiv | Lennud Tallinna (alates 27. aprillist 2018), Varssavisse (lõpeb 24. märts 2018), Groningeni ja Örebrosse. Lennud SAS jaoks (Regional Jet OÜ): Aarhus, Aalborg, Billund, Göteborg ja Hannover.[10] |
München | Saksamaa | MUC | EDDM | Müncheni lennujaam | 19. detsember 2015 | toimiv[12] | Lennud ainult Tallinna ja Groningeni (alates aprill 2018) |
Nice | Prantsusmaa | NCE | LFMN | Nice'i Côte d'Azuri lennujaam | 16. aprill 2016 | toimiv | Lennud ainult Tallinna ja Groningeni (alates 16. juuni 2018) |
Odessa | Ukraina | ODS | UKOO | Odessa lennujaam | 28. mai 2016 | toimiv | Lennud Tallinna ja Varssavisse (lõpeb 1. juuli 2018) |
Ohrid | Põhja-Makedoonia | OHD | LWOH | Ohrid "St. Paul the Apostle" Lennujaam | 1. juunist 2018 | Lennud ainult Tallinna | |
Oslo | Norra | OSL | ENGM | Oslo Gardermoeni lennujaam | 8. november 2015 | Lõpetatud 2019 jaanuar | Lennud ainult Tallinna |
Pariis | Prantsusmaa | CDG | LFPG | Pariisi Charles de Gaulle'i lennujaam | 27. märtsist 2016 | 31. oktoober 2016[12] | |
Peterburi | Venemaa | LED | ULLI | Pulkovo lennujaam | 15. maist 2017 | Lõpetatud 2019 jaanuar | Lennud ainult Tallinna |
Riia | Läti | RIX | EVRA | Riia lennujaam | 1. juulist 2018 | Lennud ainult Varssavisse | |
Rijeka | Horvaatia | RJK | LDRI | Rijeka lennujaam | 4. juuni 2016 | Lõpetatud 2018 | Lennud ainult Tallinna |
Salazburg | Austria | SZG | LOWS | Salzburgi lennujaam | ? | toimiv | Hooajaline tšarterlennuliin |
Split | Horvaatia | SPU | LDSP | Spliti lennujaam | 17. aprill 2016 | toimiv | Lennud ainult Tallinna |
Stockholm | Rootsi | ARN | ESSA | Stockholmi Arlanda lennujaam | 8. november 2015 | toimiv | Lennud Tallinna ja Varssavisse |
Trondheim | Norra | TRD | ENVA | Trondheimi lennujaam | 8. november 2015 | toimiv | Lennud ainult Tallinna |
Varssavi | Poola | WAW | EPWA | Varssavi Frédéric Chopini lennujaam | 19 november 2016 | toimiv | Lennud Tallinna, Odessasse (lõpeb 1. juuli 2018), Vilniusse, Kopenhaagenisse (lõpeb 24. märts 2018), Stockholmi, Göteborgi (lõpeb 29. juuni 2018), Riia (alustab 1. juuli 2018)[13] |
Viin | Austria | VIE | LOWW | Viini lennujaam | 27. märtsist 2016 | [12] | Lennud ainult Tallinna |
Vilnius | Leedu | VNO | EYVI | Vilniuse lennujaam | 8. november 2015 | toimiv | Lennud Tallinna ja Varssavisse |
Örebro | Rootsi | ORB | ESOE | Örebro lennujaam | 8 november 2015 | Lõpetatud 2018 | Lennud ainult Kopenhaagenisse |
Lennukipark
5. veebruari 2018 seisuga opereerib Nordica lende 16 lennukiga.
Lennuk | Kasutuses | Peatselt kasutuses | Kohti | Märked | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Äri | Tava | |||||
Bombardier CRJ700 | 2 | 4 | 66 | 70 | ES-ACE, ES-ACF | |
Bombardier CRJ900NG | 10 | — | 88 | 88 | ES-ACB, ES-ACC,ES-ACD ES-ACG,ES-ACH,ES-ACI,ES-ACJ, ES-ACK, ES-ACL,ES-ACM | |
ATR 72-600 | 6 | 1 | Viis lendab SAS heaks, üks teenindab Nordica liine | |||
Kokku | 17 |
Nordica on kasutanud ka Smartlynx Estonialt liisitud lennukit Airbus A320-200 YL-LCN, Nextjeti ATP-sid (SE-MAL ja SE-MEX), BMI-lt liisitud lennukeid Embraer ERJ 145 (G-RJXF, G-RJXG ja G-RJXA) ning Carpatairi Fokker 100.
Statistika
Nordic Aviation Group teenindas esimese kolme kuu jooksul 58 468 reisijat. 2017. aastal teenindas Nordica 613 000 reisijat. 2018. aastal teenindas Nordica 760 000 reisijat.
Uuendatud: 28. veebruaril 2017 |
2018. aasta käive oli 107,7 mln eurot ja kahjum oli 5,4 mln eurot.
reede, 14. aprill 2023
AS Pakker Avio
AS Pakker Avio on Eesti lennu- ja koolitusfirma. Nende põhitegevuseks on lennuteenindused ja piloodikoolitus.
Pakker Avio | |
---|---|
Peakorter | Ülenurme lennujaam, Eesti |
Olulised isikud | Kalju Albert, Jüri Liivamägi, Räni Kruuse |
Veebisait | http://www.pakkeravio.ee/ |
Lennukipark
Lennuki mudel | Arv | Reisijakohti | Kutsungid |
---|---|---|---|
Cessna 172 | 4 | 4 | ES-ECF, ES-ECG, ES-VCW, ES-ECY |
Cessna 152 | 2 | 2 | ES-ECL, ES-ECX |
Piper Navajo | 1 | 8 | ES-EPA |
Robinson R-22 | 1 | 2 | ES-HPK |
neljapäev, 13. aprill 2023
AS Panaviatic
Panaviatic on 2009. aastal asutatud Eesti lennuettevõte, mis baseerub Tallinnas ning tegeleb tellimuslendudega.
Panaviatic | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||
Lennukeid | 6 | ||||||
Emaettevõte | Panaviatic Holding | ||||||
Deviis | You decide. We fly. | ||||||
Peakorter | Lennujaama tee 13, 11101 Tallinn, Eesti | ||||||
Olulised isikud | Sven Sulg (Vastutav juht) Gabriel Sanchez (Lennundusosakonna juhataja, Meeskonna koolituse juht) Rene Panksep (Hoolduskorralduse juht) Sulev Niidumaa (Maapealse teeninduse juht) | ||||||
Veebisait | http://www.panaviatic.com/ |
Lennukipark
Lennuki mudel | Seerianumber | Arv | Reisijakohti | Kutsungid |
---|---|---|---|---|
Learjet 31A | 162 | 1 | 7 | ES-PVH [4] |
Learjet 60 | 302 | 1 | 7 | ES-PVP [5] |
Learjet 60 | 303 | 1 | 7 | ES-III [6] |
Learjet 60XR | 372 | 1 | 7 | ES-LVA [7] |
Hawker 750 | - | 1 | 8 | ES-PHR [8] |
Learjet 60XR ES-LVA
Learjet 60 ES-PVP
Learjet 60 ES-III
Hawker 750 ES-PHR
Learjet 31A ES-PVH
kolmapäev, 12. aprill 2023
Airest, FLYEST
Airest (AS Airest) on Eesti erakapitalil põhinev lennuettevõte, mis asutati 2002. aasta jaanuaris. Opereeriti regulaarse kauba- ja reisijateveoga Tallinna–Helsingi liinil. Airest oli Eesti ainuke siduja maailma suurima kullerteenuseid osutava firmaga UPS.
Airest | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||
Asutatud | Jaanuar 2002 | ||||||
Kodulennujaamad | Lennart Meri Tallinna Lennujaam | ||||||
Olulised linnad | Oslo, Göteborg, Düsseldorf, Budapest, Tallinn | ||||||
Lennukeid | 8 | ||||||
Sihtkohti | 14 | ||||||
Deviis | Cargo aviation partner | ||||||
Peakorter | Tallinn, Eesti | ||||||
Olulised isikud | Aleksei Lupitski | ||||||
Veebisait | http://www.airest.ee/ |
Airest alates 2012
Alates 2012. aastast on Airest spetsialiseerunud kaubaveole. Lepingupartneriteks on üle maailma tegutsevad transpordi- ja logistikafirmad nagu UPS, TNT ja Lufthansa Cargo tütarettevõte time:matters.
2013. aasta juuliks on Airest sõlminud välislepinguid mahus 6,1 miljonit eurot, mis on orienteeritud 100-protsendiliselt ekspordile.
Tegutsetakse Lennuameti poolt 2012. aastal välja antud sertifikaadi alusel; kolmetäheline tähis: AEG; Telephony tähis: AIREST CARGO; Sitatex aadress: XH-TLL-AE (tüüp B: TLLAEXH).
2012. aasta lõpus avaldati ettevõtte uus imago ja koduleht.
11. juulil 2013 kinnitati Lennuametis AIREST'ile EASA osa 145 hooldusorganisatsiooni sertifikaat. AIREST hooldusorganisatsiooni (AIREST Technical Support) töövaldkond on SAAB 340 liini hooldus kuni 800FH (kaasa arvatud). Tallinna jaam hakkas tööle alates 1. augustist 2013.
2014 septembris sõlmis Airest lepingu viienda SAAB 340 ostuks. Lennuk registrinumbriga ES-LSE ja hüüdnimega Echo suundus lendama Ungari ja Rumeenia vahel.
2015. aasta algul täiendati lennukiparki kuuenda SAAB 340 lennukiga, mille soetamist aitas rahastada KredEx.
15. septembri 2014 seisuga lendab Airest 14 sihtkohta ja omab 4 hooldusjaama.
Airesti lennukid on aktiivsed järgmistes Euroopa linnades: Arad, Baden-Baden, Billund, Budapest, Cluj-Napoca, Göteborg, Helsingi, Jönköping, Malmö, Stavanger, Stockholm, Tampere, Tallinn ja Turu.
31. augustil 2015 teavitas Airest uue brändi algatamisest nimega FLYEST, mille tegevuseks on reisijate tellimuslendude teenuse innoveerimine ja ka sise- ning rahvusvaheliste lendude pakkumine. Esimene FLYEST brändi all opereeriv lennuk SAAB 340 koodiga ES-LSF alustas sama päev ka tellimuslende Eesti rahvuslikule lennufirmale Estonian Air liinidel Stockholm - Tallinn - Peterburi.
Lennukipark alates 2012
2015. aasta märtsi seisuga:
- 6 Saab 340A reg.nr. ES-LSA, ES-LSB, ES-LSC, ES-LSD, ES-LSE, ES-LSF, ES-LSG ja ES-LSH.
Lennukipark enne 2012
2006. aasta augusti seisuga:
- 3 Let L-410 UVP-E reg-nr ES-LLA, ES-LLB ja ES-LLC
- 1 Antonov 26B Tallinn - Helsingi liin, reg-nr EW-246TG
FLYEST on lennuettevõtte Airest kaubamärk, mille all ettevõte pakub reisijate tellimusvedusid.
FLYEST | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||
Asutatud | august 2015 | ||||||
Kodulennujaamad | Lennart Meri Tallinna Lennujaam | ||||||
Olulised linnad | Stockholm, Tallinn, Peterburi | ||||||
Lennukeid | 1 | ||||||
Sihtkohti | 3 | ||||||
Deviis | "Bringing Aviation To People" | ||||||
Peakorter | Tallinn, Eesti | ||||||
Olulised isikud | Avo Tölpt, Janek Valdma, Erko Kundla, Toomas Liiva | ||||||
Veebisait | http://www.flyest.eu/ |
Seni kaubavedusid pakkunud Airest teatas uue kaubamärgi loomisest 31. augustil 2015.
Lennukipark
Esimene lennuk SAAB 340 registreerimisnumbriga ES-LSF alustas 31. augustil 2015 tellimuslende Eesti rahvuslikule lennufirmale Estonian Air liinil Stockholm–Tallinn–Peterburi.
teisipäev, 11. aprill 2023
Enimex
OÜ Enimex oli 26. septembril 1994 asutatud Eesti lennufirma, mis lõpetas tegevuse 2007. aastal.
Enimex | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||
Asutatud | 26. september 1994 | ||||||
Lõpetas lennud | 2007 | ||||||
Kodulennujaamad | Tallinna lennujaam | ||||||
Peakorter | Tallinn |
Lennukid
Ettevõte on kasutanud järgmisi lennukeid:
Õnnetused
Enimexil juhtus tegevusaja jooksul kolm rasket ja kolm kergem õnnetust, rasketes hukkus kokku 6 inimest.
- 23. september 1998 – kaotas Niitvälja golfiväljakult lende sooritanud Enimexile kuulunud ja eralendu teinud kerglennuk X-32 ES-UHA ringilennul kiiruse ning põrkas vastu maad. Piloot sai kergeid ja lennuk tõsiseid vigastusi. Õnnetuse põhjustasid piloodi vähene ettevalmistus ja lennundusnõuete jäme rikkumine.
- 29. november 1999 – tegi Enimexi lennuk An-28 ES-NOF kaubaveolennul Rootsist Poolasse hädamaandumise Goleniowis heinapõllul 30 kilomeetrit sihtlennuväljast eemal, kuna lennukil lõppes kütus. Kolm pardal olnud inimest ja kaup ei saanud viga. Lennuki ninaosa sai kraavivajumisel nii tõsiseid vigastusi, et lennuki lennukõlblikkuse taastamine ei olnud otstarbekas. Lennuki kütus lõppes ootamatult, kuna lend oli halvasti ette valmistatud.
- 21. juuni 2000 – kaotas Enimexile kuulunud ja eraisikule renditud kahekohaline ujukitega kergelennuk X-32 Bekas ES-UHU huvilennul Pärnu jõe kohal juhitavuse, kukkus vette, purunes ja uppus. Lennuki piloot sai raskeid vigastusi ja suri 18 päeva hiljem haiglas, lennukis olnud kümneaastane poiss suri saadud ajukahjustustesse. Uurimine selgitas, et õnnetuse põhjustas pööris, mille tingis piloodi valitud vähene lennukiirus.
- 23. november 2001 – ELK lend 1007, mida teenindas Enimexi lennuk Antonov AN-28 ES-NOV kukkus halva ilmaga maandumisel alla. Lennuki pardal oli kolm meeskonnaliiget ja 14 reisijat. Õnnetuses hukkus kaks reisijat ja Lennuamet tuvastas õnnetuse põhjusena piloodi eksimuse. Õnnetusega seotud kohtuprotsess kestis 9 aastat, aga kedagi süüdi ei mõistetud.
- 21. aprill 2002 – Antonov An-72 ES-NOP kukkus Indoneesias maandumisel alla. Õnnetuses keegi surma ei saanud, aga lennuk läks mahakandmisele.
- 10. veebruar 2003 – Enimexi Antonov AN-28 (ES-NOY) kaubalennuk kukkus kohe pärast Tallinna lennujaamast startimist metsa. Õnnetuses hukkusid mõlemad piloodid ja pardal olnud mehaanik sai vigastada. Õnnetuse põhjustas mootori rike.
esmaspäev, 10. aprill 2023
Eesti Lennukompanii ELK Lennuliinid
AS Eesti Lennukompanii ELK Lennuliinid (rahvusvaheliselt ELK Airways) oli Eesti lennufirma aastatel 1991–2001
ELK Airways | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||
Asutatud | 1991 | ||||||
Lõpetas lennud | 2001 |
Lennufirma alustas tegevust kolme lennukiga Tupolev Tu-154, aja jooksul on lende teenindanud ka Let L-410, BAe Jetstream 31 ja Tupolev Tu-134A. Tegevuse lõpetades anti üks Tu-134, ES-LTA Eesti Lennundusmuuseumile.
23. novembril 2001 juhtus renditud Enimexi lennukiga Antonov An-28 õnnetus, milles hukkus kaks inimest.
reede, 7. aprill 2023
Copterline lennuõnnetus
Copterline'i lennuõnnetus toimus 10. augustil 2005 Tallinna–Helsingi liinil lennanud kopteriga Sikorsky S-76. Lennufirma Copterline'i kopter kukkus Naissaare ja Aegna vahel Tallinna lahes vette, umbes 1,8 meremiili kaugusel Viimsi poolsaarest ja Aegna saarest 1,9 meremiili edelas. Kukkumiskoha koordinaadid on 59° 32′ 33″ N, 24° 43′ 51″ E.
Copterline'i lennuõnnetus | |
---|---|
Õnnetusse sattunud kopter 2002. aastal. | |
Intsidendi ülevaade | |
Kuupäev | 10. august 2005 |
Põhjus(ed) | Esiservo rike |
Reisijaid | 12 |
Meeskond | 2 |
Hukkunuid | 14 (kõik) |
Ellujääjaid | 0 |
Tõusis õhku | 10. augustil 2005 12:39 Tallinn |
Sihtkoht | Helsingi |
Lennufirma | Copterline |
Kell 12.39 startis Copterline'ile kuuluv kopter Sikorsky S-76C+ (registritähis OH–HCI) Tallinnast regulaarlennule Helsingisse. Kolm minutit hiljem, kell 12.42 kukkus see Aegna saare juures merre ja uppus lühikese aja jooksul. Kõik pardal olnud 14 inimest – 12 reisijat ja kaks meeskonnaliiget hukkusid. Reisijatest oli pardal kuus Soome, neli Eesti ja kaks Ameerika Ühendriikide kodanikku, kopteri piloodid olid Soome kodanikud. Kõigi ohvrite surma põhjus oli uppumine.
Pääste- ja pinnaletõstmisoperatsioon algas samal päeval. Sellest võtsid osa piirivalvelaev Kati, piirivalvekaater M29, lootsikaatrid, Eesti mereväe laevad Vaindlo ja Wambola, Veeteede Ameti laev EVA-320, kaubalaev Baltic Trader, piirivalvekopter, Soome piirivalvelaev Merikarhu, Soome päästekopter Puma ning Eesti ja Soome tuukrid. Suurõnnetuse uurimiseks loodi rahvusvaheline uurimiskomisjon.
Järgmise kahe päeva jooksul toodi 45 meetri sügavusel lebanud kopterivrakist välja 13 surnukeha. Ühe kopteripiloodi, soomlasest kapteni Peter Fredrikssoni surnukeha leiti alles kaks nädalat hiljem, 25. augustil, kopterivraki asukohast umbes 45 meetri kauguselt. Vraki ülestõstmist alustati 13. augusti varahommikul. Selleks kasutati kraanaga varustatud Soome merepäästelaeva Seili. Pärast pinnaletõstmist transporditi kopter Tallinna Vene-Balti sadamasse piirivalvelaevade kaile. Kopteri musta kasti dekodeeris Suurbritannia lennuõnnetuste uurimise büroo (Air Accidents Investigation Branch) ning selle info analüüsi alustas uurimiskomisjon 22. augustil.
Kopteriõnnetuses hukkusid:
- Peter Fredriksson (1964)
- Lydia Riis Hamburgen (1918)
- Mary Elizabeth Hamburgen (1958)
- Onni Matti Kopperi (1944)
- Carolina Kremenetski (1983)
- Ruta Kruuda (1967)
- Tapio Hannes Kuikko (1951)
- Seppo Antero Peurala (1948)
- Seija Marjut Ruotsalainen (1952)
- Ari Kalevi Seger (1954)
- Kristel Soll (1965)
- Liisa Suuster (1983)
- Pentti Olavi Vainio (1946)
- Jarkko Varjo (1961)
14. septembril 2005 avalikustatud lennukatastroofi põhjuste uurimiskomisjoni esialgses aruandes jäid selle suurõnnetuse põhjused ebaselgeks. Oli märgitud, et helikopter oli tehniliselt korras, ilmastikutingimused lennuks sobivad ja meeskond kopteri juhtimiseks vajaliku pädevusega. Samuti ei leitud märke tulekahjust ega lindude või muude objektide sattumisest kopteri mootorisse õhus. Kindlaks oli tehtud, et kopteri turbiinmootorid säilitasid töövõime lennu lõpuni ning kopteri konstruktsioonid purunesid alles kukkumisel vastu veepinda. Pardal olnud inimeste surma põhjustas raporti kohaselt uppumine. Katastroofi põhjusena toodi kopteri sattumine mingisse eriolukorda, mis põhjustas kopteri tugeva hälbe tavapärastest lennuparameetritest ning kutsus lõpuks esile kopteri juhitamatu langemise. Katastroofi lõpparuanne avaldati 11. augustil 2008.
Õnnetuse põhjus
Hüdrovõimendi (esiservo) uurimisel Ameerika Ühendriikides selgus, et selle kolvipea küljest oli lahti koorunud osa plasmameetodil peale kantud kattekihist.
Kattekiht on vase ja alumiiniumi segust. Kaks suuremat kattekihilt eraldunud tükki ummistasid servo ühe juhtkraani kanalitest, millega paratamatult kaasnes servo toimimisnäitajate järsk halvenemine ja seega ka kopterile saatuslikuks saanud rootori labade seadenurga ootamatult järsk muutus. Pilootidel ei olnud võimalustki kopterit 35 sekundi kestel, mis neil keereldes kukkumisel oli jäänud, kontrolli alla saada.
neljapäev, 6. aprill 2023
Copterline OÜ
Copterline oli Eesti-Soome lennufirma, mis lendas helikopteriliinil Tallinnast Helsingisse. Lennud toimusid helikopteriga AgustaWestland AW139; varem on kasutanud ka helikopterit Sikorsky S-76.
Copterline OÜ oli Eestis registreeritud lennuoperaator, FastClass Oy Soomes registreeritud asutajafirma, kes vastutas helikopterite hoolduse eest.
Aastast 2013 pole ettevõte Eesti-Soome vahelisi lende opereerinud, vaid on keskendunud Põhjamere sektorile.
kolmapäev, 5. aprill 2023
Avies
Avies opereeris Eestis lende Tallinnast Kärdlasse ja Kuressaarde.
Regulaarlennud
Avies sooritas regulaarlende järgmistel liinidel:
- Tallinn–Kärdla
- Tallinn–Kuressaare
- Tallinn-Stockholm Arlanda
- Tallinn-Pajala
- Pajala-Lulea
- Stockholm Arlanda–Mora–Sveg
- Stockholm Arlanda–Hagfors–Torsby
Lennukipark
Lennuk | Kasutuses | Reisijakohti |
---|---|---|
Jetstream 31 | 8 | 18 |
Hawker 750 | 1 | 8 |
Learjet 60 | 2 | 7 |
Uurimine ja kriitika
Eesti lennufirma Avies on sattunud Rootsis uurimise ja kriitika alla. Rootsi lennuamet on Eestist küsinud ka informatsiooni, kui põhjalikult on lennufirmat inspekteeritud, sest lennukid ei ole piisavalt täpsed ning osad reisid jäetakse ära. Märtsis 2015 tühistas Rootsi lennuamet liiniveolepingud ning keeldus sõlmima uusi, tuues põhjenduseks puudujäägid teeninduses ning suutmatuse tagada ohutust ning kvaliteetseid lende.
Samuti peatas Eesti lennuamet 1. aprillil 2016 kuueks kuuks ettevõtte tegevusloa, sest ettevõttel oli lahendamata 47 puudust, mille kõrvaldamise tähtaeg oli 24. märtsil 2016.
-
Muusika astmed ei ole noodid. Astmete redel algab 1. astmest ja lõppeb 8. astmega. Kõikide helistike heliredel algab 1. astmest. Astmetel...
-
EESTI RAHVAKALENDRI PÜHAD: JAANUAR Talvine kalapüük Mootse talus . ERA, Foto 17846. Kolmekuningapäev (6. I) Nuudipäev (7. I)...