Fermaat on muusika noodikirja märk, mis annab muusikateose esitajale teosest ja muusikastiilist sõltuva võimaluse noodi või pausiga tähistatavat helivältust pikendada.
Otsing sellest blogist
UUS!!!
Raku jagunemine: Mitoos
Rakutsükkel Mõned rakud meie kehas ei ole jagunemisvõimelised nagu näiteks mõned närvirakud ja punased vererakud. Enamus rakkudest aga kasva...
neljapäev, 2. jaanuar 2020
teisipäev, 31. detsember 2019
Tuplet
Tuplet (inglise keeles tuplet), ka vältuste erijaotus, ka tinglik jaotus on muusikas sama helivältuse jaotuste aluseks olevate erinevate algarvuliste astme aluste suhe.
Tuplet-i näited on
Noodikirjas tähistatakse tuplet-eid helivältuse jaotuse aluseks olevate erinevate algarvuliste astme aluste suhtena, mida tähistab helivältuste seeria kohale või alla kirjutatud jaotussuhet tähistav arv või murdarv. Lisaks võib tuplet olla tähistatud ka sidejoone, klambri või sidekaarega.
Lähtuvalt lääne muusika noodikirja traditsioonist lähtutakse tuplet-i üleskirjutamisel lähimast kahe astmel olevast jaotusest.
Näiteks jaotus kolmeks ehk triool kirjutatakse suhtes 2-noodilisse, jaotus viieks ehk kvintool, kuueks ehk sekstool ning seitsmeks ehk septool suhtes 4-noodilisse gruppi jne.
Punktiga helivältuse puhul 4- ja 5-noodiline grupp kirjutatakse suhtes 3-noodilise ning 7-...11-noodiline grupp suhtes 6-noodilise grupi vältusega. Erandiks on punktiga noodi jaotumine 3 asemel 2-ks, kus kasutatakse suurema nootide arvuga põhijaotuse vältusi.
Tuplet-i näited on
- duool - sama helivältus on jaotatud kaheks võrdseks helivältuseks näiteks kolme või viie võrdse helivältuse vastu
- triool - sama helivältus on jaotatud kolmeks võrdseks helivältuseks näiteks kahe, nelja, viie või seitsme võrdse helivältuse vastu
- kvartool - sama helivältus on jaotatud neljaks võrdseks helivältuseks näiteks kolme, viie või seitsme võrdse helivältuse vastu
- kvintool - sama helivältus on jaotatud viieks võrdseks helivältuseks näiteks nelja, kuue või seitsme võrdse helivältuse vastu
- sekstool - sama helivältus on jaotatud kuueks võrdseks helivältuseks näiteks nelja, viie või seitsme võrdse helivältuse vastu
- septool - sama helivältus on jaotatud seitsmeks võrdseks helivältuseks näiteks kolme, nelja, viie, kuue, kaheksa või üheksa võrdse helivältuse vastu
Noodikirjas tähistatakse tuplet-eid helivältuse jaotuse aluseks olevate erinevate algarvuliste astme aluste suhtena, mida tähistab helivältuste seeria kohale või alla kirjutatud jaotussuhet tähistav arv või murdarv. Lisaks võib tuplet olla tähistatud ka sidejoone, klambri või sidekaarega.
Lähtuvalt lääne muusika noodikirja traditsioonist lähtutakse tuplet-i üleskirjutamisel lähimast kahe astmel olevast jaotusest.
Näiteks jaotus kolmeks ehk triool kirjutatakse suhtes 2-noodilisse, jaotus viieks ehk kvintool, kuueks ehk sekstool ning seitsmeks ehk septool suhtes 4-noodilisse gruppi jne.
Punktiga helivältuse puhul 4- ja 5-noodiline grupp kirjutatakse suhtes 3-noodilise ning 7-...11-noodiline grupp suhtes 6-noodilise grupi vältusega. Erandiks on punktiga noodi jaotumine 3 asemel 2-ks, kus kasutatakse suurema nootide arvuga põhijaotuse vältusi.
Mõiste
Oxford Music Online määratleb tupleti mõiste järgmiselt: "Tuplet on taktimõõdu aluseks olevat lööki jaotavate nootide arvu ajutine kasvamine või kahanemine. Tupleteid märgitakse tavaliselt arvu või arvude suhtena, mis näitab löögi jooksul esitatavate nootide arvu." (Tuplet. A temporary increase or decrease in the number of notes subdividing a beat from what is standard for a given time signature. Tuplets are usually notated with a numeral or ratio that indicates the number of notes to be performed within the beat.)[1]
Inglise keeles kasutatakse tuplet-i mõiste selgitamiseks ka kohati ekslikke sõnu 'irratsionaalne rütm või rühmitamine' (irrational rhythm or grouping), 'tehislik jaotamine või rühmitamine' (artificial division or grouping), 'ebanormaalne jaotus' (abnormal division), 'irregulaarne rütm' (irregular rhythm), 'grupeto' (gruppetto), 'meetrumiväline rühmitamine (extra-metric groupings) või harvem ka 'meetrumivastane rütm' (contrametric rhythm).
Inglise keeles kasutatakse tuplet-i mõiste selgitamiseks ka kohati ekslikke sõnu 'irratsionaalne rütm või rühmitamine' (irrational rhythm or grouping), 'tehislik jaotamine või rühmitamine' (artificial division or grouping), 'ebanormaalne jaotus' (abnormal division), 'irregulaarne rütm' (irregular rhythm), 'grupeto' (gruppetto), 'meetrumiväline rühmitamine (extra-metric groupings) või harvem ka 'meetrumivastane rütm' (contrametric rhythm).
esmaspäev, 30. detsember 2019
Kvartool
Kvartool (inglise keeles quadruplet) on rütmikujund, mis kolmeosalise taktimõõdupuhul koosneb kolme asemel neljast niisama pika koguvältusega võrdsest noodist. Märgitakse numbriga 4.
reede, 27. detsember 2019
Duool
Duool (ingl. duplet, sks. Duole) on rütmikujund, mille puhul 3-osalise taktimõõdu korral jaguneb löök kolme noodi asemel kaheks võrdse vältusega noodiks.
Tähistatakse nootide peal kokku tõmmatud noodilipukestega (üksikute nootide puhul klambriga).
Tähistatakse nootide peal kokku tõmmatud noodilipukestega (üksikute nootide puhul klambriga).
esmaspäev, 23. detsember 2019
Triool
Triool (inglise triplet, saksa Triole) on rütmifiguur, kus löök jaotub kolmeks võrdseks helivältuseks.
Triooli puhul jaotatakse kolm ühelöögilist nooti võrdselt ära ühe või mõnikord ka kahe löögi peale.
Triooli puhul jaotatakse kolm ühelöögilist nooti võrdselt ära ühe või mõnikord ka kahe löögi peale.
reede, 20. detsember 2019
Pidekaar
Pidekaar ühendamas kahte nooti
| |
inglise keeles | tie |
---|---|
funktsioon | liidab kahe ühel kõrgusel asuva noodi vältused |
ortograafia | kirjutatakse kaardus joonena, mis ühendab noodipäid |
Pidekaar näeb välja kaarekujulise joonena, mis ühendab kaht samal helikõrgusel asuvat noodipead. Pidekaarega seotud noodidkõlavad katkestuseta.
Pidekaart kasutatakse juhul, kui kahte nooti ei ole võimalik ühena kirjutada, sest nende vahel on taktijoon või teine noot alustab uut rütmigruppi ja asub seega meetrumi rõhulisel löögil.
Pidekaarega võib ühendada ka rohkem kui kaks kõrvutiasetsevat sama helikõrgusega nooti. Sel juhul jätkub pidekaar noodipeast noodipeani.
neljapäev, 19. detsember 2019
Paus
Paus (pausis kreeka keeles "katkestus") on muusika noodikirja märk, millega tähistatakse heli puudumist ehk vaikust.
Mitmehäälses muusikas võib paus esineda ka üksikutes häältes.
Generaalpaus tähistab üheaegset vaikust kõigis häältes.
Noodikirjas on kasutusel erinevate vältustega pausimärgid: täispaus (1), poolpaus (1/2), veerandpaus (1/4), kaheksandikpaus (1/8), kuueteistkümnendikpaus (1/16), kolmekümnekahendikpaus (1/32) jne.
Pausi järel asuv punkt liidab pausi vältusele poole, kaks punkti poole pluss veerandi, kolm punkti poole pluss veerandi pluss kaheksandiku tema algsest vältusest jne.
Tavalises neljandiktaktimõõdus on 1/4 paus ühe löögi pikkune.
Noodikirjas on pausi vastandiks noot.
Mitmehäälses muusikas võib paus esineda ka üksikutes häältes.
Generaalpaus tähistab üheaegset vaikust kõigis häältes.
Noodikirjas on kasutusel erinevate vältustega pausimärgid: täispaus (1), poolpaus (1/2), veerandpaus (1/4), kaheksandikpaus (1/8), kuueteistkümnendikpaus (1/16), kolmekümnekahendikpaus (1/32) jne.
Pausi järel asuv punkt liidab pausi vältusele poole, kaks punkti poole pluss veerandi, kolm punkti poole pluss veerandi pluss kaheksandiku tema algsest vältusest jne.
Tavalises neljandiktaktimõõdus on 1/4 paus ühe löögi pikkune.
Noodikirjas on pausi vastandiks noot.
kolmapäev, 18. detsember 2019
Funktsioon (muusika)
Funktsioon on muusikas harmoonia mõiste, millega iseloomustatakse diatoonilise helireahelide suhteid. Kuna diatoonilise helirea helisid tähistatakse astmete abil, räägitakse vahel ka diatoonilise helirea astmete suhetest. Funktsioone sisaldavat harmooniat nimetatakse funktsionaalharmooniaks.
Harmoonia funktsioonid diatoonilises helireas:
Harmoonia funktsioonid diatoonilises helireas:
- toonika funktsioon on seotud diatoonilise helirea esimese heliga, mida tähistab I aste. Toonika funktsiooniks on määrata helistik. Funktsionaalharmooniale põhinevad heliteosed tavaliselt algavad toonikast ja lõpevad toonikasse.
- dominandi funktsioon on seotud eelkõige diatoonilise helirea viienda heliga, mida tähistab V aste. Dominandi funktsiooniks on "juhtida" toonikasse. Dominandi funktsiooni täidavad tihti ka diatoonilise helirea kolmas ja seitsmes heli, mida tähistavad vastavalt III (ülemine mediant) ja VII (juhttoon) aste.
- subdominandi funktsioon on seotud eelkõige diatoonilise helirea neljanda heliga (IV astmega). Subdominandi funktsiooniks on "eemalduda" toonikast. Subdominandi funktsiooni täidavad tihti ka diatoonilise helirea kuues ja teine heli, vastavalt VI (alumine mediant) ja II (juhttoon) aste.
teisipäev, 17. detsember 2019
Vähendatud Septakord
Vähendatud septakord ehk vähendatud juhtseptakord ehk disdominant septakord (lühend: dim7) on akord, mis koosneb vähendatud kolmkõlast ja väikesest tertsist. Äärmised akordi helid moodustavad intervallivähendatud septim.
Priimi ja septimi vahe on vähendatud septim.
- Väike terts – akordi heli priimi ja tertsi vahel
- Väike terts – akordi heli tertsi ja kvindi vahel
- Väike terts – akordi heli kvindi ja septimivahel
Koosneb akordi helidest | |
---|---|
vähendatud septim | |
vähendatud kvint | |
väike terts | |
puhas priim | |
Akordi kujud | |
septakord | |
kvintsekstakord | |
tertskvartakord | |
sekundakord | |
Akordi tähistus | |
C°7, Cdim7 |
Vähendatud minoorseptakord heliridades
- Harmooniline mažoor – VII astmelt
- Harmooniline minoor – VII astmelt
Vähendatud minoorseptakordid
Akordi tähistus | Priim | Terts | Kvint | Vähendatud septim |
---|---|---|---|---|
c | es | ges | heses (=a) | |
g | b | des | fes (=e) | |
d | f | as | ces (=h) | |
a | c | es | ges | |
e | g | b | des | |
h | d | f | as | |
fis | a | c | es | |
cis | e | g | b | |
as | ces (=h) | eses (=d) | geses (=f) | |
es | ges | heses (=a) | deses (=c) | |
b | des | fes (=e) | asas (=g) | |
f | as | ces (=h) | eses (=d) |
esmaspäev, 16. detsember 2019
Septakord
Septakord on neljast erinevast heliklassist koosnev akord, mille põhikuju helid paiknevad kolme ülestikuse tertsina.
Akordi nimetus tuleneb sellest, et selle põhikuju äärmiste helide vahe on septim.
Septakordi akordi helid on (alt lugedes) priim, terts, kvint ja septim. Muusikas enamkasutatavad septakordid on dominantseptakord ja juhtseptakord. Kõik septakordid ja nende pöörded on dissoneerivad kooskõlad, mis harmoonilistes järgnevustes nõuavad lahendamist.
Koosneb akordi helidest | |
---|---|
septim | |
kvint | |
terts | |
priim | |
Akordi kujud | |
septakord | |
kvintsekstakord | |
tertskvartakord | |
sekundakord | |
Akordi tähistus | |
V7, D7 C7 |
Septakordi akordi helid on (alt lugedes) priim, terts, kvint ja septim. Muusikas enamkasutatavad septakordid on dominantseptakord ja juhtseptakord. Kõik septakordid ja nende pöörded on dissoneerivad kooskõlad, mis harmoonilistes järgnevustes nõuavad lahendamist.
Septakordi liigid
- Suur mažoorseptakord
- Dominantseptakord ehk väike mažoorseptakord
- Suur minoorseptakord
- Väike minoorseptakord
- Väike septakord ehk poolvähendatud septakord
- Vähendatud juhtseptakord ehk vähendatud septakord ehk disdominant septakord
- Suurendatud septakord
Septakordide kujud
pööre
Akordi pöördeks nimetatakse akordi sellist tuletatud kuju, kus madalamaks heliks on mõni teine akordi heli.
Akordi kuju oleneb ainult sellest, missugusel akordi helil ta põhineb ehk missugune akordi heli on bassiks.
- Kolmkõla põhikuju, kui bassiks on priim
- 1. pööre – sekstakord, kui bassiks on terts
- 2. pööre – kvartsekstakord, kui bassiks on kvint
- Septakordi põhikuju, kui bassiks on priim
- 1. pööre – kvintsekstakord, kui bassiks on terts
- 2. pööre – tertskvartakord, kui bassiks on kvint
- 3. pööre – sekundakord, kui bassiks on septim
Septakordid heliridades
Septakordi liik | Duur | Moll | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
loomulik | harmooniline | meloodiline | loomulik | harmooniline | meloodiline | |
Suur duurseptakord | I, IV | I | - | III, VI | VI | - |
Väike duurseptakord | V | V | I, VII | VII | V | IV, V |
Suur mollseptakord | - | IV | IV | - | I | I |
Väike mollseptakord | II, III, VI | III | V | I, IV, V | IV | II |
Väike septakord | VII | II | II, III | II | II | VI, VII |
Vähendatud septakord | - | VII | - | - | VII | - |
Suurendatud septakord | - | VI | VI | - | III | III |
Tellimine:
Postitused (Atom)
-
Muusika astmed ei ole noodid. Astmete redel algab 1. astmest ja lõppeb 8. astmega. Kõikide helistike heliredel algab 1. astmest. Astmetel...
-
EESTI RAHVAKALENDRI PÜHAD: JAANUAR Talvine kalapüük Mootse talus . ERA, Foto 17846. Kolmekuningapäev (6. I) Nuudipäev (7. I)...