Otsing sellest blogist
UUS!!!
Sotsiaalne sugu
Blogi, mis räägib kõigest, mis on Leonhardile oluline ja/või huvitav. Kommenteerige, tellige, lugege, nautige ja õppige. Sotsiaalne sugu Sot...
kolmapäev, 11. detsember 2024
Geneetiline sugu
teisipäev, 10. detsember 2024
Bioloogiline sugu
Bioloogiline sugu (ingl. k. sex) määratletakse lähtuvalt
- anatoomiast (rinnad, tupp; peenis, munandid jne.),
- füsioloogiast (hormonaalsüsteemi funktsioneerimine, menstruaaltsükkel, sperma tootmine jne.)
- geneetikast (XX-naine ja XY-mees kromosoomitüübid, võimalikud ka X0, XXY, XYY jm).
esmaspäev, 9. detsember 2024
Sooline identiteet
Sooline identiteet ehk sooline enesemääratlus on inimese enda soo tunnetamine ja subjektiivne kogemine. Üldiselt kirjeldatakse seda kui enda tunnetamist kas mehe või naisena, mis on kaks peamist aktsepteeritud sookategooriat. Kõikides ühiskondades on sookategooriate kogum, mis võib olla ühiskonnaliikmete sotsiaalse identiteeti tekkimise aluseks. Enamikes ühiskondades on sootunnused jaotatud meeste ja naiste vahel. Kõikides ühiskondades on aga inimesi, kes ei samastu oma bioloogilise soo mõnede (või kõikide) aspektidega.
Enamikes lääneühiskondades eksisteerib sooline binaarsus ehk sotsiaalne dihhotoomia, mis tugevdab kas mehelikkuse või siis naiselikkuse ideaalidele allumist kõikides soolistes aspektides: bioloogilises soos, soolises identiteedis ja soolises väljendamises. Mõningates ühiskondades on lisaks ka kolmandad sookategooriad, mida kasutavad tavaliselt inimesed, kes ei ole endale määratud sooga rahul; teistes ühiskondades võib valida endale sobiva sookategooria olenemata oma soost.
Sooline identiteet kujuneb välja tavaliselt kolmandaks eluaastaks, sellest hiljem on seda äärmiselt raske muuta. Sooline formatsioon lõppeb üldiselt vanuses neli kuni kuus. Soolist identiteeti mõjutavad ümbritsevad inimesed, sotsiaalne suhtlus ning lapse enda isiklik huvi. Soolisusest arusaamise saab jaotada nelja kategooriasse: (1) soolisuse kontseptsiooni mõistmine, (2) soorollide standardite ja stereotüüpide õppimine, (3) oma vanematega samastumine, (4) soolise eelistuse väljakujunemine. Kolmeaastased saavad ennast tunda nii poisi kui tüdrukuna, isegi kui nad ei mõista soolisuse kõiki nüansse.
Sooline identiteet on laste puhul väga muutlik. Uuringud näitavad, et sooline identiteet kujuneb kolmes etapis: esmalt väikelaste ja koolieelikutena õpivad nad ära kindlaksmääratud soopõhised omadused, teine etapp on konsolidatsioon, kus identiteet muutub jäigaks (vanuses 5–7); pärast "jäikuse tippu" muutub identiteet jälle rohkem voolavaks ja sotsiaalselt määratletud soorollid vähem oluliseks.
Sooline identiteet, välimus ja kromosoomid
Kuigi sooidentiteedi moodustumine ei ole täielikult mõistetav, arvatakse siiski, et paljud tegurid mõjutavad selle arengut. Bioloogilised tegurid, mis võivad mõjutada soolist identiteeti, on sünnituseelne või -järgne hormonaalne tase ning geneetiline koosseis. Sotsiaalsed tegurid, mis võivad isiku soolist identiteeti mõjutada, on näiteks pere, autoriteetsete isikute või massimeedia poolt vahendatud ettekujutused soorollidest. Isiku soolist identiteeti mõjutab ka sotsiaalse õppimise teooria, mis eeldab, et laste sooline identiteet kujuneb sooga seotud käitumiste jälgimise ja imiteerimise kaudu, mille põhjal lapsi kas premeeritakse või karistatakse. Mõnel juhul võib inimese sooline identiteet olla vastuolus tema bioloogilise soo tunnustega, sageli kaasneb sellega riietumine või käitumine sellisel moel, mida teised isikud tajuvad kui kultuuri soonormidest väljaastumisena. Sellist soolist väljendamist kirjeldatakse kui transseksuaalsust.
Kuna sooidentiteedi arengut mõjutavad paljud tegurid, seostatakse seda ka erinevate diagnooside, häirete ja seisunditega. Üks peamisi diagnoose on soolise identiteedi häire (GID). Soolise identiteedi häire on ametlik diagnoos, millega kirjeldatakse inimesi, kes kogevad olulist düsfooriat või rahulolematust oma sünnijärgselt määratud sooga ning sellega kaasnevate soorollidega.
Paljud inimesed peavad end tsissooliseks, mis tähendab soolise identiteedi ja bioloogilise soo kokkulangemist. Enne 20. sajandit määrati inimese sugu ainult tema suguelundite väljanägemise põhjal, kuid tänapäeval aitavad laialdasemad teadmised kromosoomidest ja geenidest määrata inimese sugu. Soo põhjal defineeritakse naistena neid, kelle suguelundid on naistele omased ning kellel on kaks X-kromosoomi; meestena defineeritakse neid, kelle suguelundid on meestele omased ning kellel on üks X- ja üks Y-kromosoom. Sellest hoolimata on osade inimeste kromosoomide, hormoonide ja suguelundite kombinatsioon selline, mis ei järgi traditsionaalseid definitsioone "meestest" ja "naistest". Lisaks on genitaalid suuresti varieeruvad ning inimesel võib esineda rohkem kui üht tüüpi genitaale. Ka teised sooga seotud kehalised tunnused (keha kuju, näokarvad, kõrge või madal hääl jne) ei pruugi kokku langeda mehe või naise kategooriatega. Näiteks inimesel, kellel on naissuguelundid, kuid samas ka madal hääl ja habemekasv, võib olla raskusi oma soo kindlaks määramisega. Aastatel 1955–2000 läbi viidud uuringud näitavad, et ühel inimesel sajast võib esineda intersoolisuse tunnuseid.
Sooline identiteet ja sugu
Kui inimene on oma soolise identiteedi järgi ühest soost, kuid tema genitaalid ja sekundaarsed soo tunnused viitavad teisele soole, siis kogeb ta ilmselt nn soolist düsfooriat. Mõned inimesed ei usu, et nende sooline identiteet vastab nende sünnihetkel määratud soole, nende hulgas on näiteks transseksuaalsed inimesed või paljud Intersooliised inimesed. Probleemid tekivad siis, kui ühiskond nõuab, et inimene võtaks omaks need soorollid, mis on vastuolus tema enda soolise identiteediga. Probleeme tekitavad ka stereotüübid või eeldused, et inimene peab käituma ühest konkreetsest soost lähtuva käitumismalli järgi, kui ta ise samastab end aga teise sooga. See dissonants võib sageli viia soolise identiteedi häireni.
Viimaste aastakümnete jooksul on saanud võimalikuks ka kirurgiline soo muutmine. Inimene, kes kogeb soolist düsfooriat, võib otsida abi meditsiinilisest sekkumisest, et oma füsioloogilist sugu sobitada oma soolise identiteediga. Mõned düsfooriat kogevad inimesed aga soovivad oma kaasasündinud genitaalid säilitada, kuid võtavad omaks sellised soorollid, mis on kooskõlas nende soolise identiteediga.
Läänevälised soolised identiteedid
Fa’afafine
Osades Polüneesia ühiskondades peetakse fa’afafine’t "kolmandaks sooks" mehe ja naise kõrval. Fa’afafine’d on bioloogiliselt mehed, kuid riietuvad ja käituvad viisil, mida peetakse ühiskonnas naiselikuks. Fa’afafine’t aktsepteeritakse kui loomulikku sugu ning nad ei ole ühiskonnas diskrimineeritud. Fa’afafine’d tugevdavad oma naiselikkust ka sellega, et on huvitatud ning saavad seksuaalset tähelepanu ainult heteroseksuaalsetelt maskuliinsetelt meestelt. Samoa peaminister on Samoa Fa’afafine Assotsiatsiooni patroon. Otsetõlkes tähendab fa’afafine "naise kombel".
Hijira
Osades Aasia kultuurides nimetatakse hijira’ks neid, kes ei pea ennast ei meheks ega naiseks. Enamik neist on bioloogiliselt mehed, kuid on ka bioloogiliselt naisi. Hijira’d moodustavad kolmanda soo, kuigi neist ei peeta oma kultuuris samamoodi lugu kui meestest ja naistest. Neil võib olla oma majapidamine ning raha teenivad nad lauldes ja tantsides, koka või teenindajana töötades, mõnikord ka prostitutsiooniga. Hijira’id võib võrrelda transvestiitide või drag queen’idega tänapäeva lääneühiskonnas.
Khanith
Khanith’id moodustavad aktsepteeritud kolmanda soo Omaanis, sooliselt segregeeritud ühiskonnas. Khanith’id on meessoost homoseksuaalsed prostituudid, kes riietuvad meestena, kuid kelle maneerid on naiselikud. Sarnaselt meestega oma ühiskonnas saavad khanith’id abielluda naistega ning tõestada sellega oma mehelikkust. Lahutuse või surma puhul võivad nad naasta oma khanith’i staatuse juurde.
reede, 6. detsember 2024
The House of New Orleans tõeline lugu
KAS KAS New Orleansis oli maja, mida nad nimetasid tõusvaks päikeseks?
Siit saate teada "Tõusva päikese maja" saladusest ja päritolust: hoiatav lugu New Orleansi sõjakäigust.
Nagu paljud teisedki poolkuu linna müüdid ja legendid, ümbritseb saladuste pilv filmi “ Tõusva päikese maja ”, mille The Animals tegi kuulsaks 1960. aastatel. Kõik nõustuvad, et tegemist on New Orleansi kultuuri pimeda ja labase küljega, kuid konsensus lõpeb selles osas üsna palju. Kuid mitte seal, kus minu küsimused vastavad.
Kas “maja” oli bordell? Tuberkuloosihaigla? Orjakvartalid istanduses? Antebellum süüfilise kliinik prostituudidele? (Tõesti, see on tegelik teooria!) Lüürika on aastate jooksul nii palju muutunud, seda on tõesti raske öelda. Kuid teeme väikese detektiivitöö.
Kaks varasemat salvestust pärinevad 1930. aastate Appalachiast, kuid on teada, et see on vanem. Autor Ted Anthony jälgib oma raamatus „ Ameerika laulu teekonna jälitamine, tõusva päikese jälitamine” laulu algupärasest kohmakast inglise rahvalaulust, mis kõlab järgmiselt: „Kui lähed Lowestofti ja palud tõusvat päikest, siis sa oled seal”. Leian kaks vana hoorat ja minu vana naise ühe. "
Noh, see kindlasti kinnitab haige maja maineteooriat, kuid see pole sugugi tõestus. Varasemate Ameerika versioonide laulusõnad sisaldavad ridu nagu: "Tagasi New Orleansi juurde tagasi minnes on minu võistlus peaaegu läbi. Tulles tagasi veetma ülejäänud päevad selle Tõusva Päikese all. " Nii meeleheitel! Võib-olla on vangla või haigla siiski usutav? Aeg süveneda koduloosse.
Minu huvi selle teema vastu tekkis algselt Vana Ursulini kloostri reisijuhi ajal ütles mulle kord, et paljud inimesed usuvad, et Ursulinesi avenüü kloostri lähedal asuv maja oli kunagi seda laulu inspireerinud lõbumaja. Ta mitte ainult ei eita seda, vaid väidab, et “maja” polnud üldse lõbumaja, vaid naistevangla, mille väravas oli tõusva päikese kaunistus. (Järsku muutub lüürika selle palli ja keti kandmise kohta üsna sõna otseses mõttes.) Kallilt lahkunud kuuekümnendate aastate rahvalaulik Dave van Ronk (kes laulis oma versiooni, mille rebis ära Bob Dylan ja mida The Animals lõi veelgi), ilmselt toetas seda mõistet. , nagu ta väitis oma autobiograafias, et oli Orleansi kihelkonna vana naisvangla väravatel näinud pilte sellest eelmainitud päikesekujundusest. Soovin, et ta oleks selle pildi lingi maha jätnud, kuna paistab, et sellest pole kusagil jälgi ega mainitud.
Minu uuringute kohaselt on dokumenteeritud ainult kaks kandidaati, kes on kasutanud nime "Tõusev päike". Rising Sun Hotel asus 535-37 Conti Street 1820. (See on samas kvartalis nagu Paul Prudhomme K-Pauli köök ja kvartali kaugusel Napoleoni majast , kui vajate rikkalikku õhtusööki ja / või Pimm's Cupi ). Vanas ajalehekuulutuses mainitakse, et hotellis on parim meelelahutus ning et härrad võivad siin loota tähelepanelike teenistujate leidmisele. (Teie otsustate, kas need on eufemismid.) Lisaks leiti kinnistult palju rouge ja meiki. Huvitavad esemed džentelmenide hotelli jaoks, arvate doncha?
Teine dokumenteeritud kandidaat on Rising Sun Hall , mis kuulus sotsiaalabi- ja lõbustusklubile 19. sajandi lõpus Uptowni / Carrolltoni piirkonna jõe ääres. Kaugel linna seemnetest, aga kes teab?
Veel üks teooria hõlmab proua nimega Marianne LeSoleil Levant, kelle nimi on prantsuse keeles "tõusev päike". Hmm. Paar allikat paigutas oma lõbumaja Esplanade avenüüle 1614, mis on väga ebaromantiline koht kiirtee I-10 varjus. Aga kõige öelda see oli 826-830 St. Louis Street, plokk põhja Chris Owens 'kurikuulus klubi ja ümber nurga Chef Susan Spicer on Bayona . See asukoht on nüüd kinnisvarabüroo ja omanik ütleb, et renoveerimise käigus avastati 1800-ndate aastate ristikpostkaardid ja kolme kerubiga ümbritsetud kuldse tõusva päikese lae seinamaaling. Tõepoolest!
Sattusin ühe viimase nõude juurde, mille esitas härrasmees, kellele varem kuulusid firmad Good & Plenty Records aadressil 1129 Decatur Street, mis on nüüd Courtyard galerii asukoht, Magnolia Grilli vastas . Enne tema surma 90ndatel väitis “Record Ron”, et see oli algne sait. See on täiesti juhuslik, aga mis kuradit? Võib ka visata selle hunnikule.
Nii palju teooriaid, kuid kus on lõplik tõestus?
Noh, pärast lugemist, kaevamist ja New Orleansi tänavatel kõndimist sain teada - pole ühtegi. Lühike praamisõit üle Mississippi jõe Prantsuse kvartalist viib Alžeeria tillukesse ajaloolisse burgi. Seal tunnevad Rising Sun Bed & Breakfast'i maja omanikud esimesena, et nende asutamine on lihtsalt austusavaldus " fiktiivsele halva mainega majale". Nii et teil on see olemas. Konkreetset elutõendit ei jää - kui see kunagi nii oli, aga ma pole siiski nõus seda ilukirjandusena maha kandma! Minu tõeotsingud on ülekaalus. Vive la mystère!
- Ajaloolased ei ole suutnud lõplikult tuvastada maja The Rising Sun, kuid siin on kaks kõige populaarsemat teooriat:
1) Laul räägib New Orleansi bordellist. "Tõusva päikese maja" sai nime selle elaniku madame Marianne LeSoleil Levanti järgi (see tähendab prantsuse keeles "Tõusev päike") ja oli äritegevuseks avatud alates 1862. aastast (Liidu vägede poolt okupeeritud) kuni 1874. aastani, mil see kaebuste tõttu suleti. naabrite poolt. See asus aadressil 826-830 St. Louis St.
2) See räägib New Orleansi naistevanglast, mida nimetatakse Orleansi kihelkonna naistevanglaks ja mille sissepääsuvärav oli kaunistatud tõusva päikese kunstiteostega. See seletaks laulu "palli ja keti" sõnu. - Meloodia on traditsiooniline inglise ballaad, kuid laul sai populaarseks Aafrika-Ameerika rahvalauluna. Selle salvestas 1920. aastatel Texas Alexander, seejärel mitmed teised artistid, sealhulgas Leadbelly, Woody Guthrie, Josh White ja hiljem Nina Simone. See oli tema versioon, mida The Animals esimest korda kuulis. Keegi ei saa loo õigusi nõuda, see tähendab, et seda saab salvestada ja autoritasuta müüa. Paljud ansamblid kajastasid seda lugu pärast seda, kui sellest sai lugu The Animals.
- Rahvamuusikaloolane Alan Lomax salvestas 1937. aastal 16-aastase tüdruku Georgia Turneri versiooni . Selles kontekstis lauldakse seda esimeses isikus, olevikuvormis koos lauljanna kurtmisega, kuidas Tõusva Päikese maja on tema elu rikkunud. Selles traditsioonilises rahvaversioonis on peategelaseks kas prostituud või vang. Loomad muutsid selle mänguriks, et muuta nende versioon raadiosõbralikumaks.
- 1964. aastal sai sellest New Orleansi lõbumajast rääkivast rahvalaulust briti rokkbändi atlandiülene hitt, kui The Animals selle lindistas. Nende versioon jõudis 9. juulil Ühendkuningriigis 1. kohale ja 5. septembril Ameerikasse
. Loomad esitasid selle laulu 1964. aasta mais Chuck Berryga Inglismaal tuuritades. See läks nii hästi üle, et lindistasid selle tuuri peatuste vahel. Meie 2010. aasta intervjuus loomade esilaulja Eric Burdoniga selgitas ta: "" House of the Rising Sun "on lugu, millega mind just saatati. See on loodud minu jaoks ja mulle tehti see. See oli suurepärane laul Chuck Berry turnee, sest see oli viis jõuda publikuni ilma Chuck Berry kopeerimiseta. See oli suurepärane trikk ja see toimis. See polnud tegelikult mitte ainult suurepärane trikk, vaid ka suurepärane lindistus. " - Bob Dylan lisas selle oma esimesele albumile 1962. aastal, kasutades selleks rahvakäsitlust, mille ta võttis Dave Van Ronki esitamisel kuulmise järgi ja laulis seda nii, et see on "paljude vaeste tüdrukute häving ". Kui The Animals selle kaks aastat hiljem lindistas, oli see Dylani jaoks transformatiivne kuulamine, kes õppis, et ta oskas rahvalaulule rokirütmi rakendada. Ta ostis elektrikitarri ja hakkas seda kasutama kuulsalt 1965. aasta Newport Folk Festivalil, kus ta tegi esimest korda elektrikomplekti.
"Algul vihane Bob Dylan muutus rokkariks," rääkis Eric Burdon Songfactsile. "Dylan läks elektriks The Animals'i klassika" Tõusva Päikese maja "varjus." - The Beatles alustas oma edetabeli domineerimist Ameerikas, kui " I Want to Hold Your Hand " läks 1964. aasta veebruaris esikohale. Nad jõudsid veel viie parema hitini, enne kui "House Of The Rising" 5. septembril edetabeli esikohale tõusis, edestades kõiki teisi britte Invasioonigrupp tippu, välja arvatud Peter & Gordon, kes veetis juunis nädala tipus John Lennoni ja Paul McCartney kirjutatud lauluga " Armastuseta maailm ".
- See oli esimene rahvusvaheline hitt, mille Mickie Most produtseeris. Inglane, Most, läks 1959. aastal Lõuna-Aafrikasse ja asutas bändi nimega Mickie Most and his Playboys. Kuna rokkmuusika polnud riiki tulnud, salvestasid enamus populaarseid lugusid nagu " Johnny B. Goode " ja " Shake, Rattle And Roll ", mis jooksid hittide rida ette. 1962. aastal Inglismaale naastes pöördus ta lavastustöö poole, kuna oli oma laulutöö oskused lihvinud Lõuna-Aafrikas.
Pärast seda, kui nägi, et The Animals esines Newcastle'i klubis A-Go-Go, hakkas ta bändi tootma; nende esimene salvestus oli "Baby Let Me Take You Home", mis ilmus grupi esimese singlina ja tegi UK # 21. Järgmine oli "Tõusva päikese maja".
Kõige kiiremini sai Inglismaa tipptootjaks, lisades oma nimekirja Hermani Hermitsid, Donovan, Lulu ja Jeff Beck. - Loomad salvestasid selle ühe võtmena, kuna nad olid laulu täiuslikumaks esitanud seda teel. Loomade trummar John Steel meenutab 1000 Kut Suurbritannias Jon Kutneri ja Spencer Leighi 1. hitti: "Mängisime Liverpooli 17. mail 1964 ja sõitsime siis Londonisse, kus Mickie (Enamik) oli broneerinud stuudio ITV Ready Steady Go!Rising Sun'i reaktsiooni tõttu palusime selle salvestada ja ta ütles: "Okei, teeme seda samal seansil." Seadsime tasakaalu, mängisime insenerile paar takti - see oli mono ilma üledubideta - ja tegime ainult ühe võtte. Kuulasime seda ja Mickie ütles: "See on kõik, see on singel." Insener ütles, et see on liiga pikk, kuid selle asemel, et natuke välja lõigata, oli Mickie julgenud öelda: "Oleme praegu mikrokõrguste maailmas, vabastame selle." Mõni nädal hiljem oli see kogu maailmas esikoht. Kui me Beatlesi Ameerikas tipust maha viskasime, saatsid nad meile telegrammi, kus oli kiri: "Palju õnne The Beatles'ilt (rühmituselt)".
Produtsent Mickie Most meenutab: "Kõik oli õiges kohas, planeedid olid õiges kohas, tähed olid õiges kohas ja tuul puhus õiges suunas. Valmistamiseks kulus vaid 15 minutit, et saaksin" ei võta lavastuse eest suurt au. See oli lihtsalt stuudio atmosfääri püüdmine. " - Selle loo Ühendkuningriigi versioon kestab 4:29, mis oli selle ajani pikem kui ükski teine Suurbritannia hitt (enamus päeva hitte tuli alla 3 minuti). Loomade Suurbritannia silt Columbia ei tahtnud seda singlina välja anda selle pikkuse tõttu, kuid rühmituse produtsent Mickie Most võitles selle eest.
Ameerikas redigeeriti lugu 2:59. - Esimene Animalsi singel oli palju traditsioonilisem "Baby Let Me Take You Home", mis jõudis Suurbritannias 21. kohale ja Ameerikas 102. kohale. "House Of The Rising Sun" oli nende teine singel ja see, mis neid murdis.
The Animalsil oli USA-s 14 populaarseimat 40 hitti, saades üheks edukamaks Briti Invasioni bändiks USA-s. Nad läksid lahku 1968. aastal erinevatel muusika- ja äriküsimustel. Burdon ütles Songfactsile: "Ma ei arva, et The Animalsil oleks võimalus areneda. Olime esimesed, kes tunnistasid, et võtsime bluusilugusid Ameerika artistidelt, aga kui Animals oleks kokku jäänud ja koos töötanud, selle asemel et muretseda selle pärast, kes on kogu raha saades oleksime võinud areneda rohkem ja tulla välja suurema muusikaga, mille üle uhke olla. " - Loomade organist Alan Price oli ainus bändiliige, kellele loo korraldamine au andis, see tähendab, et talle makstakse peaaegu kõik autoritasud. Nende plaadifirma ütles teistele liikmetele, et nende arranžeerijatena loetlemiseks pole piisavalt ruumi.
- Orelisoolo sai inspiratsiooni jazzman Jimmy Smithi hitist "Walk on the Wild Side". Alan Price esitas soolo Vox Continentalil.
- Detroiti rokkarid Frijid Pink tegid oma jälje selle loo kaveriga, mis läks 1970. aastal Ühendkuningriiki nr 4 ja USA-sse. Ameerikas on selle lauluga esinenud veel kaks artisti: Santa Esmeralda (# 78 1978) ja Dolly Parton (# 77 aastal 1981). Tuhandete seas, kes laulu on salvestanud, on Ramblin 'Jack Elliott, Dave Van Ronk, The Supremes, The Chambers Brothers, Leslie West, Sinéad O'Connor ja Muse.
- Suurbritannias ilmus loomade versioon uuesti välja 1972. aastal (läheb numbrile 25) ja uuesti 1982. aastal (nr 11).
- Pärast seda, kui The Animals lahku läks, hapestas Eric Burdon seda laulu ja läbis pika perioodi, kus ta seda ei esitanud, öeldes, et ta "pidas lugu piinlikuks". Hiljem tegi ta sellega rahu, esitades seda regulaarselt erinevates stiilides.
- Inglise kunstirokibänd Alt-J kajastas seda oma 2017. aasta Relaxeri albumi jaoks. Nende versioon erineb teistest sellistest tõlgendustest nagu The Animals ja Nina Simone, et see registreerub vaevalt isegi kaaneversioonina. Grupp rääkis NPR-i ajalehele All Things Thinked :
"Me oleme alati näinud end natuke folkbändina ja seetõttu tundub sobiv proovida kätt sellises loos. Keegi ei tea kindlalt, kust see lugu pärineb, kuid meie versioon on väga palju asetatud New Orleansis. Esimene salm pärineb enamasti rahvalaulust, teine on meie oma, jätkates nii laulu võtmise, muutmise ja edasiandmise rahvaprotsessi." - Kirjeldus
- Tõusva päikese maja on Ameerika rahvalaul, mille arvavad kirjutanud Georgia Turner ja Bert Martin. See laul räägib rasketest aegadest New Orleansis. Tuntuima versiooni salvestasid Eric Burdon ja The Animals 1964. aastal.
Originaal sõnad
There is a house down in New Orleans
They call the Risin’ Sun
And it’s been the ruin of many a poor boy
And me, oh god, I’m a-one
My mother was a tailor She sewed these new blue jeans My sweetheart was a gambler, lord Down in New Orleans
Now the only thing a gambler needs Is a suitcase and a trunk And the only time he’s satisfied Is when he’s on a drunk
He fills his glasses up to the brim And he’ll pass the cards around And the only pleasure he gets out of life Is ramblin’ from town to town
Oh tell my baby sister Not to do what I have done But shun that house in New Orleans They call the Risin’ Sun
Well, it’s one foot on the platform And the other foot on the train I’m goin’ back to new Orleans To wear that ball and chain
I’m a-goin’ back to New Orleans My race is almost run I’m goin’ back to end my life Down in the risin’ sun
There is a house in New Orleans They call the risin’ sun It’s been the ruin of many poor boy And me, oh god, I’m a-one
neljapäev, 5. detsember 2024
Testid
kolmapäev, 4. detsember 2024
Holotseen
Holotseen ehk pärastjääaeg ehk jääajajärgne aeg on kronostratigraafiline üksus (ladestik) ning geokronoloogiline üksus (ajastik), mis algas 11 700 aastat tagasi ning kestab siiani. Holotseen kuulub kvaternaari ajastusse, olles selle noorimaks ajastikuks. Holotseenile eelneb pleistotseen. Holotseen kuulub praegu kestvasse kainosoikumi aegkonda ja fanerosoikumi eooni.
Holotseeni mõiste pakuti välja 1867. aastal ning esitati rahvusvahelisel geoloogiakongressil Itaalias 1885. aastal. Holotseen kujutab endast kõige viimast jäävaheaega kvaternaaris. Maa kliima ajaloo mõistes on holotseen viimane soe periood ehk Marine isotope stage 1 (MIS 1).
Holotseeni iseloomustab liustiku taganemine ning selle tulemusel tekkinud pinnavormide esinemine põhjapoolkeral. Samuti on see ajastik, mil inimesed muutusid Maal domineerivaks liigiks, tekitasid suured tsivilisatsioonid ning migreerusid põhja poole. Kuigi homo sapiens tekkis juba pleistotseenis, siis liigina eristus ta holotseeni alguses ning alates sellest on toimunud inimese sotsiaalne evolutsioon.
Holotseeni stratigraafia räägib palju kliima ja meretaseme muutustest, erinevatest geomorfoloogilistest ja hüdroloogilistest protsessidest ning sisaldab arheoloogilist infot inimkonna arengu kohta. Setted on hästi säilinud ning seetõttu on neid võimalik uurida suure täpsusega.
Sisukord
JaotusRedigeeri
Holotseen jaotub kliima erinevuse järgi viieks ajaintervalliks (ka tähendab tuhat aastat (kalibreerimata radiosüsiniku aastat)):
- preboreaalne (10 ka – 9 ka),
- boreaalne (9 ka – 8 ka),
- atlantiline (8 ka – 5 ka),
- subboreaalne (5 ka – 2,5 ka),
- subatlantiline (2,5 ka – tänapäev).
Paljude teadlaste poolt on kasutusele võetud termin "antropotseen", mille all mõeldakse aega, mil inimtegevus on hakanud oluliselt mõjutama Maa pinda, atmosfääri, ookeanit ja toitainete tsükleid. See on mitteametlik termin ning vaieldakse selle üle, kas antropotseen peaks järgnema holotseenile ning algama 1950. aastal või algama juba holotseeni ajal.
GeoloogiaRedigeeri
Kuna laamtektoonilised protsessid on väga aeglased, siis holotseeni lühikese kestvuse tõttu neist antud ajastikus rääkida pole võimalik. Holotseeni iseloomustavad jääajajärgsed protsessid nagu glatsioisostaasia ehk maapinna kerkimine liustiku eemaldumise tõttu ning meretaseme tõus. Ka Eestis esineb maapinna kerkimist ja seda Fennoskandia jääjärgse tõusu tõttu. Maksimaalne kerkimine on Eestis loode-kagu suunas (3,6 mm/a).
Jää sulamine põhjustas holotseeni alguses meretaseme tõusu umbes 60 m. Järsk meretaseme tõus mõjutas tõenäoliselt ka palju inimeste rännet ja on seetõttu globaalselt oluline sündmus. Skandinaavias aitasid need protsessid kaasa Läänemere arengule. Holotseeni kohta on olemas üsna detailsed Läänemere arengu paleogeograafilised rekonstruktsioonid. Erinevateks arengustaadiumiteks on Joldiameri, Antsülusjärv, Litoriinameri ja Limneameri. Need nimetused on antud neile tüüpiliste subfossiilsete limuseliikide järgi.
Holotseeni setted on põhiliselt välja kujunenud pleistotseeni setete arvelt neid kulutades ja ümbersettides. Kontinentaalsed setted on holotseenis katkendlikud, kuid tänu radiosüsiniku dateerimisele on võimalik neid siiski uurida. Setete uurimiseks on vajalik teha kronostratigraafilisi korrelatsioone, et mõista lokaalseid, regionaalseid ja globaalseid tingimusi. Holotseeni kontinentaalsed setted on näiteks järve-, jõe-, soo- ja tuulesetted. Merelisteks seteteks on näiteks süvaookeani setted ning rannikusetted.
KliimaRedigeeri
Holotseeni kliima tähendab ka meie tänapäeva kliimat. Selleks, et globaalset kliimamuutust mõista, tuleb uurida, kuidas on kliima muutunud holotseeni vältel. Alates viimase jäätumise maksimumist (Last Glacial Maximum) on põhjapoolkerale langeva päikesekiirguse tugevus suurenenud ning kliima soojenes kuni holotseeni kliimaoptimumini vahemikus 10 000 – 7000 aastat tagasi. Soojenemine aga ei kestnud kaua, kuna seejärel hakkas põhjapoolkera päikesekiirguse tugevus vähenema ning väheneb siiani. See viis lõpuks Väikese jääaja tekkeni ligikaudu aastatel 1300–1850. Holotseeni jooksul on ka toimunud muutused CO2 ja CH4 sisalduses, kuid neil pole olnud erilist mõju globaalsele temperatuurile kuni nende järsule kasvule viimasel ajal. Teadlastel on keeruline seletada tänapäeva võimaliku globaalse soojenemise ulatust, kuna täpsed andmed ulatuvaid vaid umbes saja aasta tagusesse aega. Seega on raske öelda, kas globaalne soojenemine on variatsioon üldises jahenemise trendis või osa üldisest soojenemisest.
Elustiku arengRedigeeri
Holotseeni käigus on toimunud varem jäätunud alade floora ja fauna taastumine. Holotseeni uurimisel on oluline setetes oleva õietolmu analüüsimine, mis võimaldab teada saada, kuidas on muutunud taimestiku koosseis aja jooksul. Õietolmu leidub enim järve-, soo- ja meresetetes. Need uuringud seostatakse omakorda radiosüsiniku dateerimisega ning selle abil saadakse täpsed tulemused erinevate perioodidel esinenud taimede kohta. Samuti uuritakse näiteks Siberis ja Alaskal leitud külmunud organismide seedetrakte, et taastada paleokeskkonda. Nendest rekonstruktsioonidest on võimalik näha erinevaid kliima soojenemise ja külmumise perioode. Pleistotseeni lõpus toimunud jääajajärgne kliimamuutus mõjutas oluliselt megafauna liigilist koostist, nende hulgas näiteks toimus mammuti väljasuremine. Kuna mammutid toitusid kõrgekasvulistest puudest, siis nende väljasuremise põhjustas tõenäoliselt madalate lehtpuude areaali laienemine kliima soojenemise tõttu. Pleistotseeni lõpu väljasuremise üle on palju diskussiooni ning arutletakse selle üle, kas seda mõjutas inimese areng või kliimamuutus. Paljud paleontoloogilised, klimatoloogilised, arhealoogilised ning ökoloogilised tõendeid näitavad, et inimene aitas väljasuremisele kaasa. Samas ei olnud inimene selle üle täielikult vastutav. Põhjapoolkeral võis inimmõju langeda juhuslikult ajaliselt kokku väljasuremise ajastuse ja geograafiaga. Jää sulamine ning kliima soojenemine tekitas rohkem territooriumi, mis võimaldas inimasustuse laienemise. Samuti leidus tänu sellele rohkem toiduvaru ja materjale tehnoloogiate arenemiseks. See kõik võimaldas inimeste populatsiooni kasvu. Tekkisid keskused ehk külad, kus hakati elama aastaringselt suurtes kogukondades. See omakorda viis sotsiaalse mitmekesistumiseni eri piirkondades. Arenema hakkasid majandus, põllumajandus, linnad ja kaugkaubandus.
See ajastu kestab siiamaani.
-
Muusika astmed ei ole noodid. Astmete redel algab 1. astmest ja lõppeb 8. astmega. Kõikide helistike heliredel algab 1. astmest. Astmetel...
-
EESTI RAHVAKALENDRI PÜHAD: JAANUAR Talvine kalapüük Mootse talus . ERA, Foto 17846. Kolmekuningapäev (6. I) Nuudipäev (7. I)...